Amikor három éve megismerkedtem a veszprémi GuilThee zenéjével, azonnal nyilvánvalóvá vált előttem, hogy a csapat nem épp a Tankcsapda kommerszebb sikereit célozza be, de még így is rendesen megleptek a tavalyi Homunculus Paradoxon sablonoktól mentes összetettségével. Aztán a csapat feje, Nagaarum teljes gőzzel beindította szólóprojektjét, s mivel a GuilThee egyébként is egy bevallottan underground formáció, akik még a koncertezést is teljességgel mellőzik, nem is igazán számítottam egyhamar újabb anyagra a csapattól...
...mígnem elért a hír, hogy idén már érkezik is a harmadik teljes albumuk. A tempót tekintve tehát extrém a banda, kissé (mit kissé, nagyon is) féltem, hogy a sietség végül kapkodást szül, és a friss dalcsokor nem lesz egyéb, mint egy szokványos, egyszer meghallgatós dobás, ami oly gyakori a zenében. Ám aztán hozzám is eljutott a Szemantikai Háromszögek, és a dunántúliaknak nem csak sikerült megcáfolniuk ijedelmeimet, de másodszorra is megdöbbentettek. Méghozzá jobban, mint legutóbb.
megjelenés:
2012 |
kiadó:
szerzői kiadás |
pontszám:
9,5 /10 Szerinted hány pont?
|
Mindjárt szögezzük is le: ez nem az a bagázs, amelynek ha ismered az egyik lemezét, akkor mindet ismered. Hiába hallottad a csapat előző két korongját, ugyanúgy a nulláról indulsz a Szemantikai Háromszögek esetében, mint ha csak most találkozol először a GuilThee-vel. Sőt, a változás nem csak zenei, ugyanis a felállás is módosult némileg: Greskó Károly gitáros távozott a csapatból, majd az alap trióhoz (Nagaarum-gitár, basszus, programozás; Herr-gitár; VIII-ének) csatlakozott Mr. Match, aki a gitár és szintetizátor mellett szaxofonon is játszik. Azt hiszem, már ebből is látszik, hogy a GuilThee nem az a dobozon belül gondolkodó zenekar.
A banda az első lemezéhez hasonlóan ismét különálló dalokban gondolkodott, vagyis nincs újabb konceptlemez. Van viszont valami, amire érzésem szerint nagy szüksége van a kortárs hazai zenének. A nyitó Hiedelmek Magamról egy doomos, szinte sludge-os instrumentális darab, amely drámaiságával olyan, mint egy utolsó figyelmeztetés, mielőtt végleg belépnél az ismeretlenbe vezető kapun. Az Egyharmaddal nyit az utazás, amelyben a múlt és a jelen zenéje ölelkezik össze, a népzene a modernnel, amiből a jövő születik meg. VIII újdonságként énekel, méghozzá olyan természetességgel, hogy nem is értem, eddig miért várt ezzel. A darab második felében még szerb népdallamokat is hoz, a sludge-os, enyhén deathes zenei háttérrel pedig az egész olyan, amihez minőségben és lényegében foghatót egyedül tán a Thy Catafalque-nál találni.
Az új tag, Mr. Match kezét se kötik meg, hiszen a harmadikként következő Tél A Homokpusztán című dal az ő szerzeménye, pontosabban az ő szaxofonszólója áll annak középpontjában. Persze itt se a manapság elterjedt, ideges, zilált játékra kell gondolni, az újonc improvizációja megejtően ihletett, hol borús fellegként vonul, hol pedig komótos viharként örvénylik. Black metalba oltott darab A Nyulak Örökké Élnek, amelynek félelmetességét VIII kántáló éneke, majd hörgése csak tovább fokozza. Némileg visszakacsintás a csapat első lemezének világába a Vérszívók. Remek dallamokkal felvértezett, feszültséggel teli dal ez, amit a kimértebb tempó és a nyitó darabra is jellemző, végzetszerű gitártémák még tovább mélyítenek.
A dal vége előrevetíti a következő tételt, mely a Kedd címet kapta, s ami Nagaarum saját szerzeménye. A szólódolgaira hajazó ambientes darab kellemes, ám kissé megtöri az album egységét, talán szerencsésebb lett volna a legvégére hagyni. Nagyon bizarr lény A Jakobinusok Ellen, a nyersebb vonalú black metal ismét felbukkan, mintegy a dal vázaként, VIII pedig hol népies hangulatú, hol pedig a dervistáncot felelevenítő dallamokat hoz. Bármi is legyen az, amit szednek, nekem is kell belőle! A Kívánom A Testetre már tényleg nehéz szavakat találni; ismét egy ambientes tétel, de ezúttal a torzított gitár adja a hátteret, az elszavalt szöveg pedig tényleg versértékű, a fő szövegíró, VIII ezúttal is rendesen kitett magáért.
A lemez újabb üde színfoltja a Necropolis, amit a nagyívű, szimfonikus rockzenét kedvelők is érdekesnek találhatnak, a szövegben pedig ezúttal elmés alliterációt fedezhetünk fel. Újabb ambient-szösszenet jön A Tachyonok Tánca formájában, Vangelist idéző spirális témájával, majd Balassi Bálint Az „Csak Búbánat" Nótájára Az Ember Helyéről A Világban (Sajnálatos Módon Összeállítva Az Adeptus Fia És Vak Szeretője Által) című dalának rendkívül eltalált feldolgozását hallgathatjuk meg, az a cappella kórus zárásként pedig óriási ötlet volt. Legvégére pedig egy kilenc és fél perces opusz maradt, ami tökéletes, grandiózus lezárás, habár nem épp a legfelhőtlenebb GuilThee darab.
Amint látszik, engem teljességgel elbűvölt a Szemantikai háromszögek, egyedül a hangzást tartom túlzottan fésületlennek, demósnak, egy némileg tisztább, erőteljesebb, de még organikus hangkép sokkal jobban illett volna ehhez a fajta egyedi muzsikához. Ez azonban csak egy apró része az egésznek, és szerencsére más kivetnivalót aligha találni ezen a lemezen. Azoknak ajánlható leginkább a Szemantikai háromszögek, akik kíváncsiak, milyen az, amikor a Thy Catafalque/VHK fémjelezte folk-felfogást a black/doom/post rock/sludge nyers irányzataival vegyítik, hozzá pedig igényes dalszövegeket kanyarítanak. S mivel a csapat honlapjáról az album teljesen ingyen letölthető, bárki számára nyitva áll az út, hogy valami egészen eredetit fedezhessen fel magának. Az év eddigi legnagyobb meglepetése számomra.
Hozzászólások
Mindenkinek ajánlott aki szereti az igényes, összetett zenéket!