A svéd Necrophobic veterán csapat, ám ennek ellenére sosem számítottak különösebben felkapottnak, mi magunk sem foglalkoztunk velük túl bőkezűen a Shock! hasábjain. Pedig ott voltak a pionírok között a '90-es évek hajnalán, amikor a hideg, sötét és hosszú északi éjszakákon az a bizonyos nagy generáció elkezdte összekeverni a black metalt, a death metalt, a thrash metalt, a heavy metalt és még ki tudja, milyen irányzatokat. Mégis, a feketefémes vonalon a Dissection, a halálmetálból kiindulók közül a göteborgiak mindannyian sokkal többre vitték náluk. Nem szeretném megfejteni ennek okait, de az mindenesetre bizonyos, hogy amikor a Morbid Angel előtt láttam őket koncerten, egyáltalán nem voltak meggyőzőek. De ez csak egy lehetséges tipp a sok potenciális ok közül, ráadásul az akkori felálláshoz képest nyugodtan mondhatjuk: ez egy másik Necrophobic. Az új album pedig egészen kiválóan sikerült.
megjelenés:
2020 |
kiadó:
Century Media |
pontszám:
8,5 /10 Szerinted hány pont?
|
A Dawn Of The Damned a kilencedik lemez a csapat műhelyéből, és két évvel követi a sorban a legutóbbi Mark Of The Necrogramet. Utóbbi igen komoly visszarendeződést hozott a bandában, hiszen ott lehetett először hallani az 1993-as The Nocturnal Silence óta Anders Strokirk énekest, de a 2011-ben távozott gitárduó, Sebastian Ramstedt és Johan Bergebäck sem sokkal előtte tért vissza a fedélzetre. Az egyetlen fix alaptag, Joakim Sterner dobos nyilván alap, a múltkori leosztáshoz képest csak a basszusgitárosuk új Allan Lundholm személyében. Én pedig hajlamos vagyok belehallani egyfajta megszilárdultságot, extra magabiztosságot ebbe az albumba.
A Necrophobic nem akarja 2020-ban újraírni saját történelmét, azt csinálják továbbra is, amiben erősek: éppúgy nevezhetjük a zenéjüket deathrashes melo-blacknek, mint black-alapú, thrashes melo-deathnek, különösebben nincs jelentősége. A stíluselemek adottak, és egy kimondottan jó hangzású, fogós dalokkal teli albumban öltenek testet. A számok kiérleltségét nem tudom kellően méltatni: már a Mark Of The Necrogram is tetszett, de ez még annál is erősebb dalgyűjtemény, tényleg baromira hallgattatja magát. A banda bevallottan rá akart gyúrni a változatosságra, ami sikerült is nekik, emellett a gitárszólók terén is feltűnő az előrelépés. A tagok a '80-as évek nagyjait, Lynchet, Jake E. Lee-t és társaikat emlegették a felvezető interjúkban – konkrét megoldásokat tekintve nem pont őket nevezném irányadónak, de a megközelítés terén jó példát jelentenek. A virtuóz, kiművelt, megadallamos és szépen felépített szólók gyakorlatilag minden egyes dalban kiugróan sikerültek.
Persze mindez nem érne sokat bivaly dalok nélkül, azokból pedig bizony bőven akad. Voltaképpen üresjáratoktól mentes az album: már a nagyívű Aphelion intróból kibontakozó Darkness Be My Guide indító tika-tikája is meggyőző a jellegzetes blackes sikálásokkal, a meglassulós szólóblokknál pedig padlózol. De ugyanígy kiemelhetem az első felvezetésnek választott, már-már röhejesen ragadós Mirror Blacket, a gyilkos, címéhez méltó módon fergeteg-szerű riffeléssel operáló Tartarian Windset, netán a hét és fél perces The Infernal Depths Of Eternity tökéletes felépítését. De a szintén hét perc fölötti, epikusan gonosz The Return Of The Long Lost Soul még utóbbira is ráver egy kört: ennél kerekebb, hatásosabb, erőteljesebb, hangulatosabb dalt aligha lehetséges írni manapság ebben a stílusban. Ha pedig mindez nem lenne elegendő, a záró Devil's Spawn Attackben egy igazi legenda, Schmier mester vendégüvöltözik Anders mellett, és mondanom sem kell, maga a nóta is ehhez illő, mániákusan thrashes szögelést visz a nordikus sötétségbe.
Itt és most nagyon betalált nálam ez a lemez, az év kiemelkedő albumainak egyike, és ugyan nagy vívmányokat nem rejt, a topra tett nóták miatt megszavazok nekik plusz fél pontot az objektívhez képest. Azt is megígérem, hogy ha egyszer befejeződik a koncertstop, és elvetődnek hozzánk, nem a legutóbbi élő találkozást veszem majd alapul, hanem ezt a lemezt.
Hozzászólások
Hát ott nem pedofil "vádakról" van szó, hanem jogerős ítéletről. Hír volt a lemezről, kritikát nem ígérek.
Lord Ahriman pár éve tett egy homályos nyilatkozatot Blackmoon halála kapcsán amit akár úgy is lehet értelmezni hogy túl adagolta magát de ha jól tudom, ez nem hivatalos infó.
A lemez meg simán a Necrophobic legjobbja a Darkside óta.
Az egyik gitárosuk nagy Pokolgép fan amúgy, ennek tiszteletére "A Jel" volt az introjuk.
De az öngyilkosságot kevered egy másik svéd zenésszel....
Érdekes, ez a megállapítás nálam minimum 10 pontot jelentene.... nem nyolc és felet.