Két zenekarral is aktív évet tervez 2014-re Leif Edling: a lemezkészítő pályafutását befejező, Mats Levénnel kiálló Candlemass és az énekesnős doomban utazó Avatarium egyaránt sokat mozog majd jövőre. A basszusgitáros ugyanakkor elismerte: cseppet sem könnyű manapság beindítani egy új csapatot.
„Roberttel nem volt könnyű zöld ágra vergődni”, mondta a DeadRhetoricnak Edling Robert Lowe távozásáról. „Óriási hangja van, ebben a stílusban a világ egyik legfantasztikusabb énekese, istenáldotta tehetség, de Mats Levénnel sokkal profibb módon lehet együtt dolgozni. Minden Candlemass dalt kívülről fúj, és legalább olyan jól is énekli ezeket, mint Robert vagy Messiah Marcolin vagy akárki, ha nem jobban. Kibaszott fantasztikus koncerteket nyomtunk vele eddig, tényleg nem tudom eléggé dicsérni. Talán korábban kellett volna megkeresnünk!”
A Candlemass több közeljövőben esedékes fesztiválon is elejétől végéig eljátssza majd a klasszikus Ancient Dreams albumot, Edling azonban nagy erőkkel tolja Avatarium nevű új csapatát is, amely nemrég adta ki kiváló bemutatkozó lemezét. Könnyű dolga azonban még neki sincs, hiába ismert underground szinten a neve és a munkássága. „Sokkal nehezebb manapság lemezszerződéshez jutni, és főleg nagyobb céghez aláírni. Ha nem vársz semmit, és megelégszel két-háromezer, esetleg ötezer euróval, persze nagy megkönnyebbülés leszerződni valahová, ahol aztán elvárják tőled, hogy készíts lemezt, akármilyen nehéz is ez, sőt, valaki még pénzt is szeretne keresni ebből. Persze megértem ezt a letöltögetések miatt. Én is éreztem, amikor kiadót kerestünk, és meghallgattam az ajánlatokat, hogy nem könnyű manapság megállapodni. Viszont akármennyire is értem meg a kiadókat, egy jó album elkészítéséhez pénzre van szükség. Én old school stúdióban dolgozom az old school munkamódszerrel: igazi dobokkal, igazi stúdióban. Ez persze nem egyszerű, ha ötezer eurót kapsz arra, hogy felvedd és megkeverd a teljes lemezedet. Nem is igazán tudok így melózni, de ezzel most nem kifogásokat keresek. Én azt akarom, hogy a lemez jól szóljon, és jó keverése legyen. Ez tíz-tizenötezer dollár alatt nem nagyon valósítható meg. Ez a helyzet, így én sem keresek már ebből semmi pénzt… Annak idején abszolút nem volt nehéz megszerezni mondjuk húszezer dollárt egy stúdiófelvételhez.”
Hozzászólások
Ez így tulajdonképpen mind igaz...
Pink Floyd The Wall költségvetés--1000 Candlemass lemez
Nos, ez esetben rajta, tanulja meg őket kezelni, és akkor nem kell a nagy lóvé azok felé, akik már tudják kezelni.
Egyszer a Pink Floyd kapta meg azt a beszólást (valamikor a hetvenes évek elején), hogy ők csak elbújnak a technika mögé. Mire Waters azt válaszolta, hogy rendben, tessék, itt a cuccunk, egy óra múlva itt lesz sok ezer ember, ámulatba lehet őket ejteni.
De hát nem értünk ezekhez a bonyolult cuccokhoz.
Waters ismét válaszolt: Igen, nekünk is sok évünkbe telt, míg megtanultuk, hogy lehet őket irányítani...
Ő nem panaszkodott, hanem cselekedett.
Ha helyzet van, azon lehet ríni, vagy lehet hozzá alkalmazkodni... Van aki elvárja, hogy megoldják a problémákat mások, van, aki meg megoldja azokat.
De panaszkodni könnyebb...
Ez így ebben a formában nem igaz, mert készíthető.
Ugyanakkor a cikkben ez van:
"Én old school stúdióban dolgozom az old school munkamódszerrel : igazi dobokkal, igazi stúdióban. Ez persze nem egyszerű, ha ötezer eurót kapsz arra, hogy felvedd és megkeverd a teljes lemezedet. Nem is igazán tudok így melózni, de ezzel most nem kifogásokat keresek. Én azt akarom, hogy a lemez jól szóljon, és jó keverése legyen. Ez tíz-tizenötezer dollár alatt nem nagyon valósítható meg."
Ez így már megállhat, bár az összeget nyilván nem tudhatom innen Magyarországról , mindenesetre hangmérnököt, stúdióidőt (bérlés) fizetni (főleg, ha pl. nincs reampolás és minden egyes gitárhangot ott, a feljátszóhelyis égben, kimikrofonozott ládával vesznek fel) nem két fillér (dollár).
...
Viszont aki azért nem csinál lemezt, mert nincs tíz-tizenötezer dollárja megkevertetni, annak nem is kell lemezt csinálnia.