Komoly politikai természetű viták kereszttüzében találta magát a Spotify az utóbbi hetekben. Ezek természetesen maguk után vonták az összes többi gyakran felmerülő pro és kontra érvet is a streaming-platformokkal kapcsolatban.
Ismét, sokadszorra is áll a bál a Spotify körül, ahol most elsősorban nem a szolgáltató által fizetett alacsony jogdíj-részesedés áll a fókuszban: a platform azután került támadások kereszttüzébe, hogy leghallgatottabb exkluzív műsorában, Joe Rogan podcastjében ellentmondásos állítások hangzottak el a járvány elleni védekezésről, illetve többen a műsorvezető múltjából is előástak néhány kényes kijelentést. A legnagyobb médiavihart ugyanakkor Neil Young okozta, aki közölte: otthagyja a felületet, és nem engedi zenéit szerepeltetni a Spotify-on, amíg a szolgáltató Rogannek is otthont ad. Példáját több neves és kevésbé ismert előadó is követte.
Mindez természetesen ismét felszította az internet különböző bugyraiban a vitát a streamingről és annak áldásos vagy átkozott voltáról is. David Draiman, a Disturbed frontembere utóbbi témát illetően fejtette ki a véleményét egy tweet-sorozatban. „Fiatalok és idősebbek, akik most a Spotifyt támadjátok: jól jönne, ha felidéznétek az olyan apróságokat, mint a zenei kalózkodás meg a bittorrent-oldalak – írta az énekes. – Mielőtt a streaming bejött volna, az előadók és a komplett zeneipar az összeomlás szélén egyensúlyozott. Hogy miért? Mert a nagykiadók vezetői nem voltak hajlandók meglátni a jövőt, amikor a fiatal Sean Fanning és Sean Parker, a Napster nevű kis startup vezetői megkörnyékezték őket az új technológiával, amelynek segítségével korábban példa nélküli szinten érhették volna el a fogyasztókat. Elhajtották őket. Így aztán Fanning és Parker hagyták, hogy a Napster ingyen működjön. Ezt hamarosan követték a további kalóz- és bittorrent-oldalak, azzal az új megközelítéssel, hogy a zenének ingyenesnek kell lennie. Az előadók szenvedtek, a kiadók szenvedtek, és csaknem összeomlott a teljes zeneipar. A streamingnek kellett visszahoznia az életbe."
Draiman szerint a streaming-platformok a teljes iparágat revitalizálták. „A streamingnek köszönhetően a kiadók ismét profitot termeltek. A régi előadóknak ismét elkezdett csorogni a royalty, a kalózkodás pedig idejétmúlttá vált. A streaming elképesztően felvitte az olyan előadók örökségének értékét, mint Neil Young és a többiek. Létrejött a jelenlegi környezet, ahol az emberek elsősorban streamen hallgatják a zenét, a zenészeknek pedig megadatik a lehetőség, hogy eladják az életművükhöz kapcsolódó jogokat, hiszen ezek ismét visszanyerték az értéküket. Neil is pontosan ezt tette nemrég. Hogy fizethetne-e magasabb jogdíjat a Spotify a streaming után? Én magam is így vélem... ez azonban semmit sem változtat a tényen, miszerint streaming nélkül ma már nem beszélhetnénk zeneiparról. Azok az előadók, akik előzőleg gigantikus összegekért túladtak a dalaikhoz fűződő jogokon, most pedig panaszkodnak, talán éppen a vagyonukat kényszerülnének felélni, sokuknak pedig jóformán felkopna az álla.″
A frontember szerint a jelenlegi előnytelen részesedésekért elsősorban a zenészek közvetlen környezete a felelős. „Ha előadóként hibáztatni akartok valakit, tudjátok, kiket hibáztassatok? A kiadók vezetőit, akik a Napster előtti időkben nem voltak hajlandók alkalmazkodni az új technológiákhoz, hanem helyette fenntartottak egy elavult forgalmazási rendszert, mivel az magasabb profitrátát kínált. Hibáztassátok az ügyvédeiteket meg a menedzsmentjeiteket, amiért nem jártak ki nektek magasabb royalty-részesedést a saját lemezszerződéseiteknél. És hibáztassátok magatokat is, amiért nem figyeltetek oda erre – miközben a tekintélyes örökséggel rendelkező zenészek többsége ismét meggazdagodott a streamingből, a zenerajongók pedig könnyebben és jobb minőségben férhetnek hozzá a létező legszélesebb zenei kínálathoz. Röviden: fejezzétek be a hisztit, nézzetek kicsit utána a dolgoknak, és olvassátok végig a rohadt szerződéseiteket!"
Folytatása következik...
Hozzászólások
Csakhogy a cikkhez is hozzászóljak valamit, én CD gyűjtő vagyok, és a legtöbbször azt hallgatom, épp néhány perce pörgött le a Jar Of Flies.
Néha fizetek letöltésért is, de a Spotifyt nem az én platformom.
Megnézzük a zenei eladási chart-okat, szigorú monton csökenni kezdett az egész, és ezt a mélyzuhanást anno pont az iTunes lassította be újra, azzal hogy árat tűzött a dalra és az albumra, és valahogy arra ösztökélt, hogy azért na "mégiscsak fizessünk valamit".
Itt sose "mi" voltunk a cél, mi akik simán bevásárolunk még ma is, mint régen is bakelitből, CD-ből (satöbbi, satöbbi).
Hanem vagy a perem-rockerek(jazzke develők illeszük ide az épp ideellő, nem trendi mainstream-zenéket), vagy adott popelőadó top 1% rajongói.
Aztán jött a streaming, élen a Spotify-jal aki "dal bérlés" gondolatán keresztül építette ki rendszerét és éveken át veszteségesen is üzemelt. Mivel győzte meg a kiadókat? - Long-tail theory ( a Big 3/4/5-nek éppen tetszett, hogy még az arzenáljuk alatt lévő többezer kis előadó "húgy bevételei" is aggregálva nagy gempa esőt jelentettek nekik).
Mivel győzte meg az előadókat?- jobb mint a semmi+ új marketing felület,
[mellesleg: 25ezer stream kb 40 dolcsit hozott zenekaromnak, label nélkül, ami annyira nem tré, a nagy kópék itt a kiadók)
A streamerek beindulása késztette a YouTube-ot is, hogy a Spotify-tól kb 7-szer alacsonyabb kifizetéseit megnövelje, illetve kitoljon egy saját alkalmazást is.
Te egy gyenge troll vagy. Gyakorolj többet. Még a blekkmetálos meg "a power metal előtt nem volt zene" haverjaim is felismernék, hogy troll vagy.
Itt azért nem könnyű eldöntetni, hogy gúnyolódásról van szó a buflák metálosokkal szemben vagy ez egy konkrét buflákmetálos megnyilatkozás. Gratulálok mindkét esetben!
Nem metal-t játszik innentől kezdve sem az ő véleménye nem mérvadó sem az agy mosott közönségeé.De amúgy aki metalos az mindent megvesz ma is CD-én bakeliten sőt én nagyon örülök hogy,megint van kazetta is azon szol a legkeményebben ez a zene.Aki ezt nem érti azt sajnálom nem kötelező úszni a tömeggel csak gondolkozni is kellene de az nem megy sok emberkének.
Neil Young meg egy átlagos előadó, nem túl jelentős, feledhető életművel, nyálas zenével.
A kutyának sem tűnt volna fel, ha szép csendben eltűnnek a lemezei a Spotifyról.