Ismét komoly problémára irányította rá a figyelmet a Metallica órák alatt betelt európai turnéja, hiszen a belépők bizonyos része máris horribilis összegekért vár új gazdára a neten, számos hamis jegy társaságában. Az Iron Maiden módszere hosszabb távon ugyanakkor megoldást jelenthet a gondokra.
Nemcsak a magyar dátum, hanem gyakorlatilag a teljes európai Metallica-arénaturné betelt múlt pénteken, a hivatalos jegyárusítás kezdete után néhány órával, ám a kiugró keresletre természetesen most is ráugrottak az üzérek. Az International Business Times a brit helyzetről közölt összeállítást: eszerint a Viagogo, a GetMeIn vagy a StubHub oldalain szinte azonnal százával jelentek meg a belépők az eredeti árak többszöröséért, sőt, volt olyan, aki nem átallott egyenesen 2000 fontot (!) kérni egy-egy jegyért. Emellett nagyon sok hamis jegyet is kínálnak aranyárban a neten. A probléma nem újszerű, az ügyben nemrég, a korábban bejelentett – és szintén rekordsebességgel megtelt – kanadai állomások kapcsán maga James Hetfield is megszólalt. „Mindig lesznek olyanok, akik ilyesmiben utaznak, és annyiszor akarnak megfejni bennünket, ahányszor csak lehet", mondta a CTV Newsnak a frontember. „A technológia ugyanakkor a segítségünkre lehet, és nehezen hiszem, hogy ne lehetne ebben az ügyben többet tenni. Tudatában vagyunk a dolognak, és megtesszük, amit lehet. Ha a rajongók szívnak, az nekünk is szívás. Szóval addig is annyit mondanék mindenkinek, hogy figyeljen oda."
A színtér másik csúcsragadozója, az Iron Maiden ugyanakkor a jelek szerint máris kiküszöbölte ezeket a bajokat a 2017-es angol turné kapcsán, amely május elején indul, és javarészt szintén jóelőre betelt. Korábban a Maiden is rendszeresen belefutott a fenti bajokba, most pedig aránylag egyszerű módszert választottak a kellemetlenségek elkerülésére: minimálisra szorították a papíralapú jegyek számát, és a belépőváltás feltételévé tették a névre szóló vásárlást bankkártya- és személyiigazolvány-számokkal, illetve egyéb adatok kötelező megadásával. A zenekar emellett több felülettel – így például az említett GetMeInnel és a Seatwave-vel – is megállapodott, hogy nem tesznek közzé másodkezes jegyeket a turnéjukra. Mindez azt eredményezte, hogy az idei Maiden-turnéra 95 százalékkal kevesebb másodkézből árult jeggyel lehet találkozni a neten, mint a legutóbbi, 2011-es brit arénás kör idején. Pedig a kereslet itt is óriási volt, már az értékesítés első napján több mint százezer jegyet adott el a csapat a tizenkét bulira. A Viagogón megjelent, viszonteladásra kínált belépőknek pedig utánamentek, és mint kiderült, ezek többsége eleve hamis. A banda utóbbiak ügyében megtette a szükséges feljelentéseket, a maradékot pedig érvénytelenítették, méghozzá az előzetesen a jegyvásárláshoz kidolgozott feltételrendszer alapján, teljesen szabályosan.
„Ez óriási eredmény", összegezte Rod Smallwood, a csapat menedzsere. „Úgy számoltuk, nagyjából egymillió fontnyi jegyet húztunk ki az üzérek kezéből, hogy azokat az igazi rajongók vásárolhassák meg, méghozzá tisztességes áron."
Hozzászólások
Ez utóbbival sajnos nincs mit tenni. Valóban úgy van egyébként ahogy mondod, nincs megoldás. A jegyüzérek olyanok, mint a tolvajok, bármilyen körülményhez alkalmazkodni fognak.
(Bár kezdetnek talán az nem lenne rossz, ha nem harmad-negyedakkora helyen akarna játszani egy banda, mint amennyien kíváncsiak rá.)
8 évente egyszer kivehetsz szabadságot :) A viccet félretéve én sem tudom mi lenne a tökéletes megoldás. De az sem lenne normális hogy ne tudja valaki eladni a jegyét ha mondjuk beteg lesz. Az kéne hogy ne lehessen drágábban eladni mint ami a jegyen fel van tüntetve. Valahol azok is hibásak akik többet adnak érte, mint ami rá van írva a jegyre.
Ja, aztán vegyél ki szabadságot, mert délelőtt 10-kor kezdődik a jegyárusítás (lásd Metallica). Aki meg nem Budapesten lakik, baszhatja. Ha több városban is árulnák, az se lenne érdemi megoldás. Amit mondasz, az csak a jegyüzéreknek lenne jó, ráadásul csak még drágábban adnák, mert plusz pénz nekik is annyi embert összeszedni a jegyek megvásárlására. A Maiden ezt most faszán megoldotta, de ha mindenki így csinálná, alkalmazkodnána k az "új modellhez" az üzérek is, elhiheted. De mivel csak a Maiden csinálja, ezért gondolom más koncertekre repültek rá, aminél egyelőre könnyebben meg tudják vásárolni a jegyeket a valódi érdeklődők elől.
Respekt az Iron Maidennek, hogy hatékonyan tesz a rajongóiért ezen a fronton is.
Szerintem inkább arról van szó, hogy a szervezők részéről ez a legbiztonságosa bb mód arra, hogy azokat a költségeket, amelyek a koncert előtt (fellépti díj egy része, terembérlet, avokádó ültetmény :) stb.) keletkeznek, megfinanszírozz ák.
Felvehetnének hitelt is, de minek, ha a technológia adott ahhoz, hogy a szükséges pénzt beszedjék a rajongóktól.
Pontosan fején találtad a szöget:
"De hát ez nyilván ellentmond a piacgazdasági szemléletnek, amellyel a zeneipar is működik"
ez bizony kőkemény üzlet és már nem azt a szint, ahol saját "zsebből" fizetnek dolgokat.
Igen, valóban, de kérdés, hogy miért van ez így (azon kívül persze, hogy így a legegyszerűbb finanszírozni egy nagy turnét)? Eddig ez számomra ennyire (koncert előtt egy évvel előtte jegyet árulni) nem volt divat (jó nyilván Wacken és egyebek kivétel, én alapvetően turné szempontjából említem). Úgy látszik a nagybetűs zeneipar életre kelt és most a túlárazott cd-k helyett koncert oldalon préselik a rajongókat addig amíg lehet.
A zenekar szempontjából csak annyi a gáz, hogy pont a Metallica az aki nagyságából, népszerűségéből fakadóan, megteheti ezt, és ugyanezen okból kifolyólag, rajongóbarát szemlélettel, megtehetné az ellenkezőjét is. De hát nyilván a 8 éves lemezkiadási ütemnek, meg a filmes és fesztivál buktáknak, meg a Lulu projektnek megvan az ára és ennek úgy tűnik ha kis részben, de mi rajongók, akik már egy évvel előtte megvettük a jegyet, fizetjük meg az árát. Csak számomra ilyenkor válik Hetfield kicsit hiteltelenné, amikor koncert közben arról beszél, hogy megvehetik a rajongók a cd-ket, pólókat meg egyéb dolgokat, az igazi respect részükről, az ha elmennek a koncertre (és megveszik a piszok drága jegyet rá). Miközben a zenekar részéről az lenne a respect, ha már nagysága megengedné, hogy ezt még több rajongónak, vagy esetleg ugyanannyi rajongónak, de kedvezőbb módon tehetné meg. De hát ez nyilván ellentmond a piacgazdasági szemléletnek, amellyel a zeneipar is működik. Minden annyit ér, amennyit hajlandókat fizetni érte.
Nem a zenekar kezdi el árulni a jegyet egy évvel ezelőtt, hanem a koncertszervező k, viszont okok között szerepel az is, amit írsz.
Így tudják a legegyszerűbben és legolcsóbban biztosítani a koncert finanszírozását .
Egyfelől nem vagyok annyira biztos abban, hogy egy ekkora méret esetén is olyan gyorsan elmentek volna a jegyek. A Guns újraösszeállása sokkal nagyobbat szólhat, mint az utóbbi hét évben lemez nélkül is turnék sokaságát lenyomó Metallica, mégis hetekkel később is volt még kiemelt állóhely a prágai koncertjükre (ami ugyanannyiba került, mint most Hetfieldék).
Másrészt ha kellő méretű helyszínhez kötnek egy itthoni koncertet, akkor bizony még sokáig nagy nevek nélkül maradna az ország. Hiába a nagy stadionépítési mánia - de most itt nem akarok sem politizálni, sem pedig a magyar futballon polemizálni - én félek attól, hogy a Puskás SEM lesz olyan, ami alkalmas lenne arra, hogy egy igazán komoly produkciónak helyet tudjon adni.
Amúgy... kedves "nsz", ha ezt olvasod, dobjál már kérlek egy privát üzenetet FB-on a City of Moon tribute zenekarnak.
Ez igen. Lazán hozzád vágnék egy ingyenjegyet ezért, ha Metallica lennék. (Shockosok, dobjatok már egy mailt a Larsnak!) Díszdobozban, minimum.
Ezt most jó volt olvasni nagyon. Gratulálok.
Nem, ha 100 ezres stadionba teszed a Metallicát, akkor is elkapkodják az üzérek a jegyeket, hogy aztán többszörös áron továbbadják. Több jegy, több bevétel neki.
Nyilván ez nem túl metál és a művészethez sem sok köze van, de ebben az egészben túl sok pénz van ahhoz, hogy máshogy lehessen csinálni.
Idézet - Tama1975: