megjelenés:
2009 |
kiadó:
Cartaphilus - Legendák élve vagy halva sorozat |
Neked hogy tetszik?
|
Mindjárt az elején szögezzünk le valamit: akik azzal példálóznak, hogy lám, ha egy örmény tagokból álló zenekar is lehet többmilliós platinabanda, akkor bárhonnan megvalósítható a nagy áttörés, nem rendelkeznek elég információval, ugyanis természetesen szó sincs arról, hogy Serj, Daron, Shavo és John valamelyik jereváni lakótelepen nevelkedtek volna. Ahhoz, hogy a System Of A Down azzá válhasson, amivé lett, igenis szükség volt Kalifornia és azon belül is Los Angeles megtermékenyítő levegőjére, amit az első-második generációs bevándorlócsaládok sarjai magukba szívtak, aztán saját zenei-szellemi örökségükkel párosítva létrehoztak valami egészen sajátosat.
A System Of A Down többek között éppen attól tudott naggyá válni, hogy zenéjüket teljesen természetesen turbózták fel különböző folkos-világzenei elemekkel, keleti hatásokkal, ám attól még az alap változatlan maradt, és így a nyugati tinédzserek is simán fogni tudták az adást. Mindez távolról sem esetleges volt: a könyvből egy végtelenül céltudatos, okosan menedzselt és racionálisan felépített zenekar képe rajzolódik ki előttünk, akik soha egy jottányit sem engedtek zenei vagy szövegi elképzeléseikből, és pontosan oda jutottak, ahová akartak. Ehhez persze némi szerencsére és pénzre is szükség volt, de akkor is megcsinálták, és az ilyesmi nagyon ritka... Az meg szintén az eszüket dícséri, hogy képesek voltak pont a csúcson félretolni a bringát, és letámasztani valahová a falhoz. Magyarán szólva egyáltalán nem részegültek meg a platinalemezektől, az arénakoncertektől, képesek voltak megmaradni higgadtan és tárgyilagosan hétköznapinak – az viszont kétséges, hogy mindez ilyen mértékben sikerült volna nekik eltérő gyökerekkel. És egyéb esetben természetesen nem lennének Örményországban nemzeti hősök így, kivándoroltakként...
Maga a könyv szimpla lineáris szerkezetű biográfia, és mivel alig egy évtizedet fog át, nem is túl hosszú, mégis jó olvasni, amiben nagy szerepet játszik, hogy Myers tényleg rajongó, méghozzá a szó jó értelmében véve az. Leplezetlenül büszke arra, hogy mi mindent értek el kedvencei, nem hiányzik a lelkesedése, ugyanakkor sehol sem csap át ostoba, szemellenzős ömlengésbe, még bevallott elfogultsága ellenére is igyekszik viszonylag tárgyilagos maradni. Ami a zenekar tagjait illeti, nyilván nem kell egyetérteni minden megnyilvánulásukkal, arról nem is beszélve, hogy a sokat vitatott állandó politizálás – mint gyakorlatilag minden rockbanda esetében – többnyire náluk is megmarad fekete-fehér-igen-nem szinten, de egyrészt az üzenet így juttatható igazán célba, másrészt a közhelyeknek is van alapjuk. Az meg ugye a mai napig a sors egyik legsajátosabb húzása, hogy 2001. szeptember 11-én épp a System Of A Down második albuma, a Toxicity vezette az amerikai eladási listákat, ennek valószínűleg tényleg így kellett lennie...
Az újonnani összeölelkezés remélhetőleg tartós lesz, hiszen az utódok közül sem Serj Tankian fénymásolat-szerű szólóprojektje, sem a puritánabb Scars On Broadway nem volt képes visszaadni a System Of A Down lehengerlő erejét. A fullos visszatérésig itt ez a könyv, ugyanúgy a polcra illeszthető, mint a sorozat többi darabja, legfeljebb egy kicsit gyorsabban a végére érünk. Myers meg újabb tíz év múlva remélhetőleg már írhat majd róluk egy 600 oldalas krónikát is.
Hozzászólások