Shock!

november 22.
péntek
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Kreator: Hate Über Alles

kreator_cA Kreator nagyon jó szériát futott eddig a 21. században, de bevallom: a Gods Of Violence lemezt azzal együtt is túlzásnak éreztem, hogy objektíven nézve nem tudtam belekötni. Miközben az egy körrel korábbi Phantom Antichriston Millééknek sikerült elcsípniük egy roppant kényelmes és tetszetős egyensúlyt az aprító, brutális, de kellően kiművelt thrash meg a dallamosabb megoldások között, öt évvel ezelőtt ugyanúgy átestek a ló túloldalára, mint mondjuk a Machine Head is a Bloodstone & Diamondsszal. Nem tehetek róla, nekem egyszerűen sok volt a legutóbbi lemez izmos szupermetálja (©Kátai Tamás). Annyira grandiózusra akarták venni a figurát, hogy már nem tudtam minden ízében komolyan venni, bár persze bőven akadt rajta, ami tetszett.

A Hate Über Allesről Mille már előzetesen is olyanokat nyilatkozott, hogy thrashesebbre, old schoolabbra vették a figurát, és a spagettiwesternes intró után nyitószámként robbanó címadó alá is támasztja az állítást. Elsőre az agyba ülő, rendkívül jellegzetes Kreator-dara ez, amely ugyanúgy megidézi a Coma Of Souls-érát, mint az utóbbi húsz év legjobb tételeit – szerintem óriási, nálam egyből hangulatot csinált az albumhoz. Ami összességében valóban thrashesebb meg old schoolabb az előzőnél, de azért nem írnám le ennyivel. A lényegi különbséget ugyanis inkább az jelenti érzésem szerint, hogy emellett földközelibben, direktebben fogalmaztak, mint 2017-ben, ez pedig egyáltalán nem tett rosszat a végeredménynek. Mille ugyanakkor mindig is tudatosan törekedett rá, hogy mutasson pár új fogást, és most sincs ez másképp.

megjelenés:
2022
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 56 Szavazat )

Csaknem negyven év után nyilván senkinek sem kell külön bemutatni a Kreatort. A hosszú pályafutás során akadtak néhol kisebb-nagyobb kitérők, de az alapvető stílusjegyeket ma már nem buherálják, így értelemszerűen Frédéric Leclercq basszusgitáros csatasorba állítása vagy az előző két sorlemezt jegyző Jens Bogrent váltó Arthur Rizk produceri tevékenysége sem eredményezett váltást. Ahhoz viszont épp elég markáns a Hate Über Alles hangulata, hogy ne keverhessük össze egyik korábbi anyagukkal sem. Ráadásul Mille ezúttal különösen rágyúrt a dalok fogósságára, amit én a magam részéről sosem szoktam bánni, főleg, hogy a zene jellegzetesen kreatorös, jéghideg durvasága így is megmaradt.

Ennek köszönhető, hogy az ember simán megeszik tőlük 2022-ben egy Killer Of Jesus című dalt, ami alapból talán full nevetségesen hatna, itt azonban odaver. A hejjegős betéttel is tarkított dal durva thrashelése és refrénje elsőre az agyba ragad, melodikus szólóbetétje pedig egyenesen óriási. De ugyanilyen működőképes a Crush The Tyrants is, ahol mintha csak egy Manowar-dalt akartak volna írni a maguk eszközeivel: a menetelős tempót nemhogy archaikusnak, de akár még primitívnek is nevezhetném, mégis úgy kerek az egész, ahogy van. A szintén igen heroikus Become Immortal a hangszeres alapok tekintetében inkább korai Iron Maident ágyaz kreatorös keretek közé – nem mondom, hogy nem húztam fel elsőre a szemöldökömet rá, főleg az együtténeklős betéttel meg a meglepően nosztalgikus szöveggel együtt, de tagadhatatlanul van hangulata. A fenti kettő közé ékelt Strongest Of The Strong azonban, ha lehet, még jobb. Itt az előző két lemez dallamossága kísért még néhány lépéssel megtoldva, de mindenféle dagályosság nélkül, csak húz előre, mint az ökör, a csordavokálos kórus szintén azonnal ragad, és Sami Yli-Sirniö is megint hatalmasat gitározik benne. Tény, hogy nem fért volna fel a Pleasure To Killre ebben a formában, de ettől még száz százalék Kreator, és számként is perfekt tétel.

A folytatásban a fenti elemek forrnak egybe kimondottan jó ízléssel összehegesztve. Ha nagyon akarom, thrash ez, ha nagyon akarom, heavy metal, de leginkább Kreator, és ismétlem, Millének ezúttal elég szépen sikerült topra tennie a nótákat, méghozzá anélkül, hogy a legutóbb túlburjánzó dagályosság csapdájába esett volna. Ugyanakkor tényleg nem ódzkodott a meglepő húzásoktól sem. A kétlábdobos, eszelősen jól elcsípett thrashes verzéket dallamos ikergitárokkal felturbózó Conquer And Destroy például újabb kiváló stílusgyakorlatnak tűnik egészen addig, amíg beérkezik a vendégként meghívott Drangsal sötét, megadallamos középrésze, és padlózol, annyira jó az egész. A melódiák még sokáig ott kísértenek utána a hallgató fejében. A sorban utána érkező Midnight Sunban Sofia Portanet színesíti az összképet, itt leginkább talán dark/gót thrashként tudnám jellemezni a végeredményt. Sofia nem kifejezett hangszálakrobata, de éterien szavalós dallamai érdekesen álomszerű hangulatot kölcsönöznek a dalnak – elsőre talán furcsa, de másodjára-harmadjára már nagyon működik. Az éneklő gitártémákkal, galoppos tempókkal operáló Demonic Future és a dallamosabb, kimértebb Pride Comes Before The Fall után érkező Dying Planet zárás szintén nem tipikus. A csaknem hétperces darab nyomasztó, kísérteties hangulatban, súlyos málházással és törzskönyvezett, néhol hisztérikus felhangokkal színesített petrozzai szövegköpködéssel gördül előre a biblikusan szövegmondós, lidérces fináléig. Két percet simán le lehetne csípni belőle különösebb károsodások nélkül, de összességében azért erre sem lehet okunk panaszkodni.

Lehet persze, hogy a T/1. nem indokolt, hiszen már a viszonylag korai reakciókból is egyértelműen látszik, hogy a törzstábort némiképp megosztja az új Kreator. Nálam viszont gyakorlatilag elejétől végéig kiválóan működik a Hate Über Alles: összekeverhetetlen, bárhol hallgatsz bele, felismerhető, ugyanakkor mégsem a korábbiak fénymásolata, és mint írtam, a dalok gyorsan berágják magukat az agyba. Márpedig mindig, minden a jó dalokon áll vagy bukik. Szóval én Milléékkel tartok, a Phantom Antichrist mellett egyértelműen ez az album tetszik tőlük a legjobban a 2001-es feltámadás óta. Ja, és a már említett Sami Yli-Sirniöt ritkán szokás dicsérni, pedig megérdemelné, mert az egész albumon kiugróan játszik.

A Kreator augusztus 10-én Budapesten, a Barba Negrában koncertezik a Lamb Of God, a Cattle Decapitation, a Blood Incantation és a Vended társaságában. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
#18 Vastestvér 2024-05-17 09:01
Idézet - hároméves férfi:
Idézet - kornel:
Idézet - blackmagic:
Idézet - Csimpi:
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


...nyilván egy Kreator akar Árcsenömit koppintani, ne égesd már magad ezzel a baromsággal :D


Ok. Ha nem hallod, akkor fogalmazzunk úgy, hogy erős hatással van rájuk a nagyon melodikus death. Nincs ezzel baj, a Diabolus in musicán is volt Slipknot hatás...de ők-hál' Isten- kinőtték.
Ha az összes dal hasonló lenne mint a címadó, szavam sem lenne.Imádom a zenéjüket, kivéve az utcsó 3 albumot.

Diabolus-on Slipknot hatás... Az igen.A God hates-re szerencsére kinőtték,amin szintén nem volt egy deka Slipknot se.


Slayer "Diabolus In Musica" megjelenés dátuma: 1998. június 9.
Slipknot "Slipknot" megjelenés dátuma: 1999. június 29.



:D Jaj ne akard már tényekkel összezavarni!
Idézet
 
 
#17 hároméves férfi 2024-05-17 07:50
Idézet - kornel:
Idézet - blackmagic:
Idézet - Csimpi:
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


...nyilván egy Kreator akar Árcsenömit koppintani, ne égesd már magad ezzel a baromsággal :D


Ok. Ha nem hallod, akkor fogalmazzunk úgy, hogy erős hatással van rájuk a nagyon melodikus death. Nincs ezzel baj, a Diabolus in musicán is volt Slipknot hatás...de ők-hál' Isten- kinőtték.
Ha az összes dal hasonló lenne mint a címadó, szavam sem lenne.Imádom a zenéjüket, kivéve az utcsó 3 albumot.

Diabolus-on Slipknot hatás... Az igen.A God hates-re szerencsére kinőtték,amin szintén nem volt egy deka Slipknot se.


Slayer "Diabolus In Musica" megjelenés dátuma: 1998. június 9.
Slipknot "Slipknot" megjelenés dátuma: 1999. június 29.
Idézet
 
 
#16 kornel 2024-05-16 17:41
Idézet - blackmagic:
Idézet - Csimpi:
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


...nyilván egy Kreator akar Árcsenömit koppintani, ne égesd már magad ezzel a baromsággal :D


Ok. Ha nem hallod, akkor fogalmazzunk úgy, hogy erős hatással van rájuk a nagyon melodikus death. Nincs ezzel baj, a Diabolus in musicán is volt Slipknot hatás...de ők-hál' Isten- kinőtték.
Ha az összes dal hasonló lenne mint a címadó, szavam sem lenne.Imádom a zenéjüket, kivéve az utcsó 3 albumot.

Diabolus-on Slipknot hatás... Az igen.A God hates-re szerencsére kinőtték,amin szintén nem volt egy deka Slipknot se.
Idézet
 
 
#15 blackmagic 2022-06-22 07:25
Idézet - Csimpi:
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


...nyilván egy Kreator akar Árcsenömit koppintani, ne égesd már magad ezzel a baromsággal :D


Ok. Ha nem hallod, akkor fogalmazzunk úgy, hogy erős hatással van rájuk a nagyon melodikus death. Nincs ezzel baj, a Diabolus in musicán is volt Slipknot hatás...de ők-hál' Isten- kinőtték.
Ha az összes dal hasonló lenne mint a címadó, szavam sem lenne.Imádom a zenéjüket, kivéve az utcsó 3 albumot.
Idézet
 
 
#14 Csimpi 2022-06-21 12:38
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


...nyilván egy Kreator akar Árcsenömit koppintani, ne égesd már magad ezzel a baromsággal :D
Idézet
 
 
#13 janomano 2022-06-20 14:06
Idézet - blackmagic:
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.


Az hogy ez mennyire Arch Enemy azt nem tudom, az elsö harom lemezt en itt nem hallom,a csajos vonalat meg ket lemezig követtem, de talan nem is ez a lenyeg, hanem az hogy szerintem ahogy te, az emlitett harom Kreator lemezt nevezed ujitonak, utkeresönek, a Coma Of Soulshoz kepest, mert akkor mar a Renewal se maradjon ki, en meg ezt az ujabb vonalat, a Violent-Enemy-Hordes harmashoz kepest.
Ez az uj lemez meg tetszik-e vagy sem, mindeni eldönti, en jelenleg nagyjabol a cikkel vagyok egy velemenyen.
Idézet
 
 
#12 blackmagic 2022-06-20 07:25
Idézet - janomano:
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.


A Cause-Outcast-Endorama mindhárom más volt.A Phantom óta pedig fogják az Arch enemyt, nyakon öntik változó adag klasszikkal és hogy a Kreator, Kreator maradjon, hangosan kiabálják, hate. Van benne meló az biztos, nem vitatom, de az utat már tudják, nem keresik.
Idézet
 
 
#11 janomano 2022-06-18 13:24
Idézet - blackmagic:
Alakul...a következőn Mille visszavonul az énekléstől, leigazolnak egy zöld hajú csini hölgyet és vége is a folyamatnak. A Cause-Outcast-Endorama vonal is jobb volt mint ez. Azokon legalább valamiféle újítás, útkeresés volt. Ez nekem "keressünk pénzt" metal.


Ez a Phantom lemezzel belött, klasszik metalos hatasokat behozo stilus is ugyanugy utkeresö, az hogy ezek retro jellegüek az teny, a tetszesi index izles kerdese de hogy nem valtoztatanak idöröl idöre az nem igaz. Tök nem egyforma az utobbi harom lemez, ezt is belertve. A Violent Revolution vonalat nyomnak folyamatosan husz eve, ha csak a biztosra akarnanak menni.
Idézet
 
 
#10 Chris92 2022-06-16 17:17
Nem értem ezt a fanyalgást, abszolút 100%-kos Kreator esszencia 2022-ben, ami nem olyan csúcsrobbanás mint a Phantom Antichrist vagy az übertüskés Hordes of Chaos, de ütnek a riffek, a dalok, a szólók, még mindíg érződik hogy beletolják az energiát és nem rutinból írják mint más szintén egyidős de megfáradtabb germán thrash zenekaroknál. Erős 8-as.
Idézet
 
 
#9 nxfn 2022-06-16 07:55
Ordas nagy túlzás a 9 pont erre a zenére.
A 2000 utáni éréból az Enemy of God, Hordes of Chaos, de még a Phantom Antichrist is kb. 3 klasszissal jobb lemezek.
Idézet
 
 
#8 Metal Priest 2022-06-16 02:05
Nekem nagyon bejön ez az új lemez! A dalok közül egyedül a Dying Planet-tel nem sikerült még teljesen megbarátkoznom, a többi mind nagyot üt. Szerintem jól sikerült a régi agresszív és a későbbi dallamosabb irány keverése ezen a lemezen. Kreator Uber Alles!
Idézet
 
 
#7 Bazsi 2022-06-15 20:41
Én komolyan sajnálom, hogy akkor, amikor a kedvenc zenénk lassan de biztosan belesüpped az érdektelenségbe , a tucat produkciók egyhangúságába, akkor pont a metalarcok köpködnek egy ilyen lemezt. Kurva rég óta hallgatok metalt. 35 éve. És ez jó. Szerintem kibaszott, szívből jövő, hatalma cucc.
Idézet
 
 
#6 Abigél 2022-06-15 19:29
Már a Tormentor demo után eladták magukat :)
Idézet
 
 
#5 Sunyi Ló 2022-06-15 15:21
Még nem hallgattam a lemezt, de jó lehet.
Idézet
 
 
#4 Szikula Gellért 2022-06-15 09:17
Nagyon vártam ezt az albumot, de nemigazán az lett mint amire számítottam. A cím adó nóta, nagyon ott van meg még egy-két szám a lemezen. A többi meg olyan heavy-thrash keverék. Azzal meg, hogy női vokált hoztak be, rendesen kiverte a biztosítékot nálam. Az előző három album, 5 csillagot kapott tőlem. Ez itt csak 3 lesz.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Royal Hunt - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Depeche Mode - Budapest, Puskás Ferenc Stadion, 2013. május 21.

 

Voivod - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Mercenary - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Orphaned Land - Budapest, Diesel Klub, 2010. november 21.

 

30 Seconds To Mars - Budapest, Sziget fesztivál, 2010. augusztus 13.