„In times of surrender I am shedding my scars / I was sick, but I was set for the stars / The robe wasn't mine, but I wore it still / In the sunset of age, on the weight of my limbs″ – így indul a City Burials első dala, a Heart Set To Divide, és a Katatonia nagyjából máris otthon érezheti magát a világ szinte bármely otthonában. Amikor valamikor tavaly nyáron Jonas Renkse papírra vetette ezeket a sorokat, persze senki nem gondolta volna, hogy ez lesz belőle, de hát ez a bizonyos „shit happens", amely a svédekkel immár csaknem három évtizede történik, ezúttal globális szinten arat. Kiadói részről felmerült ugyan, hogy az ismert okok miatt későbbre csúsztassák a rég várt tizenegyedik album megjelenését, de Renkséék végül úgy döntöttek, hogy a tervezett időpontban kínálják meg a táborukat egy újabb gyötrelem-esszenciával. Én pedig azon kaptam magam, hogy mocskosul elkapott a dolog.
Már jó pár hónapja így van ez amúgy, nagyjából az első lemezelőzetes dal, a Lacquer megszellőztetése óta, amely minden atipikussága ellenére (és persze éppen azért is) szépen visszakergetett bő húsz év után a Katatoniához. Annak idején – sokakhoz hasonlóan – én is úgy voltam vele, hogy amit a Dance Of December Souls debütön, majd aztán a Brave Murder Dayen műveltek a srácok, az nagyjából megfejelhetetlen, ha a skála negatív végét nézzük, jött is a teljes köpönyegfordítás után a Discouraged Ones, amely a maga módján szintén nagyon jól sikerült, de aztán szép fokozatosan elváltak útjaink. Bármikor elismerem, hogy mondjuk a The Great Cold Distance-ben még bőven volt ráció, de hosszabb távon az sem kötött le, amit pedig azóta hallottam a svédek felől, az alapján szomorúan állapítottam meg ugyanazt, mint amit a szomszédvár Tiamat esetében is: megtörtént a beleszürkülés a lágyan hömpölygő gothic rock masszába.
Kis időre úgy is tűnt, hogy a Katatonia észlelte a mókuskerék kreativitás-apasztó hatását, majd annak rendje és módja szerint be is jelentették tevékenységük szüneteltetését. Az elvonulás aztán nem tartott sokáig, és Renkse elmondása szerint ott vették fel a fonalat, ahol legutóbb leejtették, szóval nem volt ok gyökeres fordulatban reménykedni, és a főhősök sem áltattak minket ilyesmivel. Valami azonban mégiscsak történt időközben, és hogy a „hiba" nem az én készülékemben van, annak bizonyságául gyorsan elő is kaptam a The Fall Of Heartsot, és ugyanaz a fájdalmas unalmat éreztem, mint a „boldog" békeidőkben. A City Burials viszont úgy gázolt el, ahogy egymás után érkeztek az újabb és újabb dalok, és én hirtelen már csak amiatt aggódtam, hogy el ne fogyjon idő előtt a puskapor. Abból a szempontból nem ért kellemes csalódás, hogy a másodikként érkező Behind The Bloodnál nem írtak nagyobb slágert (de korábban sem!), viszont a Volbeat-hangmérnök Jacob Hansen keze munkáját is dicsérő album összességében is remek élményt nyújt.
A zene frissességét hajlamos vagyok legalább részben az újonnan érkezett Roger Öjersson számlájára írni, hiszen lássuk be, gitárostársa, az alapító Anders „Blakkheim" Nyström régóta nem szolgált ilyesmivel. Úgy áll a helyzet, hogy halljuk egyfelől a zenét, ami üt, harap, dédelget, ahogy azt a legjobb stockholmi kuplerájoktól elvárja az ember, majd érkezik Renkse és a tömör nyomor, akinek a legpozitívabb gondolata is az, hogy „The road to the grave is straight as an arrow / I'm just staying around to sing your song, baby". Ellenben kimondottan nagyokat énekel, és a Vanishersben még egy női partnert (Anni Bernhard) is kap maga mellé a minőségi agóniához.
Gyönyörű íve van a City Burialsnek, eszelősen hallgattatja is magát nálam, szóval nagyjából azon a szinten adom meg magam meg neki, mint a legutóbbi Rammsteinnek. Őszintén szólva nincs is kedvem ennél többet regélni, hallgassátok a lemezt, mert attól majd minden jó lesz. Izé... rossz. Vagyis jó.
Hozzászólások
Számomra teljesen érthetetlen, hogy lehetne a brave murder day A Katatonia életmű csúcsa.. ebből picit az jön le nekem (és egyben teszi hiteltelenné is a kritikát az osszehasonlitga tas miatt), hogy a kritikus nem ismeri kellően a zenekart, és úgy ir róla..1996-ban renkse és nystrom 20-21 évesek voltak, összesen előtte készítettek egy nagylemezt, bőven hagy kívánni valót maga után meg az a mű, ha már a két korszakot össze kellene hasonlítani..( ráadásul a lemez nagy részen Akerfeldt a vokalista, és egyben társszerző is, márcsak ezért sem állja meg a helyet ez a kijelentés).
Ez pont olyan, mintha az Anathema legjobbja a silent Enigma lenne, a MDB-nek a turn loose the swans, Type o negative-nak az origin of the feces, Porcupine tree- up the downstair, stb..
Ízlés kérdése,az alaphangulatot egyértelműen a disc.ones teremtette meg, ami a last fair...-ben teljesedett ki.
Ezutan hozzaadtak egy jó nagy adag “fűszert” zeneileg, technikailag, hangulatilag, lelkileg igy megszülve a 2003as teljesen egyedi “breakthrough” lemezt.
Majd minden addigi vonasukat tökéletesítve elkészítették a TGCD-t, amibol már valóban nem volt kiút, és vette kezdetét az onismetles.
Jómagam a Last Fair Deal Gone Down lemez óta vagyok az együttes szerelmese, és ettől kezdődően bődületesen erős lemezek kerültek ki a kezeik közül, mint a The Great Cold Distance és a korábban említett Dead End Kings.
Ezen felnyerítettem.:)
Vettek hárman cd-t?
Igen.
:)
Hogy mi van?!?! :-O
Szerinted az "újabb" korszakukban nem voltak kiemelkedő dolgaik? Naaa, ezt azért mégegyszer át kellene gondolni... :-)
Konkrétan a Discouraged Ones egy kúúrvára kiemelkedő dolog!
Szerinted tényleg a Behind the Blood-nál nem írtak még nagyobb "slágert"?? Ezen az egy albumon (Disc.Ones) minden dal nagyobb sláger ennél.
Van néhány banda akiknek a lemez "kritikáit" olvasva mindig elgondolkodom, hogy biztosan a "stáb" legkompetensebb tagja ír róla? Konkrétan az Amorphis ismertetőknél is mindig ez jut eszembe (nem bántásnak szánom senki felé).
Egyébként az album tényleg nagyon jó, de szerintem a Fall is ilyen minőségű volt, csak "nehezebb".
mérget azért ne vegyél rá :)
Szerintem azóta is folyamatos és nyílegyenes, csak páran elaludtatok közben velük kapcsolatban vagy nem találkoztak az érzelmek a lemezekkel adott időben. Velem is megesik, de Őket meg kell védenem ez miatt: nem a Fall of Hearts-hoz kell vissza ásni, mert az egy nehéz (számomra is gyengébb) lemez. De hogy pl. a Behind the Blood lenne valóban a legnagyobb "slágerük" ever, az azért számomra is ad némi magyarázatot arra, hogy (bocs Balázs), de mégis csak a Te készülékedben van egy kis hiba. :) De nem bántásból írom, csak most húszon x év után bejön az új Katatonia stílus (tehát kb. Te értél meg rá/találkoztatok egy időben egymással - pont mostanra), azért ne húzzuk már le a kb. elmúlt 20 évüket, mert nagyon sokaknak nagyon is sokat is adtak azóta, és ezt igazságtalannak érzem. Ilyen minőségi zene/művészet kevés születik a rock/metal kategóriához kapcsolódóan. És igen, azt gondolom, hogy Ők bőven túl léptek már ezeken a zenei kategóriákon. Újítók, mégis hűek hozzá. De ha én vagyok túlságosan elfogult, akkor én kérek bocsánatot. :))
Tol Cormpt Norz Norz Norz
Viva Emptiness
The Great Cold Distance például.
Jól tettem, mivel kifejezetten bejött, most is az szól, éjszakai hallgatásra kifejezetten remek.
Egyfelől tehát köszi az ismertetőt, másfelől ha ez a lemez tetszik, akkor még melyikkel érdemes próbálkoznom az életműből?