Se szeri, se száma a rockzene általános állapotát elemző fejtegetéseknek. Adam Darski, azaz Nergal azok közé tartozik, aki nem látja drámaian a műfaj helyzetét és a zeneipar állapotát.
Az Ultimate Guitarnak adott interjút Nergal. A Behemoth frontemberét a beszélgetés során többek között arról is kérdezték, mi a véleménye a rock és a metal jelenlegi állapotáról, illetve arról, hogy egyes helyeken már akár Billie Eilish vagy az Imagine Dragons is alternatív rocknak minősül. „Elismerem, amit Billie Eilish csinál", mondta Nergal. „És vannak új bandák, amelyek izgalmasnak tűnnek, mint például a Greta Van Fleet. Ők például azok közé tartoznak, akik akár nagyra is nőhetnek a jövőben. És miért is ne? Még ha egy csomószor lopással is vádolják őket, meg ilyesmi... Én ilyenkor mindig azt kérdezem: ez most komoly? Mindannyian lopunk egymástól. Baszki, emberek, higgadjatok már le egy kicsit... Jó látni, ahogy tehetséges tinédzserek ennyire nagyra nőnek. Én bírom az ilyesmit."
Nergal szerint a mai zeneiparban ami elvész a réven, bejön a vámon. „Az egyik oldalról úgy fest, mintha üzleti szempontból drasztikus változások tanúi lennénk: a fizikai eladások zuhannak, a streaming-felületek jönnek felfelé, blablabla... Sorolhatnánk napestig. De én inkább optimista vagyok. Szerintem a rockzene mindig megtalálja majd az útját az emberekhez. És tegyük hozzá azt is: miközben a lemezeladások csökkennek, a koncertjegyekből minden előadó esetében egyre több és több fogy. Mi is egyre több jegyet adunk el. Az Iron Maiden meg konkrétan soha nem adott el annyit, mint manapság. A Guns N' Roses sem. A Rammstein sem. Szóval szerintem nem annyira rossz a helyzet, mint sokan mondják..."
A Behemoth februárban Budapesten is fellépett a Slipknot vendégeként.
Hozzászólások
Lehet, hogy nem ártana pontosítani, mit értetek underground alatt, de hogy a felsoroltak közül egyedül a Behemoth számít klubbandának, az tuti.
A Volbeat egész Nyugat-Európában arénabanda, német nyelvterületen a legnagyobb fesztiválokon is simán headlineri szinten mozog, Dániában pedig konkrétan a legnagyobb, 50 ezres stadiont is megtöltötték pár éve önálló bulin. Pont ma olvastam, hogy soha korábban egyetlen európai zenekar sem produkált még annyi listavezető rockdalt a mainstream rockslágerek listáján Amerikában sem, mint ők. Ez minden szerintem, csak nem underground népszerűség.
A Stone Sour nálunk is megtöltötte a Tracket, minimum ötezer nézővel futott a buli - jól futó banda aranylemezekkel , komoly név szintén. A Powerwolf szintén elég rendesen kinőtte magát az utóbbi években, még nem arénás szint, de nem kizárt, hogy pár éven belül simán sikerül nekik is, ami legutóbb például a Sabatonnak, és már az Arénában játszhatnak nálunk is. Németországban nincs már olyan messze ez nekik, listavezető a nagylemezük, satöbbi.
De bizony, ezek vastagon underground zenekarok, maga az egész műfaj underground
Ezek kozul egyik sem underground.
Idézet - Ákos:
Az inkabb a baj, hogy ma mar nem realis az hogy zenelesbol elj meg, anno megvolt a tetje ennek, ha kicsit jobb voltal mar toltak alad a lemezszerzodest . Ma meg korszakalkoto zenekarok oszlanak fel mert nem tudjak osszeegyeztetni a zenelest a nappali melojukkal..
Pont sikerült kiemelned azt a turnét, ami minden várakozást felülmúlóan sikeresnek ígérkezik. :) A Mötley meg a Poison a fénykorban, a '80-as években sem játszott főszabályként stadionokban odaát headlinerként (a Leppard néha igen, de náluk sem az volt a jellemző), ezek tipikus arénazenekarok voltak akkoriban is. Az arénák odaát tipikusan úgy kábé 7 és 20 ezer férőhely közötti helyek, nem mindegy, hogy kisebb, jellemzően jéghokira, kosárra stb. optimalizált arénáról beszélünk, vagy olyan "klasszik", többfunkciós arénáról, mint a miénk is.
A mostani turné viszont stadionokban lesz. Nyilván ezen a téren is eltérőek a méretek (odaát sem Giants Stadion méretű, 70-80 ezer férőhelyes stadion minden efféle hely), de ahogy néztem, nem nagyon játszanak 35-40 ezresnél kisebb létesítményben. Vagyis ez szintugrás minden zenekarnak, nem visszalépés. :)
Vannak mindenkinek olyan kedvencei, amiknél úgy érzi, többet érdemelnének, nekem is ott van az Evergrey, minden szempontból hibátlan, zseniális formák, karakteresek, jó a kiállásuk, aztán elmegyünk rájuk harmincan... de az igazság valahol az, hogy mindenkinek adott a lehetőség, hogy Ghost formátumú zenekar legyen belőlük. Csak hát nem mindenkiben van egy Nergal vagy Forge féle drive, vagy vízió.
Szerintem ennél azért kicsit összetettebb a kérdés, a mainstreamben a nagy kapuzenekarok hiányát ugyanis hosszabb távon az underground is megsínyli. De ebben a széttöredezett zeneiparban senki sem tudja pontosan, mi merre és hogyan tovább, szóval alighanem folyamatában látjuk majd meg a dolgok alakulását. Én a mai rálátásunkkal azt mondom, hogy olyan tíz év múlva, amikor életkori-fizikai okokból leállnak a csúcszenekarok (AC/DC, Maiden, Metallica, Guns), azt ha nem is azonnal akkor, de meg fogja érezni a műfaj minden szempontból.
Aha, már nagyrészt kész. Napokban kint lesz.
Többek között pont ezt a jazz-hasonlatot kommenteltem a Robb Flynn-hírhez párral lentebb :-) A metalrajongók sose fogják otthagyni a kedvenceiket, de ez nyilván jóval kisebb piacot jelent majd, mint a nothingelsematt erses időkben. (És arányaiban valószínűleg több jó zenét is, ha csak az elkötelezett, bizonyítani akaró zenészek maradnak a színtéren.)
OFF: Fogtok írni az új Psychotic Waltz-ról?
O.K, az amerikai adatok tényleg beszédesek, de azért biztos vannak más , nem elhanyagolható piacok is, amelyek jól teljesítenek. (És itt nemcsak az eladásokra gondolok, hanem a koncertek látogatottságár a.) De persze ettől függetlenül azért ott is lehet valamilyen szintű regresszió. Ugyanakkor az a legfontossabb, amiről Te is írtál, magyarán azért valamilyen szinten a jövőben is lesz közönsége a zenének.
Az Armored Saint a '80-as években is legendásan alulteljesítő zenekar volt, pedig a Chrysalisnál dolgoztak, és tolták is beléjük rendesen a pénzt. Akkor sem jött össze mindenkinek az áttörés.
Ami a másikat illeti: azt, hogy meghal a metal meg meghal a rock, szerintem aránylag kevesen mondják, sőt, konkrétan ebben a formában senki. Nyilván ugyanúgy mindig lesz közönsége, ahogy a jazznek meg a bluesnak is van a mai napig. Az már sokkal inkább valid felvetés, hogy a műfaj visszaszorulóba n van, és egyébként ha erről konkrétum kell, tessék, akad olyan is, ezek a számok eléggé beszédesek: http://www.shockmagazin.hu/hirek/a-queen-es-a-tool-volt-2019-ket-legsikeresebb-rockeloadoja-az-egyesult-allamokban
Equinox: Az Armored Saint már a visszatérő 2000-es Revelation albumából sem adott el sokat. Pedig a Metal Blade állt mögöttük, John Bush akkoriban az Anthraxben is nyomta és a az ezredforduló idején igencsak szépen pörögtek még a lemezeladások. Talán ha 92-ben nem oszlottak volna fel és a Revelation után nem vártak volna még 10évet a következő lemez kiadással, akkor valszeg ma kedvezőbb helyzetben lennének.