Lehet szeretni vagy nem szeretni az Arch Enemyt, de egy dolog biztosan nem vitatható el Mike Amott csapatától: valami egészen vérprofi módon egyensúlyoznak a kommersz kiszámítottság és az ihletett, autentikus dalszerzés határmezsgyéjén. Nem férhet hozzá kétség, hogy minden ízében lekerekített, a közönség igényeit célzottan és maximális mértékben kiszolgáló terméket kapunk tőlük, nekem ugyanakkor ezzel együtt sem támad soha kellemetlen érzésem a lemezeik hallatán. Másképp fogalmazva: kicsit biztosan másmilyen lenne a végeredmény, ha nem fejlődtek volna komoly nézőszámokat vonzó gépezetté az évek során, de azt azért nem hiszem, hogy szívük szerint a mostanitól gyökeresen eltérő dolgokban utaznának.
Mint ebből is sejtheted, stílusát tekintve a Blood Dynasty sem tér el nagyban a csapat korábbi albumaitól, de ami nem tört el, azt nem kell megragasztani. Főleg nem ennyi idő után, elvégre itt is három évtizedes (!) bandáról beszélünk, ahol a szélesebb körű népszerűséget megalapozó frontcsajos korszak is csaknem negyedszázada tart már. Ráadásul Alissa White-Gluz is több mint tíz éve áll náluk a fronton, szóval vele is minden tekintetben rég összeértek már. Vagyis, ha szereted őket, magabiztos kézzel indíthatod el újra és újra ezt a friss anyagot is. Ráadásul ehhez még csak különösebb rákészülés sem kell, mert ezúttal egy kimondottan könnyen emészthető lemez született. Nem mintha az eddigiek megfejtéséhez atomfizikusi diploma kellett volna, de határozottan úgy érzem, hogy most még magukhoz képest is extrán dalcentrikusak, direktek.
A másodgitárosi pozíció persze továbbra is neuralgikus, most éppen Jeff Loomist váltotta Joey Concepción, de mint sejthető volt, ez a csere sem okozott semmiféle fennakadást. Főleg, hogy Loomis – kis túlzással – igazából mintha itt sem lett volna, bár az persze nézőpont kérdése, hogy elnyomták és nem hagyták kibontakozni, vagy csak sokkal többet látunk bele a fasziba, mint ami manapság benne van. Mivel egyetlen árva szólólemezt leszámítva valójában semmi érdemit nem tett le az asztalra a Nevermore óta, és ott is elég semmilyen volt már az utolsó lemez, én inkább az utóbbi verziót valószínűsítem. Aztán majd a kissé bénácskán felvezetett felélesztéskor elválik... Mindegy is, a lényeg, hogy Joey tökéletesen beilleszkedett a bandába, a ritmus- és szólógitármunka maradéktalanul hozza a csapattól elvárható topszintet.
Ami pedig a muzsikát illeti, az, nos... igen, Arch Enemy. Vagyis zúzós, pengeéles hangzású fémzene a melo-death és a heavy metal határmezsgyéjén, a Mike-ra olyannyira jellemző hard rockos kikacsintásokkal a gitártémákban. Mint említettem, szerintem egyértelműen direktebb, könnyebben fogható ez az anyag a legutóbbi Deceiversnél – ami amúgy szintén tetszett –, bár érdekes, hogy slágergyűjteménynek még ezzel együtt sem nevezném. Nyilván akad, ami elsőre kiugrik és garantáltan megkapaszkodik majd a koncertműsorban: ilyen például a gyilkos riffre kanyarított, méregerős refrénű Dream Stealer, az üvöltősen melodikus kórussal, brutális tördelésekkel és himnikus középrésszel ellátott March Of The Miscreants, netán az old school thrashriffet és ismét roppant dallamos refrént csatasorba állító, záró Liars & Thieves. Ugyanakkor miután lepörgött a lemez, inkább úgy állsz fel, hogy egységesen volt jó, mintsem elemeiben.
Menetrendszerűen akad persze néhány kevésbé nyilvánvaló darab is. A lidérces címadóban például – a régi Arch-hagyományok szellemében – a gitárharmóniák ragadnak először, a Paper Tigerben Mike ismét gyönyörűségesen fogja meg azokat a bizonyos true metal riffeket, a francia Blaspheme-től feldolgozott Vivre Librében meg végig dallamos az ének és végig – milyen meglepő! – francia a szöveg. Csodaszépen meghangszerelték és Alissa is baromi jól énekel benne, de nem tagadom, engem ettől még idegesít egy cseppet, még ha pontosan nem is tudnám megfogalmazni, miért. De garantálom, hogy sokaknak ez lesz majd a kedvence az anyagról. Meg persze van egy-két, ha nem is üresjáratnak nevezhető, ám annyira azért nem kiemelkedő tétel is, mint például a The Pendulum, és a döngölős riff hátán gördülő, amúgy kellemes Illuminate The Path refrénjébe is vihettek volna némi csavart. Hiába énekel itt is tisztán és dögösen White-Gluz kisasszony, túl sok fantázia sajnos nem szorult a dallamba.
Tizenegy dal, 42 perc, teljesen egészséges arányok, parádés hangszeres teljesítmények, bivaly hangzás – régóta nem kell forradalmat várni az Arch Enemytől, de mondjuk az új Cradle Of Filth-albumhoz hasonlóan ez is egy tök penge, egyrészt-másrészt nélküli metállemez, tényleg megvan benne minden, amiért szeretjük ezt a zenét. Ha nem vágysz többre, ne is keress tovább, tetszeni fog. Bennem pedig most fogalmazódott meg először, hogy mostanra úgy összességében már jobban kedvelem az Alissa-érát, mint az Angela Gossow által fémjelzettet.
Az Arch Enemy október 14-én Budapesten koncertezik az Amorphis és az Eluveitie társaságában. Részletek itt.
Hozzászólások
Nem feleségül kell venned, hanem a zenéjét hallgatnod :)
Alissa militáns vegánsága valóban fárasztó, de a zenéjükben ez pont nincs jelen egyáltalán, csak interjúkban jön elő, ott is viszonylag ritkán.
Igen, ezt amúgy én sem értem. Az Arch Enemy-t mindenki ekézi, hogy egy kaptafára írt lemezek, meg hogy nem elég kreatív, meg hogy biztonsági játékot játszanak és csak a rajongóiknak zenélnek, stb. Ez valamilyen szinten persze jogos, de, gyerekek, ez a fél metal színtérre igaz, a melodeath műfajra pedig különösen. A Dark Tranquillity lemezek nem egy kaptafa mind? De. A The Black Dahlia Murder nem egy kaptafa? De. Az Amon Amarth nem egy kaptafa? De. Ezek egysíkúsága és szűk stílusukon belüli biztonsági játéka miatt soha senki egy szót sem szól, de ha az Arch Enemy legújabb lemeze nem váltja meg a melodeathet, akkor megy a hiszti és az ekézés.
Másik pályán fociznék ? Nekem volt a barátnődnél ismertebb
csajom is, aki Dominikából egy női mellet formázó ajándékot
hozott. Ne legyünk már demagógok !
Az Iron Maiden vagy az AC/DC alapvetően nagyobb hatással
van a zenére mint a barátnőd.Akkor mi a faszért kellene nekik
kísérletezgetni ? Amikor azt írom, hogy ez a két zenekar nagyobb hatással van a zenére arra is gondolok, hogy ezek alapvetően határozták meg a hard rock/Metal zene alakulását,
vagyis rengeteg zenekar stílusára hatottak és a valós hard rock/ metal rajongók millióit befolyásolták.Például Bruce Dickinson stílusa/hatása rengeteg a metal fanatikusok által tisztelt és elismert zenekar alkotásán érezhető.
Ne légy már egyszerű! Azt ugye tudod, hogy nem attól jó valami, mert sokan szeretik? Amúgy nem azt írtam, hogy az AE többet tett le az asztalra és blabla, hanem hogy az AC/DC meg a Maiden sokkal beszűkültebbek zeneileg (sokkal több lemezzel a hátuk mögött), mégsem basztatja őket senki - és még szarul is néznek ki egy Alissához képest. De hát az sem baj, ha másik pályán focizol, érteeed? :D
Mi van hősszerelmes? Fel vagyunk háborodva ? Az Iron Maiden és az AC/DC legalább ezerszer többet tett le az asztalra és volt a zenére hatással mint a te kis kék hajú deszka barátnőd.
Szóval mindketten nagyjából egyszerre léptek ki az általuk alapított zenekarból, ami után egy elég hosszú alkotói válság következett. Jespet már kijött belőle hála a Halonak, illetve inkább Niklasnak, akinek az ötletei inspirálják Jespert. De Nikasszal is van némi párhuzam, hiszen Niklas alig írt dalt az In Flamesben 10 év alatt közben pedig úgy tűnik elég jó dalszerző.
Úgyhogy lehet hogy Loomisnak is egy ilyen zenésztársra lenne szüksége, aki kihozza belőle az állatot, mert ez Amottnak nagyon nem sikerült.
Ez remek hír! Köszönöm a választ a hőbörgésemre. A hőbörgésért elnézést kérek. Megértem, hogy nem fér bele az időbe minden.
Amúgy kiváncsi vagyok, hogy lehet-e a Halo Effectről egy olyan lemezkritikát írni, amelyikben nem szerepel a tudjukmelyik zenekar neve. Ugyanis, ha jól értem, ez lenne Anders Frieden elhőbörögött kívánsága...
Hírekben viszont kimondottan sokszor szerepeltek ebben a körben is. Lesz majd kritika a lemezről, nem tudunk sajnos mindent azonnal hozni, pedig indokolt lenne.