Roppant hosszúra nyúlt szünet után tér most vissza az extrém metal egyik legnagyobb illuzionistája. Volt idő, amikor órát lehetett igazítani a Dimmu Borgir lemezmegjelenéseihez, aztán a tagság 2009-es átrendeződése környékén döccent egyet a szekér, és jelenleg úgy állunk, hogy az utóbbi évtizedben mindössze kettő soralbumnak örvendhetett a tábor. Elsővonalas bandák ritkán szoktak olyan teljes elvonultságban létezni, mint ahogy a Dimmu számára teltek az elmúlt évek. Lehet persze ehhez ideológiát gyártani, és önmagában az sem számít különlegesnek, hogy egy negyed évszázada üzemelő gépezet fogaskerekei megfáradnak, de a lényeg mégiscsak az, hogy 2018-ban újra itt vannak Shagrathék, méghozzá teljes fegyverzetben.
Ha engem kérdezel, sokkal inkább az Abrahadabra kiadását megelőzően lett volna szükség némi kreatív feltöltődésre, azt a lemezt, és a tagságban azidőtájt zajló eseményeket inkább minősíteném pánikszerűnek, mint átgondolt stratégia szülöttének. Okkal számíthattunk tehát arra, hogy a friss album egy megújult, erőtől duzzadó Dimmu Borgirt mutat majd, akik ismét képesek lehetnek váratlan hadmozdulatokra. A dolgok közepébe vágva: a tény, hogy az Eonian legfőbb jellegzetessége éppen a szürkesége, számomra azt igazolja vissza, hogy nem ötletgyűjtögetéssel telt az elmúlt nyolc év, hanem a banda magját adó triónak egyszerűen fogalma sem volt, hogy merre kellene elindulniuk. Végül maradtak a biztonsági játéknál, és született egy fájdalmasan középszerű lemez, ami keveseket tesz majd igazán boldoggá – alkotóit is beleértve.
Józan ésszel nem számított senki az életmű csúcsalkotásainak (Enthrone Darkness Triumphant, Puritanical Euphoric Misanthropia) megközelítésére, már csak azért sem, mert évek óta nincs olyan ember az aktuális tagságban, akiben a zsenialitás e szikrája megcsillanhatna. Utóbb bármennyire is igyekeztek a zenekar irányából kisebbíteni a tiszta énekért felelős Simen/Vortex és a billentyűs Mustis szerepét, helyükre azóta sem érkezett minőségi pótlás, ez pedig alapvetően meghatározza az újkori produkciók színvonalát. A frontember Shagrath, illetve a két gitáros, Silenoz és Galder, vagyis a jelen éra dalszerzői nagyjából arra képesek, amit utóbb tőlük hallhattunk, és pont. Még így is úgy kell ide az Old Man's Child egykori (?) agya, Galder jelenléte, mint egy falat kenyér, hiszen az alapítók legfeljebb csak halovány fénymásolatait adják egykori önmaguknak.
Az aktuális teljesítményt azért különösen nehéz önmagában nézni, mert a körítés kétségkívül világszínvonalú, Jens Bogrennek köszönhetően a lemez kiválóan szólal meg, Zbigniew Bielak festményei is a szokásos minőséget hozzák, a csudálatosan kitalált arculat mögött azonban éppúgy vékony a vaj a pirítóson, mint a legutóbbi Machine Head-album esetében. A kórus (a patinás norvég Schola Cantorum Choir) munkája is kiemelkedőnek mondható, pláne egy Shagrathéhoz hasonló antihang ellenpontozásaként – nem is lesz könnyű meló a koncerteken ezeket a dalokat a saját lábukra állítani efféle támaszok hiányában. A lemez első fele még így is szimplán unalmas, középtájtól akad pár érdekesebb részlet, az 55 percnyi össztávot egyben letolni pedig kimondott sportteljesítménynek fogható fel a hallgató részéről.
Ez a jó öreg, ismerős dimmus bombaszt, a szükséges mennyiségű ördögvillás fűszerrel, a szokásosnál is egyértelműbben kommersz alapokra felépítve. A gond nem is azzal van elsősorban, hogy alapvetően szórakoztató popzene akarna lenni torzgitárral és vérkapszulával, hanem hogy popzenének sem elég jó. Elsőre azt gondoltam, hogy az elmondottak fényében az Ádám által a legutóbbi lemezre adott pontszám itt is megjárja majd, de az eltelt évek fényében és az üvöltő ötlettelenség okán maradjunk inkább egy szép, kerek hatosnál.
Hozzászólások
Na igen... Nagy kár lenne, ha nem születne több ehhez hasonló alkotás. Manapság a festék sokkal több, színpadi show kimerül a jelmezekben, amik alatt már a zenészeket sem lehet látni, de ez sem zavar, amíg a régi albumokról játszanak. A Vredesbyrd az egyik kedvencem.
Legutóbb 3 dalt játszottak róla, 2 még úgy ahogy elment élőben, mert azokban vannak pörgősebb, zúzósak témák, arime még felébredtem a színpad előtt, de a 3.! Hát keserves volt kivárni a végét! De hál istennek aztán jöttek sorban a régi klasszikusok. Úgyhogy a koncertjei továbbra is 10 pont nálam.
Nekem a P.E.M. a kedvencem. Az Eonian a sok
kis pityipű szintivel és kellemes kis kóruskával
inkább egy kellemes karácsonyi album számomra.
Tudom most kapok egy rakás piros pontot vagy mit,de rohadtul nem érdekel. Ez a lemez elképesztően komoly mestermunka
Mert a metál nincs tele évtizedek óta újra és újrafelhasznált ordító klisével.
Egyébként meglepett, hogy Shagrath magához képest egész sokat kipréselt magából, én például már f.sz tudja hány lemez óta nem hallottam üvölteni.
Egyébként tisztán zeneiségét tekintve az album szerintem nem vészes, még különösebben hosszúnak sem érződik, bár én meló mellett hallgattam, úgy nem tűnt túl egysíkúnak, de izgalmasnak sem. A hat pont szerintem korrekt... :)
https://www.youtube.com/watch?v=4s88vxHjWrs
Én megemlíteném még Nick Barker hiányát is, akinek a dobjátéka még többet hozzátett a változatosságho z.
Van abban valami, amit mondasz, csak a Blood Stain Child nem akar több lenni egy visual kei bandánál, ami death metal és elektronikus hatásokkal rendelkezik. Csakhogy itt szerintem a probléma ott kezdődik, hogy a Dimmu változatlanul black metalt akar játszani szimfonikus/bombasztikus/filmzenés körítéssel, csakhogy az ehhez szükséges emberek elhagyták a bandát. És a két ős-tag sajnos bántóan kevés ehhez.
Én elhiszem, hogy komolyan gondolják, és ez a cél, de a végeredmény nekem iszonyatosan kommersz (és ami még jobban bosszant, hogy középszerű is - akárcsak az előző lemez).
A csúcskorszak és a csúcsfelállás.
1) Ha Dimmu Borgiros vagy, haladéktalanul telefonálj a menedzsmentnek és/vagy a dalszerzőknek, hogy nincs több Ghost-hallgatás lefekvés előtt!
2) Ha szereted a Dimmu Borgirt és a Ghostot is, az a legjobb eshetőség! Persze ha meg tudod győzni magad, hogy a Ghost levelezőn elvégzett egy blackmetál-blastbeat-szakot, és hallgattak new age-speckollokat (nem vicc!)
3) Ha csak a Ghostot szereted, vedd figyelembe a fent leírtakat, és úgy hallgasd!
Mert ez a lemez jó, sőt, hogy mást ne mondjak, egyszerűen "szép", de a Dimmu Borgir valahol még mindig a korai albumoknál található :)