Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

„Nem Chuck Schuldiner találta fel a technikás metalt”

Olyan interjút adott a brazil Roadie Crew magazinnak az Atheist frontember Kelly Shaefer, ami garantáltan megosztja majd a durva zenék híveit. Kellyt a brutális muzsikák technikás ágáról kérdezték, és mint kiderült, az énekes korántsem rendelkezik azonos véleménnyel a Death vagy a Pestilence zenéjéről, mint a többség...

„Chuck Schuldiner szuperfontos minden zene szempontjából, amin ott virít az extrém metal címke", mondta Shaefer. „Ebbe a technikás metal dolgok is beletartoznak, de ezek azért lényegesen eltértek attól, aminek ő igazából a keresztapja volt. Ismertem Chuckot, akárcsak az összes barátom. Roppant szenvedélyes volt, és tényleg amolyan pionír... Elég tökösnek bizonyult ahhoz, hogy Death-nek nevezze a bandáját a '80-as évek közepén, és már ez önmagában akkora dolog volt, amit egyszerűen muszáj értékelni. De amikor elkezdtük, ugyanaz volt a menedzserünk, és hallottunk sztorikat... Amikor Tampában a Death-tel játszottunk, Chuck olyanokat mondott rólunk, hogy túl zajosak vagyunk, olyan a hangzásunk, mint egy vasútállomásé. Furcsa volt hallani ezt, hiszen akkor még csak demós csapat voltunk, és nem értettünk, miért fikáz le minket. Szerintem egyszerűen csak nem értette, amit csináltunk, akkoriban ugyanis még egyáltalán nem gondolta azt, hogy a jazznek helye lehet a metalban. Ezt egyébként többször mondta is."

Shaefer szerint Chuck bírálatainak hátterében némi rivalizálás húzódott meg. „Azt hiszem, aggódva óvta ezt a zenét, tényleg kiállt mellette, és ennek így is kellett lennie. Aztán persze idősebb lett, és miután egyszer jammelt Paullal és Seannal a Cynicből, megváltoztatta a nézőpontját, mert rájött, hogy a zenélés mindenről szól. Az Iron Maiden, a Judas Priest és a többi korai kedvencünk tagjai mind remek zenészek, Chuck is rajtuk nőtt fel. De felismerte, hogy a technikás muzsika és az eltérő hatások zenébe építése nem feltétlenül rossz dolgok. Szóval nagyon fontos, hogy a fiatal metalosok is tudják: Chuck Schuldiner nagyban felelős azért, hogy létezik extrém metal, de az Atheist más közegből származik, és ahhoz a közeghez Chucknak eredetileg nem volt sok köze. És ezt most nem azért mondom, hogy bántsam őt. De mi a saját dolgunkat csináltuk, és még mindig egyedül állunk a metal azon utcasarkán, amit senki sem fogadott el, amikor elkezdtük játszani ezt a fajta zenét. A Death pályafutásának sok éve alatt Chuck is egyre technikásabbá vált. Mindenkinek megvan a maga ága a fán, és Chucké egyértelműen vastagabb a többiekénél, hiszen roppant fontos része mindannak, amit mindannyian csinálunk. Nagy hálával tartozunk neki az úttörő munkásságáért, hatalmasra értékelem, amit tett és elért. De az igazság akkor is az, hogy a technikás metalt nem Chuck Schuldiner teremtette."

Kelly a Pestilence-ről is elmondta kendőzetlen véleményét. „A Pestilence nagyszerű visszatérő lemezt csinált, de nem hinném, hogy a technikás metal mozgalom képviselői közé kellene sorolnunk őket. Szerintem amit ők játszottak, abban soha nem volt semmi igazán előremutató vagy technikás, hogy őszinte legyek... Ezt már Patrick Mamelinek is mondtam, mert ez a véleményem. Senkit sem akarok megbántani, egyszerűen csak így érzek. Sokan talán nem értenek egyet velem, de a Sieges Even vagy a Watchtower szerintem jóval több elismerést érdemel, mint a Pestilence. A Watchtower talán az első olyan banda volt, amelynek hallatán mind felismertük, hogy a metalban is lehetséges érvényesíteni azt a fajta zenészi hozzáállást. Mi csak egy kicsit továbbvittük és jóval súlyosabbá tettük ezt az egészet..."

Az Atheist tavalyi visszatérő albumáról, a Jupiterről itt olvashatsz, a klasszikus Piece Of Time debütről pedig itt írtunk.

 

Hozzászólások 

 
-1 #12 bandono1 2015-02-05 18:58
Igen jol otvozik a jazzt, de az enek..egy nagy 0 . Chuck kozelebe sem er a csavo.
Idézet
 
 
#11 Nagaarum 2011-05-16 20:52
Az előbb az jutott eszembe, hogy a Spirit Crusher szólója talán már jazz, viszont impró nincs benne. Valami furcsa korcs düh-jazz lenne esetleg...
Idézet
 
 
+1 #10 Equinox 2011-05-16 20:24
Szerintem is tény h sokkal korábban játszott komplex ha akarom jazzes death metalt játszani az Atheist mint a Death. Ez egyszerű kronológia. Deathben én sem érzem a jazzességet míg Atheistnél ott vannak komplett számok is (Samba Briza pl lehetne Al Di Meola átkötő is)
Idézet
 
 
#9 Oravecz Zoltán 2011-05-16 19:58
Idézet - suizidium:
bárki aki erre a cikkre téved tudhatja h kategorizálás ide-oda ezen alkotók pionírek voltak. hogy hova sodorta őket az áramlat, igazából mind1. Az első Nocturnus lemezen tizenéves elmebetegek kreáltak, és lehet lövésük sem volt hova fogják sorolni őket X év múlva, tegye fel mindenki a Keyt! a jazz mindenütt ott van ahol a zenei szabadság(nem akartam sznobnak hangzani de télleg:-)


Ahh, tényleg, a Nocturnus! Na, ez egy jó ötlet, fel is teszem. Zseni bagázs volt az is.
Idézet
 
 
+4 #8 suizidium 2011-05-16 18:49
bárki aki erre a cikkre téved tudhatja h kategorizálás ide-oda ezen alkotók pionírek voltak. hogy hova sodorta őket az áramlat, igazából mind1. Az első Nocturnus lemezen tizenéves elmebetegek kreáltak, és lehet lövésük sem volt hova fogják sorolni őket X év múlva, tegye fel mindenki a Keyt! a jazz mindenütt ott van ahol a zenei szabadság(nem akartam sznobnak hangzani de télleg:-)
Idézet
 
 
+1 #7 Nagaarum 2011-05-16 16:57
Lehet, hogy deathből is utána kéne néznem az úttörőknek. Ennyi biztos. Viszont most töröm az agyam, hogy hol találhatnék jazz-t a deathben. Ugyebár ilyen szempontból csak a Human-től jöhetnek szóba a lemezek...
Szegény Chuck egyszer azt nyilatkozta, hogy utálja a kategorizálást.
Idézet
 
 
+1 #6 Oravecz Zoltán 2011-05-16 16:19
Azért a jazznek is van "hangosabb", zaklatottabb irányzata (bebop), és az utolsó Death albumon igencsak kihallani az ebben gyökerező attitűdöt, főleg az improvizatív részeknél. Ahogy suizidium is írta, Schuldiner egy hagyományosabb felfogású metalos volt, aki kezdetben a klasszikus metal hagyományait szándékozta tovább vinni. Viszont már csak a kivételes zenészi adottságai miatt se tudott sokáig megmaradni a biztonságos ösvényen, és végül ő is elkezdett kísérletezgetni , de megpróbálva szigorúan a fémzene berkein belül maradni. Az Atheist meg bátran átnyúlt más műfajba is, akárcsak a Cynic.

Az Atheistre pedig nem mondanám azt, hogy több a Deathnél, akár zeneileg is, csak némileg más irányból közelítették meg ugyanazt: a tökéletes (death) metalt. Szerencsénkre végül mindkét banda sikerrel járt.
Idézet
 
 
#5 Nagaarum 2011-05-16 12:50
Sokadszorra érzem úgy, hogy egy vitát csak az visz előre, ha odafigyelünk a másikra... Amíg ez nem történik meg felfüggeszteném részemről.
Idézet
 
 
+2 #4 Pendulum Swing 2011-05-16 12:42
Shaefernek igaza van akkor is ha sokan megrettennek ettol. A Death egy jo death metal zkr volt az Atheist viszont tobb ennel sokkal !
Idézet
 
 
#3 Nagaarum 2011-05-16 08:34
Én csak annyit mondtam, hogy nem hallok a Death-ben jazz-t. A jazz egy halk műfaj, és a Cynic időnként hajaz erre, míg a Death az összes számában brutális.

Azt sem mondtam, hogy nincs igaza.
Idézet
 
 
+5 #2 suizidium 2011-05-16 08:17
A jazz-t nem csak tradicionális értelemben használják, mikor zenéről beszélnek. A Death-ben ott volt az a jelenség(legsze mbetűnőbben télleg a Human lemeztől kezdve), hogy a metal oldal mellett Chuck olyan szinten bonyolította meg a témákat, ami nem volt "divat" akkortájt. A progresszív jelző is sok zsargonban ezt fedi le. Shaefer-nek ha fáj, ha nem teljesen igaza van, az Atheist abszolút unikum, Chuck próbált megóvni egy értékrndet, az ún. jazz-mentalitás meg épp arról szól h nincsenek határok. Piece of Time/Elements...kötelező anyagok, rádióba velük!:-)
Idézet
 
 
#1 Nagaarum 2011-05-16 05:23
"...akkoriban ugyanis még egyáltalán nem gondolta azt, hogy a jazznek helye lehet a metalban..."
Namost én a Death-ben egy szemernyi jazzt sem hallok, szal valószínű, hogy később sem gondolta úgy... Még Paulék hatására sem, pedig a Cynic-ben viszont hallani a jazzt...
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Anna Murphy - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Fates Warning - Budapest, A38, 2013. október 16.

 

Motörhead - Budapest, Sziget fesztivál, 2011. augusztus 10.

 

Nitzer Ebb - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Accept - Budapest, Club 202, 2011. február 2.

 

Watch My Dying - Budapest, Almássy téri Szabadidőközpont, 2007. március 23.