Senkit se tévesszen meg Paul Stanley neve, ezen a lemezen, ezzel a formációval a KISS legendás frontembere valami egészen mást tett le az asztalra, mint amire számít tőle a tábor. Persze sosem volt titok, hogy Paul zsigerileg vonzódik a klasszikus soulhoz és r'n'b-hez, legkorábbi hatásai is itt keresendők – azt azonban a Soul Station pár évvel ezelőtti megalakulásáig szerintem kevesen várták tőle, hogy egyszer ténylegesen is kipróbálja magát ezeken a vizeken. De most ezt is megértük.
Stanley miatt létezik egy nem is kicsi réteg, amely zsigerileg érdeklődik majd a projekt iránt, de ebben az esetben még nekik is azt mondanám: óvatosan közelítsenek. Ez itt ugyanis szigorúan NEM rock, hanem a névhez passzoló módon valóban feketezenei hatásokra épülő, soulos muzsika. De természetesen ne valami modern, gépi ütemekkel megtámasztott, szétvocoderezett Beyoncé-hajlításokkal telepakolt, nyúlós-nyálas izére gondolj, hanem arra, amit ez a megjelölés a '60-as, '70-es, '80-as években jelentett. Vagyis dús hangszerelésű, fúvósokkal, háttérénekesnőkkel megtámogatott, megadallamos és érzelmes, alapvetően lírai jellegű muzsikáról beszélünk, ami a szó minden értelmében véve nagyon zenei. Paul a formáció összeállásakor olyanokat nyilatkozott, hogy sok zseniális hangszeressel dolgozott már pályafutása során, de itteni kollégáit aztán tényleg tátott szájjal hallgatja minden egyes alkalommal – nos, a lemezen hallottak alapján el tudom képzelni, hogy szólhat mindez élőben. Garantált libabőr lehet már maga az is, ahogy megszólalnak a színpadon...
Tehát fölényesen profi alkotásról beszélünk, ehhez nem férhet kétség. Ahhoz sem, hogy Stanley ma, 69 évesen is óriási énekes. Igen, tudom, koncerteken már nem nagyon megy neki a hangszálakrobatika, különös tekintettel a magasakra, de a torkában rejlő érzés – hogy stílszerű legyek, lélek – ma is csorbítatlan, ráadásul ez a zene más hozzáállást igényel, mint a KISS, itt nem kell erőből, rockosan tolnia. Vagyis semmit sem erőltetett túl, ahol meg már kevés lenne egyedül, a briliáns vokalista csajok kipótolják, ami hiányzik. Gyönyörűen is szól a lemez, ez itt tényleg nem valami műanyag egyenprodukció. A hatások kitapintásához, a feldolgozások esetében az eredetiekkel való precíz összelövéshez hiányzik a zenei műveltségem ebben a stílusban, de ez talán nem is lényeges, az érzésvilág adott, a hangulat is abszolút egységes, és teljesen autentikus is Stanley mestertől ez az egész. Ismétlem: noha a klasszikus KISS-től néhány kísérlet erejéig nem állt messze az esztrádos vonal, alapvetően se hangulati, se zenei szinten ne számíts KISS-es ízekre, áthallásokra. Ez itt teljesen más sztori, még ha Paul hangját és stílusát természetesen fel is lehet ismerni.
És akkor ami a személyes benyomásaimat illeti: noha fűszerként kimondottan kedvelem az efféle elemeket, és egy rakás régi popszámot imádok erről a vonalról, nekem egyvégtében, tizennégy dalon és bő háromnegyed órán át azért sok ez az egész. Főleg, hogy Paul alapvetően az andalgós-romantikus irányból közelít, és dinamikusabb, lendületesebb pillanatok jószerivel mutatóba sem akadnak a lemezen. De bizonyára lesz, akinek épp emiatt tetszik majd. Mindenesetre összességében csakis az elismerés hangján tudok szólni a Soul Stationről, bárhol fülelek bele a lemezbe, tetszik, amit hallok, de hosszabb távon azért mindig beleunok, léptetnék, elkalandozik a figyelmem, satöbbi. Hasonló a hatás ebből a szempontból, mint mondjuk Steve Perry legutóbbi szólóalbumánál, a Tracesnél. Éppen ezért pontozni sem látom sok értelmét. De a lényeg, hogy legyen az bármilyen stílusú, jó zenét hallgatni jó dolog, és ha valaki nem töksüket, egyből hallani fogja: ez jó zene.
Hozzászólások
Kicsit több mint a fele. ;)
80 éves vagy?
Összességében tényleg a szöveges értékelés a legfontosabb. Abból derül ki, egyáltalán bele akar-e az ember hallgatni... utána pedig úgyis maga dönti el (normális esetben), hogy tetszik-e vagy sem. Nekem már sok jó zenét adott a Shock, amiért baromi hálás vagyok. Mondom ezt azzal együtt, hogy az oldalon publikált zenék 90-95%-ától égnek áll a hajam. Persze ebben az is benne van, hogy nem vagyok már új darab, ez már egy más generáció.
lemeznél. De igazából ezek a pontszámok sem objektív értékelések, inkább csak az én szubjektív tetszés indexeim.
Idézet - Torzonborz:
Ilyesmin már én is gondolkodtam, de ez azért nem jó, mert ez ugyanolyan elterelés, mintha videó linkeket ágyaznánk be a szövegek közé, amik totálisan elvonják az olvasásról a figyelmet. Maradjon az oldal olvasmányos, én arra szavazok. :)
Válaszoltam rá, ha figyelmesen elolvasod.
Egy szóval nem mondtam olyat, hogy nem tehetsz fel kérdést, vagy hogy kártékony lennél, pusztán annyit írtam, hogy nem akartam reagálni rá, mert ezerszer kitárgyaltuk már itt a téma minden vonatkozását. Puszta tényközlés volt.
Ámen.
- pontozás elejétől fogva van a Shock!-on, időnként felmerült, hogy eltöröljük-e, változtassunk-e rajta (legyen-e inkább ötös skála például), de több okból mindig elvetettük, és mivel huszonhárom éve így létezik a magazin, most már marad is ez a rendszer, találja valaki "tanárbácsisnak" vagy sem,
- mivel ez zene és szórakozás, nem pedig háború, amin életek múlnak, kőbe vésve semmi sincs, de a szempontok hozzávetőlegese n le vannak írva ( https://www.shockmagazin.hu/kulturshock/egysegesitettuk-a-shock-pontozasi-rendszeret ), ezen belül minden szerző a saját szubjektív értékítélete alapján pontoz, illetve - mint a fenti esetben - NEM pontoz, aminek kizárólag műfaji, nem pedig esztétikai vagy egyéb okai vannak a szóban forgó lemeznél, ahogy ez egyébként a kritikából is kiderül,
- amennyiben tényleg ennyire fontos, hogy valami 6 vagy 7 pont, a szöveges értékelésből úgyis kiderül a lényeg.
Én ehhez sokkal többet tényleg nem tudok hozzátenni, főleg nem ezredszerre.
Értem, mire gondolsz, és jogosnak tartom. Esetleg lehetne egy összetettebb pontozási rendszer:
Frissesség, eredetiség: 1-5
Hangszeres teljesítmény: 1-5
Ének: 1-5
Felvétel, utómunka (nagyon fontos): 1-5
stb.
Ennél az anyagnál is remélem, odafigyeltek az utómunkára, mert ha ennyi jó hangszeres/énekes szólal meg egyszerre a produkcióban, akkor fontos, hogy jól lehessen őket hallani, különválasztani a sávokat, stb.