Ékes bizonyíték a zeneipar életképességére, hogy tavaly 5,1 milliárd dolláros összbevétellel futottak Észak-Amerikában a különböző könnyűzenei turnék, amely abszolút rekordnak számít. A legsikeresebb turnék kétszázas toplistáján 2013-ban is számos rock/metal előadó szerepelt.
A koncertbevételek emelkedése tényleg elég brutális mértékű, hiszen 2000-ben, a lemezkiadás történetének egyik csúcsévében ugyanez az összeg mindössze 1,7 milliárd dollárra rúgott. Vagyis tényleg igaz, amit oly sokan hangoztatnak: lehet, hogy lemezeket ma már nem lehet eladni, a koncertezéssel azonban többet keresnek a zenekarok, mint valaha. Az emelkedés egyébként nem csak a bevételekben, hanem ez eladott jegyek számában is tetten érhető, 2013-ban 40,07 millió koncertbelépő talált gazdára Észak-Amerikában, ami 3,37 millióval több a 2012-esnél, ráadásul a jegyek átlagára sem emelkedett jelentősen, tavaly csupán 1,1 százalékos növekedés volt tapasztalható. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos amerikai koncertbelépő 69,52 dollárba (valamivel több mint 15 ezer forintba) került.
Ami mindebből a hard rock/metal színtér részesedését illeti, különösebben nem kell panaszkodniuk a nagy neveknek: a Pollstar által összeállított szokásos éves listát ugyan a countryénekesnő Taylor Swift vezeti 112,7 millió dolláros összbevétellel, a második alig lemaradva mögötte mindjárt a Bon Jovi 107,3 millióval, amit hatvankét koncerten szedtek össze esténként átlagosan 19,3 ezer néző előtt. A tizennegyedik helyen a Trans-Siberian Orchestra áll (47,9 millió dollár hatvanhét koncerten, átlagosan 13,1 ezer néző előtt – ennyit arról, miért nem lesz soha többé Savatage...), a negyvenegyedik Kid Rock (24,6 millió dollár ötvenhét koncerten, átlag 14,2 ezer nézővel), a negyvenharmadik pedig a Pearl Jam (24,1 millió dollár huszonhárom koncerten, átlag 15 ezer néző előtt). A Black Sabbath mindössze huszonegy koncertet adott a kontinensen tavaly, ezek azonban 19,7 millió dollárt termeltek, átlagosan 14 ezer nézőt vonzottak, és mindez az ötvenhatodik helyre juttatta Ozzyékat.
Szintén az első százban szerepel a Rush (64. hely, 14,9 millió dollár huszonöt koncerten, 8,3 ezer fős átlagnézőszám), a Nine Inch Nails (68. hely, 14,4 millió dollár harmincegy koncerten, 6,3 ezer nézővel), a Journey (73. hely, 13,3 millió dollár huszonkilenc koncerten, 7,3 ezer nézővel), a Heart (76. hely, 12,7 millió dollár hatvanhárom koncerten, 4,2 ezer nézővel), a Mötley Crüe (77. hely, 12,3 millió dollár harmincnégy koncerten, átlag 4,3 ezer nézővel – ezek ebben az esetben a kanadai turnét, illetve a banda Las Vegas-i speciális bulijait jelentik, ezért a hozzájuk képest alacsonynak tűnő látogatottság), illetve a KISS (79. hely, 12,2 millió dollár huszonöt koncerten, átlag 5,7 ezer nézővel).
A második százban olyan neveket találunk, mint a The Black Crowes, a ZZ Top, a Bad Company, a Green Day, a Shinedown és a Three Days Grace, az Iron Maiden, a Soundgarden, az Avenged Sevenfold, a Yes, Alice Cooper és a Def Leppard.
Hozzászólások
Szerintem ez már csak a névnek és a legendának szól... A Keep the faith volt az utolsó izgalmas és jó albumuk. Onnan látszik, hogy ez már csak egy profi hakni, hogy a gitárost simán helyettesítik, mindegy ki áll ott. Egy ilyen kaliberű bandának vagy ki kellene várnia, míg rendbe jön a gitáros, vagy hivatalosan is cserélni. És azért ez mindig kettőjükről szólt, de hogy így kitúrható, és helyettesíthető , az azt jelenti, hogy fontosabb a pénz, mint a legenda. És akkor még a langyi albumokról nem is beszéltünk, amiket kiadogatnak időről időre.
Ahol én voltam ott 55 ezren. :-)
2013-ban négyszer voltam külföldön koncerten. Ebből a Novarock fesztiválra itt a Shock-on nyertem egy jegyet, de voltam Bon Jovi-n Bécsben és KISS-en Berlinben. Mindkettőre 60 Eur volt a jegy és voltam Pozsonyban Whitesnake-en. Jegyár 35 Euro. Ez nem 20-30 ezer Ft.
Tényleg ki kellene jönni néha a szobából! :-)
Ne Magyarországból indulj ki. Mo. egy elhanyagolhatóa n kis részt jelent a világ zeneiparában. Épp múltkor olvastam egy listát a nemzetközi lemezeladásokró l. Ebben benne vannak a digitális letöltések is + még ilyen olyan jogdíjak pontosan már nem emlékszem, de a koncertbevétele ket nem tartalmazta. A lényeg: Sok országban növekednek a lemezeladások, persze sokban még mindig csökkenek. Növekedik például Kanadában, Ausztráliában, Svédországban, és olyan új piacokon mint például a Indiában és Kínában. USA-ban stagnálás van, (ilyen -0,4 % körül), a világ összességében pedig ilyen +0,2 % volt, ha jól emlékszem, (tehát szintén stagnálás, de legalább pozitív) Summa summarum: Az, hogy itthon nem működik valami, még nem jelenti azt, hogy a világ többi részén sem működik. Persze ez nem azt jelenti, hogy hű minden fasza, de távolról sem olyan rossz, ahogy azt sokszor lefestik. Amúgy tökéletes sosem volt és nem is lesz a rendszer.
pedig haldoklik
nézd meg hányan veszünk lemezt, töltünk le fizetős oldalról zenét
az előadók a lóvékat egyre magasabbra emelik a koncertekért(ná lunk állam bácsi is beszáll a magasabb adókkal a drága jegyárakba), nyugaton gondolom nem sok a 20-30 ezer ft egy koncertjegyért, de itthon én ezért majd 1 hétig dolgozok...
sajna főleg a régi nagyok lettek egyre pofátlanabbul pénzéhesek(főle g mert megteheti egy bonjózsi, vagy egy u2, v metalicska), rájuk megtelnek az arénák "bármennyiért"
jómagam ott tartok, hogy nem is szívesen menek el koncertre, ink veszek a jegy+utazás árából akár több db lemezt és a halláskárosodás t is megspórolom magamnak :)
igen, hívjatok szobarockernek, vagy fotelrockernek :D