Először is hatalmas köszönet a Negative Artos szervezőgárdának, hogy lehetővé tették ezt a vidéki klubkoncertet, ami a svéd Katatonia (és persze a Gire) "nyilvános próbája" volt a másnapi Metal Mania fesztiválra. Így az Anathema után újabb közkedvelt underground legendát tapasztalhattunk meg közvetlen közelről a szegedi JATE Klubban. Ha szabad javasolni pár nevet, akkor ezután az Opeth, az Amorphis és a Green Carnation jöhetne!
Kicsivel a kezdésként meghirdetett 20.00 után nyílott ki a nagyszobányi koncertterem ajtaja, és belépve örömmel hallottam, hogy a hangfalakból Thy Catafalque (a Gire-szintis Kátai Tamás másik projektjének muzsikája) árad. Pár perc után megjelent a színen a pár éve trióra apadt makói zenekar, a Gire is, és Aranyhajnal c. dalukkal kezdetét vette intenzív, kb. 45 perces műsoruk. Kicsit megijedtem, mert a kíméletlenül vastagon szóló húrosok és a szintiről érkező mechanikus dobütemek teljesen maguk alá temették a hipnotikus-tekergős billentyűtémákat. Jaj. Pedig a srácok zenéjének legüdébb színfoltját pont azok szolgáltatják! Pedig ismerve a nótákat és pár lépésről nézve Tamás küzdelmét a KORG-gal (aki látta Shine! - Ragyogj c. filmet, az kb. sejtheti mennyire beleadja és beleéli magát a "Művész Úr" minden leütött hangba), guvadó szemekkel koncentráltam a hangerőpotira, de az csak nem csúszott még feljebb.
Az Éjmély lebegő-pulzáló témái alatt pedig a mikrofon kezdett rendetlenkedni, ami láthatóan zavarta is az énekes-gityós Zolcsit, és azt is megtapasztalhattuk, hogy az előre programozott dobalapok miatt sajnos abszolút elvész a zenélés spontán jellege, hisz ha kimarad egy sor, nem lehet hátrapislantani, és egy üres ütem után rendesen beszállni. De ez a kimaradt sor volt az egyetlen kis baki, és abszolút nem zavart senkit, gondolom. Mindenesetre a buli elején izgultam, hogy ezek az apró malőrök ne rontsák el a zenekar eddigi pályafutásának egyik legfontosabb koncertjét, hisz nagyon odarakták magukat a srácok, mind dalok, mind színpadi jelenlét tekintetében. Tamás mellett még a bőgős Hermann Balázs agresszív mozgása és hangszerkezelése (szegény bőgő…) szolgált látnivalóként, de a néha szavaló, néha acsarkodó Zoli is szuggesztív látványt nyújtott fekete BC Rich gitárján reszelve.
A harmadik Az őzek futása egy új dal, ami igencsak harapósra sikeredett, remélem, hogy nemsokára az első Gire lemezen fogom viszonthallani. Hat demó után nagyon ideje lenne! A dalok szövegvilágát Tamás regélő, őszidéző, időfejtő versei adják, és egyetlen negatívumként talán annyit lehetne megemlíteni, hogy helyenként néhány hangulatosan békés sort passzintottak agresszívabb riffekre, amik így vesztenek hatásukból. De a Tiamatnál is volt "honeymoon - silverspoon", szóval a Gire-féle "csipketea" is megszokás kérdése. A 99-es Törjön Testünkre sokan felkapták fejüket, majd ezután következett a Bábel c. remekmű, és elégedetten nyugtáztam, hogy már a szintitémák is átjönnek az örvénylő riffek alól, és innentől magával ragadott a hibátlan zenefolyam.
A Nyártáj és a klipes Eocén Expressz (hatalmas nóta, a végén levő riff élőben szinte ledarált) után még egy Sepultura feldolgozást kaptunk. A brazilok Propaganda-ja természetesen át lett gyúrva, így nem lógott ki a saját dalok közül. A zenekari tagok bemutatása is itt történt meg egy rövid kiállás alatt: "Kátai Tamás, Hermann Balázs, Kónya Zoltán" és mindezt egy öblös hörgéssel beinduló újabb riff tetézte. Frappáns és egyszerű, akárcsak a nyúlfarknyi, minden allűrtől mentes konferálások. Nagyon szimpatikus zenekar volt a Gire már lemezen is. Most, hogy élőben is azt kaptam tőlük, amit reméltem, még jobban tisztelem kitartásukat és eredetiségre való törekvésüket. A nagy taps és az éljenzés-visszázás (de sajnos nem volt idő plusz dalra) azt bizonyította, hogy sokan vevők a srácok industrial-dark-prog-ambient metal (és még sok más) zenéjére.
Az utolsó akkord lecsengése után kb. negyed órával már a Katatonia tagjai törtek utat a színpad felé az első sorban toporgók közt, majd kis babrálás után azzal a két dallal kezdtek, amit mindenképp hallani akartam: Ghost of the Sun és Criminals, a Viva Emptiness lemez két legnagyobb nótája. Azonnal leszűrhettük, hogy a csapat nem nagyon változott a múltkori pesti koncert óta. Imidzsükre azóta sem helyeznek nagy hangsúlyt, Anders Nyström (gitár) még mindig szegecses metal harcosként virít, szemben a Norrman tesók tornacipős lezserségével. És persze az énekes Jonas sem vett szolibérletet, azaz változatlanul vizihullás sápadtsággal kapaszkodik a mikrofonállványba, de amíg jellegzetes hangján tolmácsolja sejtelmesen depressziós versszakait és nagyívűnek nem nevezhető, de mégis fülbemászó refrénjeit, addig ezt is elnézzük neki.
Tény, hogy a Katatonia nem mutat jól színpadon. Főleg Gire-Balázs után volt fura, hogy a bal oldalon csak pár old-school gitáremelgetésre futotta. Lehetett volna kicsit mozgolódni, beleélést tanúsítani, mert a terem fele azért pörgött rendesen az utolsó két lemez lendületes dalaira koncentráló programra, ami egyébként kárpótolt mindenért, amit látvány és hangzás szinten hiányoltam. Valószínűleg a két gitár sokszor szinte disszonanciáig fajuló dallamvilágának összeegyeztetése a nehéz feladat, és bár most mindent kihallottam (nem úgy, mint Pesten), de mégsem volt annyira ütős a megszólalás. Tény, hogy sok pontatlanság és csúszkálás is előfordult, ami azért kiküszöbölhető lenne.
Mielőtt még azt sugallnám, hogy nem élveztem a bulit, elárulom, hogy nagy hajlóbálás és énekléssel töltöttem a kb. 70 percet, még ha kedvenc lemezemről, a Tonight's Decisionről csak a nyitó For My Demons hangzott is el. Viszont sorjáztak az legutóbbi lemez nagy témái: Evidence, Wealth, és utolsó előttinek a nu metal riffes Sleeper. Majd zárásként ("elvileg ráadásnak gondoltuk, de mivel nincs a színpadnak hátsó kijárata, eljátsszuk most" - béna kifogás) jött a Brave Murder Day "gyilkolós dala", a végig hörgéssel kísért Murder. Ha jól láttam, Jonas itt már kicsit küszködött, de valahol érthető, hisz egy-két bemordulástól eltekintve ma már abszolút nem így énekel. Teljesítményére különben nem lehet panasz, a régebbi lemezeken még határozatlan témák már sokkal erősebbek, és néha érdekes újításokat vitt a már ismert dallamokba. Továbbá jó volt hallani, hogy a tavalyelőtt még nem túl aktív Anders sok helyen szólamozott rá, így kiemelve bizonyos részeket, pl. a Tonight's Music és a Future Of Speech dallamait.
Setlist:
Ghost of the Sun
Criminals
Teargas
Stalemate
Sweet Nurse
Wealth
Evidence
Tonight's Music
For My Demons
The Future Of Speech
Sleeper
Deadhouse
Murder
Sajnos nem játszottak új dalt, pedig vártam valamit, hiszen tudtommal már stúdióznak az új lemezzel. Aztán persze I Break és Black Session nélkül távoztunk, amiért kicsit nehezteltem is. Sebaj - gondoltam - majd otthon meghallgatom eme klasszikusokat. Viszont itt jön az est nagy törése… A koncert után még órákig a klubban tartózkodva sajnos nem csak DJ Alma és DJ Marci rettentő zenei ízlését kellett elviselnem, hanem végignézhettem Norrmanék mértéktelen italozását is, ami először mókás volt, de a hajnal 4 körül katatón fél-kómában ténfergő két zombi látványa eléggé megrázta zenekaruk gondolati mélységének hitelét. Tudom, az főleg Renske hatásköre, de ő is csak harmadikra tudta felhúzni sapkáját, mikor végre előbújt az öltözőből. Asszem várok pár hetet, mire legközelebb belefülelek valamelyik kiadványukba, mert most a No Good Can Come Of This (semmi jó nem származhat ebből), Saw You Drown (láttalak (tüzes)vízbe fúlni), és A Darkness Coming (közeleg a sötétség) címek új értelmet nyertek. Remélem, hogy azért Pestre odaérnek (Will I Arrive) és kicsit összekapják magukat a fesztiválra (Clean Today), hogy jó legyen a Tonight's Music.