Új kedvencet avattam. Pont, mikor kezdett akut zúzós-mégis-dallamos-zene hiányom lenni, megérkezett a viszonylagos ismeretlenség homályából a dán Mercenary. Pedig kapcsolatunk nem indult felhőtlenül, hiszen a gótikus-monumentális intro utáni első szám (a találó című World Hate Center), bármennyire is király alapokkal kezdte megdolgozni kiéhezett füleimet, egy randa blackes károgással indított énekileg.
megjelenés:
2004 |
kiadó:
Century Media / Record Express |
pontszám:
9,5 /10 Szerinted hány pont?
|
Hajjaj, már épp húztam volna el a szám szélét, mikor olyan igazi skandináv típusú, megtekert dallamú, szétvokálozott, hátborzongató refrén csapott tarkón. Aztán a lemez további részében el is tűnik a vérhányás, hála annak a magasságosnak - ez a stílus nagyon nem erre a lemezre való. Furcsa, mégis befogadható keveréke a lemez a death metalnak, a progresszív zenéknek és a hamisíthatatlan svéd rockzenei hatásoknak. Olyan megállíthatatlanul száguld ez a monumentális anyag, mint egy hasmenéses brontoszaurusz. A címadó dal egy zúzós értelemben vett megasláger, agyas, mégis könnyen befogadható és brutális. Néhol az Evergrey neve ugrik be, a zenei alapok hasonlóak olykor (de kicsit sem plágium szinten), Mikkel Sandanger énekes pedig szintén abba a bizonyos északi, szőrösen-férfias hangú, mégis érzelmesen, dallamosan éneklő típusba tartozik, ami abszolút nyerő nálam.
A death fogatként indult bandába a '98-as első lemez után érkezett a vokalista, tesójával, Mortennel együtt, aki billentyűs, ezáltal színesítve a zenét, tágítva a stílusokat. Az eredmény pedig egy kiválóan összerakott alapvetés, mely alapvetően gitárokra épül, a billentyűk okosan a háttérben maradva, mégis elmaradhatatlan hangszerként kísérnek és színeznek, az ének pedig ordít, suttog vagy épp szívfacsaró dallamokat sző. Az emlegetett Evergrey mellett néhol az In Flames, máshol a Nevermore neve ugrott be itt-ott, de ügyesen kikerülve a kópiabanda titulust. A Sharpen The Edges még a szép emlékű Lethal zenekart is visszaidézte számomra, meg persze a korai Queensryche-ot, hogy aztán egy újabb egyedi, Mercenary-féle power-sláger refrént dörgöljenek a tisztelt publikum orra alá. Érdekes színfolt a Music Non Stop című Kent dal feldolgozása. Bár az eredetit nem ismerem, valami langyibb nóta lehetett, amit viszont sikeresen megzúzdásítottak, és egy Entwine-szerű dallamos metal dallá varázsolták. A Times Without Changes egy Pain Of Salvationt idéző zongora-ének darab, alig három perc, mégis maga a fájdalmas szépség. Végül a Loneliness ismét visszavisz a szigorú témák és a monumentális refrének világába.
A Jacob Hansen (Invocator, Raunchy, Hatesphere) segédletével felvett lemez ráadásul sound tekintetében sem vallhat szégyent, tiszta és erős. Természetesen a hangszerek mind profin szólalnak meg értő tulajdonosaik keze alatt, a szólók sem az eszeveszett tekerés jegyében születtek, inkább vegyítik a technikát a szívvel. A címadó dal, mint írtam, egyértelműen "sláger", de további magasröptöket nem is tudnék kiemelni, egységes színvonalú dalok sorakoznak a lemezen 62 percen keresztül. Aztán még 62 percig. És megint... Mert egyelőre nehezen tudom elképzelni, hogy meg tudom unni ezt a lemezt. Egy olyan világban, ahol már nem igazán lehet hatalmas újdonságokkal előrukkolni a zenében, a Mercenary leszállított egy stílusán belül (és kívül is) egyedi dalfüzért, én pedig kilenc és fél ponttal köszönöm ezt meg nekik.
Hozzászólások