Három évvel ezelőtt, a bécsi Stadthalléban voltam utoljára az egyik legkedvesebb zenekarom koncertjén, és az akkor még egy teljesen másik világban történt. Az ok mindenki számára nyilvánvaló, nem is ragoznám bővebben, Covid Bácsi történetét már mindenki iszonyatosan unja, felejtsük is el egy életre! A lényeg annyi, hogy az a Tool-koncert bizony döngő léptekkel masírozott be életem kedvencei közé, és úgy voltam vele, hogy ha a mostani csak kábé kétharmad-olyan jó is lesz, már nem leszek csalódott. Végső soron pontosan ez történt, azzal, hogy ha a hangulat szempontjából nem is, de vizuálisan a mostani még jobban is tetszett, sőt, az a vetítés-lézershow kombó, amit a négyes ezúttal bemutatott, kábé überelhetetlennek tűnik.
időpont:
2022. május 24. |
helyszín:
Budapest, Papp László Budapest Sportaréna |
Neked hogy tetszett?
|
A magunk részéről kimondottan gyors és zökkenőmentes bejutást követően (sokan szoptak ugyan a hátizsákok be nem engedése miatt, de hát ezt ugyanúgy lehetett tudni előre, mint a másik, később kardinális problémát jelentő telefonhasználat-tiltást), kábé a Brass Against műsorának felére futottunk be a Papp Laciba, talán pont a Kashmir kezdő hangjaira. Mivel a bicskanyitogató árakkal üzemelő (most komolyan, a hisztérikus röhögésen kívül mit lehet arra reagálni, hogy például dedikált programfüzet: 74 ezer forint, dedikált poszter: 110 ezer forint???) merchpulthoz odajutni esélyünk sem volt, némi italvételezést követően be is néztünk a főleg fuvósokkal operáló Csinn-Bumm Cirkusz műsorára, ami meglepően jól működött is ebben a közegben.
A színpaddal lényegében pont szemben, az emeleten elhelyezkedve amúgy is mindvégig jól szólt a buli, látni mondjuk inkább csak foltokat sikerült a szép létszámú zenekarból, de Sophia Urista énekesnő ezúttal jó szokásával ellentétben amúgy sem pisált le senkit a színpadon, úgyhogy gond egy szál se. Mind a SOAD Aerials etűdje, mind pedig a későbbi főzenekar Stinkfistje önfeledt pillanatokat hozott (ez utóbbiban elvileg Justin és Danny is részt vettek a showban, jobb híján elhiszem), de az igazi örömzene a RATM Killing In The Name zárása alatt jött el. Előzetesen kicsit bazári látványosságnak gondoltam a dolgot, de azt kell mondjam, hogy kimondottan tetszettek, és pont megfelelő hangulatba pakolták a párezres tömeget, aminek létszáma később, a Tool alatt állítólag bő tízezerre is megnőtt.
Igen, nekem is voltak fenntartásaim a koncert előtt: mert mi az már, hogy mindenképpen ülni kell, és nem tetszett az sem, hogy ennyire kiemelten felhívták a figyelmet arra is, hogy akár ki is dobhatnak a francba, ha túl sokat babrálnád a telefonodat. Ráadásul régi rossz szokásomhoz híven átnéztem a turné megelőző állomásainak setlistjeit, és bizony úgy gondoltam: az, hogy a Fear Inoculum lemez hét „rendes" dalából eljátszanak hatot (ráadásul pont a 7empestet nem, amivel pedig nem csak megnyerték a Grammyt, de nekem is személyes kedvencem az „új" lemezről), dicséretes ugyan, de semmiképpen sem túl pozitív, mivel ezzel pont olyan közönségkedvencek fognak kimaradni, mint a Vicarious, a Stinkfist, a Forty Six & Two, pláne a Schism. Aztán elengedtem a dolgot, belegondolva, hogy hiszen én ezeket már mind hallottam élőben, inkább örüljek annak, hogy ezúttal más lesz a repertoár. Azt viszont maximálisan meg tudom érteni, ha valakinek élete első Tool-koncertjeként maradt némi hiányérzete a régi nagy darabok elsikkadása miatt.
Többen panaszkodtak rá később, hogy nem volt az igazi a hangosítás (főleg a koncert legelején), de hát ez már csak így van, az Arénában sajnos mindig lutri, hogy hol mennyire fog csengeni-bongani a végeredmény, hol lesz túl halk, vagy éppen fülsiketítő. Nekünk ezúttal marha nagy szerencsénk volt, mert a 213-as szektorban üldögélve a mindvégig pazar és lenyűgöző látvány mellett a hangzás is kellően hangos és arányos maradt. Azzal, hogy azért a Litanie Contre La Peur felvételről bejátszott hangjait követően inkább szép lassan a bőrünk alá kúszó, mint berobbanó zenekar a Fear Inoculum címadója alatt még tényleg nem hozta azt az eufóriát, mint később (amit betudok annak, hogy egyszerűen mind a mai napig nem kedveltem meg igazán ezt a számot), és hát ekkor még a négyes is amögött a sajátos függöny-szerűség mögött játszott, ami a már ekkor rendkívül látványos vetítést elősegítette ugyan, ám a zenekar-közönség kapcsolatot kevésbé.
A Sober igazi Tool-himnusz, ezen nincs is mit ragozni (talán csak annyit: nem lehetett biztosra venni, hogy egyáltalán lesz-e), a háttérben pedig a klipből vett jelenetek forogtak. Itt már nyilván egyre erősödő jókedvet éreztem, ami a The Pot alatt tökéletesedett ki. A koncert első harmadának csúcsát utóbbi jelentette számomra, amit talán egy picivel mélyebbre hangoltan játszottak, mint anno, de a természetesen ezúttal is főleg a háttérben bujkáló Maynard barátunk éneke így talán még jobban is érvényesült. Justin Chancellor basszusa amúgy is mindvégig iszonyat bika módon szólt, itt meg aztán pláne. A Pushit igazi csemegét jelentő monstruma vezetett át aztán a koncert abszolút csúcspontjához, ami mind audiovizuális szempontból, mind pedig a zenészek teljesítményét fülelve örökre belém égett: ez pedig az új lemez Pneumája. Mikroszekundumra megtervezett lézerjáték és vetítés kísérte az amúgy is tökéletes felépítésű darabot, amiben Danny Carey ismét bebizonyította, hogy ő korosztálya egyik legnagyobb dobosa, és pont.
A The Grudge az egyik legkedvesebb Tool-tételem, így csalódni nyilván ebben sem kellett, mint ahogy a varázslatos (és szintén nem túl alapdarab) Right In Two-ban sem, ami után azonban a Descending számomra ugyanúgy leültette kicsit az egészet, mint ahogy anno Bécsben is. Kellett is utána a rendkívül maró vitriollal megírt szövegű, és jóval izgágább Hooker With A Penis zárása, hogy visszarántson a földre. Aztán tíz perc szünet, miközben a kivetítőn meg is jelent a visszaszámláló, hogy mindenki tudja, mikorra is kell majd visszaérni a terembe.
A szünet végeztével jött Mr. Carey magánszáma, a Chocolate Chip Trip, amiről legyen elég annyi, hogy számomra továbbra is zenei blöff, nem úgy viszont a megigéző, a fényben ragyogva aláhulló Tool-feliratú cetliket tartalmazó konfettieső által egészen varázslatossá változtatott Culling Voices, amiben nem csak a mindig visszafogott Adam Jones gitárjátéka, de Maynard hangja is egészen csodálatos volt. Ez – tekintetbe véve, hogy ez a turné európai körének utolsó állomása, miközben minden este bő két/két és fél órákat toltak – szinte megdöbbentő dolog.
A záró Invincible előtt pedig a főhős szólt is hozzánk néhány mondatot (az egész koncert alatt kábé először és utoljára), engedélyt adva a fotózásra és videózásra, megkérve az addig egyébként igencsak aktív és számos személyt a koncertről kipenderítő biztonsági személyzet tagjait, hogy ezúttal térjenek kicsit nyugovóra. Nem tudom, hogy ez a kedvezmény kimondottan csak nekünk szólt-e, vagy a körút valamennyi állomásán megtörtént, de bizonyos, hogy egészen sokan éltek/éltünk a lehetőséggel, és a sok ezer digitális szentjánosbogár fénye felülről nézve egészen szép látványt nyújtott – még ha a magam részéről abszolút egyet is értettem azzal a kitétellel, hogy a koncerten nincsen kamera, inkább nézz és fülelj. Az egykoron legyőzhetetlen, mára megöregedett, de még egyszer – egyszer még, utoljára nekiveselkedő harcosról szóló szövegű, mára lényegében a klasszikusok közé került dal aztán tényleg a zárlatot jelentette. Végül némi meghajlás, összeölelkezés, és balra el.
Sokan sokféle véleményt fognak megfogalmazni erről a koncertről a napokban (illetve tették már meg eddig is), mind az előadásnak, mind pedig a körülményeknek többféle olvasata lehetséges, de ez teljesen rendben is van így. Személy szerint például voltam már jobb Tool-hangversenyen is, meg rosszabbon is, de ha örök életemben csak ilyen előadásokon kellene részt vennem, már boldog vigyorral arcomon halnék meg.
(Kattints a fotókra: jobb egérgomb / Képek megnyitása új lapon menüpontra és nagyobb méretben nézhetők)
Hozzászólások
Legközelebb, mikor jönnek a felsorolt klasszikusokat is látni akarom, nem az új lemez amúgy jó, de nem libabőr tételeit.
A merch pultot a koncert alatt sikerült megnézni, de már ki volt fosztva, pedig kedvezményt is lehetett ekkor kapni. Ez után visszatérve a helyemre én is elővettem a telefonom, hogy megnézzem mi is az Opiate 2-es borítójú valami, ami a pultban feküdt.
Számomra bármit játszhatnak, viszont azzal most nem tudtam megküzdeni, amit Prágában az akkor még meg nem jelent album két új száma varázslattá emelt. A nagy terek, a színpadias látványok, az üldögélés engem elidegenítenek ettől a zenétől ami több mint 20 éve még mindig szellemi-lelki mankó és ír, de ez személyes probléma. Igen, szerintem is a zenéért megyünk(mennék) , bár annak nagyon örültem volna, ha legalább az elköszönő perceket kivetítették volna.
Sorry de aki nem képes 2-3 órára kiszakadni a világból az ne eröltesse. A koncertek, előadások alapvetően arról szólnak hogy ODA figyel akit érdekel. Ez a mobiltelefon lassan olyan mint a lepra, mindenre rátelepszik, mindenhol ott van és köszönhetően öntudatos és önérzetes tulajdonosaikna k senkire és semmire nincs tekintettel. Szerintem ehhez is fel kell nőnie az emberiségnek. Ha rajtam múlna, be sem engednék semmilyen okoskütyüt koncertekre, persze fesztivál ilyesmi más tészta, de azért na!
meg boven a koncert elott, a merch pultnal folyamatosan ment az uvoltes, hogy no photos. sajat tapasztalatbol, kb 3/4 ora volt vegigallni a sort a merch pultnal es nem lehetett latni a tomegtol a merch felet. ha addig 3 haverom elment volna sorozni, en is lefotoztam volna nekik, hogy mi maradt a 300ezres alairt posztereken kivul. szerintem ez siman a szabalyok tul komolyan vetele volt.
ja, pont a merch pultnal dumaltam egy finn sraccal, aki a 10 honapos elso gyerek mellol most eloszor szabadult ki egy laza estere a felesegevel, nagyszulok vigyaztak a gyerekre gondolom. az o eseteben is tok indokoltnak tunt, hogy legalabb 15-20 percenkent 1x ranezett a messengerre, hogy minden rendben-e otthon.
tovabba senkit nem tudok hibaztatni, aki a chocolate chip trip alatt, pusztan a tomeny unalomtol nekiallt barmi mast csinalni. en meg az eletben nem mentem ki koncerten slozira/sorert, mert nem akartam megszakitani az elmenyt, de most eloszor kivetelt tettem.
Azért szerintem nettó nonszensz volt ahogy eljártak vele (az ő elmondása alapján) a Valtonosok. Persze, én sem voltam még olyan koncerten ahol nyilatkozatokat nézegetek youtubeon, de elmondta, hogy ajándékba kapta a jegyet, nem ismerte a zenekart, tehát nem rajongóként volt jelen, ezért felesleges köveket hajigálni rá, főleg, hogy a biztonsági részéről rohadtul nem volt meg a hajlam se a korrekt eljárásra.
Mindemellett pedig szerintem full korrekten nyilatkozott, én ezt messze nem nevezném a net telesírásának. Megjegyzem én az egész no camera policyvel nem értek egyet (főleg ilyen betartatás mellett), nekem egy koncertélményem et se baszta még el, hogy a közönség fele képes gyk végig a telóját nyomkodni a bulik alatt. Egyet nem értek vele, de meghatni nem tud (egy rendes klubbulin középen meg igazából úgyse látsz telefont a kézben).
A Tool oldaláról nekem ez kicsit imázskérdés, rájátszva a megközelíthetet len, mi aztán hú de kurvára deepek vagyunk érzetre, amiről pedig tudjuk, hogy sok esetben pont az ellenkezője igaz, és egyáltalán nem is veszik magukat komolyan.
Idézet - NOLA:
Az a "Valami magyar, szakállas gitáros figura" bizony Lukács Peta, akit ha nem ismersz, akkor az a Te szegénységi bizonyítvánoyd.
Egyébként nekem még okos telefonom sincs, szóval teljesen kozombos vagyok a témával kapcsolatban. DE engem is felbaszna, ha egy olyan dologért basznak ki a koncertrol amit el sem kovettem,
Az okos telefonnak nagyobb hatalma van a gazdája felett, mint az Egy Gyűrűnek.
Valami magyar, szakállas gitáros figurát is kidobtak, tele is sírta a netet ahelyett, hogy meghúzta volna magát.
Nagyon helyes, hogy kivágták a notórius telefonozókat, az összes zárt helyszínes koncerten bevezetném ezt a szabályt.
Nekem az első Tool élményem, így én is akarhattam volna egy best of setlistet. De mivel láttam, hogy ilyen hosszú számokból kb egy tucatot nyomnak csak, úgyis rengeteg minden kimarad... ezért ilyenen inkább nem agyaltam. (Mondjuk néztem, hogy a Sober és az Opiate felváltva megy, a Sobert reméltem és úgy döntöttem akkor már boldog leszek :) )
A hangzás überkirály volt (és ezt nem tudom hányszor mondtam az elmúlt 10-20 évben...). Pedig süket vagyok, de akármi a helyszín, szerintem nagyon sok esetben rossz... (a nagyok közül még a Puskásban Roger Watersen lepődtem meg ennyire, hogy hogy tudtak akkora stadiont így behangosítani) Egyébként meg szégyenletes, hogy sok külföldi nagy sztár sem ad erre. Pedig azért csak a zenéért megyünk...
A látvány is szuper volt. Ez is érdekes, hogy elérték egy "kis" vetítéssel meg lézerrel.
Viszonylag közel ültem oldalt, de én sem láttam sokat a tagokból (vak is vagyok :D) . Ilyen szempontból az első pár sort leszámítva szerintem mindegy, hol voltunk... :)
Az új album beérett. Tetszik, de nem jobb, mint az előzőek. Viszont a Pneuma így is az egész koncert egyik csúcspontja lett. Féltem azért, hogy sok lesz az új dal, de teljesen jól működtek a régiekkel felváltva. (Bocs, de én is megerősítem, hogy aki az új album miatt nem jött, bizony rossz döntést hozott! :P) Egyedül az Invincible nem tetszett zárásként.
A mobilos dologgal abszolút egyetértettem, az utolsó szám alatt derült ki, hogy mennyivel kellemesebb élmény volt azok nélkül.
elso tool koncerteskent nekem minimalisan hianyerzetem volt, mert soha nem tudtam jora hallgatni az utso albumot es nagyjabol a koncert 2. fele nem kotott le. 1-2 klasszikust vagy akar kevesbe egyertelmu regebbi szamot el tudtam volna ott viselni :) ahogy latom, ugyanez a setlist ment mindenhol, 1-2 szamot rotaltak csak - elotte este pragaban belefert az all-time favoritom, az opiate, amiatt tenyleg csalodott voltam.
illetve egy eletre megtanultam, hogy arenaban nem a kulso szektorokba kell jegyet venni. amennyit lattam a zenekarbol, akar playbackrol is mehetett volna :(
viszont a merchpulthoz odafertem nagy nehezen :D
Örülök, hogy nem csak nekem tűnt fel...
A koncerten nem voltam, sajnos elkövettem én is azt a hibát, hogy setlist.fm-et nézegettem, és mivel az előző album engem már nem tudott megfogni, így más bulikba fogom tolni a - egyébként szerintem aránytalanul drága - jegy árát. A beszámoló alapján persze már most bánom kicsit, a Pneumát (ami kb az egyetlen dal amit meg tudtam szeretni) azért meghallgattam volna pl.
Jézusom. Hát nem is erre gondolt, hanem a lezárások miatt elmaradt rengeteg koncerte. Semmi tiszteletlenség nem volt benne, csupán zenekritikus módjára egy korábban elmaradt koncertnél célzott arra, amiről majdnem minden jelenlegi koncertbeszámol ó elején írnak és már Andor sem szerette volna ismét szájbarágni az okokat. Teljesen rendben volt.
Csak ebben az országban meghalt 46 ezer ember, nem egyszer magányosan, nem egyszer nagyon durva kínok között. Felejtsük el őket egy életre? Azért, mert a hivatalos kommunikáció és a FOMO-YOLO-egybitesek ezt teszik, a normális embereknek még nem kell beleállni ebbe az embertelenségbe .