Furcsa idők furcsa terméke volt a szólóművész Kovács Ákos első önálló kiadványa, az idén húsz esztendős Karcolatok lemez. Az albumról feltétlen tudni érdemes, hogy azt még a Bonanza Banzai keltette vihar tombolása közben sikerült mellékutakon életre segíteni, a korabeli szándék pedig nem is mutatott távolabb annál, mint hogy Ákos személyiségét egy más oldaláról is megvilágítsa, a fekete bőrdzsekis banda világába nem beleerőszakolható témáinak is teret adjon. A végeredmény, ez az eklektikus-modoros-bárzenés hangulatgyűjtemény azután nem csupán kronológiai jelentőségét tekintve nőtte ki magát, de máris szélesre tárta a kapukat a főhős bevonulásához.
Tény, hogy sokváltozós, kicsapongó mivoltában senki sem számolhatott azzal az elképesztő rajongói bemozdulással, amely a Karcolatokat két évtizede az egekbe emelte, Ákost pedig a szólópályára lökte. Az elkészült, mozaikokból összefésült anyag végül egyszerre lett hagyománytisztelő és bátran kikacsintó, amit a szerzők és közreműködők névsora eleve feltételez. Előbbi oldalon a mentor, Dorozsmai Péter dobos/producer mellett jazzgitárost, latin muzsikust is találunk, de ha a szükség úgy hozta, Hauber Zsolt, a Bonanza dalkovácsa is besegített még. Így aztán nem lepődünk meg azon sem, ha a lemezen Rátonyi Róbert jazz-zongorista és Maróthy Zoli játéka is egymásnak felelget, ha már egymásnak feszülésről a halálos tavaszt idéző, végzetébe belenyugvó atmoszféra okán túlzás volna szólni. „Játszható dalok”, ahogy a főhős is elmondta, melyeket éppen itt volt az ideje érett fejjel újjáformálni és újrajátszani.
időpont:
2013. november 8. |
helyszín:
Budapest, Erkel Színház |
Neked hogy tetszett?
|
A jubileum kapcsán meghirdetett fellépések szűkre szabott mennyisége eleve kapkodást valószínűsített a jegyek után, azzal együtt is, hogy a legutóbbi sorlemez, a 2084 turnéja augusztusban még javában az utolsókat rúgta, vagyis a rajongók kivételesen elkényeztetett állapotban kapták nyakukba az áldást. A csendesebb helyszínek hangulatára fazonírozott, a legtöbb turnéállomáson máris megduplázott produkció a várakozásoknak megfelelően tehát előre bebiztosított teltházak előtt vonul fel, hogy lecsengésével megadja Ákos számára a megérdemelt, kreatív pihenőidőt. A Karcolatok hangulatának megidézése teljesen friss, a szintirock vonaltól egészen távol álló nosztalgiaélményt ígért, amely egyszerre valóságosabb és zeneibb módon képviselheti a 45 éves családapát, mint bármi az utóbbi évek terméséből. Alig találhattak volna mindehhez alkalmasabb helyszínt az Erkel Színháznál, az egykori „Népoperánál”, mely két éve éppen csak megmenekült a lebontástól, hogy ez évtől már funkciójában és küllemében is helyreállítva töltse be helyét a fővárosi kultúréterben.
Akusztikus színházi estékről szólt az előrejelzés, de ez aztán a próbák során jócskán átalakult, sőt, az eredeti gondolat végül teljesen kifordult önmagából. Annyit bizonyosra vehettünk, hogy a műsor geometriai közepébe illesztik majd az urak a Karcolatok dalait, lemezsorrendben, de jelentősen áthangszerelve. Ami pedig ez előtt és után történhet, azt csak valószínűsíteni lehetett. Annyiszor hangzott már el Ákos környezetéből az ígéret a repertoár teljes felfrissítéséről, hogy ebben utóbb már senki sem hitt feltétlenül. Mindenesetre, ha volt alkalom és helyszín, ahol a legkisebb kockázattal lehetett a kötelező slágerektől végre szabadulni, az itt és most tényleg megadatott. A fellépők névsora az Andante érát idézte, ezúttal vonóskar és más függelékek nélkül, szintiháttérrel megtámogatott pőre rockzene vízióját előrevetítve. Az első dalok után ezt aztán gyorsan el is lehetett felejteni.
Első felvonás:
Intro / Az én filmem kész
Egyetlen hívó szó elég
Még közelebb
Örök április
Játsszuk el
A lepkegyűjtő
Tabula rasa
Szeress így
Tengermoraj
Tanulékony szörnyeteg
Hold on
Átkozz el
Girl in the café
A lámpagyújtogató dala
Menekülj
Sejtelmes megvilágításban, szokatlan szereposztásban kezdődött a műsor – illetve dehogy volt ez új, legfeljebb ezen a színpadon: a 2084 turné trióra fogyatkozott „zenekarát” láthattuk ismét, Lepés Gáborral a billentyűk és Bánfalvi Sanyival a gumidobok mögött. Utólag már tudjuk, hogy ez az etap hozta a koncert kuriózumait, sosem játszott (Az én filmem kész, Játsszuk el) és régen látott különlegességekkel (Lepkegyűjtő, Örök április), minimalista hangszerelésben. Már itt feltűnt a koncert egyetlen lényegi hiányossága, nevezetesen Sanyi jól ismert dobsoundjának kiiktatása. A 2084-es koncerteken ezt még elbírta a forma, itt azonban egyenes adásban ütközött ki, hogy az elektronikus zajkeltő eszközökön történő varázslás nem Sándorunk terepe. Sem neki, sem a produkciónak nem tett jót a ritmushangszerek száműzése a szintetikus világba. A második felvonást nyitó Hello című számban vendégszereplő Dorozsmai Péter technikás, finomabb felfogása sokkal jobban érvényesülhetett volna itt, ha már mindenáron gumidobok.
Egészen döbbenetes volt, ahogy a Tengermoraj majdnem-egyszálgitáros, egészen mélyre merészkedő borongása után megérkezett Ákos mellé a komplett zenekar, és belecsaptak a Karcolatok nyitódalába, a Tanulékony szörnyetegbe. Lepe helyére a hangszerelő-zseni Szakos Krisztián lépett, aki Samu és Zalán háttérbe állításával mindenféle túlzás nélkül, szégyentelen eurodiszkó hangulatot varázsolt a parkettre. Mindez persze nem jöhetne létre a névadó főszereplő akarata ellenére, de ő nagyon okosan teret ad szerzőtársának, tudván, hogy a végeredmény egy pillanatra sem lesz majd vállalhatatlan. Ami giccs, az számomra a színpadkép, nem mintha a neonreklámként villódzó, fém-fetisiszta felépítmény nem lenne összhangban a megcélzott, némi nosztalgiával fűszerezett házibuli-hangulattal, a nóták mellé felsorakoztatott önironikus sztorikkal. Az ismert sorrendben elővezetett dalok hallatán olykor csak pislogtunk, de zömmel inkább vigyorogtunk, talán be sem vallanánk később, mennyire szélesen.
Második felvonás:
Hello
Tudnom kell
Keresd meg a lányt
Minden élet
Én leszek
Örvény
Végre
Majom a ketrecben
Érintő
Táncolj a tűzön át
Ölelj meg újra
A fénybe nézz
Ilyenek voltunk
Adjon Isten
Egy szűk, sokszorosan kipróbált törzsközönségnek szóltak most a nóták, minden extrovertáltsága ellenére is egyfajta intim viszonyt alakítva a hallgatósággal. Mindent el lehetett követni, minden meg volt bocsátva. Nemkülönben az az előre sejthető körülmény, hogy a záró „harmad” szégyentelen schlágerparádévá változott, unásig játszott dalokkal és közönségreakciókkal. A magam részéről a vastapsért más eszközökkel harcoltam volna, de ezt nyilván másként gondolja az, akit éppen a Végre, az Ölelj meg újra vagy az Ilyenek voltunk örök recirkulációja tesz boldoggá. Engem ezen az estén inkább a Minden életben is színpadra alkalmazott, lehengerlő közlésvágy tett magáévá, amire nem egyszer konkrétan bennszakadt szóval, páromba kapaszkodva csodálkoztam rá. Méltó volt ez az Erkelhez, a két évtizedes szólópályához, az előadó és közönsége partnerségéhez.
Bár összességében a Még közelebb turnéja óta nem az én szám íze szerint állítja össze Ákos a koncertprogramot, nem mondhatok mást, mint hogy – csakúgy, mint más alkalmakkor – ezúttal is remekül szórakoztam, szó szerint kikapcsolódtam. Ezt pedig egyértelműen az alkotói jószándék és a prémium minőségű kivitelezés számlájára írom.
Fotó: Juhász Viktor
Hozzászólások
"Sok energiát szánnak rám ezek az elfoglalt emberek, pedig nem kell tőlem ennyire félni. Természetesen mindent lehet parodizálni, ami karakteres, akár Petőfi-versgenerátort is összerakhatnánk : rónaság, puszta, délibáb, szabadság, szerelem. Az eredmény éppolyan messze állna a költészettől, mint a generált szövegparódiák az eredeti dalaimtól. A cikkekhez írt kommentárokat sokkal egyszerűbb lenne automatizálni, annyira egy kaptafára megy a lakógyűlések hangulatát idéző diskurzus. Kattintásösztön zőnek vagy viccnek jó lehet a generátor, ahogy a valótlanságra alapított bulvárcikk is eladja a lapot. ***Baj akkor van, ha valaki mindezt véresen komolyan veszi, mert nem érti, ellenzi, tehát kényszeresen magyarázza a sikert.*** A dalok tiszta, egyértelmű hivatkozásrends zere leginkább azok számára működhet, akik nem elutasítással reagálnak, és akik nem gyatra tévéműsorokból vagy számítógépes játékokból szedik össze a világképre valót. A bulvár a kárörömre és az irigységre épít, ezzel szemben egy koncerten át lehet élni az összetartozás élményét és akár katarzist is. Mindenki választhat, melyik esik neki jobban."
Szóról szóra neked és rólad szól...
Na látod! Azért írtam azt, amit, mert ilyeneket válaszolsz. Abból sem, értettél egy szót sem. Akkor Ákost hogyan is..? Vagy csak megjátszod? Hm...de egyik sem jobb. :) Mindegy is. Meg aztán látod, látod, "sajnos nem figyeltél rám" és /vagy 'a szavakat a kevered'!! :D Ugyanis nem azt írtam, hogy "nagyon szép emberi lénye". Emberi ez igaz, a maga hibáival, esendőségeivel együtt, ám a szellemi lénye szépnek mutatkozik! Erről beszéltem. Te meg összezagyváltad . Ehh! :-/
Juj, de csúnya vagy, lehülyéztél :) Mindegy, nem haragszom és a világért sem bántanálak meg azzal, hogy mi a fasznak kevered ide az értelmet (lásd feljebb az idézetet). Az ő nagyon szép, emberi lényéből fakadó szöveg pedig..., nos hallottam eleget. Kb. ugyanolyan költői, mint a hang, amelyen énekli. Még egyszer: Ákos hangjáról és dalszövegeiről beszélek, nem a Te hangodról, amely bizonyára zene lenne füleimnek. Persze csak akkor, ha nő vagy.
Kár, hogy képtelen vagy ÉRTENI! Pedig miből maradsz ki!? :-D Ám nem is neked való, ahhoz azért nagyobb szürkeállomány kéne - ugye -, hogy legyen egy befogadóképes anyag, ahova eljuthatna és ott meg is foganna s ne adj Isten még megszerethesd azt, amiről az Ő nagyon EMBERi, szép szellemi lénye azon az IGAZi Ákos-hangon ÉNEKEL! . Így jártál! Most két körből kimaradsz. A többiek folytatják vele az utat, de egye fene, neked is van esélyed még, ne félj, dobhatsz a harmadik körben! :D Jó odafigyelést! :)
Upsz!
Csak nem a management személyesen? Vagy maga Ákos? Kezdhetek fosni, mikor áll meg a fekete A8-as a házam előtt...:)
Pubikám, a vélemény szabad (?) A tied is.
Megfogalmaztad a gondolataimat...:)
Most már csak egy kávét kérek...:)
Érdemes megnézni a neten az Ákos dalszöveg generátort. Jókat lehet röhögni rajta. Egyébként a zenéje is "generált". Lélektelen, száraz. Aki szereti, végtelenül felszínes lehet. (bocs!:))
Egyébként a youtube-on csekkolt nóták dob-preseteinek többsége - az Ákosból kiindulva valószínűleg sok és alapos molyolás ellenére - valahogy nem igazán lett eltalálva, vagy nem tudom...pedig önmagában ezzel még nem lenne gondom.
Tárátáttá - tárátáttá !
Ákos mit keres ezen az oldalon?
Tudom, hogy ízlések és pofonok meg minden, de ne már...
az egyik legtehetségtele nebb magyar előadó (persze ha egy bizonyos szint fölött nézzük meg őket) és lelketlenebb mint egy black metal zenész szibériában...
semmit mondó szövegek tömkelege arról nem is beszélve, hogy most épp az aktuális kormánypárt is megszerezte magának, egyszerűen szégyen, amit azon a téren is művel
Nem fér a fejembe, hogy egyesek miért szeretik szegényt, lehet, hogy képzettebb zenész, mint az átlag popelőadók és kever ezt azt, de azért a bonanza banzaitól idáig eljutni, hát...
ez is mutat valamit. az ország színvonaláról