Shock!

november 24.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

„A kiadók egy haldokló struktúrára építettek"

Igen borúsan látják a zeneipar állapotát és jövőjét a rockmuzsikusok. Mindebben semmi újdonság nincs, de nem lehet róla eleget beszélni, így az alábbiakban három neves metalzenész fejti ki véleményét a kérdésről, nem valami pozitív előjellel...

„A kölykök mostani generációja nem értékeli a zenét úgy, mint a korábbiak", magyarázta Rob Caggiano, az Anthrax gitárosa a The Great Southern Brainfartnak. „Ezek a srácok nem értik, hogy a koncepció szerint a zenészeknek ez az életük, ez a hivatásuk, és nagyon sokba kerül elkészíteni egy jó lemezt. Amikor odamész a komputeredhez, és egy kibaszott gombnyomással letöltesz valamit ingyen, lopsz, csak éppen ez nem jut el az agyukig. Ennek valahogy meg kell változnia, és hiszek is benne, hogy meg fog. A zenészeknek előbb-utóbb vissza kell szerezniük az irányítást, a helyzet ugyanis csak egyre rosszabb és rosszabb lesz. Mi ebből élünk, de a zenekarok hamarosan képtelenek lesznek így életben maradni."

Caggiano a kalózkodást egyértelműen elítéli, de a netes zeneterjesztésért sincs oda. „Már csak két nagy lemezboltot ismerek egész New Yorkban, a Bleecker Bob's-ot és a Generation Recordsot. Ezt leszámítva nem tudom, hová mehetnék... Oké, a Walmart is árul zenét, de nem azt, amit én keresek. A Best Buy ugyanez. Vagyis mostanság elsősorban az iTunes-on vásárolok, de azzal meg az a baj, hogy nem szól jól. Ezt nem is értem. Mindent elkövetünk, hogy faszán szóljanak a lemezek, aztán kikerülnek a cuccok az iTunes-ra, és agyonkompresszálják őket, hogy mindenki szar iPodján jól szóljanak. Nincs bajom az iTunes-zal, de hiányzik az érzés, amikor elmentem a lemezboltba, válogattam a CD-k között, éreztem a kezemben a lemezt és láttam a borítót."

A Staind frontembere, Aaron Lewis szerint a mostani helyzetért jelentős mértékben a lemezcégek lassú ébredése tehető felelőssé. „Ma már nincs elég pénze a kiadóknak ahhoz, hogy rávegyenek a visszatérésre", fejtette ki az énekes az EspyRocknak. „Soha nem is lesz annyi lóvéjuk, hogy úgy jelentessenek meg lemezeket, mint azelőtt. A lemeztársaságok üzletpolitikája egy csillogó műanyagdarab köré épült, és amikor ott volt előttük a lehetőség, hogy szembenézzenek a változásokkal, nem tették meg. 41 millióan használták a Napstert, és nagyjából 85 százalékuk havidíjat is fizetett volna ezért. A kiadók azonban hátat fordítottak, és azt mondták: szó sem lehet róla, zárják be az egészet. Ahelyett, hogy meglátták volna, hogy az átlagos vásárlók továbbra is fizetnének a zenéért, inkább ignorálták őket. Amikor a lemezbiznisz még jól pörgött, az emberek átlagosan két és fél CD-t vettek évente. A Napster díjaiból két hónap alatt befolyt volna ugyanez az összeg, vagyis még növelhették is volna a bevételeket, de kihagyták a lehetőséget. Továbbra is egy leszállóágba lépett, haldokló struktúrára építettek, most pedig már mindenkinek más utakat kell keresnie. A kiadók az úgynevezett 360-as megállapodásokat erőltetik (ez leegyszerűsítve nagyjából azt jelenti, hogy a lemezcég nemcsak a zenekar lemezeladásokból befolyt összegeiből részesül, hanem a turné- és merchandise-bevételekből is – a szerk.), ez pedig rossz út. Amíg a kiadók nem törődnek bele abba, hogy a dolgok megváltoztak, nem várható változás."

Az In Flames basszere, Peter Iwers szintén az EspyRocknak nyilatkozva hasonlóan borúsan látta a helyzetet, mint Lewis. „Elmentem a feleségemmel nyaralni New Yorkba. Alig vártam, hogy benézzek a Tower Recordsba meg az HMV-be, de bezártak. Hogyan akarjuk rávenni az embereket arra, hogy CD-ket vegyenek és továbbra is legálisan szerezzék be a zenéket, ha még boltok sincsenek? Nagy-Britanniában szerencsére nem ilyen rossz a helyzet, hiszen léteznek a nagy boltok és a független üzletek is. Fontos megtanítani a fiatalabbakat is arra, hogy jó, ha az ember birtokolja a fizikai terméket. Jóval többet kapsz a pénzedért a booklettel, a szövegekkel, a bónuszlemezekkel. Mikor felnőttem, varázslatos élmény volt megvenni a bakeliteket, hazamenni velük, és a legkisebb részletekig áttanulmányozni a borítót, látni minden információt, miközben énekeltem a bandával a dalokat. Manapság ez nem létezik, ami tök szar. És egyben azt is maga után vonja, hogy a koncertbelépők is baromi drágák lesznek, és az emberek egyszerűen nem fognak tudni elmenni annyi bulira."

Iwers meglátása szerint alapvető probléma, hogy mióta az emberek nem vásárolnak lemezeket, a zenekarok egyre többet turnéznak, és mivel mindenki folyamatosan koncertezik, most már a nézők is alig tudnak dönteni, melyik turnéra költsék a pénzüket. „Dolgoznunk kell, hogy megéljünk, és csatáznunk kell emiatt egymással is, ami szégyen. A nézők pedig simán láthatják ugyanazokat a bandákat hét-nyolc hónapos kihagyásokkal. A zenekarok egyre többet és többet turnéznak majd, és előbb-utóbb az egész rendszer össze fog omlani. Mindannyian lábonlőjük saját magunkat. Onnantól kezdve, hogy a zenélésből nem lehet majd pénzt kiszedni, nem lesz ok rá. Mondhatja bárki, hogy ő azért zenél, mert imádja ezt, de hogyan szerethetsz valamit, hogyan köteleződhetsz el valami mellett időben, ami nem fizeti ki a számláidat, és éhen halsz mellette? Ez a véleményem. Vegyetek lemezeket, vagy a zene meg fog halni."

 

Hozzászólások 

 
+8 #5 Kiss Gábor (Shock!) 2012-02-09 19:53
Szerény véleményem szerint elég egyszerű a képlet. Egy album felvétele sokba kerül. Nagyon. Ezt a pénzt valamiből meg kell termelni, méghozzá nyilván a lemezeladásokbó l és a turnékból. Manapság általános elvárás, hogy egy lemez szóljon faszán, legyen hozzá király klip, a koncerten zsír motyó, a tagok meg legyenek kigyúrtak, frissek és üdék.
Na most ez hosszú távon nem fog összejönni, ha pl. egy Skindred koncertre elmegyünk százan, lemezből meg eladnak 5613-at.
A nagy bandák megélnek a koncertezésből, de a kicsik, akik saját turnéra nem tudnak menni, az előzenekaroskod ásért meg fizetni kell, egy ideig nyilván nyomják majd fanatizmusból meg szerelemből, aztán meg szépen beleállnak a földbe.
Igazából lehet magyarázni a dolgot, de szerintem kurva egyszerű: ha azt akarod, hogy a kedvenc bandád létezzen, koncertezzen és működjön, meg kell venni a lemezeit.
Arra meg, hogy luxus cd-t venni, annyit mondok, hogy nyilván nem kell minden szart összevásárolni, de úgy gondolom, egy átlagos rockrajongónak simán belefér havi 3-4000 forint arra, hogy havonta vegyen egy cd lemezt. Főleg, hogy tegyük a szívünkre a kezünket, azért sokunknak ennél jóval több folyik le a torkán vébéká vagy ser formájában hetente.
Idézet
 
 
+3 #4 tiBikEEe 2012-02-09 18:11
Elkéne fogadniuk a zenészeknek hogy a CD-k kora lejárt ez az egyik dolog... A másik hogy van abban valami amit Aaron Lewis mond, a Napsteres korszakban b.szták el a kiadók... innen már nem lesz könnyű (talán lehetetlen) visszaszoktatni az embereket az eredeti kiadványok megvásárlására. Néhány éve volt egy sztem jó próbálkozás ha jól emlékszem a Radioheadtől hogy rábízták az emberekre hogy mennyit akarnak fizetni a lemezért, ha úgy gondolták hogy nekik ez 20 Ft-ot ér akkor annyit.... mondjuk az egy másik dolog hogy ők ezt megtehették a múltjuk miatt...
Idézet
 
 
+5 #3 Zoli 2012-02-09 16:08
Ez a "turnézunk, a lemezkiadás visszaszorulása miatt" szöveg egy kicsit avas nekem. Amúgy is kell turné, volt is mindig, ha jó a lemez amúgy is elmennek az emberek élőben megnézni az adott bandát . Én 30-40 ezer ft-ot költök havonta zenére, szóval hozzájárulok ahhoz hogy ne haljanak éhen kedvenceink.
Ez a hobbim, az életem már gyerekkorom óta. Vegyetek sok vinyylt, mert a CD kevésbé értékálló, szerintem.Üdv:ZZZ
Idézet
 
 
+1 #2 neal and jack and me 2012-02-09 13:31
nem vagyok benne biztos, hogy manapság sok embernek ideje van arra, hogy otthon gubbasszon a szobában, és bookletekkel szöszmötöljön. talán az iskolás generációnak. a többi embernek se pénze, se ideje arra, hogy ilyen dolgokkal kényeztesse magát. én szinte csak fejhallgatóval, bringán ülve hallgatok zenét. ha veszek is valamit nagyritkán, azt rátöltöm az mp3-asra, oszt ennyi.
teljesen megértem a zenészeket, akik azért "sírnak", mert nem vesz senki lemezt. csak ők meg azt értsék már meg, hogy a átlagembernek már luxus egy gyári, műsoros cd-t megvenni. legalábbis itthon igen. nyilván az ingyenes vásárlást fogják választani. ezen már senki, és semmi nem fog változtatni.
és az is igaz, hogy rettentő sok sz*r lemez jelenik meg évről évre, nagyon kevés az értékelhető. azért is volt nagyon nehéz megírni a 2011-es 10-es listámat.
vért izzadtam.
Idézet
 
 
+3 #1 M 2012-02-09 13:05
Én a mai napig megveszem, ami nagyon bejön, a fizikai birtoklás tényével meg teljesen egyetértek. De van itt pár apróság, amit egyikőjük sem említett. Amerikában és Angliában pl ma sem fogynak rosszul lemezek (jó nem feltétlenül metal), ott veszik még mindig. Aztán ott vannak az egyre dráguló árak, amivel egyszerűen nem mindenki tud lépést tartani, még akkor sem, ha akar. Na meg az a tény, hogy hetente jön ki egy csomó lemez (aminek nagy része szar), így lehetetlen mindent beszerezni (így felesleges is). Sokat vitáznak ezen, eléggé visszafordíthat atlan pedig.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

The Winery Dogs - Budapest, Barba Negra Music Club, 2016. február 17.

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Roger Waters - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2011. június 22.

 

Psychotic Waltz - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Poisonblack - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.