Shock!

november 22.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Burning Full Throttle: No Man’s Land

burningfullthrottle_cElég sokszor leírtam már, minden bizonnyal baromira unjátok is, de akkor sem mondhatok mást: fogalmam sincs mitől, de a stoner/sludge területére (és annak peremvidékére) eső muzsikák valamiért nagyon fekszenek a magyar bandáknak. Míg más zenei stílusokban (direkt nem nevezek meg egyet sem, mert a rajongók hordái kéjes élvezettel tépnének apró cafatokra) képtelenek vagyunk akár csak egyetlen épkézláb formáció kitermelésére is, addig az említett szcéna csak úgy ontja magából a remek zenekarokat. Nem mondom, hogy mindegyikük örökbérletet vált a halhatatlanságba, de mindenképp szembeötlő az egy főre eső fasza csapatok számaránya. Nyilván nem véletlen, hogy épp a budapesti Burning Full Throttle esetében írom le mindezt, könnyű kitalálni, akkor miről is van itten szó. Pláne, ha hozzávesszük, hogy a csapat saját zenéjét „drive rock"-nak hívja, illetve szenvedélyes rajongást mutatnak a különféle benzinfaló verdák irányába. Na, ennyiből, ha kicsit is konyítasz a műfajhoz, helyből be kell, hogy ugorjon a Fu Manchu neve. Ami helyénvaló is, bár közel sem annyira, mint elsőre gondoltam.

megjelenés:
2013
kiadó:
szerzői kiadás
pontszám:
8 /10

Szerinted hány pont?
( 17 Szavazat )

Mert míg Molnár Ferenc és Badarász Béla gitárjai (utóbbi mondjuk a felvételek elkészülte óta már lelécelt, helyén Mundi Csaba heggesztje a riffeket) a nyitó The One To Blame-ben valóban olyan Manchu-módra fuzzos étvággyal harapnak, amitől kapásból összefut a szánkban a nyál, addig Vincze András ráspolyos, agresszív éneke sokkal inkább olyasmi csapatok irányába löki a mókát, mint például az Orange Goblin. Gond egy szál se, a Goblin is nagy kedvencem, ráadásul ebben a stílusban még a stoneren belül sem túl sokan nyomulnak mifelénk, úgyhogy hajtsunk csak szépen tovább! A címadó még egy fokkal ráspolyosít a játékon, ami a hármas The Flight alatt válik végképp Narancs Kobold-imitációvá, nem nyúlás szintjén, de ez a dal kvázi rajta lehetett volna Ben Wardék legutóbbi anyagán is. Még mielőtt azt hinné bárki, hogy ezt fikkantási célzattal írom, gyors leszögezem: nekem biza ez a dal vált a kedvencemmé!

Pedig nem rosszak ám az olyan egy fokkal dallamosabbra vett tételek sem, mint a slágeres Downtown Paradise, vagy éppen az újfent igen jó gitártémákkal támadó Why? sem, és ezekben Andris éneke annyira más tónusú, hogy azt hittem, többen is énekelnek a korongon. Viszont a kísérő promoanyag szerint csak ő, úgyhogy jár a pacsi! Pláne, hogy az ismét fuzzos, retrós Hellhoundban (kettes számú kedvenc) megint új oldalát mutatja, itt kapásból beugrott az Uncle Acid & The Deadbeats neve, és ez a relatív változatosság nagyon előnyére válik a mindössze nyolctételes anyagnak. Oké, nyilván nem a legeredetibb a dolog, de hát komolyan, ebben a stílusban milyen igazán újító jellegű dologgal lehet még előrukkolni? A záró 3:36 például – témájához híven – igazi utaztatós rockzene, ami nagyon meg tudja hálálni, ha szimplán csak hagyod, hogy vigyen magával, teljes gázzal, bele a vakvilágba! Egyetlen dal van, amit nem érzek különösebben ütősnek, ez pedig az igen motörheades elnevezésű, utolsó előtti No Sleep Till Mexico, persze a maga módján ez sem rossz, de nekem valahogy nem passzol össze a zene és a ráerőszakolt énekdallamok párosa.

A No Man's Land már nem az első lemez mostanában, amelynél az alkotók – hála az égnek - nem órabérben dolgoztak, vagyis nem tartották fontosnak, hogy indokolatlanul elhúzzák a dolgokat, mint a rétestésztát. Nyolc dal, bő harminc percben, slussz-passz, ha tetszett, lehet kezdeni elölről. Totálisan igazuk van, úgyhogy én sem tépem tovább a pofámat, hanem leszögezem: ha néhány héttel előbb ismerem meg a kőbányai kvartettet, akár még az év végi listámra is felférhettek volna. Újabb magyar stoner banda, megint csak kurva jó minőséget képviselve. A sorminta folytatódik.

 

Hozzászólások 

 
+6 #11 KoaX 2014-01-18 09:27
Ott vannak Apey-ék, mind zene sulit végeztek, a legjobbaktól tanultak, és kő stoner-sludge-ot tolnak...
Miközben tudjuk, hogy PanterA-t is eltolják kis ujjból.....
Idézet
 
 
+4 #10 asdasd 2014-01-17 20:02
És azt se felejtsük el, hogy ott van a népzene, a kiműveletlen, ösztönös zene maga. Mégis a legmélyebből szól, a legnagyobb erővel. Mi számít, ha nem ez?
Idézet
 
 
+5 #9 asdasd 2014-01-17 19:58
Pontosan ugyanígy és ugyanezért lesajnálhatják amúgy a jazzerek is a power metalos kollégaikat. Ahhoz képest az is csak dzsungametál.
Idézet
 
 
+1 #8 Kotta 2014-01-17 19:36
Andor, igen, azt gondolom, hogy a powerhez, vagy a hard rockhoz pl kell egy jó énekes. A progos zenékhez pedig mélyebb hangszeres tudás. A jazz-konzit nyilván nem szó szerint értettem. De hagyjuk...
Idézet
 
 
+8 #7 Nagy Andor 2014-01-17 11:47
@Kotta: Újabb posztod fényében már kicsit másképp fekszik a leányzó. A "dzsunga metal" stílusmegjelölé st a szövegkörnyezet miatt enyhén lesajnálónak éreztem, kábé mintha azt mondtad volna, hogy azért ugrál ez a sok tuskó, mert fikarcnyit sem tudnak zenélni, és azért nincs annyi prog/power metal csoda, mert csak évtizedenként egyszer születik akkora zseni, aki ezeket a magasztos stílusokat képes lenni hűen interpretálni. Amúgy meg a hard rockhoz meg a powerhez minden esetben annyira kifinomult technikai tudás és jazz-konzi szükségeltetne? Őszintén remélem, hogy nem.

Emellett sajnos azzal sem értek egyet, hogy speciel a stonerrel bármennyire be lehetne futni (akár itthon, de még messzi idegenben sem igazán). Bár így lenne, de nincs.
Idézet
 
 
+3 #6 Kotta 2014-01-17 11:10
@Nagy Andor: annyiban vontam párhuzamot, hogy mindkét műfaj "dzsunga" - többet számít a fíling, vagy adott esetben a betaláló szövegek, mint a zenei képzettség. Egyik sem egy különösebben technikás műfaj, lehet nagyon élvezetesen játszani őket kimagasló technikai tudás nélkül is - pl. nem igény egy kiművelt hangú énekes, vagy egy jazz-konzit végzett hangszeres. És itt találkoznak össze a lehetőségek (egy viszonylag kezdő banda pillanatnyi zenei képzettsége) és a közönségigény (Mo.-n úgy tűnik, leginkább ezekkel a "dzsunga" zenékkel lehet némi sikert elérni, erre van némi igény, vagy csak ezt szoktuk meg) - ezen érvek mentén (+ szocializáció/zenei preferencia) próbáltam megválaszolni az általad feltett kérdést.

De nem kell egyetérteni velem, sőt, ha azt írod, nem értesz velem egyet, akkor kiváncsi is lennék, hogy miért nem, vagy hogy te hogyan látod.

@Koax: írtam én egy szóval is, hogy van vele bármi probléma? Nem. Én is szeretem az ilyen zenéket (is). Azzal pedig maximálisan egyet értek, hogy 100x jobb, ha a fiatalok zenélnek, mintha x-boxoznának és facebookoznának egész nap (vagy mit tudom én milyen felesleges dolgokkal töltik manapság az idejüket)
Idézet
 
 
+7 #5 asdasd 2014-01-17 08:06
Mi koze a Road/Tcs/Depresszio vonalnak a stonerhez meg a sludge-hoz? Semmi. Se zeneileg, se anyagi sikeresseg es nepszeruseg szempontjabol.
Idézet
 
 
+7 #4 KoaX 2014-01-17 01:13
Amúgy a "dzsungel metal"-al se értem mi a probléma.
Ha egy tízen X éves kölyök hangszert fog, mert elakarja játszani az adott kedvence XY dalát (direkt nem mondok zenekart meg szám címet) azzal szerintem semmi probléma nincs, sőt!!!!
Kibaszott jó dolog, mert addig se feleslegesen szúrja el az idejét. Emlékszem, amikor 14 évesen megkaptam a gitárt, és mennyit nyúztam. Emlékszem a régi próbákra, amikor a vasárnap délutánt utána mindig együtt töltöttük.
Valami ugró deszka kell a gyerekeknek. De akkor ennyi erővel, a kurva száját a Black Sabbathnak, mert az minden metal alapja.... Jah meg bassza meg Jim Morrison is, na meg a Zeppelin, a Gomba fejűekről ne is beszéljünk...

Örülni kell, ha valaki játszik valamilyen hangszeren!
Az meg, hogy mennyire technika a lényeg dolgon rég túl kéne lépni....
Ektomorfról tudom a negatív dolgokat, de érdemes megnézni, hogy a kis kamasz mit vett a fejébe, és mit is vitt véghez... Tudom, hogy "copy, nyúlós, szar kiejtés, sepu másolat" stb. De most ettől vonatkoztassato k el, és nézzétek, hogy mit értek el...
Lehet, hogy Te vagy a legtechnikásabb gitáros Magyarországon, még is csak álmodsz akkora sikerről, és megbecsülésről, mint Ők.
Ez kicsit hosszú lett, de szerintem tanulságos :D
Béke, szeretet, metal
Idézet
 
 
+7 #3 Nagy Andor 2014-01-16 18:39
@Kotta: Nem értünk ugyan egyet, de simán el tudom fogadni, amit mondasz, mert tisztában vagyok vele, hogy a power/prog metalra mindig is jellemző volt ez az elitista hozzáállás (akinek nem inge, az ugye...). Többek között ezért is tartom távol tőle magam annyira, amennyire csak tehetem.

Viszont azt azért hadd kérdezzem meg, hogy hogy a büdös francba sikerült egy platformra hoznod a Road/Csapda/Depresszió általad "dzsunga metalnak" hívott zenéjét a stonerrel? Ennyi erővel akkor meg én azt mondom, hogy a Bikini az prog metal, mert van benne billentyű.
Idézet
 
 
-12 #2 Kotta 2014-01-16 17:44
lehet, hogy azért, mert mondjuk egy europower (vagy prog metal, hard rock, stb.) banda esetén kellene egy virga gitáros és egy jó énekes is... egyikből sincs túl sok idehaza, főleg énekesből nem

másrészt idehaza minden második banda a Road, 'csapda, Depresszió vonalas dzsunga-metallal próbálkozik, ezzel lehet valamennyire befutni

+ a mai fiatalok (akik ezekben zenélnek) valszeg a '90-es években szocializálódta k zeneileg, akkor ment a sludge/stoner vonal nagyon

kb ezért szerintem - ezt tudják eltolni, ezt szeretik, és kábé ettől lehet némi sikert is várni (legalább is többet, mint a metal többi alstílusától)
Idézet
 
 
+4 #1 Tóth Szalai Márton Pablo 2014-01-16 16:20
nekem be is került a 2013-as top 3 magyarba, kurvajó, kurva laza.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Psychotic Waltz - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Apocalyptica - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. február 23.

 

Stuck Mojo - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 2.

 

Wendigo - Budapest, Petőfi Csarnok, 2008. október 31.