Úgy 10-12 évvel ezelőtt sokan sokat adtak volna azért, ha a Cradle Of Filth nem képes elmenetelni idáig, a csapat azonban rendíthetetlenül nyomult előre a saját útján, és olyan pozíciót harcolt ki magának az évek során, ami korábban teljesen elképzelhetetlen lett volna egy hozzájuk hasonló alakulat számára.
megjelenés:
2008 |
kiadó:
Roadrunner / CLS |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Nem megdöbbentő belegondolni, hogy egy black metal színtérről indult zenekar az elmúlt egy-másfél évtized legsikeresebb brit metal bandájává tudott fejlődni? Dehogynem... Az idő tehát egyértelműen Dani Filth-éket igazolta, úgyhogy ne is menjünk most bele a milliószor lerágott, nevetséges és mára okafogyottá is vált „ki hiteles és ki nem" témába. Bár az azért említésre méltó, hogy az áttörést meghozó 1996-os Dusk And Her Embrace idején még rengeteg olyan arc istenítette őket gyermeki lelkesedéssel, akik aztán később ugyanilyen vehemenciával dobálták rájuk a trágyát...
Gondoljon az ember bármit a Cradle Of Filth-ről, egy dolog egészen biztos: a bandának még annak ellenére is összekeverhetetlen hangzása van, hogy gyakorlatilag megalakulása óta a legkülönfélébb muzsikusok átjáróházaként működik. Ha csakis a '90-es évek elején született kriptahangzású, kétkvintes norvég viccdemókat és a klasszikus Darkthrone lemezeket tekintjük black metalnak, akkor persze Daniék valami egészen másban utaznak. A fémzenék lassan 40 éves történelmének majd' minden fejezetéből merítő, vastagon hömpölygő sound máig őrzi magában a gyökereket, de hát éppen azért is jött be ennyi embernek a banda, mert ezernyi irányba tapogatóztak. Így aztán létrejött egy extrém, szélsőséges, dekadens elegy, ami még vadsága mellett is könnyen értelmezhető, kommerszebb dolgokat kedvelők számára is simán befogadható. A jéghideg profizmussal működtetett, zseniálisan alájuk dolgozó marketing- és merchandise-gépezet mellett szerintem csupán ennyi Daniék titka, nem több.
Sosem tartottam magam a csapat rajongójának, habár ismerem a lemezeiket, a 2000-es Midiant elég sokat is hallgattam a maga idejében. Az azóta született dolgaik valahogy elmentek mellettem, a Godspeed On The Devil's Thunder azonban most megtalált magának. Nem tudom igazán értelmesen megfogalmazni, miben más vagy miben erősebb ez a sorrendben nyolcadik lemez, mint az előző, elég direktre vett Thornography vagy az azelőtti Nymphetamine, netán a nagykiadós, az én ízlésemnek túlságosan tömény Damnation And A Day. Az viszont egészen biztos, hogy a Midian óta egyik Cradle albumot sem hallgattam olyan jó érzéssel, mint ezt, és ennek őszintén tudok örülni.
Ha ismered a zenekart – márpedig ha feltévedtél erre az oldalra, vélhetően van róluk legalább valami halvány fogalmad –, sok újdonságra ne számíts a hírhedt középkori alkimista mészáros, Gilles de Rais életével foglalkozó konceptlemeztől. Itt vannak a black, thrash és tradicionális heavy metal sajátosságokat egyaránt felvonultató riffek, az éteri, kísérteties billentyűfutamok, szintis-szimfonikus szőnyegezések, miközben blastbeates, szélvész tempók váltják egymást lassabb, súlyosabb őrlésekkel, atmoszférikus leállásokkal, darkos-gótos elemekkel. A forgószél szemében pedig ott tombol a perverz törpe, aki változatosabban hozza magát, mint valaha. Az évek során amúgy is elég jól kidolgozták a megfelelő módszereket Dani elmetszett torkú, sivító károgásának ellensúlyozására, ami jót tesz az összképnek, mert valljuk be, Mr. Davey előadása 72 percen át csak önmagában azért elég fárasztó lenne.
A Cradle Of Filth lemezekre mindig is jellemző volt a filmzeneszerűen utaztató, egységesen hömpölygő hangulat, ami természetesen ezúttal sem szenvedett csorbát, vagyis a Godspeed On The Devil's Thunder még hosszúsága ellenére is egyvégtében hallgatva működik igazán. A dalok ettől még persze külön-külön is erősek. A legfogósabb, leggyorsabban fülbemászó közülük egyértelműen a The Death Of Love a maga remekül kimunkált, ütős riffjeivel és Sarah Jezebel Diva azonnal ragadós dallamaival. Mondanom sem kell, szinte már-már kommersz ez a 7 perc felé kúszó, rendkívül hangulatos darab, de elég tökéletes keresztmetszetet ad arról, mit is képvisel a zenekar. Kiemelkedő még a lemezt egy sötét nagyzenekari intro után indító Shat Out Of Hell (csak ezt a röhejes címet tudnám feledni...), a tipikusabb, de nagyon ütős klipnóta Tragic Kingdom vagy a Honey And Sulphur, benne egy olyan óriási klasszikus thrash/power gitártémával, amiben egyszerre éled újjá a klasszikus Metallica és a Metal Church szellemisége. A hangzásért Andy Sneap felelt, így mondani sem kell, csúcsminőségben szól minden hangszer. Különösen a gitársound ütős, ez talán ezen a lemezen a legjobb az összes eddigi Cradle album közül.
Daniék már maguk mögött hagyták pályájuk legsikeresebb éveit, ezekkel együtt azonban sok probléma is a múlt részévé vált, azaz mostanra a Cradle Of Filth esetében is mindenki félreteheti az előítéleteit, hogy csak és kizárólag a zenére koncentráljon. Az pedig nagyon rendben van. Talán nem az évtized albuma a Godspeed On The Devil's Thunder, de nem férhet hozzá kétség, hogy egy nagyon alaposan kidolgozott, egyéni és végig szórakoztató metal lemez – méghozzá minden egyéb jelző vagy ideológia nélkül.