Shock!

október 16.
szerda
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Nightwish: Yesterwynde

nightwish_cAkárhogy is nézzük, harminc évnyi működés után a Nightwish is végleg belépett a nagy bandák azon körébe, ahol az aktuális stúdióproduktum jelentősége, ha nem is csökkent, de módosult. Egyrészt akármit csinálnak, az aréna- és fesztiválheadlineri státusz már csak a múlt miatt is adott. Másodszor, annyi különböző korszakban érkezett embert olvaszt egybe a tábor, hogy a kommenteket, kritikákat olvasva mintha nem is ugyanazt a lemezt hallgatnák a rajongók, hiszen mindenkinek tök mások a beidegződései és az elvárásai. Harmadjára pedig: Tuomas Holopainen nyilván nem öreg még, de bőven túl van már a rockzenészek többségének legkreatívabb, legtermékenyebb karrierszakaszán. Érdemes a fentieket szemmel tartani az új anyag hallgatásakor.

megjelenés:
2024
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
7 /10

Szerinted hány pont?
( 33 Szavazat )

A Nightwish minden szempontból hatalmas utat járt be az Angels Fall First óta. Nem tűnik talán ennyire hosszúnak, de már a Floor Jansen-éra is több mint egy évtizede tart, és még ezzel együtt is elég sok minden történt a csapattal az elmúlt időszakban: Floor betegsége és Marko Hietala távozása semmiképp sem kerülhető meg. Ami ezt a lemezt illeti, érdekes körülmények között került piacra, hiszen a megjelenést – egyelőre – nem követi turné. Az idő dönti el, hiba-e ez vagy sem, státuszukat és népszerűségüket tekintve nyilván megengedhetik maguknak, de a mai körülmények között az ilyesmi óhatatlanul is kicsit a lemez magára hagyásának tűnik. Viszont itt lásd, amit a bevezetőben pedzegettem: a Nightwish voltaképpen akkor is simán elüzemelne ma már, ha soha többé nem készítenének lemezt. Ha most nem turnéznak, majd turnéznak jövőre vagy utána...

Véleményes persze az is, mennyire kívánják a színpadot ezek a dalok. A Floor-érás Nightwish hajlamos volt eléggé magába borulni az eddigi két lemezen: az Endless Forms Most Beautiful szerintem összességében rendben volt, a Human. :II: Nature. viszont túl sokat akart markolni, és ehhez képest meglehetősen keveset fogott. Jó hír, hogy a legutóbbi nekifutáshoz képest a Yesterwynde-del a csapat visszatért az egészségesebb arányokhoz. A túlburjánzott megalomániától azonban ez az anyag sem mentes, ami egy bizonyos szintig beleférne náluk, de kissé most is túltolják a dolgot. És nem arról beszélek, hogy megint megkapjuk pluszban nagyzenekari változatban a teljes albumot, mert ezt maximum nem hallgatja, aki nem akarja. Viszont az időnkénti túlhúzottságtól ezek a dalok sem mentesek: néhol egy intrót, máshol egy outrót, megint máshol a középrészek jellegzetes szimfo-filmzenés tekervényeit lehetne lenyesni, lényegre törőbbre formálni. Párhuzamosan Tuomas mostanra mintha teljesen elveszítette volna az érdeklődését az azonnal ható, instant slágerek iránt. Ez nem feltétlenül baj, de a Nightwish sikerében azért óriási szerepet játszottak a bombasztikus, azonnal agyba ragadó témák, amik hetekig elkísérték az embert, akár tetszettek neki, akár nem.

A fentiek eredőjeként a Yesterwynde is inkább sokat hallgatós, odafigyelős cucc, nem pedig valami direkt, azonnal a hallgató kegyeit kereső szimfo/pop/metál hibrid. Az előző albumhoz képest ugyanakkor mindenképp előrelépést jelent, hogy még ha nem is kapunk annyi azonnal énekelhető új himnuszt, mint szerintem ideális lenne ennél a bandánál, már rövid- és középtávon is jobban hallgattatja magát a cucc a Human. :II: Nature.-nél. Érdekes módon ez már a kvázi-nyitó An Ocean Of Strange Islands szimfo-hömpölygéssel vegyített húzós tempóira, de modernebb, mechanikusabb riffeket is felvillantó kavalkádjára is igaz, pedig a Yesterwynde intróval együtt tizenhárom perc a nyitány – vagyis elég rendesen a mélyvízbe (az óceánba...) löknek vele. Aztán persze akadnak ennél direktebb pillanatok is, mint például a nagyon jellegzetes, tempóit tekintve nem istrángszaggató, de baromi fogós The Antikythera Mechanism vagy a The Perfume Of The Timeless. Utóbbi refrénje egyértelműen az egész lemez leggyorsabban ragadó kórusa, itt azért egyből felvillan a metálslágergyáros Tuomas emléke – meggyőződésem, hogy tudna ő ma is lényegre törőbb lemezt írni ennél, csak éppen nem akar.

Utóbbi amúgy önmagában véve tiszteletre méltó törekvés, hiszen a főnök csakis a saját feje után megy, és leszarja az elvárásokat. Az album részletgazdagsága, zeneisége előtt is kalapot emelek, az atmoszféra szintén a helyén van – kicsit mesés-giccses-kertitörpés, persze, de hát mindig az volt, nincs ezzel semmi probléma, ráadásul egy hangból felismerhető az egész. És kreativitásért sem kell a szomszédba mennie a kalaposnak. A popos-álmodozós kezdésből szimfonikus-gyerekkórusos folytatást kibontó The Day Of... például kimondottan érdekes, bár ebből érzésem szerint nem hozták ki a maximumot, épp egy leheletnyivel kellene direktebbnek lennie a kellő hatáshoz. De a The Children Of 'Ata világzenével is flörtölő, ám húzósabb, fogható tempói cserébe kellemesen simogatják a fület, a The Weave szaggatott riffelése jólesik a fináléra ráfordulva, a záró, a főnök három éve elhunyt édesapjának emléket állító Lanternlight ballada meg úgy perfekt, ahogy van. Hietala hiányát jól megugrotta a csapat, de Markónak eleve kevesebb szerep jutott már az utóbbi nekifutásokon. Troy Donockley hangja nem túl jellegzetes, de a Sway vagy a Hiraeth duettjében nagyjából kiaknázták, ami benne van. Floor továbbra is engedelmes hangszer Tuomas kezében, szerintem benne meg épp, hogy több rejlene ennél, de itt ennyi jut. Elődei is kizárólag a Holopainen által szigorúan kijelölt mezsgyén lépdelhettek, ő sem jár más cipőben, belesimul a vastagon rétegelt hangzásképbe.

A Yesterwynde tökéletesen példázza, amit említettem: a Nightwish bármit megtehet. Ha olyanjuk van – és elég régóta olyanjuk van –, akkor a TikTok-érában is 71 perces sztorimesélést rendeznek, ha nincs olyanjuk – és most épp nincs olyanjuk –, nem turnéznak, és így tovább. Megszoksz vagy megszöksz, ez van. Szerintem lenne mit metszeni ebből az albumból, de összességében azért a túlkapásokkal együtt is inkább pozitívnak érzem most a mérleget. Nekem ez egy hetes, ha rajongó lennék, alighanem eggyel többet is bekarcolnék rá.

 

Hozzászólások 

 
#9 Adam 2024-10-15 14:15
Idézet - Kapcsolási rajz:
Idézet - Adam:
Eladták magukat! Tuomas már rég nem ilyen zenét írna, ha nem a megélhetése múlna rajta. Elitelni persze nem lehet, és nem is rossz ez az album sem, de én az előző lemez "all the works of nature..." tételein éreztem, hogy azok születtek igazi inspiraciobol. Szívesenebben is hallgatom mint az utóbbi idők bármely más Nightwish produktumát.


71 perces lemezt írnak, nem turnéztatják meg -> eladták magukat.
Világos, főnök.


Hát...Cinizmus volt, elnézést ha nem jött át. Mint írtam,nem lehet ítélkezni ezen dolgok felett. De azt tartom, hogy Tuomasnak ez már inkább "munka", szerintem ez jól érezhető az elmúlt jónéhány lemezen, kivéve az említett instrumentális kis minieposzt, mert ott viszont érezni a törődést, és jó is volt.
Idézet
 
 
#8 Ákos 2024-10-15 07:16
Nehéz ügy ez, tényleg.
Vannak kifejezetten jó pillanatok rajta, de összességében túl van húzva. Nekem a Once a No.1, ahhoz mérek mindent. Floorban több van, mint amit itt mutat, viszont Troy teljesen feleslegesnek éreztem most. Mintha csak Marco hiánya miatt erőltetnék bele, mondván kell a férfi hang. Valamint a furulya/duda szót is olyannak érezten, hogy "adjunk neki valami munkát".
Ha a sok intrót,outrot levágnánk egész pofás lenne,még úgy is, hogy a lassú dalok nekem nem tetszenek. Nálam nem érnek fel egy Sleeping Sunhoz pl.
Szerintem elő fog ez még kerúlni, valamint azért kiváncsi leszek egy profi élő fevételre is.
Idézet
 
 
#7 Anomander 2024-10-14 16:28
Egyetértek a kritikával, ez egész hallgatható lemez lett. Elmélkedősebb, mint a klasszikusok, de el lehet hallgatni. 7 pont, jobb, mint az előző.
Idézet
 
 
#6 Imiface 2024-10-14 11:56
Szerintem a Nightwish legjobb lemeze az Oceanborn. Azóta lépésről lépésre lett túl sok, talán a Dark Passion Play volt az utolsó, ahol még elviselhető volt a bombasztikusság mértéke (meg nekem üdítő volt a változás énekesnői fronton, de ez ízlés kérdése).

Az azóta kiadott lemezek egyszerűen megfeszik a gyomromat már 2-3 dal után, mint valami szirupos, túlcukrozott torta.
Idézet
 
 
#5 Kapcsolási rajz 2024-10-14 10:27
Idézet - Adam:
Eladták magukat! Tuomas már rég nem ilyen zenét írna, ha nem a megélhetése múlna rajta. Elitelni persze nem lehet, és nem is rossz ez az album sem, de én az előző lemez "all the works of nature..." tételein éreztem, hogy azok születtek igazi inspiraciobol. Szívesenebben is hallgatom mint az utóbbi idők bármely más Nightwish produktumát.


71 perces lemezt írnak, nem turnéztatják meg -> eladták magukat.
Világos, főnök.
Idézet
 
 
#4 Adam 2024-10-14 09:44
Eladták magukat! Tuomas már rég nem ilyen zenét írna, ha nem a megélhetése múlna rajta. Elitelni persze nem lehet, és nem is rossz ez az album sem, de én az előző lemez "all the works of nature..." tételein éreztem, hogy azok születtek igazi inspiraciobol. Szívesenebben is hallgatom mint az utóbbi idők bármely más Nightwish produktumát.
Idézet
 
 
#3 nikfisz 2024-10-14 09:20
Uncsi
Idézet
 
 
#2 Jamessmith1 2024-10-14 07:58
Hosszú idők óta a legjobb Nightwish album lett de Tuomas egója és mesterkéltsége már nagyon rányomja az egészre a bélyegét. A kevesebb néha több lenne.
Idézet
 
 
#1 Trashfan 2024-10-14 07:39
Számomra a Dark Passion Play volt Toumas csúcsalkotása (gondolom ezzel a véleményemmel nem vagxok többségben), azóta nekem lejtmenet a banda. Ezen a lemezen is vannak finom, jó dolgok, de semmi kiemelkedő, amolyan langxi háttérzene.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Alter Bridge - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Anneke Van Giersbergen - Budapest, Club 202, 2014. április 4.

 

Mercenary - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Thaurorod - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Within Temptation - Budapest, Sziget fesztivál, 2007. augusztus 8.

 

Wendigo - Budapest, Sziget fesztivál, 2007. augusztus 11.