Természetesen tavaly is elég sok restanciát halmoztunk fel az aktuális megjelenésekből, amik közül szokás szerint sorra veszünk majd egy szekérderéknyit a következő hetekben. Ezek némelyike pusztán a dömping meg az időhiány miatt csúszik ilyenkor hosszabb ideig, a Reckless Love azonban az áldott jó szívem miatt várakozott hónapokat. Amikor megjelent a Turborider, hat év szünet után valahogy nem volt hangulatom hozzá, így gondoltam, érlelem egy kicsit, csak aztán a számtalan újdonság közepette elsüllyedt a virtuális kupac mélyén. Viszont néha azért van némi előnye is az ilyesminek, a lemez ugyanis most, január derekán határozottan és sokkal jobbnak tűnik, mint a tavaszi megjelenéskor.
Adott ugye egy finn glam/sleaze/rock'n'roll-banda, akiknél mindig is nagyon markáns volt a habos-popos irány, de inkább csak egyes dalok erejéig, amik mindig megbontották a lemezeik ívét. A legutóbbi InVadernél minden korábbinál jobban elmentek a roadshow-s, plázarockos irányba, de teljes mellszélességgel továbbra sem akarták vagy merték felvállalni a dolgot, így a végeredmény ott és abban a formában nem sikerült igazán meggyőzőre. Most azonban vettek egy nagy levegőt, fullosan új ruhát öltöttek, és ráugrottak az utóbbi években felfutott synthwave/outrun/retrowave/akármilyen vonalra. Tehát a legutóbbi „hoztak is meg nem is" effektus helyett ezúttal legalább létezik koncepció, és teljesen egységes a végeredmény.
Talán tagadnom kellene, de minek tenném: ezt a végletekig túlpörgetett, rózsaszín neongiccsbe fullasztott, '80-as évekbeli nosztalgiával mélyen átitatott stílust én magam is betegesen imádom. De nem kizárólag emiatt tartom jobb lemeznek a Turboridert az InVadernél, hanem mert egyszerűen kellemesebb egy homogénebb, létező vezérfonallal rendelkező albumot hallgatni, mint egy olyat, ahol az egyik dalban Danger Danger akarnak lenni, a másikban meg mintha Sabrinát dolgoznának fel, és minduntalan kizökkensz az élményből. A dolog árnyoldala is megvan persze, hiszen egy ilyen váltással a tábor egy része alapból lemorzsolódik, de ezt nyilván bekalkulálták, szóval lelkük rajta. Finnországban a csapat amúgy komoly névnek számít, és egyáltalán nem törte meg a sikerszériát a lemez, tehát eddig úgy tűnik, bevált a kísérlet.
Ha a LeBrock tavalyelőtti Fuse lemezét etalonnak tekintjük ezen a synthwave AOR-nak is nyugodtan nevezhető mezsgyén, Olli Hermanék azért nem alkottak olyan erős művet, de ha nyitott vagy az ilyesmire, simán megláthatod a fantáziát a Turboriderben. Szerintem annyi a kulcs ehhez az albumhoz, hogy nem hard rockként, hajmetálként meg glamként, hanem eleve synthwave-ként kell hallgatni, és akkor működni fog. Már persze ha kedveled ezt a vonalat, mert amúgy meg epét hánysz majd tőle. De az Eyes Of A Maniac, a Kids Of The Arcade, a For The Love Of Good Times, a Future Lover Boy és a Prodigal Sons kifejezetten jó nóták erős refrénekkel, markáns hangulattal, ráadásul a csapatból a habos-digitális sound, a puffogó elektronikus ritmusok meg a buján meleg szintiszőnyegek ellenére sem veszett ki a rock. A virtuóz gitárszólók például gyakorlatilag mindenütt nagyot ütnek, sőt, még jobban ki is emelkednek ebből a hangszerelési környezetből, mint a korábbi anyagaikon. De nekem az '89 Sparkle nettó popja is bejön, innen kábé már csak Ollie Wride vagy Dana Jean Phoenix hiányzik vendégként, hogy teljes legyen a NewRetroWave-illúzió. De azt illetően azért nincsenek kétségeim, hogy a rockos irányból közelítők egy részének utóbbi már sok lesz. Már ha egyáltalán eljutnak idáig, ha ugyanis valaki nem vevő az ilyesmire, garantálom, hogy a nyitó címadó szám első másfél perce után ki fogja kapcsolni a lemezt, mondván, mi ez a szar.
Ha már itt tartunk, utóbbi téma sokadszorra sem tartozik a legmeggyőzőbb pillanatok közé, bár a kórus és a Steve Stevens fénykorát idézően csillagharcos-videójátékos szólók itt is erősek. Összességében az édeskés, de full lapos Like A Cobrát is száműzném egy digitális single B vagy C oldalára, és a Bark At The Moon feldolgozása is halálosan felesleges. Kicsit elmoroderesítették a megszólalást a digitális dobokkal, de nem nyúltak bele eléggé ahhoz, hogy igazán érdekes legyen, szóval semmit sem tesz hozzá az albumhoz ebben a formában. De ez azért nem vészes, sőt, egész baráti töltelékarány.
Ismétlem: a korábban sokszor lemezeken belül is ide-oda csapongó Reckless Love most végre egy irányba halad, és túlnyomó többségben jó dalokat írtak. Tudom, hogy sokaknál leverte a lécet a Turborider, szóval tényleg csak akkor kísérletezz ezzel az albummal, ha könnybe lábad a szemed, amikor meglátod az Atari logót vagy meghallod a Sonny Crockett nevet. Én felvállalom, hogy ebből a szempontból deviáns és perverz vagyok.
Hozzászólások
HUH! Köszönet Neked!
Perturbator is jó tipp, mostanában kevesebbet hallgattam, inkább a "könnyedebb" vonal ment, bár a Carpenter Brut, vagy a DWTD kirobbanthatatl anok. (Lehetne artist felsorolást tartani, én inkább gyűjtőoldalakat javaslok.)
Ma többek között pont synthwave-et hallgattam, bedobok ide neked ezek közül pár yt-linket arra az esetre, ha visszaolvasod a kommenteket. A felhozatal óriási, ennyivel már beljebb vagy (+a korábbi ajánlások).
www.youtube.com/watch?v=WoIgXC8EOmc
www.youtube.com/watch?v=Oddp32TODKs
www.youtube.com/watch?v=gB-l1ijtRoo
www.youtube.com/watch?v=gtWN0tk1pNI
www.youtube.com/watch?v=mSEUpJIg52U
The Midnight - érdemes a teljes katalógust meghallgatni.
www.youtube.com/watch?v=TmQyfUpyeFk
www.youtube.com/watch?v=7fVkMK7r3tQ
www.youtube.com/watch?v=IlLbj7zMxvs
www.youtube.com/watch?v=rHm1G8P17ak
www.youtube.com/watch?v=Y9Cpb61R-4U
Na, ez pont 10. :)
Uh, nagyon sok van és erősen ízlés dolga, neked mi jön be. Az eddig kapott tippek mind kiválóak. A NewRetroWave-et pl. érdemes megnézni első körben (youtube csatija is van), az egy elég jó forrás, de gugli és feltárul előtted egy univerzum. :)
newretrowave.com/
Ízlés dolga, pocséknak nem mondanám, de újra meghallgatva nyomába sem ér dalok erőssége szempontjából az első lemeznek. A dobhangzás itt nyilván erősen koncepciózus volt a stílus "átpozicionálása " szempontjából - ha a megvalósításra gondolsz, az más kérdés, bár ha nem csak dísz a klipben, akkor egy Simmons elektromos dob kit-et használtak, ami ebben a szubkultúrában azért elég menő. :) (Nyilván a stúdióban olyan hangmintákat használtak, amit csak akartak.)
Idézet - danny roxx:
Jó, a Midnight-ot mondjuk nehéz lenne "megverni". :)
Idézet - danny roxx:
Én azért meghallgatom majd, amiket kihoznak, de ha RL-ot akarok hallgatni, az első 2-3 lemezhez gravitálok inkább.
Oh köszi! Ezek közül csak a Carpenters Brut-ot ismertem. De akkor rájuk keresek. ;)
Dance with the Dead, Carpenter Brut (róluk a shock-on is volt kritika), Gunship, Timecop 1983.
Ha youtube-on beírod hogy ,,new retro wave" kapásból kidob vagy 10-15 ilyen bandát. :D
Tudnál írni pár példát? Szívesen hallgatnék még ilyeneket munka közben. Előre is köszi!!!
Ezt annyival módosítom, hogy az első osztályú, kimunkált gitárszólók azok, amik jelenleg kiemelik őket a mezőnyből. Egy olyan vonatra ültek fel, ami meglehetősen szaturált - nem mintha az eddigi irányvonal ne lett volna az, ez tökéletesen igaz.:) Az "útitársak" pedig a minőséget tekintve (dalok) elég jók.
Az első két albumuk tetszett, de náluk is (csak úgy mint a Steel Panthernél) azt éreztem hogy kezdtek kifogyni az ötletekből, egyre gyengült a produkció de most ezzel a váltással nagy lőttek szerintem. Amit ki lehetett hozni a retro-rock stílusból azt szerintem már régen kihozátk úgyhogy bőven ideje volt a váltásnak. Az Invader-nél én speciel leírtam őket, de ez kellemees meglepetés volt. Kíváncsi leszek legközelebb mi közvetkezik mert a glam rock-hoz hasonlóan a synthwave-ben sincs meg annyi hogy huzamosabb ideig kitarthassanak mögötte. Ki tudja? Talán jön a Sabrina stílusú poplemez. :D