A LeBrock név egy angol duót takar, konkrétan Michael Meadows gitáros/billentyűs/dalszerzőt és Shaun Phillips énekest, és bizonytalan vagyok azt illetően, mennyire elterjedt a hírük itthon azok körében, akik fogékonyak lennének rájuk. A saját ismeretségi körömből úgy sejtem, valamennyire biztosan, hiszen a synthwave-es vonal egyes leágazásai az utóbbi években fertőzéses alapon ragadták magukkal a dallamos rockzenék híveit. Márpedig ha alkot előadó a stílusban, amely méltán tarthat számot az AOR-rajongók érdeklődésére, hát a LeBrock az.
Az említett synthwave irányzat fő vonzerejét a '80-as évek egy igazából soha nem létezett, a korszak fő hangulati és vizuális stílusjegyeit túlhangsúlyozó változatának megteremtése jelenti. Az ennek során használt eszközök nagyban eltérnek az egyes előadóknál, de a vezető nevek közül egyértelműen a LeBrock a leghagyományosabban dallamrockosabb. Olyannyira, hogy a Fuse-t – a duó harmadik teljes nagylemezét – elsősorban tényleg azoknak ajánlanám, akik baromira szeretnének minőségi AOR-t hallgatni a régi klasszikusok hangulatában, méregerős új dalokkal, de a rockkiadók mai kínálatában csak nagyon ritkán találják meg a számításukat.
Nem, nem beszélek összevissza: a LeBrock az elejétől fogva valami olyasmiben utazott, amiben vastagon benne volt a synthwave-es vonal habos-neonfényes-sejtelmes megszólalása, a dalaik azonban (és ezt most tényleg vedd szó szerint) száz százalékosan a dekadencia évtizedének rádiórockos iskoláját képviselik. Igen, a hangzásuk némiképp eltér egy úgymond hagyományos dallamos rockbandáétól, de ha valakit esetleg zavar az elektromos dob, attól őszintén megkérdezem: ugye nem gondoljuk komolyan, hogy a Frontiers futószalagon gyártott kiadványainak javán – written by Alessandro Del Vecchio, produced by Dennis Ward – igazi ritmusszekciót hallunk? Nyilván nem. Vagy ha igen, hát revideáld a nézeteidet... E téren tehát biztosan nem húznék ide demarkációs vonalat, főleg, hogy a számokat tekintve a Fuse-nál jobb melodikus rocklemezt vagy AOR-albumot (nevezd, ahogy tetszik) garantáltan nem nagyon fogunk hallani idén. Még akkor sem, ha a dalok javát korábban single-ként már megismerhettük.
Michael és Shaun már a jellegzetesen édeskés szintetizátoros szőnyegekkel ellátott, de azért kellően fajsúlyos riffeléssel is operáló, nagyívű dallamokkal telepakolt All Or Nothing nyitással felülteti a hallgatót a megfelelő vonatra. A nóta megszólalása tipikusan 21. századi módon hozza a '80-as évek fogásait (lásd, amit fentebb írtam az éra kliséinek túlhangsúlyozásáról), de ezzel együtt is szakasztott olyan hatást kelt, mintha csak egy 1987-es, mondjuk John Cusack és Elisabeth Shue főszereplésével készített, elővárosi környezetben játszódó film stáblistás betétdala lenne Stan Bushtól, John Parrtól, netán Robert Teppertől. A Heartstrings, ha lehet, csak fokozza ezt az érzést sodró tempójával és agyból kiirthatatlan dallamaival. E téren természetesen elsősorban Phillips bír elévülhetetlen érdemekkel, aki – minden túlzás nélkül – a '80-as évek nagy torkait idézi elképesztő melódiaérzékenységével, hajlékony előadásmódjával és melodramatikus szenvedélyességével. Nem mondom, hogy nem térképezhető fel a stílusa viszonylag gyorsan, de amit csinál, abban abszolút elsőrangú teljesítményt nyújt, ráadásul azonnal felismerhető. Ugyanígy Meadows is szépen megfogalmazott szólókkal, ízes díszítésekkel színesíti a dalokat, és a hangszerelés is végig elsőrangú.
A 43 perces lemez viszonylag homogén zeneileg és hangulatilag, de már két-három hallgatás után jól elkülönülnek az egyes dalok, vagyis egyben és külön-külön egyaránt remekül élvezhető. Ha kedvenceket kell kiemelnem, elsőként mindenképpen a Takes All Night hatalmas ívet leíró diszkó-AOR-ját emelném ki zseniális dallamaival, az emberre rátelepedő hangulatával – a „Through the thunder / and through the rain..." résznél tényleg 80s-fan legyen a talpán, aki nem kezd el tetőtől talpig libabőrözni. Ugyanígy óriási darab a kevésbé nyilvánvaló Hollow is, ahol a kezdő témázgatás kicsit az Agent Provocateur- és Inside Information-korszakos Foreignert idézi némiképp elektronikusabb formában, a szám pulzáló sodrása pedig ellenállhatatlan. Vagy a romantikus-melankolikus, fantasztikus énektémákkal ellátott Rush. Vagy az elvágyódós Bright Lights. De tulajdonképpen akármelyiket megemlíthetném.
Mindössze két okból nem adok maximális pontszámot: az egyik a lemez már említett homogén jellege, a másik az a már szintén említett tényező, hogy a dalok nagyjából felét eddig is ismertük. Ettől függetlenül: ha szereted a dallamos vonalat, és esetleg nem ismered a LeBrockot, mindenképp tegyél velük egy próbát, mert lehet, hogy meg fogsz lepődni...
Hozzászólások
Ez valóban jó megfigyelés, ugyanakkor vannak olyan dallamos zene rajongók, akiket a sythwave taszít, hiszen sok olyan dallamos, erősen a 80-as éveket idéző llemez jelent meg az utóbbi években, amelyek kiválóak lettek, és nem kellett hozzá a synthwave, még akkor sem, ha a szintik hangsúlyosak ott is. (Dan Reed Network,The Night Flight Orchestra, H.E.A.T. vagy akár a Levara is). Ennél a lemeznél nehéz nem elismerni, hogy a sythwave felől jön, de hálistennek (mondiom én) jóval túl is mutat rajta. Tehát a kiváló dalok mellett plusz dícséret a sythwave és AOR/fdallamos rock szintetizálásée rt (ha-ha), ez itt most tényleg nagyon jól sikerült.
Sokkal gyengébbek és giccsesebbek a dalok ott szerintem.
Nyilván ízlés és valószínűleg eltérő szempontok kérdése is, nálam kettejük összevetésben a LeBrock jön ki "győztesen".
Érdekes volt figyelni a synthwave-80s színtér-mozgalom alakulását-fejlődését-virágzását az elmúlt 10 évben. Tekintettel a 80-as évek iránti nosztalgiámra (több aspektusból is), viszonylag hamar (~2010) elkezdtem ilyen jellegű tartalmakat követni és láttam, ahogy egyre jobban bejön a fősodorba elsősorban a filmeken és a nagyobb közönségelérésű előadók hangzásának-dalainak "nyolcvanassá" tételén keresztül. Olyannyira, hogy mára szerintem kissé túl is csordult a dolog.
Tudomásul véve, hogy csúszásban vagytok, hiszen brutális dömping van, mint mindig: valamikor a jövőben szerintem érdeklődésre tarthatna számot egy kvázi összefoglaló-általános bemutató az irányzat elmúlt 10-15 éves történetének főbb sarokpontjait érintve. Természetesen a teljesség igénye nélkül, ez tiszta sor. (Ha már született ilyen jellegű poszt, akkor tárgytalan.)
Írok róla nemsokára, tényleg nagyon jó, csak mindennel állandó csúszásban vagyunk.
Kár hogy nem írtatok róla, nagyon jól sikerült, igaz azóta már fel is oszlottak :)