Finoman szólva is elég nagy hullámokat ver a kommentszekciókban az új Slipknot, én pedig akár szó szerint megismételhetném bevezetőként itt, amit a We Are Not Your Kindnál leírtam három évvel ezelőtt a nagy bandák mély beágyazottságáról meg a rajongók gyökeresen eltérő alapállásáról. Mondanom sem kell, természetesen szó sincs olyasmiről, hogy a The End, So Far valami egészen gyökeresen radikális reformot, paradigmaváltást, színvonalcsökkenést hozna közvetlen elődjéhez képest, hiába élik meg sokan így. Persze azzal együtt, hogy összességében korrekt és jól hallgatható az új cucc pár nagyon komoly csúcsnótával, azon sincs mit vitázni, hogy Corey Taylorék is egyértelműen kiírták már magukból a legerősebb dolgaikat. Viszont ez sem újdonság.
Noha a mai korszellem egyre inkább az önálló dalokról szól, nem a komplett nagylemezekről, meggyőződésem, hogy a rocktáborban továbbra is nagyban befolyásolja egy-egy friss mű megítélését annak felépítése, illetve az ezen a téren tapasztalható esetleges vadhajtások. Ebből a szempontból az új Slipknot legszélsőségesebb húzása teljesen egyértelműen a lemezt zongorával, meglehetősen fátyolos hangulatban nyitó Adderall. Meggyőződésem, hogy a kezdés miatt sokaknál eleve hendikeppel indult a The End, So Far, és igen, ez az egyszerre klasszikrockos és alteros darab kábé nem is állhatna távolabb mondjuk az Iowától. Én ugyanakkor így sem hallok benne semmi olyat, ami ne férne össze a Slipknotról alkotott képemmel. Mint ahogy nem térnék ki a hitemből egy agresszív dubstep/drum'n'bass/indusztriális tételtől vagy egy new wave-es felhangoktól sem mentes dark-hömpölygéstől sem, ha éppen ilyesmiben mártóznának meg. Szerintem ennél a csapatnál szinte bármi működhet, elég sokszor bebizonyították, hogy magasról tesznek mindenféle elvárásra, skatulyára.
Az indítás tehát kimondottan bátor, nyilvánvalóan nagyon is tudatos húzásról beszélünk, ami egyvégtében hallgatva sajátos atmoszférát teremtve fordít rá az anyag egészére. Ugyanakkor a folytatásban a legutóbbi lemezen is hallott, kiegyensúlyozottabb Slipknot veszi át a főszerepet. Néhol pszichopata módon durvák és vérhányóan brutálisak, néhol a másik végletet hozva roppant dallamosak, és a kettő persze együtt is megy nekik, ha épp olyanjuk van – ebből a szempontból én nem hallok egetrengető eltérést a We Are Not Your Kindhoz képest. Ennek a lemeznek is megvan a maga sajátos arcéle, el tudom fogadni, ha valakinek jobban tetszett az előző, az azt megelőző, vagy akármelyik, viszont mindenképpen abszurd túlzás olyasmiket fröcsögni, hogy a legutóbbi remek volt, ez meg egy rakás szar. Egyszerűen nincsenek efféle kilengések, természetesen nem tűnt el egyik albumról a másikra a zenekar irgalmatlanul professzionális zeneszerzési, hangszerelési tudása, még ha Paul Gray halála, majd a tavaly szintén elhunyt Joey Jordison távozása egyértelmű paradigmaváltást is jelentett náluk. Ha időt adsz az új lemeznek, és nem írod le egy-fél-negyed hallgatás után annyival, hogy „ezek már eladták magukat", „oszoljanak fel", meg „bezzeg 1999-ben még milyen jók voltak" (naná, hiszen te is még csak 14-18-21-akármennyi voltál...), mint tették azt sokan gyakorlatilag a bemutatás pillanatában, természetesen felfedik magukat a finomságok, megragadnak az agyban a dallamok.
Mint írtam, ezzel együtt sem kell túldimenzionálni a The End, So Far jelentőségét: ez egy bejáratott, nagy banda aránylag sokadik lemeze néhány kiugró pillanattal, néhány tipikusabb darabbal meg pár eseménytelenebb tétellel. Az első kategória versenyzői között mindenképpen a Yent említeném meg elsőként, ez a sötéten, vészterhesen építkező, majd a refrénre még minden dallamossága ellenére is a szokásos mániákus elborulást hozó darab határozottan óriási, és sokadik hallgatásra is tud újat mutatni. Ennyit arról, hogy a mai Slipknot már nem tud jó dalokat írni... Akinek ez sem elég, az tényleg nem tudom, mit akar hallani ezektől az ötvenet karcoló csókáktól. A jellegzetes lánctalpas-blastbeates-zajozós-groove-os témák közül nálam most a Hive Mind a befutó a maga összekeverhetetlen zakatolásával és tökéletesre kerekített, jellegzetes poszt-grunge-os kórusával, de az Adderall után a lemez első bombájaként robbanó The Dying Song meg a blastbeates, a megszokott őrjöngést hozó The Chapeltown Rig is bivaly versenyzők ebben a futamban. Olyan slipknotosak, és kész, tökre rendben vannak. Nem, egyik sem (sic) meg Disasterpiece, de hát aki a mai Metallicától is halálkomolyan Jump In The Fire-t meg Fight Fire With Fire-t vár, hogy aztán őszintén felháborodjon minden lemez után, mert megint nem kapta meg, az valami nagyon furcsa műsort néz, még ha nem is képes észrevenni ezt. És ilyenkor sosem az adott zenekarok készülékében rejlik ám a hiba...
Az Adderall mellett a lemez legmeglepőbb dala az Acidic beteg, kifacsart szörnyeteg-bluesa, érdekes pihenő az album második felében, bár ez nyilván idézőjelben értendő, hiszen nem éppen habkönnyű darabról beszélünk. Viszont ragad, mint a légypapír. Érdemes még megemlíteni a leállós-lassú, tenyérizzasztóan lappangó feszültséget rejtő Medicine For The Deadet kissé pszichedelikus, de némi filmzenésen teátrális jelleget sem nélkülöző refrénjével és egy egészen gyilkos, súlyosan doomos riffel – hangszerelésileg egészen briliáns megoldások vonulnak fel benne, tessék, még egy példa, amit oda lehet dörgölni azok orra alá, akik szerint a mai Slipknot már nem jó. De a monumentális Finale zárás is több mint korrekt. Közben pedig akadnak tipikusabb, nem különösebben földrengető, de korrektül elhallgatható Slipknot-darák is, mint a Warranty, a H377 meg a De Sade. A Heirloom pedig azt az érát idézi, amikor néha veszélyesen elmosódott a mezsgye a Slipknot dallamosabb meg a Stone Sour durvább oldala között. A hangzást és az egyéni teljesítményeket különösebben nincs értelme részletekbe menően méltatni, nyilván úgy szól a lemez, ahogy egy Slipknot-lemeznek szólnia kell, ráadásul baromi zenei, technikás és okos az egész anyag.
Mint mondtam, ne ess bele abba a hibába, hogy a felszínes benyomások alapján ítélsz – ez megint egy erős produktum, akárcsak az előző, se több, se kevesebb. Én továbbra is a bohócokkal tartok.
Hozzászólások
Egyébként az utóbbi évek Slipknot albumait szinte sosem szoktam egyben hallgatni, ez viszont így működik (nálam legalábbis) a legjobban, és hiába 1 óra, gyorsan elrepül.
Unalmas, sótlan, álmosító lemez.
Olyan mintha az utolsó három, B oldalas gyűjteménye lenne.
Hagyjuk is az első három albumukat, mert azok fényévekre vannak ettől, ez a lemez még az előzőkhöz lépest is nagyon zsenge.
Nagy csalódás, mert bár a Vol 3 után már minden lemezükön volt töltelék, de itt szinte csak azt találtam, a nyitó Adderall meg egyenesen vérciki....
Ha egyet kiemelnék az talán a H377 lenne.
Ez van.
Szerintem a Vol.3 óta nem csináltak ilyen fasza albumot..., és tényleg arra is hasonlít a legjobban.
Az ezelotti három kiadványnálnagy on osszefojtak a dalok, meg a sok átkoto faszság sem jott be soha.
Ezen a cuccon sokkal karakteresebbek ..., mindegyik dal egy kicsit más és mindegyikben van valmi faszaság.
Még annyit hozzá tennék, hogy én abszolút nem vagyok a banda rajongója..., lehet, hogy pont azért kapott el ez az album... ? :-)
Szerencsére nem ment el, jó lett ez. Nekem az utolsó három szám akadt be igazán, de tényleg vannak más kiemelkedő pillanatok is. (Meg szürkébbek is, ezt aláírom.)
Tetszenek az átkötő effektek, olyan így egyben, mint egy horrorszínház, ahol minden dal egy újabb produkció a színpadon.
Corey fantasztikus, Joey meg piszkosul hiányzik. Igyekszik az új srác, tud is nagyon, de Joey-t nem lehet pótolni.
Jó, mi nagyon más filmet nézünk.
Szerintem az a valami akkor lenne ott, ha most is hoznák a régi szintet, ahogy pl a Limp Bizkit.
Néhány témát úgy éreztem lehet jobban elfért volna egy stone sour lemezen, főként ének témák terén, de őszintén amúgy szerintem jól kíésrleteztek más stílusokkal és jól vegyítették, úgy hogy Slipknot hangulata van.
Népszerűtlen vélemény, de sztem a Joey és Paul nélkül készült lemezek közül a a Gray Chapter volt a legjobb, annak a lemeznek a kétharmada szerintem kurva jól megírt dalokat hozott (AOV, Custer, Nomadic, The Devil in I stb., de még az olyan atipikus cuccok is töke működtek mint a Killpop), a WANYK nekem nagyon csúnyán túl lett írva, és ezzel a mostanival is hasonló érzéseim vannak. Rengeteg az önmagában fasza és igényes ötlet, riff, sokszor önmagukhoz képest meglepően hosszúak a dalok, érezhetően más hangulatot próbáltak megragadni, de túl sok esetben ez egyszerűen unalomba fullad a matek. Az Adderallhoz hasonló kísérletekkel sem az a baj, hogy atipikus tőlük (egyébként korábban is voltak hasonló próbálkozásaik) , hanem, h egyszerűen unalmas maga a dal, simán elmegy mellettem. Most azt mondom, hogy a Yen, a Hive Mind és a Medicine for the Dead hármasa az, ami kurva erős, további kifejezett csúcspontot nem tudnék említeni.
Ugyan, 23 évvel az elképesztően sikeres debütlemezük után még mindig stadionokat töltenek meg és azt csinálnak a lemezeiken, amit csak akarnak. Elég nagy dolgok ezek, nem kell odavizionálni azt, ami ott van. Én nem vagyok egy nagy fan, de ez szerintem egy korrekt lemez, tele izgalmas ötletekkel, pár kiemelkedő dallal. Bárcsak minden banda így tudna megöregedni.
Vannak, akik szerint igen, vannak, akik szerint nincs.
http://www.shockmagazin.hu/hirek/the-end-so-far-megjelent-es-vegighallgathato-a-slipknot-uj-lemeze
Ebben egyetértünk. De egyelőre nem akarom elhinni, hogy ennyire elmegy mellettem egy Slipknot-lemez...
Olyan mint a fogatlan oroszlán, még mindig félnek tőle, morogni tud, meg csatarászni de harapni már nem. Próbáltak most mások lenni, az addler tök jó szám, de az egy leprous/ghost dal, a záró szám is marha jó, meg a medince is, de ezek meg marilyn manson dalok. A yen, hivemind amik önállóan is azt mondom megütik a mércét. A chapeltown, dying eléggé bonus track szagú dalok, de még összességében a jobbak közül valók.
A Heirloom, De Sade, warranty, h377-te tényleg nem nagyon lehet már mit kezdeni. Arra nem tért ki Ádám, (de lehet csak én hallom, már bele, mert most nagyon sok 90-es évek közepi-végi, 00's elejei nu metalt hallgatok újabban megint), hogy jó nagyokat szippantottak ebből 90-es évek második felének vibejából (fasza képzavar de na'). Csomó helyen hallok Mechanical Animalst, Issuest vagy Sevendust-ot.
Objektíven nézve is szerintem az egyik legkevésbé eltalált lemezük. Olyan 7 pontos. Nem a kísérletezgetés miatt, hanem a középszerű uncsi dalok miatt.