A Neurosis is a kivételes státuszú csapatok sorát gyarapítja a színtéren, amiért mindent meg is tettek az elmúlt három évtized során. Ugyanakkor – mint minden hasonló korú zenekar – Scott Kellyék is beléptek abba a körbe, amelynek tagjainál már gyakorlatilag kötelező régenjobbvoltozás követi egy-egy újabb anyag megjelenését, és néha egészen végletes véleményekkel is találkozik az ember itt-ott. Számomra ugyanakkor sosem tűnt drámainak a helyzet az apokalipszis minden bizonnyal legautentikusabb megzenésítői esetében: a Neurosis Steve Albini segítségével nagyjából a '90-es évek második felében véglegesen rátalált arra a hangzásképre, amit azóta is rendületlenül bontogatnak tovább, és ugyan egyik lemezük sem ugyanolyan, mint az előző, de igazán nagy váltások már nincsenek náluk.
megjelenés:
2016 |
kiadó:
Neurot Recordings |
pontszám:
8 /10 Szerinted hány pont?
|
Szerintem nagyjából ennek tudható be az esetleges fanyalgás, pedig ahogy mondtam, szinte minden hasonló korú, idősödő táborral rendelkező zenekar ebben a cipőben jár. A zenéjük minősége ma is magas, legfeljebb nem hat már úgy az emberre, mint amikor annak idején kigúvadt szemekkel, a muzsika atmoszférája által agyonnyomva próbáltam megfejteni, mi a jóistent is hallok mondjuk a Times Of Grace-en. Ilyen elementáris hatást a Fires Within Fires sem gyakorol a hallgatóra, de a Neurosis továbbra is megbízhatóan hozza minden egyes saját paneljét, amelyek ráadásul elég izgalmasak is ahhoz, hogy még ennyi év után se találjuk őket elcsépeltnek. Még az említett Albini-féle hangzáskép is nagyjából hasonló a Times Of Grace óta, bár apró nüansznyi differenciák persze mindig akadnak. Így aztán jelentős részben szerintem pillanatnyi hangulat függvénye is, kinek éppen melyik albumuk kapja el a fejét az újabbak közül.
Azért fogalmazok így, mert ettől függetlenül is tartom, hogy a csapat egyénileg legkreatívabb, legjobb korszakát a Through Silver In Blood – Times Of Grace – A Sun That Sever Sets hármas fémjelezte, és ezen a friss lemez sem változtat. De nem is kell, hogy változtasson. A Neurosis mindig is híres volt róla, hogy magasról tesz mindenféle elvárásra, külső körülményre, és csakis a saját útjukon járnak szilárdan, eltökélten – a továbbra is túlvilági súlyú, nyomasztó, ám emellett is sajátos, gyászos szépséget rejtő muzsika mellett ennek megfelelően most sem lehet elmenni szó nélkül.
Öt friss dalt kapunk negyven percben, a szokásos stílusban: zajosan odakent, doomos riffek és hasonlóan védjegyszerű ambientes részek hátán hömpölyög előre a vastag hangzásrétegekből összeszőtt muzsika, miközben Kelly és Steve Von Till nagy üvöltésekkel és ha lehet, még léleknyomorítóbb tiszta dallamokkal festi meg a zenekar lázálomba illő vízióit. És tényleg, nehéz eldönteni, mi fajsúlyosabb: az A Shadow Memory disszonánsan vánszorgó, kínzó hangulata, vagy netán a Broken Ground finom, fájdalmasan szép betétei, ahol az ember szinte látja lelki szemei előtt a Ragnarök utáni világot a civilizáció romjaival, Steve meg úgy dalol benne, mintha valami poszt-apokaliptikus igricként okítaná a maroknyi túlélőt. Aztán persze ezt is olyan gigászi riffekkel meg üvöltésekkel szaggatják ízekre, hogy az ember csak les, mint tyúk a szatyorban. Szerintem most ez a legerősebb szerzemény, de a záró, tíz perc felé kúszó, monumentális Reachet is említhetem csúcspontként, ahol ismét úgy dalol a két ronda főember, hogy muszáj meghajolni előttük.
A zenekarra jellemző kettősség tehát most is megvan: egyszerre rémesen rút és gyönyörű, amit csinálnak. És egyben persze őserejű, transzszerű, meg minden hülye jelzőt elsorolhatok, amit általában rájuk szokás aggatni. Tök feleslegesen persze, hiszen a Neurosis által produkáltakat nem nagyon lehet szavakba önteni. Ez a lemez nekem most összefogottabbnak és erősebbnek tűnik, mint mondjuk a legutóbbi Honor Found In Decay, de lehet, hogy másnak más benyomásai lesznek. A lényeg mindenesetre egyértelmű: saját keretei között sem hoz már igazán újat a Neurosis, de az általuk produkáltak minősége ma is önmagáért beszél.
Hozzászólások
nem jon be, de sokaknak igen, es ez idegesit=tulertekelt.
Ezzel én is így vagyok. Túlértékeltek nagyon. Nekem túl nyers a zenéjük, vagy nem tudom, hogy fogalmazzak. a COL, Isis vagy Mouth of the Architect sokkal jobb szvsz.