A phoenixi Incite frontembere Max Cavalera nevelt fia, Ritchie, így aztán nem csoda, hogy ott segítik őket, ahol csak tudják, de ettől ez a csapat jelenlegi állapotában még csak legfeljebb reménység a jövőre nézve. Szimpatikusak és lelkesek a roppant fiatal, alig huszonéves srácok, jól is játszottak, de durva, elég korszerűre vett thrash/death/metalcore muzsikájuk egyelőre még nélkülözi az igazán különleges ötleteket, hogy a kiugró nótákról már ne is beszéljek.
Sajnos a rettenetesen tompa, kásás hangzás sem segítette túlságosan a műélvezetet, a gitár halk volt, a dob meg túl hangos, pedig a helyi szakértelmet igénybe vevő főbandával szemben nekik volt saját keverősük is. Bevezetésnek simán elment az Incite, de szűk félórányi nyitószerepnél több még nincs bennük.
A Soulfly visszatérő vendéggé vált Magyarországon az utóbbi években, így aztán nem csoda, hogy már nem vonzottak annyi nézőt, mint az első alkalommal, de azért így is szépen összejöttek az emberek a négyesre. Nem volt olyan heringezés, mint a Volbeaten, de kellemesen megtelt a klub, a Blood Fire War Hate-tel színpadra robbanó csapat pedig szokás szerint hengerelt. Az első pillanattól kezdve szembeszökő volt, hogy a sokszor magába fordult, szótlan Maxnek virágos jókedve van: mosolygott, pacsizott az első sorokkal, bőszen öntögette magára a vizet és így tovább.
időpont:
2009. március 9. |
helyszín:
Budapest, Diesel Klub |
Neked hogy tetszett?
|
A külseje minden korábbinál elvadultabb, tényleg teljesen úgy fest ma már, mint egy aprót tarháló punk a Moszkva térről: koponyája oldalt teljesen borotvált, feje tetején viszont akkora rasztatincseket visel, hogy azok már leginkább Jabba udvarmesterének csápjait idézik, biztosítótűkkel teleaggatott cuccai pedig csak ráerősítenek a csöves feelingre.
A csapat másik látványos fazonja az ujjatlan Overkill pólót viselő, trucker sapkás Marc Rizzo, aki most valamiért otthon hagyta elmaradhatatlan hátizsákját, de ettől eltekintve a megszokott módon hozta magát: megállíthatatlan pörgése és mágikus játéka tökéletesen passzolnak egymáshoz, egyszerűen teljesen perfekt a miniatűr figura. Az este nagy rácsodálkozását ugyanakkor ezúttal a fizimiskájában dél-amerikai focistát idéző Joe Nunez jelentette, aki egy aprócska cuccon, látszólag észrevétlenül, ám mégis olyannyira feszesen és izgalmasan hegesztette az ütemeket, hogy arra csak csettinteni lehetett. A basszer Bobby Burns nem az a kifejezett showman típus, de láthatóan ő is élvezte a bulit, játékára pedig ugyanúgy nem volt panasz, mint a többiekére. A trió tökéletesen dolgozik a főnök kezei alá, Max bármikor kimehetett pár pillanatra pólót cserélni – legalább ötször váltott ruhát a cirka 70-75 perces buli során –, vagy éppen abba is hagyhatta a játékot, hogy barátkozzon a tömeggel, a gépezet ilyenkor is olajozottan működött.
Mivel Cavalera barátunk lassan annyi időt töltött el a Soulfly vezéreként, mint a Sepulturában, ma már nyilván senki sem lepődik meg azon, hogy eredeti bandájának dalai csupán színesítésként bukkannak fel a koncerteken, és nem is okoznak nagyobb beindulást, mint a későbbi szerzemények. A program gerincét ezúttal is a Soulfly életmű vegyesen válogatott darabjai adták ilyen-olyan kiegészítésekkel, így például mindjárt a nyitás után jött a Sanctuary egy részlete a Cavalera Conspiracy lemezről, de később még az első lemez kissé bugyuta, ám igen feelinges fociindulója, az Umbabarauma is előkerült, még ha nem is teljes formában.
Setlist (nagyjából):
Blood Fire War Hate
Sanctuary
Prophecy
Back To The Primitive
Downstroy
Seek ’N’ Strike
Tribe
Umbabarauma
Mars
Refuse / Resist
Doom
Guerillas
Frontlines
Fall Of The Cycophants
---
Babylon
Roots Bloody Roots
Eye For An Eye
Különösebb csúcspontot nehéz lenne kiemelni, inkább összességében értek el totális K.O.-hatást, a láthatóan fanatikusokból álló közönség pedig ugyanúgy tombolt a nu metalosabb, groove-osabb megközelítésű korai Soulfly nótákra, mint az utolsó két lemez hagyományosabb, thrashesebb témáira. Hozzám utóbbiak közelebb állnak, így aztán nem csoda, hogy leginkább talán a Frontlines és a Babylon találtak telibe az abszolút kedvenc Dark Ages lemezről, de hazudnék, ha azt állítanám, hogy a 2002-es Downstroy vagy a Prophecy lemezes Mars nem hengereltek irgalmatlanul. Sőt, még a Nailbombtól meglepetésszerűen előkapott Guerillas is nagyon ott volt a szeren, bár Max ezen projektje sosem volt éppen a szívem csücske a maga már nem jóleső mértékű tufaságával. A közönség egyébként láthatóan nem nagyon ismerte ezt a nótát.
Szokás szerint sort kerítettek egy rövid, inkább csak jelzésszerű dobolósdira a közönség soraiból felhívott szerencsés részvételével, a Sepu repertoárjából a Refuse / Resist és a kihagyhatatlan Roots Bloody Roots kerültek elő, a műsort pedig természetesen nem is zárhatta más, mint az Eye For An Eye, habár Max levonulását követően Marc, Bobby és Joe még játszottak pár riffnyi Children Of The Grave-et és Creeping Death-t. A Soulfly elég rugalmasan kezeli a koncertprogramot, nem játsszák minden este ugyanazt, így aztán reménykedtem a Territoryban, ami a három évvel ezelőtti PeCsa bulin is hihetetlen energiákat szabadított fel, de ezt a turné több állomásával szemben a Népligetben sajnos kihagyták a műsorból, akárcsak az új lemez két legnagyobb ászát, az Unleash-t és minden idők legsúlyosabb Soulfly nótáját, a Touching The Voidot. Mindegy, majd legközelebb… Merthogy ha megint jönnek, én biztos ott leszek. Vannak csapatok, akiket kedvel az ember, de azért nem nézné meg őket évről évre – nos, a Soulfly nem ilyen. Csak ismételni tudom magam: legfeljebb az érdekesség miatt lelkesítene egy újjáalakuló Sepultura turné, mert ez a mostani formáció is birtokában van mindannak, amit egy hasonszőrű alakulatnak tudnia kell.
Fotó: Valentin Szilvia
További fotók:Incite
Soulfly