Egy nem túl nehéz kérdés következik. Mi a közös a következő csapatokban: Astral Doors, Orchid, Hellfueled, Destillery, Warhammer, Falkenbach? (És a sort még folytathatnám.) Nos, aki kicsit is képben van a mainstream rock/metal felszíne alatt húzódó undergroundabb világgal, az nyilván tudja, hogy – stílusirányzattól lényegében függetlenül – jónéhány olyan csapat tevékenykedik, akiknek fő célja nemhogy nem az új utak taposása, hanem konkrétan egyes nagy elődök, példaképek hagyományainak hithű ápolása, eme ősök szellemiségének a lehető legalaposabb átélése és életben tartása, valamint az ennek mentén való alkotás.
Mindezek értelméről persze napestig lehetne polemizálni, de az biztos, hogy mivel sok esetben a nagyra tartott elődök már évek-évtizedek óta inaktívak, vagy legalábbis módosult irányvonal mentén dolgoznak (a fenti példák esetében ez olyanokat jelent, mint Dio, az ős-Black Sabbath, Ozzy, a régi Iron Maiden, a Hellhammer és az epikus Bathory), így ha nem is mindig tökéletesen, de azért csak egyfajta űrt töltenek be ezek a csapatok. Ha ezt deklaráltan fel is vállalják (nem úgy, mint anno a Kingdom Come, akik egy az egyben letagadták, hogy egyáltalán ismernék a Led Zeppelint...), és a kellő színvonalat is sikerül hozni, akkor nekem ezzel nincsen különösebb problémám.
Nos, a 2008-as debütálás után immáron második lemezével előrukkolt svéd Portrait esetében ugyanerről van szó: itt a Mercyful Fate- és a King Diamond-hagyaték ápolása a kitűzött nemes cél, különös tekintettel a klasszikus korai albumokra. Mivel King mester elhúzódó egészségügyi problémái miatt erősen kérdéses, hogy részéről lesz-e még valaha folytatás, ezért különösen meg kell becsülnünk ezt az – egyébként a fentiektől függetlenül is – erősre sikeredett korongot. Már a névválasztás elég egyértelműen utal a stílusteremtő dán énekes és zenekarai munkásságára, és erre csak ráerősít a misztikus borítókép és az okkult szövegvilág. A muzsikáról már nem is beszélve... Ugyan a nyolc nótás korong kábé fele egy kategóriával magasabb fordulatszámon pörög, mint amit a Király által jegyzett albumokon megszokhattunk, több a gyorsabb, húzósabb darab, de a dallamvilág, a többkörös, komolyan kimunkált szólók, a rafinált riffelés, a sejtelmes-félelmetes atmoszféra, és persze az énekhang kétséget sem hagynak afelől, hová nyúltak inspirációért az arcok. Még a hangzás is nagyjából a Don't Break The Oath és az Abigail között van feleúton, szóval mindezt letagadni igen meredek húzás volna. Ilyesmiről persze szó sincs: a bőrös-jelvényes-szegecses-fordított keresztes arcok büszkén vállalják küldetésüket, és mi tagadás, még a kisebb hiányosságok ellenére is igen jólesik hallgatni ezt az 54 percnyi, töményen old school múltidézést.
A meglehetősen bő lére eresztett, komplex, váltásokkal tűzdelt nóták izgalmasak, fordulatosak, a hangulat pedig megkapó - még akkor is, ha Per Karlsson énekes nem tud olyan döbbenetes dolgokat művelni amúgy klasszul hasító hangjával, mint legfőbb ikonja, és ha belátjuk, hogy Anders Persson dobos azért nem focizik egy ligában Kim Ruzz-zal vagy Mikkey Dee-vel. Ennek ellenére azonban van spiritusz a dalokban, a király muzsika és az anyag egészére jellemző lendület simán elviszik a produkciót. Mint abszolút csúcspontot, kiemelném a korongot záró, majdnem 10 perces Der Todeskinget: ez egy dinamikai váltásokkal teli, jól felépített epikus darab, sajátos atmoszférával, egyes karcosabb riffjeiben leheletnyi black metalos beütésekkel. Kiváló szerzemény! De a Bloodbath, a The Nightcomers vagy az Infinite Descension is erős oszlopai az albumnak, míg a legkevésbé nekem a The Passion tetszik, köszönhetően leginkább monoton dobtémáinak.
King Diamond/Mercyful Fate-rajongók feltétlenül ismerkedjenek meg a lemezzel (amelynek egyébként elődje is jól sikerült munka), de igazából mindenkinek ajánlom, aki vevő a régisulis heavy metal komplexebb, agyasabb, és hangulatában is elborultabb vonulatára. Nem tudom, meddig juthat a banda ezzel a nem éppen könnyen emészthető muzsikával, de talán elég is lenne annyi, ha az undergroundban stabilan meg tudnák vetni a lábukat. Az újsütetű Metal Blade szerződéssel ez talán sikerülni fog nekik – koncertezni, fesztiválozni kellene most orrvérzésig, aztán két év múlva jöhet majd a folytatás (nem lenne baj, ha hátul akkor már új dobos kalapálna...).
Hozzászólások
Tudom, nnak is vannak fokozatai, de azért tény, ohgy akármekkora leegendák is voltak King Diamondék, elsősorban a szakma zenekara volt, nem a közönségé. Az emberek többségének Halford is túl extrém, hát akkor mit mondjanak King Diamondról? Accept, Helloween szintű sztárok lehettek volna, de a sikoltás mesterével ennél messzebb nem juthattak.
Tudom én h tipikus, nekem is van ismerősöm aki az ének miatt nem hallgatja. De szerintem nem olyan taszító. Halford sem extrémebb (úgy értem mint élmény). És ismerek olyat is aki szinte csak death metalt, industrialt, metalcore-t és egyéb extrém metalt hallgat, de egyetlen (egyetlen, de 2:D) heavy metal csapat amit szeret az ez a 2 kis túlzással. Szóval megosztó, de a műfaj határain kívül is szerez híveket. Alapműveket csinált, ez nem kérdés szerintem. Undergroundnak meg ismétlem, nem nevezném. underground aki 2 láda sörért nyomja füstös klubban, 10 centival magasabb színpadon mint a küzdőtér, és a húrok belógnak az első sorban tombolók közé Na most, én King Diamondékat egy sportcsarnokban láttam, keleti szomszédotok fővárosában. Kb 1500-an voltunk. Ez NEM underground
Szerintem meglepődnél, hányan zárkóznak el a Fate-től King hangja miatt. Tipikus "nagyon szereted vagy a falra mászol tőle, annyira utálod" hang.
Hmm. FInoman szólva semértek egyet. Underground? Minden 2. heavy metalos alapműként esküszik az Abigailre, de a Melissa/Oath duóra is. Már aki túlvan a Maiden/Metallica korszakán és elmúlt 16 éves.
Emiatt sokkal élvezhetőbb is a Portrait lemeze, mint az eredetiek.
ŐSzintén szólva, a szívem szakad meg, amikor Mercyful Fate v. King Diamond dalt hallok, hogy azokat a zseniális metal-dalokat miért kell élvezhetetlenné visítozni?
A Portrait ezen lemeze egy hallgatható Mercyful Fate.
(És igen, King Diamond elmebeteg visítozása miatt maradt underground legenda, semmi más oka nem volt.)
http://www.facebook.com/pages/-T-H-E-M-The-Ultimate-King-Diamond-Tribute-Act/115645761814267
Öltözködés, színpad, zene, ének. Minden megvan, hogy megidézzék a Mestert!