Kicsit módosítottunk a pontozási rendszerünkön, amit eddig nem használtunk ki elég alaposan, és ti is gyakran kérdeztetek róla. Innentől fogva igyekszünk következetesen ragaszkodni az alább lefektetett skálához.
A pontozás alapvetően minden magazin esetében megosztó témakör, a Shock! esetében sincs ez másképp. Főleg annak fényében, hogy 1998 óta létezünk, és ugyan a mostani stáb magja hosszú évek óta állandónak tekinthető, előtte többször is teljesen kicserélődött a szerkesztőség. Emellett többször is ide-oda tolódtak a hangsúlyok a számszerű értékeléseknél, sőt, akár egyénileg is módosulhattak az évek során a szempontok. Mindez azt eredményezte, hogy ha valaki csak úgy random tallózgat a lemezkritikák között, komoly következetlenségekre figyelhet fel a pontoknál. Kommentekben, emailekben, élő beszélgetésekben visszatérő kérdésről beszélünk, mi magunk is éreztük, hogy akadnak problémák e téren, így úgy döntöttünk, egységesítjük a pontozási szisztémát.
Nem titok, hogy házon belül is komoly agyalás, sőt, vita előzte meg a döntést, amelynek során ötletként a százalékos megoldás is felmerült, sőt, még az is, hogy a jövőben egyáltalán ne értékeljünk számszerűen, a szöveges recenzió úgyis tükrözi a szerző véleményét az adott albumról. Ezt végül persze elvetettük, de az például tényleg egy hajszálon múlott, hogy nem váltotta fel a tízes osztályozást az ötpontos rendszer. A végső kompromisszum azonban egy olyan tízes skála lett, amihez innentől fogva (vagyis nagyjából októbertől) mindenki igyekszik tartani magát, vagyis a dolgok ezen része – remélhetőleg – nem lesz többé kérdés. Mert ugye minek is tagadnánk, ha némileg sarkítjuk a helyzetet, eddig nagyjából így pontoztunk: 5-tel bezárólag – szar, 6 – elégséges, 7 – közepes, 8 – jó, 9 – jeles, 10 – kitűnő. Kutathatnánk, miért alakult ez így, de sok értelme nincs, a lényeg, hogy nem használtuk ki a tízes rendszer adta lehetőségeket. Ezt most igyekeztünk árnyalni, így innentől fogva nagyjából ezt takarják a pontszámok:
10 – hibátlan mestermunka, amire évek múlva klasszikusként fogunk visszaemlékezni
9 – stílusában kiemelkedő lemez
8 – élvezetes, de nem eget rengető album
7 – becsületes iparosmunka
6 – pozitív felé billegő mérleg egyértelmű gyenge pontokkal
5 – közepes teljesítmény
4 – átlag alatti produkció
3 – gyenge, még épphogy hallgatható album
2 – csapnivaló lemez
1 – kiemelkedően rossz album, érthetetlen, hogyan jelenhetett meg
0 – teljesen értékelhetetlen, totálisan hallgathatatlan
Nyilván lehet további szőrszálhasogatást folytatni arról, mi határolja el egymástól a becsületes iparosmunkát és az élvezetes, de nem eget rengető albumokat, netán a csapnivalót a kiemelkedően rossztól, ám ezt inkább meghagyjuk nektek, bár talán azért így is érezni lehet a hangsúlyokat. A legfontosabb, hogy visszamenőleg természetesen nem nyúltunk bele semmibe, de innentől fogva a fenti pontozási rendszer az irányadó.
Hozzászólások
Ezeket olvasva felrémlenek előttem az MHH régi szépreményű hangpróbás pontozásai, ahol egy death metal lemezere mindenki adott kettes, meg hármast, Zubor Olly meg nyomta rájuk a tízeseket!
A "Burn the Sun" minden idők egyik legjobb albuma. (Az új lemez sem lesz gyenge, bár az már nem Ark néven jelenik meg.)
A lehetséges legjobb szerintem ilyen múlttal, ennyi év után. De nem fogok rá tízest adni. :)
Az At War With Reality is olyan lesz? :D
Követelem végre az egyik kedvenc lemezem, a St. Anger kritikáját! Kösz! :D
Miért is kifejező a 7/10? A mellékelt ábra mutatja, hogy nem az, magyarázgatni kell az értékeket. Egyébként tök mindegy, már eldöntötték, csak kb. 15 éve azt látom, hogy ahol a 10 pontos értékelést használják, ott folyamatosan megy a vita, magyarázkodás róla. Az érdemjegy meg egyértelmű lenne.
Egyébként megmondom őszintén, én akkor figyelek fel egy adott ponta itt, ha 10-es, vagy ha 5-nél kevesebb. Az, hogy 6,7, vagy 8-at kapott piszokul hidegen hagy.
Ugyanezt gondolom én is, hiszen így akkor új lemezeknél a 10-es nem is létezik. Hozzáteszem: jómagam az ötös skálára szavaztam.
Csak azt ne! Az iskolai osztályzási rendszert meg egy metal fanzine pontozási rendszerét ne keverjük már! Amúgy meg 10-es számrendszerben számolunk, éppen ezért sokkal kifejezőbb egy7\10, mint mondjuk egy 4\5. A 4q5 óhatatlanul mindenkiben erős lemez képét keltené, mert mindenki egy 80% körüli lemezre gondolna, pedig csak egy jobb átlag lemezről lenne szó.
Szóba jött itt még az is , hogy sz.r lemezekről nem igazán ír senki. azért ez túlzás. Ha egy nagy bandának kijön a lemeze, arról akkor is írnak, ha sz.r. Amúgy meg vissza lehet nézni a Shock kritikáit, azért vannak ott 5 alatti pontszámok is szép számmal. Szóval maradjon csak a 10-es rendszer.
De hát a kritikus is csak ember. Ha már ezt a mesterséget gyakorolja törvényszerű, hogy előbb-utóbb ellentmondásba kerül akár a kollégájával is mondjuk ugyanarról a lemezről. Nincs ebben semmi necces. Az a necces, ha a kedvenc mellényúl. Egy ilyen esetben mindenképp neki van mit vállalnia (mármint a kedvencnek) nem?
Amúgy szerintem is az 5-ös rendszer lenne a célszerűbb. Nem lehet, hogy így kissé túl lesz bonyolítva? Aszongya: 2 pont csapnivaló, 1 pont kiemelkedően rossz, ez valahogy erőltetettnek tűnik. Ezen a szinten már nem mindegy?
Ráadásul mindent az idő dönt el, ahogy előttem már páran pedzegették.
Basszus, 576Kbyte! Hát mekkora újság volt már az!!! Könnybe lábadt a szemem a nosztalgiától!
Keblemre!
és ha esetleg egy-két bekezdésben, különvéleményké nt "belebeszélnétek " egymás kritikáiba? :-)
Más. Az én kedvenc pontozási szisztémám az volt, amit a néhai 576Kbyte magazin vezetett be még jó 14-15 éve: 59%-99% közt voltak értékelések. Mert 59% alatt fölösleges írni róla, 100%-os produktum meg nincs - Illetve amikor azt majd kiadják egyszer, akkor úgyis le lehet húzni a függönyt, mert a tökéletes mestermű után ugyan mi értelme bármelyik másikkal foglalkozni?