Van az a (talán több is, mint) városi legenda, hogy Leonardo DiCaprio javában az Apple-diktátor Steve Jobs gúnyáját készült magára húzni, amikor a kihagyhatatlan ajánlat A visszatérő képében homlokon találta. Valószínűleg már az eredeti, Mark L. Smith által jegyzett (aztán később átpofozott) forgatókönyv biztosította hősünket arról, hogy e helyen a mellényúlás esélye jóformán a nullával egyenlő. Az elképesztő költségvetéssel dolgozó produkcióról messziről üvöltött annak Oscarra ítélt mivolta, a díjat a Birdmannel 2014-ben egyszer már bezsebelt mexikói rendező, Alejandro González Iñárritu és a csúcsra felérni vágyó DiCaprio pedig teljes lendülettel bele is állt abba az elképzelésbe, hogy Hugh Glass valós alapokon nyugvó túlélőtúrájából mindent vivő mozit kreáljanak. Most, amikor tizenkét (!) Oscar-jelölés már a borítékban, jóformán értelmetlen fogadásokat kötni arra, hogy ez végül mégsem így lesz. Én azért mégis reménykedem.
Glass, az elnyűhetetlen vadnyugati prémvadász sztorija már sokakat megihletett, és szerencsére Iñárritu sem erőszakolja meg (annyira) az eredeti történetet, hogy az minden eredendő valószínűtlensége ellenére egyszersmind hiteltelenné is váljon. Bár lehetne ez egy klasszikus bosszúfilm a medve által megbántott, majd sorsára hagyott erdei ember „feltámadásáról", A visszatérő nagyon helyesen sokkal inkább a megtett útra, mintsem a tökéletesen kiszámítható végkifejletre koncentrál, hiszen annak idején maga Glass sem alapvetően a bosszúért, inkább néhány válasz kedvéért hantolta ki magát a sírból. Adott tehát a grizzly által feltépett torkú, ezért beszédre alig képes főszereplőnk, és maga az út, amit szigorúan természetes megvilágítás mellett, olyan pazar panorámaképek kíséretében sikerült rögzíteni, hogy nem túlzás az a megállapítás: aki eddig nem nézte meg a filmet mozivásznon, az valójában még nem is látta. Ezzel azonban a végére is értünk mindannak, amit A visszatérő kapcsán maradéktalanul dicsérni tudok.
gyártó:
20th Century Fox, 2015
|
forgalmazza:
InterCom |
A visszatérő (The Revenant)
rendezte: Alejandro González Iñárritu forgatókönyv: Mark L. Smith, Alejandro González Iñárritu zene: Ryuici Sakamoto, Alva Noto operatőr: Emmanuel Lubezki vágó: Stephen Mirrione főszereplők: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson játékidő: 156 perc Neked hogy tetszett?
|
A film gyenge pontjai sajnos az erősségeihez hasonlóan rettentő könnyen beazonosíthatók, az már persze ízlés kérdése, hogy a fanyalgók táborában a szánakozó legyintés és bővérű köpködés között melyik felé húz a szívünk – véleményem szerint igazából egyik sem indokolt. Nem indokolt ugyanakkor a két és fél órás össztáv sem, amit DiCaprio nyomában teljesítenünk kell, főként efféle, kartonpapírból kivágott karakterek kíséretében, mint amilyennek hőseink (?) mutatkoznak. Nem kivétel ez alól az egyszemélyes negatív póluson álló John Fitzgerald sem (bár Tom Hardy azért kihozza a szerepből, amit ilyen körülmények között lehet), Iñárritu pedig jól érzékelhetően elzárkózott attól, hogy a jó és a rossz e küzdelmébe árnyalatokat csempésszen. Így pedig hiába mutatja meg magát a monstrum teljes fegyverzetében – értve ez alatt a naturalista alapkoncepció és a kamerakezelés kétségtelen perfekcionizmusát –, jobb híján féltávon kidőlünk a képkockák közül ömlő, minden határon túlvezérelt szimbolizmus súlya alatt.
Menet közben erős bizalmam volt az elismerésre méltó ízléssel kezelt indián-tematikában, amely ahhoz képest roppant komoly merítéssel tűnik fel, hogy maga a szál tulajdonképpen elvarratlan marad. Egyrészt azért sajnálom ezt, mert e Hollywood-szerte igen népszerű, de mégis szőrmentén kezelt témát ritkán sikerül olyan egészséges egyensúllyal tálalni, ahogy Iñárritu arra most kísérletet tesz, másrészt Glass előélete is egyértelműen kötődik az indiánokhoz, ennek kifejtése azonban mégis megmarad a lázálmok és homályos utalások szintjén. Nem kell persze mindent rommá magyarázni, több esetben nekem is szimpatikusabbak a sötétben hagyott részletek, nem érzem mégsem, hogy ez a 156 percnyi utazás annyira tömve lenne valós tartalommal, hogy ne férne bele egy másik szál felgombolyítása. Mindezek hiányában A visszatérő végül nem lesz több, mint azon szobrocskák együttes tömege, amit a stáb kitehet majd az ablakba a díjátadót követően.
Meglehet, ez lesz DiCaprio nagy győzelme, a diadal mégis elmarad. Kár érte.
Hozzászólások
Engem érdekelt a film, meg is néztem még a premier hetében. Nem DiCaprio, Hardy, Iñárritu és Oscar bácsi miatt, hanem mert érdekelt egy jó kalandfilm a vadonban jó stábbal.
Komolyra fordítva, voltak már sokkal jobb filmjei is Leónak, ebben szinte csak egy dühösen néző figurát kellett hoznia, de azt zseniálisan meg is tette. Már régen megérdemelné azt a szobrocskát. :)
A film tényleg a természetről szól, érdemes megnézni, de aki teheti, várja meg a DVD-t. Nagyon hosszú....... :D
DiCaprio Oscarjához pedig annyi gondolatom van, hogy ha megkapja, akkor hasonló lesz a helyzete, mint Scorsese-jé, aki több kult filmet is összehozott élete során, amiért oda lehetett volna adni a szobrot, de amiért kapta, az pont nem érdemelte meg. Szerintem.
Viszont a barátaimmal egyetértettünk abban, hogy Tom Hardy négyszer körbejátszotta Di Capriót. A karaktere igazából egy sajnálatra méltó pszichopata, akiből kiöltek minden emberséget és csak a legalapvetőbb ösztönei maradtak meg. Emiatt nem is tudtam rá teljes szívből haragudni, azzal együtt, hogy nyilván a való életben messziről kerülöm a hasonlókat.
A visszatérő egy rendkívül szépen fényképezett film, a feszültség végig megvan. A karakterek valóban nincsenek túlspilázva, de hihetőek. Amiket Glass a filmben átélt, kevésbé, de azt is látni kell, hogy ez nem művészfilm, 3 óra mászás, jeges vízben úszás sok lett volna. Az elején az indiántámadás brutális, utána látni se kellett őket, hogy Glass-szal együtt rettegjünk tőlük is. Hardy karaktere sem rossz, nem tipikus gonosz, csak egy gyáva, gerinctelen ember. Az, hogy Glass-t magára hagyja, még érthető is, az indiánokkal a nyomukban nem sok esélyük lett volna, a gyilkosságga viszont átlépett egy olyan határt, amit nem kellett volna,így már az emberi gyarlósága, félelme nem számít többé, az alól semmi sem menti fel.