Sokan leírták/leírtuk már, hogy az utóbbi években igen érdekes evolúciós pályaívet futnak be azok a bandák, amelyek alapvetően a hardcore-színtérről érkeztek. A kaliforniai Eighteen Visions ugyanolyan állatorvosi ló ebből a szempontból, mint mondjuk az egyre nagyobb sikereket arató Avenged Sevenfold, míg azonban M. Shadows-ék a kezdeti üvöltözős metalcore után egy heavy metalosabb irányt vettek, addig James Harték nemcsak dallamossá és emészthetővé váltak az évek során, de kimondottan kommersszé is.
megjelenés:
2006 |
kiadó:
Sony Music / BMG |
pontszám:
9 /10 Szerinted hány pont?
|
Akár azt is mondhatnám, hogy poposan slágeresek ma már, méghozzá abban az értelemben, mint a '80-as évek végének, '90-es évek elejének legjobb hajbandái: könnyen emészthető, melodikus a zene, elsőre rögzülnek a refrének, az alapok kellően szellősek, de ha odafigyelsz, hallod, hogy az arcok ennek ellenére pontosan tudják, mit csinálnak, és valójában baromira összerakták a nótákat. Ennek megfelelően nem is szívesen mondanék mást erre az új lemezre, minthogy ez egy közel tökéletes 2006-os stadionrock-album mellbevágóan nyílt és burkolatlan '80-as évek-beli pop metal/glam stílusjegyekkel.
Rögtön a szimfonikus jellegű aláfestéssel nyitó, enyhén darkos beütésű és mellesleg igen-igen hatásos Our Darkest Days után következő Victim komoly Def Leppard-stílusjegyeket hordoz magában. Bár jóval riffesebb, vastagabb, sötétebb a tónus és gyorsabb, pörgősebb, fiatalosabb a tempó, maga a dallamvezetés nagyon hasonló, mondhatni, mintha a leopárdra ráadtak volna egy hosszú mátrix-bőrkabátot. A Burned Us Alive még nyilvánvalóbban Joe Elliottékra hajaz, az alap itt is amolyan vastagabb hangzású, riffes hard rock, a refrén viszont a legszebb Hysteria / Adrenalize dallamvilágot és hagyományokat követi: tiszta, dúsan és rafináltan vokálozott, és többet az életben nem vered ki a fejedből, ha egyszer meghallottad. Az összetört szívű Broken-Hearted is ez az iskola, némi túlzással akár egy kevéssé ismert Def Leppard szám, a '92-es Stand Up (Kick Love Into Motion) mai verziójának is tekinthető: finoman hangszerelt, fogós arénatéma, igazi bugyinedvesítő. 1989-90 tájékán egyedül ez a nóta legalább másfélmillió eladott lemezt eredményezett volna Amerikában az Eighteen Visions-nek. Akkor persze nem ez a neccpólós, szúnyogtestű, szolidan kihúzott szemű halálmadár selyemfiú-kinézet kellett volna ahhoz, hogy a kiscsajok erre sírják álomba magukat esténként, hanem feltúrt hajak, kivágott seggű bőrnadrágok és fogpasztamosolyok, de a lényeg így is ugyanaz.
A Last Night klasszikus hajmetal power-líra 2006-os köntösben, ide még egy nem éppen George Lynch / Reb Beach színvonalú, de kellemes gitárszólót is varázsolt Keith Barney és Ken Floyd (szólókkal egyébként a korszellemnek megfelelően nem nagyon bíbelődnek). A Tonightless ugyan záródal, de nem véletlen, hogy ez lett az első single, lévén alávaló módon tekereg be a fülbe kissé szomorkás hangulatával. Az elsőosztályú slágerek mellett persze súlyosabb, marconább témák is akadnak, a Black And Bruised a mézként ragadó refrén mellé még némi enyhén doomos riffelést is felvillant a középrészben, a loopos Pretty Suicide pedig szintén ellenállhatatlan a maga dögös, metalosan vastag gitárjaival. Nem akarnék én mindenáron folyamatosan defleppardozni, de ez a refrén is teljesen olyan, mintha csak az Elliott / Collen műhelyben kovácsolták volna valamikor 1996 környékén, sőt, halványan még a '94-es Motley Crue (örök kedvenc) érzésvilága is felvillan itt. A Coma és a Your Nightmare enyhe Nine Inch Nails-ízeket visznek a modern pop metal-feelingbe.
A lemezen felesleges nagy megfejtéseket keresni, mert látszólag egyszerű, szimpla zenei eszközökből sikerült nagyon jó nótákat kovácsolniuk. Triviálisak a riffek, nincsenek villongások, nagy váltások, ennek ellenére minden akkor és ott következik, ahol kell. James Hart igazi 2006-os hang, önmagában nem annyira jellegzetes, de erőteljesen nyomja, stílusában ráadásul benne van az a tipikus emós színezet is, ami olyan népszerű manapság, és ehhez a zenéhez pont egy ilyen torok illik. A vokálokért külön dicséret illeti a bandát. A gitárok végig kellemesen masszívak, szóval ne valami puhány zenét képzelj el még a letisztult, csillogó-villogó atomhangzás ellenére sem. Ugyanígy a hangvétel is kellően borús, manapság nem is lenne mire fel új Kickstart My Heart-okat vagy Prime Mover-eket írni, hiszen a felelőtlen vidámkodás korszakának rég vége van.
Fiatal csapat szerintem nem tudott még ilyen közel kerülni a hajbanda-korszak tökéletes megidézéséhez amellett, hogy ízig-vérig mai módon szólalnak meg. Az időzítés mindenesetre nagyszerű, hiszen itt egy újabb generáció, amelyik életében nem hallotta a Def Leppardot, a Mötleyt, a Skid Row-t és társaikat, ellenben megzabálja az A7X-, Trivium-típusú régi gyökerekből táplálkozó modern rock/metal alakulatokat, utóbbiak mellé pedig simán beférnének Harték is. Ugyanígy a melodic rock vonulat nyitottabb rajongóinak is érdemes velük megpróbálkozni, a színtér régi nagyjainak túlnyomó többsége úgysem képes épkézláb dolgokat produkálni az utóbbi 10-15 évben. A hardcore múlt senkit se ijesszen meg, ennek már tényleg semmi köze ahhoz a vonalhoz, ellenben kár lenne kihagyni holmi buta előítéletek miatt, az új Lostprophets mellett ugyanis az Eighteen Visions simán az év legerősebb, jó értelemben véve kommersz rocklemezét szállította le.