Shock!

december 22.
vasárnap
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Cattle Decapitation: Terrasite

cattledecapitation_cVisszakeresve magam is meglepődtem, mennyire mostohán bántunk az évek során a Cattle Decapitationnel lemezkritikák meg egyebek terén, és nem is annyira lehet kikódolni ilyenkor, miért alakult így. A mulasztásokat persze sosem késő – ha nem is pótolni, de – orvosolni, főleg, hogy jövőre a csapat visszatér hazánkba, a pár hónapja megjelent új album, a Terrasite pedig ismét kiemelkedően jól sikerült.

Travis Ryanék az évek során kialakítottak maguknak egy senki másra nem jellemző stílust. Ebben a létező legbrutálisabb goregrind mellett tökéletesen megfér a klasszikus death metal durvább, jellegzetesen amerikai változata és a filmzenésebb hatásokkal is kacérkodó, futurisztikus extrém metál is, ráadásul mindezt a hallgatóra addiktívan rátelepedő hangulattal tálalják. Travis az előzetes interjúkban nappal játszódó horrorokhoz hasonlította a Terrasite atmoszféráját – magamtól nyilvánvalóan eszembe nem jutott volna ez a párhuzam, így azonban, hogy bedobta, már rendkívül találónak érzem. A Cattle persze mindig is rájátszott erre a testhorroros-taszító vonalra, ami önmagában simán lehetne fárasztó, náluk azonban mindig is több rejlett ebben az egészben az öncélú sokkolásnál. Példának okáért, ezt a lemezt is áthatja egy olyan drámaian apokaliptikus hangulat, amitől elég nehéz szabadulni, és a maga módján, ebben a formában tulajdonképpen senkire sem hasonlít.

megjelenés:
2023
kiadó:
Metal Blade
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 20 Szavazat )

A Terrasite egy fokkal ismét kegyetlenebb a négy évvel ezelőtti Death Atlasnál, ami persze relatív. Ez a zenekar mindig is roppant brutálisan aprított, legutóbb sem volt ez másképp, ám akkor nagyobb szerepet kaptak Ryan jellegzetes majdnem-dallamos énekrészei, viszont valahogy mégis ez a mostani dolgozat tűnik kiérleltebbnek, dalcentrikusabbnak. (És organikusabban, jobban is szól annál.) Persze aki csak a darálást hallja, annak tök mindegy lesz ez az egész, és végső soron velük sincs sok értelme vitázni ezen. A Cattle Decapitation összességében nem bújt ki a bőréből, és ugyan kétségtelenül letisztultabb, szövevényesebb, kiműveltebb a mai zenéjük, mint húsz évvel ezelőtt, de ettől még épp olyan megszelídíthetetlenek, mint akkor.

Szóval összességében 2023-ban is kell gyomor meg idegrendszer a csapathoz, de ha ezek megvannak, az albumra tulajdonképpen már két-három hallgatás után jól rá lehet kattanni. A rendkívül technikás, folyamatosan fortyogó-pulzáló-kavargó-öklendező hangszeres alapok elsőre talán tűnhetnek önismétlőnek itt-ott, ám mindjárt a másodikként érkező, vérengzően súlyos We Eat Our Young hatalmas Cattle-klasszikusként marad meg az emberben, majd hamarosan felzárkózik mellé a Scourge Of The Offspring, a The Storm Upstairs, a Solastalgia vagy a monumentális Just Another Body zárás is. A csapat ráadásul mára tényleg tökélyre fejlesztette a tojástáncot a létező legkíméletlenebb vérengzés és a keserű, önmarcangoló, minden mérce szerint tisztán szép, reménytelenül elidegenedett dallamosság között – és a két oldalt teljesen organikusan egybe is tudják forrasztani. Az ...And The World Will Go On Without You keserű, mélységes bánattal átitatott tiszta dallamai például olyan végtelen reménytelenséget hordoznak, hogy szabályosan belesajdul az ember szíve. A hangszeres teljesítmények nyilván fölényesek, Josh Elmore és Belisario Dimuzio gitárjátéka éppúgy parádés, mint ahogy Dave McGraw és Oliver Pinard ritmusszekciója is végig óriási dolgokat hoz. Travis pedig ezernyi különféle hangon üvölti, hörgi, károgja és szűköli végig az 52 percet, szó szerint emberfeletti, amit produkál.

Nem jelentenék ki olyasmiket, miszerint a Terrasite a Cattle Decapitation eddigi legjobbja, de az biztos, hogy ott van a terebélyes diszkográfia felső traktusában.

A Cattle Decapitation március 22-én Budapesten, a Barba Negrában koncertezik a Signs Of The Swarm, a 200 Stab Wounds és a Vomit Forth társaságában. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
#7 puding140 2023-10-10 10:32
Zseniális album. Manapság ritkán köti le a figyelmemet egy album teljes egészében, de ennek sikerült.
Idézet
 
 
#6 sehol 2023-10-05 12:02
Hol kell keresni a manóhangot?
Idézet
 
 
#5 nemmondommeg 2023-10-05 11:37
Akkor ellenpéldának itt vagyok én, mert pont a goblin vokál a kedvencem bennük. :D

Szerintem amúgy egy fokkal gyengébb, mint az előző 2 album, de így is baromi erős, csak túl magasra tették a lécet a korábbiakkal.
Idézet
 
 
#4 blackmagic 2023-10-05 07:13
Idézet - Tormentorkönig:
Remek albumokat csinál a CD, csak az a borzasztó "manóének" ne lenne....teljesen komolyanvehetet lenné teszi a zenét.
Ez csak az én véleményem persze.

Viszont akkor jöhet most már egy Chaos Horrific kritika is... : ))

Nem, nem csak a te véleményed. Baromira tetszik a zene, aztán bejön a "manóének" és kikapcsolom. Enélkül is egyediek lennének.
Idézet
 
 
#3 Tormentorkönig 2023-10-04 13:59
Remek albumokat csinál a CD, csak az a borzasztó "manóének" ne lenne....teljesen komolyanvehetet lenné teszi a zenét.
Ez csak az én véleményem persze.

Viszont akkor jöhet most már egy Chaos Horrific kritika is... : ))
Idézet
 
 
#2 Montsegur 2023-10-04 08:28
Idézet - Acélfotel:
A borítóra pedig David
Cronenberg is elismerően bólintana.


"Tartalomhoz a forma..." tényleg ritka jól passzol a borító a zenéhez.
Idézet
 
 
#1 Acélfotel 2023-10-04 06:49
Egyedi, csak rájuk jellemző hangulat, stílus. Az év egyik
legjobb death metal lemeze. A borítóra pedig David
Cronenberg is elismerően bólintana.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Symphony X - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Psychotic Waltz - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Stratovarius - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Poisonblack - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.

 

Watch My Dying - Gödöllő, Trafó, 2003. május 23.