Huszonegy évvel ezelőtt járt utoljára Magyarországon a Body Count, akiknél azóta elég sok minden történt: leálltak, újjáéledtek, majd megint leálltak, és utóbbi után szerintem senkinek sem hiányoztak már olyan nagyon. A Murder 4 Hire lemez hallatán én magam igazság szerint azt sem nagyon értettem, minek kellett egyáltalán visszatérni. Évekig eszembe sem jutott, hogy Ice-T csapata a 2010-es években több lehetne kellemes emléknél a '90-es évek elejéről, amely annak idején megtette kötelességét, de manapság már remekül megvagyunk nélkülük is. Aztán jött a második feltámadás, majd a Manslaughter meg a Bloodlust, és azon kaptam magam, hogy hiába közelítek a negyedik iksz felé, mégis szívesebben hallgatom a zeneileg a korai érához képest egészen más dimenzióban mozgó csapat friss dolgait, mint a mai metalzenék többségét. Ahogy elnéztem a Budapest Parkban a reakciókat az új dalokra, nem egyedül én vagyok ezzel így, Ice és bűntársai pedig egy hírnevükhöz méltó bulival hálálták meg a kitartást.
időpont:
2018. június 17. |
helyszín:
Budapest, Budapest Park |
Neked hogy tetszett?
|
Az Astroid Boys ízes cardiffi akcentussal elővezetett hip-hop/rock/punk/hardcore egyvelegét nehéz lenne pár szóval jellemezni. A dobos-DJ-gitáros-rapper felállásban nyomuló négyes kétségtelenül érdekes elegyet nyomat, de a rockvonalat inkább csak a fal másik oldaláról karcolgatták, és azt sem túl átütő erővel. Érdekesen szólalt meg a csapat, az MC Benji néven futó frontember szimpatikus, derűs kisugárzású arc, de maradjunk annyiban, hogy ebben a formában ez már nekem is sok volt, pedig igyekszem sokféle zenét hallgatni. Ennek ellenére természetesen nem nevezném rossznak a produkciót, simán csak nem nekem szólnak.
A Powerflo lemeze nem okozott függőséget nálam, de a csapatban régi nagy kedvencek muzsikálnak együtt, ráadásul elég nyilvánvaló volt, hogy az a banda, ahol Billy Graziadei és Christian Olde Wolbers tolja együtt, és Sen Dog áll a fronton, gyalulni fog koncerten. Így is lett: noha elég halk és kásás sounddal kezdődött a műsor, Billy az első perctől fogva maximumon pörgött, ráadásul olyan szinten őrzi régi fazonját, hogy aki a '90-es években szocializálódott, már attól hangulatba kerül, ha csak ránéz. Ráadásul nagyon jó látni, hogy vannak zenészek, akik ugyan ötvenhez közelítenek, de kondiban így is simán felveszik a versenyt fele ilyen idős önmagukkal. Persze ahogy Billy példája is mutatja, korántsem mindegy, hogy valaki rommá cuccozza magát, vagy ehelyett inkább sporttal tölti a napjait...
A hangzás később javult, de egyébként ettől függetlenül sem volt nehéz ráakadni a csapat hullámhosszára, hiszen a rutinos öreg rókák lazán eladták a bulit. Sen Dog ugyan jobbára csak középen állva mozdult be a nagy groove-okra, és onnan vezényelte a hangulatot, de ő is jó fazon, vonzza a tekintetet, akárcsak Christian. A Downsetből elszármazott Rogelio Lozano is kitett magáért, meg Fred Aching Rios dobos is, vagyis az akciózásra, hangulatra tényleg nem lehet panasz. Ami a dalokat illeti, az élő előadás hallatán sem változott a véleményem: a Powerflo egyelőre még nem megy csodaszámba, de ha a következő lemezre még több olyan dalt tudnak írni, mint mondjuk a Less Than A Human, megígérem, hogy nem fogok rinyálni. Utóbbi a sajátok közül élőben is simán vitte a bulit az agyba ivódó „Shut that shit down!" refrénnel, ráadásul nehéz lett volna nem észrevenni, mennyire jól tolják a vokálokat a veteránok, legyen szó akár klasszikus csordás megoldásról, akár dallamosabb témákról. A legnagyobb beindulást azért persze így is a How It Is eredményezte a State Of The World Addressről, ami nyilvánvaló ziccer, és kihagyhatatlan is, ha már Billy és Sen Dog is itt van. Nem fogom továbbra sem széthallgatni a lemezt, de kíváncsi vagyok a következőre, és egy A38-as, önálló Powerflo-bulira máris beneveznék, garantáltan hatalmasat ütne a dolog.
Konkrét nézőszámot nem tudok mondani, de elég szépen összegyűlt a közönség a Body Count műsorának kezdetére. A keverő végéig gyakorlatilag teljesen megtelt a Park, de hátrébb is szép számmal álltak még az emberek, csak kevésbé sűrűn. Ebben persze ennyi év ínség után nincs semmi meglepő, ugyanakkor az új dalok lelkes fogadtatása elég egyértelműen mutatta: jóval több ez a mai történet ebben a formában puszta nosztalgiánál. Pláne, hogy a csapat utolsó két lemeze – mint fentebb is írtam – finoman szólva is más ligában játszik a koraiakhoz képest. A retro-faktor erejét persze így sem szabad elvitatni, láthatóan osztálytalálkozóként is funkcionált ez a buli, de hát ez már csak ilyen. Főleg, hogy Ice-T és csapata a fénykorban, '93-ban is járt nálunk, és akkoriban annyira kevés külföldi rockbulit tartottak errefelé, hogy hosszú évekre megalapozta egy-egy zenekar kultuszát egy élő fellépés. A Body Count persze ezzel együtt is a rég letűnt korszak egyik emblematikus előadójának számított, az első lemez jelentősége elvitathatatlan, még akkor is, ha a korai csapatot zeneileg nem lehetett odatenni mondjuk a Rage Against The Machine vagy akár a Biohazard mellé. A történet ott és akkor elsősorban nem is erről szólt, és ezt át is érezte az a rengeteg ember, aki akkoriban hallgatta őket úgy Amerikában, mint Magyarországon.
Azóta persze rengeteg víz lefolyt a Dunán, és sok minden történt a South Centralban is. Mivel Mooseman, Beatmaster V és D-Roc már csak lélekben lehetnek velük, az alapfelállást a februárban már a hatvanat (!) betöltött, de kondira legalább egy húszassal fiatalabbnak látszó Tracy Marrow mellett a végig hatalmasakat röhögő, joviálisan fiatalos nagypapa fazonját hozó Ernie C, illetve az egyik segéddumáló járkálóember, Sean E. Sean képviselte. A színpadi hangulathoz – utóbbihoz hasonlóan – Ice-T fia, Lil Ice is hozzájárult némi extra szövegeléssel, vokálozással, korban nagyjából hozzá passzol Will Dorsey Jr., azaz Ill Will dobos is. Zeneileg egyértelműen utóbbi viszi a hátán a produkciót a két underground metalossal, a US power kulthős Steel Prophet soraiból ismert Vince„nt Price" Dennisszel (ő hozta Ice helyett a thrashesebb énekrészek többségét is), valamint az Agent Steel és az Evil Dead mesterével, Juan Garciával. És láthatóan mind remekül érezték magukat odafent, ami aztán gyorsan átragadt az odalentiekre is.
Megoszlanak a vélemények, van-e értelme a Body Countnak Raining Blood / Postmortem mixet játszani, szerintem a klasszikus Body Count's In The House jobb nyitás lett volna, pláne, hogy elég erőteljesen, de azért korántsem slayeri feszességgel nyomták a dalt. De aztán utána rögtön érkezett az elsőlemezes Bowels Of The Devil, és egyből nyilvánvalóvá vált, hogy voltaképpen tökmindegy, mit csinálnak, ez itt örömzenélés, fieszta a deszkákon, meg az említett ereszdelahajam a nézőtéren. És ebben nincs semmi túlzás: lehet, hogy Ice-T más közegből érkezett, de akkor is azon frontemberek sorát gyarapítja, akire egyszerűen muszáj odafigyelni, és kábé két szót kell szólnia ahhoz, hogy mindenki a tenyeréből egyen. Itt is úgy abszolválta a nagy attrakciót, mint a karikacsapás, és ugyan eleinte kicsit tartottam tőle, hogy túl sokat dumál majd, végül aztán egyetlen pillanatra sem éreztem soknak az átkötőket. Főleg, hogy a fickó gyakorlatilag a végig hiányzó nyomdafestékkel együtt is vicces, eredeti, és mentes minden megjátszástól. Tisztában van vele, hogy élő legenda, de sokakkal ellentétben egyáltalán nem ment az agyára a dolog...
Ha a ’90-es évek közepén, amikor a gimiben adogattuk egymásnak a másolt kazettákat azzal a zsarugyilkosos dallal, ami miatt a jenkiknél éppen állt a bál, bárki azt mondta volna, hogy jó huszonöt évvel később ugyanezekkel az arcokkal ugyanezt a dalt fogjuk hallgatni egy pesti dzsemborin, amin nemhogy nem az erőszak üli majd torát, hanem sokkal inkább hasonlít az egész egy kedélyes osztálytalálkozóra, a színpadon pedig egy kislány fog szaladgálni, nem csak hülyének nézem az illetőt, de talán még a mentőket is kihívom rá. Pedig hát.
Nagy Andor
Maga a program nagyjából hasonló arányban épített az első éra örökzöldjeire és az utolsó két lemez legjobbjaira. Volt Body Count, Voodoo, There Goes The Neighborhood és KKK Bitch a debütről (számomra egyértelműen utóbbi jelentette a buli csúcspontját), Drive By, Necessary Evil és Born Dead a kettesről (a címadó helyett a legtöbb helyen a Momma's Gotta Die Tonightot nyomták, de szerintem mi jártunk jobban), illetve az utóbbi évek Body Count-alapvetései: Manslaughter, No Lives Matter, Talk Shit Get Shot, meg zárásként a Bloodlust számomra legjobbja, minden idők egyik leghatásosabb Ice & Co.-szerzeménye, a This Is Why We Ride. De tudtam örülni a Disordernek és az Institutionalized-részletnek is. Na meg persze a Cop Killernek, ahol Sen Dog és Billy Graziadei is a színpadra keveredett egy kis fákkdöpolíszozás erejéig. De egy kis időre Ice habos-babos ruhákat viselő kétéves kislányának és Minnie-babájának is örülhettünk, illetve a végső elköszönéskor maga Coco asszony is tiszteletét tette odafent. Lil Ice ez idő alatt odalent, a moshpitben nyomult egy kicsit. Apropó moshpit: a magyar közönség szokás szerint elég rendesen kitett magáért, ami láthatóan a zenekarnak is tetszett, Ice ennek örömére ekézte is kicsit a koffeinmentes lattét kortyolgató osztrákokat, akikkel előző este messze nem volt ennyire elégedett.
Lehet, hogy a Body Count továbbra sem tör zeneileg a Rush babérjaira, viszont tényleg nagyon ritka az ennyire szórakoztató, pozitív kisugárzású zenekar a mai színtéren. Remélem, jönnek még errefelé.
Hozzászólások
Én koncert közben hátramentem és nagy meglepetésemre a keverő mögötti hangfalakból szinte lemezminőségben és jó hangosan szólt a zene. Ott is ragadtam.
Ja, a "virtuális ráadás", mi? :)
Kicsit (nagyon) lehetett volna hangosabb - konkrétan a keverő és a színpad között félúton simán hallottuk egymás hangját.
És még egy 60 percet lazán el tudtam volna viselni.
De sebaj, yeaaaaaaah motherfucker!