Shock!

december 21.
szombat
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

VUUR: In This Moment We Are Free - Cities

vuur_cAki egyszer Anneke van Giersbergen bűvkörébe került, annak teljesen mindegy, mit énekel, milyen zenei körítéssel, csak énekeljen. Ilyenkor szoktuk volt mondani, hogy ha a telefonkönyvet felénekli, annak is örülünk. Kis túlzással élve ez rám is igaz, noha azért nem minden formációjával tudtam száz százalékosan megbarátkozni, például a The Gentle Storm ANNYIRA nem volt a szívem csücske, az én ízlésemnek túl sok volt benne a folk. Ennek ellenére élőben szenzációsan működött, de hát az élő zene varázsa ugye mindig magával ragadó. Akkori interjúnkban Anneke már említette, hogy lesz egy súlyosabb zenei formában fogalmazó formációja is, és ebből lett a VUUR (azaz, tűz, és mióta van holland-vonal is a családban, azt is tudom, miképp kell autentikusan kiejteni a vuurt meg Anneke vezetéknevét is, kicsit torokhangon hörögve).

Érdekes módon a lemezhez mellékelt PR-szöveg azzal indul, hogy Anneke van Giersbergen örökké a The Gathering énekesnőjeként lesz ismert, pedig már tíz éve szólókarrierbe kezdett. Ugyan tényleg nagyon imádtam a Gatheringet, de ma már eszembe sem jutna róla elsőként azt emlegetni, és nemcsak azért, mert tíz év baromi sok idő, hanem annyiféle izgalmas zenei közegben fordult elő az énekesnő, hogy sokkal inkább Arjen Lucassen vagy Devin Townsend neve ugrik be először, nem feledve a saját szólómunkásságát sem. Mindamellett mégsem lehet véletlen, hogy a korai zenekarát emlegetik, hiszen a VUUR bevallottan egy kicsit azt a világot (is) megidézi, legalábbis ha az álmodozó, hömpölygős témákat, illetve helyenként az énekdallamokat figyeljük. De nincs is ezzel semmi baj.

megjelenés:
2017
kiadó:
InsideOut
pontszám:
7 /10

Szerinted hány pont?
( 24 Szavazat )

Be kell vallanom, elsőre nem nyűgözött le a lemez, aztán meghallgattam még párszor, és a jó-jó, de nem túl kiemelkedő kategóriában maradt. Jó hallgatni, de nem érzek igazán kiugró dalokat. Meg hát valljuk be, ha nem Anneke énekelne, a zene önmagában nem tűnne igazán emlékezetesnek. És ez az érzés így is maradt. Elsőre csak a London című számra figyeltem fel, később kiugrott még emellett a Mexico City és az Istanbul is, a többi pillanatnyilag csak részleteiben rokonszenves, mint teljes egészében. Mondjuk azt azért előre borítékolom, hogy a koncerten jobban meg fogom kedvelni a többi dalt is, de egyelőre nem ezt az albumot hallgatom éjjel-nappal, ha értitek, mire gondolok.

A lemez tizenegy dala tizenegy városról szól, az adott helyhez kapcsolódó érzéseit fogalmazta meg Anneke, és inkább középtempóban, kicsit talán túlságosan is középtempóban, pedig tök jól áll neki, ha egy kicsit felpörög a ritmus. Az persze vitán felüli, hogy megint baromi jól énekel, meg tényleg nonstop tudnám hallgatni a hangját, még így is átjön az az elképesztő pozitív, életigenlés, ami árad ebből a pöttöm nőből. A zeneszerzést sem bízta ismeretlen arcokra, néhány segítőtársa a Peripheryből (Mark Holcomb), az Amorphisból (Esa Holopainen) és az Anathemából (Daniel Cardoso) érkezett (persze a VUUR két gitárosán kívül (Jord Otto és Ferry Duijsens), bár bővebb információ híján csupán halvány tippjeim vannak, ki melyik dalban segített.

Az is többször eszembe jutott, hogy Devin és Arjen esetében vélhetően kész énektémákat kapott Anneke, ezért lettek olyan piszkosul fogósak, és ezt hiányolom a saját dalokból: egyelőre még nem nagyon tudnék eldúdolni egy várost sem, miután lepörgött a lemez. Lassan itt az év végi listázás ideje, és ugyan a húszas listára fel fog kerülni (noha idén elég nehezen kaparok össze húsz jó 2017-es lemezt), de az élbolyba sajnos biztosan nem jut majd fel. Igazából kicsit sajnálom a kihagyott ziccert, másrészt meg legalább van mire alapozni egy újabb turnékört, és ugye úgyis ebből élnek az utóbbi pár évben a zenekarok.

A VUUR február 18-án Budapesten koncertezik. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
+4 #10 Doktorúr 2017-12-05 00:54
Idézet - pumpika666:
tudom, maradi vagyok, de nálam még mindig a mandylion/nighttime birds világa a nyerő, még csak hasonlót sem találok, lehet nem is akarok, az a két lemez annyira el lett találva, tökélyre fejlesztve, hogy egyszerűen nem veszített a varázsából több mint 20 év alatt sem

Szóról szóra írhattam volna ugyanezt. Azt a két lemezt (főleg a Mandyliont) nem tudták megugrani, annyira fantasztikusan sikerültek.
Idézet
 
 
+9 #9 pumpika666 2017-12-04 20:47
tudom, maradi vagyok, de nálam még mindig a mandylion/nighttime birds világa a nyerő, még csak hasonlót sem találok, lehet nem is akarok, az a két lemez annyira el lett találva, tökélyre fejlesztve, hogy egyszerűen nem veszített a varázsából több mint 20 év alatt sem
Idézet
 
 
+3 #8 Dimmurtal 2017-12-04 18:43
Nálam teljesen betalált a lemez! Egy pici negatívumként talán az róható fel, hogy túl hosszú, de a My Champion dalról készült klipet az első alkalommal ötször hallgattam végig egymás után, mert annyira lenyűgözött! Nálam 9 pont! :)
Idézet
 
 
+1 #7 Tulus 2017-12-04 15:46
Szerintem 8 pontot megér a lemez, mert jó lett.
Idézet
 
 
+2 #6 persecutor 2017-12-04 11:52
Idézet - Draveczki-Ury Ádám:
Idézet - Lantis 74:
Off.

Érdeklődnék hogy a Cavalera Conspiracy: Psychosis lemezéről lesz-e mostanában CD kritika?

Lesz. De nagy lelkendezésre ne számíts, szerintem például valami egészen rettenetesen rossz a lemez.


Moonspell-1775 esetleg?
Idézet
 
 
+2 #5 19EmpEroR75 2017-12-04 11:16
kimaradt: néha azért ingadozik a 8-9 pont között, mert az számomra mindenképpen pozitívum, hogy nem estek az ilyen tematikus lemezek csapdájába: nincsenek az adott városokra (országokra) jellemző zenei megoldások, az egyetlen kivétel az Istanbul dal, de ott is inkább csak díszítésként, semmint domináns témaként. Itt tényleg Anneke érzései a lényegesek az adott városokkal kapcsolatban, nem a felszín.
Idézet
 
 
+4 #4 19EmpEroR75 2017-12-04 10:52
Úgy látszik, abba a kisebbségbe tartozom, akinek bejött az album. :)
(bár nekem a The Gentle Storm is bejött, bár az tény, hogy igazán a Storm része ütött - ott találtam az izgalmasabb verziókat)
Nálam a harmadik végighallgatás után kezdett élni az album, akkor adta meg magát - addig csak a hangulata fogott meg. Ha a dalokat nézem, a Days Go By - London ragadt meg először, aztán a Freedom - Rio, The Martyr and the Saint - Beirut. A többi kb. egyszerre robbant be.
Szerintem annyira kész énekdallamokkal sem Devin, sem Arjen esetében nem kapott Anneke (vagy csak ennyire ismernék őt?) mert a közös projectek mind magukon viselik az adott zeneszerző zenei világát, de az énekdallamok végig megszokott annekés ízekkel rendelkeztek - bár ez csak egy megérzés, lehet, nincs igazam.
A dalokkal kapcsolatban ha érdekel, ki melyiket szerezte, itt egy info (booklet nekem sincs)
https://www.discogs.com/Vuur-In-This-Moment-We-Are-Free-Cities/release/11028117
Nálam 8 pont, bejött (mondjuk az tény, sok újdonsággal tényleg nem szolgált, de a "korrekt" kategória nálam kicsit lejjebb van. De ez igazán ízlés kérdése)
Idézet
 
 
+9 #3 Draveczki-Ury Ádám 2017-12-04 08:25
Idézet - Lantis 74:
Off.

Érdeklődnék hogy a Cavalera Conspiracy: Psychosis lemezéről lesz-e mostanában CD kritika?

Lesz. De nagy lelkendezésre ne számíts, szerintem például valami egészen rettenetesen rossz a lemez.
Idézet
 
 
+3 #2 Lantis 74 2017-12-04 07:42
Off.

Érdeklődnék hogy a Cavalera Conspiracy: Psychosis lemezéről lesz-e mostanában CD kritika?
Idézet
 
 
+7 #1 bogar 2017-12-04 05:57
Dettó.
Hallgatom, szeretném szeretni, de ennyi. Nálam is 7 pont.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

King 810 - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

Portnoy, Sheehan, MacAlpine, Sherinian - Budapest, PeCsa Music Hall, 2012. október 19.

 

Suicidal Tendencies - Budapest, Zöld Pardon, 2012. július 11.

 

Orphaned Land - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.

 

Pain of Salvation - Budapest, A38, 2010. október 24.

 

Watch My Dying - Budapest, Almássy téri Szabadidőközpont, 2007. március 23.