Gilby Clarke karrierje a tökéletes példa arra, milyen is jó időben jó helyen lenni: a '80-as évek Los Angeles-i rockszínterének második ligás szereplőjeként éveken át hasztalan próbált nagyot gurítani, ám sem a Candy, sem a Kill For Thrills tagjaként nem jött össze neki az áttörés. Nem tudhatom biztosan, de valószínűleg a '90-es évek rock′n′roll-ellenes közegében sem lett volna több esélye a bizonyításra, viszont a tény, hogy beszállhatott Izzy Stradlin helyére turnégitárosnak a Gunsba a zenekart övező legnagyobb őrület és hisztéria kellős közepén, nos, ez mindent megváltoztatott. Attól kezdve ugyanis ő is ott feszíthetett Axl, Slash és a többiek mellett a magazinok százainak címlapjain, illetve a popkultúrát alapvetően formáló ikonikus klipekben az MTV-n, noha nem egészen négyéves szolgálata alatt szerepe mindvégig marginális maradt. És ez a legironikusabb az egészben: ahogy valószínűleg sokmillió rockrajongó, úgy én magam is automatikusan a klasszikus Gunshoz kapcsolom a nevét, míg Richard Fortus esetében valahogy nem jön ugyanez. Pedig az a csávó aztán tényleg a hátán cipeli az egész cirkuszt már húsz éve...
megjelenés:
2021 |
kiadó:
Golden Robot Records |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Ezzel persze nem azt akarom sugallni, hogy Gilby érdemtelenül jutott oda, ahova, nyilván tehetséges arc, csupán arról van szó, hogy a pályája nagy eséllyel teljesen más irányt vett volna, ha nincs az a rapszodikus, felerészben tétlenséggel töltött Guns-kaland. Mindenesetre a Guns segítségével Gilby megalapozta a hírnevét (életét), és lehetősége nyílt ezáltal azt csinálni, amit csak akar. A '90-es évek második felében jöttek is a szólóalbumok tőle, aztán valamiért alábbhagyott a lendület. Az elmúlt két évtizedben jóformán csak a kétes hírű és tiszavirág-életű Rock Star Supernova projekt kapcsán lehetett hallani felőle 2006 körül, ha nem számítom a Col. Parker lemezét 2001-ből, valamint azt a pár cameo-szereplést, illetve a Kings Of Chaos haknibrigád fellépéseit. Szóval abszolút nem lehetett arra számítani, hogy a pandémia alatt Gilby megunja a Harley-Davidsonok bütykölését, és újra lemezkészítésre adja a fejét, mégis ez történt.
Ráadásul megadta a módját: nem a hálószobában kezdett matatni, hanem normális kiadói háttér felépítése után rendes stúdióban, topmuzsikusok segítségével hozta össze ezt a korongot. Itt van Kenny Aronoff session-ász és Stephen Perkins a Jane's Addictionből, valamint a Tightwad dalban vendégként felbukkan Nikki Sixx is. A főszereplő azonban Gilby, aki nem okozhat meglepetést, ha legalább egy témát hallottál tőle a múltban. A gitáros nem hazudtolta meg önmagát, ugyanabban az organikus megszólalású, Stones- és Aerosmith-gyökerű nyers rock′n′rollban utazik, mint régen, ahol csuklóból lazán kirázott, mocskos és karcos riffek ágyaznak meg a punkos attitűddel elővezetett nyegle, pimasz énektémáknak meg a tökös-bluesos gitárszólóknak. Tipikusan az a zene ez, amit csak Los Angelesben lehet hitelesen játszani. Már a lemezt indító címadó The Gospel Truth percei alatt eloszlik minden kétely (ha egyáltalán lett volna): nincs zsákbamacska, ahogy a dögösen pulzáló basszustémára ráül az a klasszik riff, majd bejön a fúvósokkal díszített refrén, ami egyfajta időtlenséget biztosít a témának. Nem mondom, hogy az összes dal telitalálat és nincsenek hézagtöltők, de aki kicsit is vonzódik ehhez a világhoz, annak a nem különösebben világmegváltó darabokkal sem lehet baja, mert az érzés rendesen bennük van, és ebben a műfajban ez is lényeges. A rock′n′roll nyilván az a stílus, amiben sok újat nem lehet mondani, ezért a hitelesség nem utolsó szempont, és ebben Gilby azért jól áll.
Nincs baj az anyag koherenciájával és dinamikájával sem, jó érzékkel szerkesztették meg a lemez ívét, az egymást követő és különböző módon rezgő dalok változatosságot kölcsönöznek az albumnak. Van itt honkytonk-zongorás rock′n′roll a Violation képében, de a kimérten húzó, slide gitáros Wise Old Timer, a refrénjében vintage glamrockos hatást mutató The Ending vagy a Tightwag bárdolatlansága éppúgy színesíti a palettát, mint a Wayfarer, ami a funkos-orgonás megoldások ellenére sem lóg ki a koncepcióból. Az anyag alighanem legjobb pillanata azonban az ellenállhatatlan riffel kezdődő Rock & Roll Is Getting Louder, amiben tényleg minden benne van, amit erről a zenéről tudni érdemes. Az is biztos, hogy ez az egyik legtökéletesebb dal, amit valaha hallottam Gilbytől.
Nagyjából mindent leírtam erről a korongról, amit tudtam és érdemes, úgyhogy csak a szokásos végszót tudom ismételni: aki bírja a fószert és ezt a világot, mindenképp hallgassa meg, ha eddig még nem tette meg. Minőségi rock′n′roll a régi iskola szabályai szerint.
Hozzászólások
Én is szeretem a TCD-t és jó lemeznek is tartom. Sőt a Better, a Sorry, a This I Love, a Street Of Dreams vagy a címadó hatalmas nóták! Lehet, hogy kicsit félreérthető voltam és inkább arra szerettem volna utalni, hogy azt az atmoszférát, ami a dalokat egyedivé, megismételhetet lenné és baromi erőssé varázsolta, csak ez a három ember (na jó, soroljuk ide Duff-ot is) volt képes létrehozni. Együtt. A TCD is erős, de az inkább Axl-szólólemez, ahogy Slash anyagai is erősek, de azok meg inkább Slash-szólók. Mindegyikből hiányzik egy-két "tényező" ahhoz, hogy GNR legyen...
Nekem zeneileg az Appetite For Democracy lineup a csúcs a GNR történetében.
Akár a UYI, akár a TSI albumok felől nézem, a Guns 1/3-a szerepel a CD albumon, így simán nevezhetjük Guns albumnak. :-)
Ezt is adom. De amennyit tolják a turnén, lassan GNR lemez lesz az. Minden setlistben van róla vagy 5 dal.
Annak a lemeznek a legnagyobb hibája, hogy G'N'R név alatt jött ki. Szót sem szólt volna senki, ha Axl Rose szóló lemezként, vagy bármi másként jelenik meg. Kva jó lemez, de nem G'N'R!
Nincs is vita ebben. Elolvastam minden életrajzi könyvet (Slash, Duff), megvannak a képeskönyvek, minden… Szóval értem, amit írsz, és igazd van. Ha nem lett volna érthető, az én hibám, de én aztal akartam vitatkozni, hogy “ha a háromból kiveszünk egyet, megszűnik a mágia és elbúcsúzhatunk a kurva jó daloktól”, mert ez egész egyszerűen nem igaz. És nem csak izlés kérdése, higy a CD-n baromi jó és erős dalok vannak. Amúgy persze, nekem is az AFD es a két UYI az etalon, azok faltól falig albumok.
Nem elvitatva a C.D. érdemeit: markáns különbség hallható a korábbi lemezek dalaihoz képest. Ez nem minőségjelző, ettől még természetesen bárkinek tetszhet. A korábbi lemezek ismeretében szerintem legtöbbünk egyből a felállásra kérdezne rá a lemez hallgatása közben, ha tegyük fel valamiért kimaradt volna neki, hogy kik távoztak a zenekarból '91-től.
A GNR négy aktív dalszerzővel létezett a klasszik-években (Izzy, Axl, Slash, Duff) és Izzy-nek meghatározó szerepe volt a kezdetektől, amit az egyes daloknál jelzett dalszerzői státusz mellett az akkori (részben mostani) tagok ilyen-olyan visszaemlékezés eiből (könyvek, interjúk) is tudhatunk.
Akkor a Chinese Democracy hogyan lett annyira jó? Mert abban aztán van mágia!
Axl-Izzy-Slash... Ha ebből a névsorból kiveszel egyet, megszűnik a mágia. Innentől kezdve búcsút lehet venni a kurvajó DALOKTÓL! :) Egyszerre motiválták, túllicitálták és segítették is egymást abban, hogy a legjobb dalokat írják meg. Izzy önmaga kevés, de a másik kettő is most már.:) Slash-nek persze voltak baromi jó évei dalszerzésileg, de azok is inkább azért, mert tehetséges társai voltak, akik inspirálták. Azért én még reménykedem, hogy összehoznak valami értékelhetőt a Guns-ban és az előzetes nóta csak egy vicc volt! :)
Csak azt árulja el valaki ha Izzy világegyetem legjobb dalszerzője, és kb. mindent neki köszönhet a Guns! Akkor hogy a bánatos lópélóban nem tudott az utóbbi 30 évben legalább egy igazán maradandó dalt összehozni???
Mert a szóló munkái olyan semmilyenek, nem rosszak, de az igazán jótól azért messze vannak!
U.i.: ez az album pedig egy teljesen vállalható jó kis klasszik Rock N' Roll aztán szevasz!
A GNR sikereiben csak Izzy volt benne, ahogy azt kommentelni szokás. :-)
Têny. De az ő esetében ez indokolhatóbb, mert ő azért jobban benne volt a Guns sikerében, mint Clarke.
Ez Slash-re is igaz.