Biztosan állítható: 2016 nemcsak az egyik legszürreálisabb évként, de egyben a legkülönbözőbb ikonok tömeges távozásának esztendejeként vonul majd be a történelembe. A folyamat mögött természetesen felesleges ezoterikus okokat sejteni, egyszerűen csak most jutottunk el abba a korszakba, amikor a biológia már győzedelmeskedik a 20. század második felének meghatározó személyiségein. És ugyan a Shock! alapvetően rockzenei oldal, természetesen minket sem kizárólag Keith Emerson és Greg Lake, Jimmy Bain és Leonard Haze, Nick Menza és Piotr Grudziński, illetve szélesebb merítéssel David Bowie, Prince vagy Leonard Cohen halála sújtott le, hanem az olyan legendák távozása is, mint Muhammad Ali, Gene Wilder, Alan Rickman vagy éppen mindnyájunk legnagyobb gyermekkori kedvence, Bud Spencer. És ugyan ki másra is emlékeznénk pont karácsonykor, mint mindnyájunk legnagyobb gyermekkori kedvencére? (Shock!)
A '80-as évek közepén-végén ugyan már nagyon köhögött a létező szocializmus, de azért abban az Isten háta mögötti alföldi kisvárosban, ahol felnőttem, még mindig nem túl sok szórakozási-kulturálódási lehetőség akadt. (Nem mintha ma sokkal jobb lenne az Isten háta mögötti alföldi kisvárosok helyzete, sőt – de ezt most hagyjuk.) Ezért volt aztán szinte ünnepnap, ha édesapámmal moziba mentünk. Na, nem mintha a filmszínház aztán valami borzasztóan naprakész lett volna a hanyatló nyugat filmsikerei tekintetében, de rendre műsorára tűzött – általában késő délutáni idősávban – a lakosság egészének érdeklődésére számot tartó Bud Spencer/Terence Hill filmremekeket is. A mozizás ezáltal valami olyan közösségi élménnyé változott át, amely által egyrészt mindig teltházzal kellett számolni, másrészt viszont az ember az összes haverjával összefuthatott az aulában néhány mondat erejéig (ahol egyébiránt remek büfé is működött: gyerekeknek többek között Pepsit, kicsit nagyobbaknak meg sört árusítva). Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy ez is közrejátszott apám döntésében, miszerint minden esetben velem tartott, bár igazából elég meggyőzően hangzott az édesanyámnak előadott „a gyerek még kicsi, nem mehet el egyedül" rigmus is. Ráadásul úgy emlékszem, sokszor legalább annyira élvezte a megtekintett filmeket, mint én magam.
Merthogy én még valóban igen kicsi voltam, és sokszor csak azért hahotáztam nagyokat a nagydarab, morcos és rettentően keményöklű fickó, meg a fürge, vékony, mosolygós szőke barátja kalandjain, mert olyan nagyot csattantak a pofonok, pláne hogy a felnőttek is mindig nevettek. A poénok egy részét nem is értettem, de ez nem akadályozott meg benne, hogy hétről-hétre skubizzam a mozi előtt kifüggesztett műsorújságot, azt vizslatva, jövő héten lesz-e megint „badszpenszerterenszhill" film. És általában volt is, mi pedig szépen sorjában megnéztük a Nincs kettő négy nélkült, a Kincs, ami nincset, a Bűnvadászokat, Az Ördög jobb és bal kezét, a Különben dühbe jövünket, a Nyomás utánát és az Én a vízilovakkal vagyokot – a legtöbbet többször is. Ezek a mozizások ott vannak egész gyermekkorom kedvenc pillanatai között, még ha nem sokkal később el is költöztünk, én pedig már elég naggyá váltam ahhoz, hogy egyedül menjek moziba. Például az Emlékmásra, meg az Elemi ösztönre, de a két olasz fickót akkor sem feledtem soha, és kitörő örömmel röhögtem végig bármely filmjüket, volt bár a helyszín kertmozi, tévé, multiplex, vagy éppen ütött-kopott kazettát rendre begyűrő videómagnó előtti nappali. És addigra már a poénokat is szinte teljes mértékben értettem.
Vannak olyam mondatok, idézetek, amiket az ember gyermek- vagy tinédzser korában innen-onnan felszippant, hogy beépítve szókincsébe sajátjaként használja őket tovább. Számomra a „Mennyire vagy túsz?”, a „Mint az közismert…” és a „Felállok, meghalsz!” mellett a „Kirby a parancsnok.” és a „Te mondd, hogy rablótámadás, a te hangod mélyebb!” is ilyen. Így, mikor felmerült, hogy egyfajta vezeklésként, lelki üdvünk érdekében Bud Spencer és Terence Hill életművéről, azaz a sok sátánista rikácsolás után végre valami értelmes dologról is írjunk, nem is volt kérdés, hogy arra a Bűnvadászokra esik a választásom, amely éppen jövőre lesz negyvenéves.
Ahogy korosztályomból vélhetően mindenki, úgy én is Tom és Jerryn, Star Warson, meg Spencer/Hill-filmeken nevelkedtem, és ugyan a legnagyobb klasszikusok (tehát a Kincs, ami nincs, a Különben dühbe jövünk, az És megint dühbe jövünk, a Nyomás utána és a Nincs kettő négy nélkül) is hatalmas kedvenceim, talán a rendőrös vonal talált be nálam leginkább. Azaz a Terence Hill-szóló Szuperzsaru, meg a Bűnvadászok. Utóbbiban aztán tényleg minden benne van, ami menő: kikötői vagányság, rengeteg pofon, király motorok, nagy zabálás, jó csajok plusz egy halom többé-kevésbé rejtett poén és visszautalás a kettős korábbi filmjeire. Meg egy rakat hatalmas duma („Véremben van a bűnözés!”, „A tigriskölyök egy kretén állat.”) és király jelenet (Wilbur Walsh beszélgetése a diliházi alkalmazottakkal vagy McBride kapitány kiképzés előtti monológja megunhatatlan), amelyek felnőtt fejjel is roppant szórakoztatóak… Ráadásul a szinkron is zseniális: Bujtor István és Újréti László mellett a mellékszereplők magyar hangjai is fenomenálisak. Többek között Huszár László mint McBride és Szersén Gyula is óriási, így el sem tudom képzelni, hogy eredeti nyelven akár csak megközelítheti a film azt az élményt, amit magyarul nyújt. Legutoljára épp idén, a prágai RHCP-buliról hazafelé, a dugóban araszolva láttam, így pedig még az autópályán történő vánszorgás is jó élménnyé vált. (Szomorú aktualitása is van a Bűnvadászoknak, mivel Bud Spencer mellett a McBride papát alakító David Huddleston is idén hunyt el.)
Nem tudom biztosan, de azt hiszem, sokan járhattak hozzám hasonló cipőben, és talán ez is közrejátszott abban, hogy a 86 évesen idén elhunyt Carlo Pedersoli és jó évtizeddel fiatalabb cimborája, Mario Girotti filmjei ennyire elsöprő és soha nem múló hatást váltottak ki a magyar nézőkből, mondataik-jeleneteik-fizimiskájuk ugyanúgy a globális tudatalatti részévé váltak, mint például a Macskafogó, a Tanú, vagy éppen a Monty Python, sőt, talán még azoknál is jobban. Nekem például vannak olyan barátaim, akik képesek jó 15-20 percen keresztül hiba nélkül idézni a páros filmjeiből komplett párbeszédeket (ezúton is üdv, Zolika és Lackó!), de ha hagynánk nekik, talán az egész filmet el tudnák játszani. De hát igazuk is van, én sem tudtam kinőni soha abból a korból, hogy pironkodás nélkül idéznék bármilyen élethelyzetben klasszikus Spencer/Hill mondatokat - de nem is akarok.
Választhattam volna bármely fentebb felsorolt remekművüket, én viszont az ...És megint dühbe jövünk mellett tettem le a voksomat. Mert ez volt a legelső, amit láttam, ez tetszett és tetszik mind a mai napig a legjobban, és talán ebből tudok a legtöbb vidám pillanatra visszaemlékezni. Az olyanokra, mint a „- Mi ez, hagymás bab? - Nem, krumplis hal." - párbeszéd, ami így leírva talán nem tűnik valami nagy truvájnak, de a hozzá tartozó jeleneten csak az nem röhög, akinek nemhogy humorérzéke, de még szíve sincs. Vagy „Zsugabubus" pókercsatái, a halhatatlan mondat, miszerint: „Bunkó vagy, Bugsy!", a narancsfacsarós fogadás, a jelen sorok szerzője által is gyakorta használt „búbánatos aszottmajom"-kifejezés, vagy éppen a vak Papi jelenetei, aki kék szemet szeretne, mert „vagy kék, vagy semmi"! (Kékszemű révén, meg tudom érteni az öreget.) Hogy a „pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt" mindenki által használt, örökbecsű mondatot már ne is említsük (kommentben szeretettel várjuk, hogy milyen fagyi van helyette!), vagy azt, hogy a betoncipős Joe de Miro figuráját még a Superbutt is felhasználta a kettes lemezén.
Sok mindenről lehetne és talán kellene is még beszélni, a zseniális szinkrontól elkezdve azon át, hogy a filmet jegyző, és általában inkább spagetti-westernekben jeleskedő Sergio Corbucci igazi zseni volt (lásd még: Django Franco Neróval, vagy épp a Kincs, ami nincs a Spencer/Hill-párossal), mint ahogy a fimzenét jegyző de Angelis tesók is, vagy hogy milyen jó választás volt, hogy a történet középpontjába a szerencsejátékokat helyező (és mind az eredeti olasz, mind pedig az angol címében erre utaló, csak éppen a magyar filmesek által elferdített és jócskán megtévesztő elnevezésű) film éppen a digó emigránsok által sűrűn lakott Miamiban játszódik, mint számos olasz film akkoriban. Ezúttal csak egyetlen apró geg a végére, amely jelzi, mennyire professzionális aprólékossággal is terveztek meg mindent: a filmben Charlie Firpo (őt játssza Bud Spencer, de ezt úgyis mindenki tudja) egy híres pelota-játékosnak adja ki magát, egy bizonyos Ramón Serranonak. Márpedig a pelota egy különös, baszk eredetű játék, a fallabda őse, amit jelenleg is leginkább Spanyolországban és az Egyesült Államok spanyolok által sűrűn lakott vidékein, így természetesen Floridában művelnek, ahol a film is játszódik – a súlyproblémákkal küzdő játékos nevére kísértetiesen hasonlító jamón serrano pedig egy spanyol sonkafajta, ami igen népszerű a latin népesség körében. Ugye, hogy nem semmi poén ez sem?
Nem hiszem, hogy él olyan ember Magyarországon, aki ezt a fimet ne látta volna, de ha valami miatt mégis kimaradtál volna a szórásból, ne késlekedj! Egészen biztos, hogy nem fogsz mellélőni, én speciel még egyetlen emberrel sem találkoztam, aki ezt a filmet ne imádta volna. De nem is szeretnék!
Hozzászólások
A fordítóknak tényíleg csak gratulálni lehet,sok köze van a filmnek a Különben dühbe jövünk-höz...
A filmről : ugye 1978-ban készült,amikor a diszkóőrület a tetőfokán volt és ez a film készítőire is hatást gyakorolt.Nem véletlenül tették be szerintem azt a jelenetet a filmbe,hogy Hill betér egy diszkóba, nem beszélve Travolta említéséről,his zen akkor ő volt az aktuális bálvány a Szombat esti lázbeli szerepe kapcsán.Lehet,hogy egy tizenévesnek ez fura,hiszen a fiatalabb korosztályok tudatában Travolta inkább Tarantino-színészként él.
Gyakorlatilag ez az az időszak,amikor a klasszikus értelemben vett rockzene korszaka véget ér (Slash is említi az önéletrajzában, hogy '77-'78-ig még a legkommerszebb zenék is a rockból indultak ki, ez ekkor befejeződik), megváltozik az öltözködés, ill. a hajviselet (ekkor szűnik meg a hosszú haj divatja a férfiaknál- mármint abban az értelemben,hogy még olyanok is,akik nem hallgattak Purple-t,Zep-et,stb. is hosszú hajat hordtak.) Érdekes ilyen szemszögből is nézni a filmet.
Csodálkozom, hogy a westernfilmjeik et nem említette senki, pedig azért ezek is hallhatatlan klasszikusok:
Az ordog jobb és bal keze 1.-2.
Nincs bocsánat
Akik csizmában halnak meg
Bunyó karácsonyig
Meg aztán kulon Terence Hill-nek is vannak fasza westernjei:
Vigyazat Vadnyugat
Nevem senki
Nekem Pupi Avati visz mindent. A Bűvös arkánumot, meg a Nevető ablakos házat akárhányszor meg tudom nézni.
Egy baj van csak velük: a filmipar az azóta eltelt három évtizedben is kitermelt számos remek alkotást, Hollywood ugyanúgy, mint a másik parti függetlenek meg az európaiak. A televíziócsator nák többsége pedig ezt vagy nem hajlandó észrevenni, vagy pedig a jogdíjakkal sóherkednek, és folyton csak ugyanazt tolják a nézők arcába, amitől az ember csak csömört kap.
Jó persze, régen voltak videotékák, ma meg van internet, de a közízlést még mindig inkább a tévé határozza meg, és azért tehetnének, hogy az emberek rájöjjenek, mennyi jó dolog van még a világon. (Ne tessék félreérteni: nem átnevelni kell őket, csak a tudatukat szélesíteni. Ez olyan, mint a gasztronómia: aki eddig pörköltön meg töltött káposztán élt, az attól is szeretheti még azokat, ha más ízeket is megkedvel.)
Lucio Fulci! Meg úgy a komplett kvázi "B" (egyesek szerint "C", vagy zsé) horror-éra a '70-esek második felétől kb. '90-nel bezárólag. Digó & jenki. Tipikus vagy utálod, vagy beszippant.
The Beyond ('81). Az alfa és omega. Fulci mestertől. Én ezt ajánlom mindenkinek, aki ismerkedni szeretne a műfajjal. A másik a Dellamorte Dellamore ('94) Soavi rendezésében, ami egy egész más történet, de szintén hatalmas kult.
Köszi a tippeket! Már ezért az egy kommentért megérte megírnom a cikket! Nagy spagettiwestern rajongó vagyok, de ebben a listában azért van 1-2 újdonság. Utánuk is nézek!
Jó, hát az Il grande silenzio az egyik legfontosabb spagettiwestern , illik ismerni :) Corbuccitól a Companeros meg az Il mercenario is nagyon jó, de ha igazán jó spagettiket akartok nézni, akkor Sergio Sollima cuccait ne hagyjátok ki - csak három spagettit rendezett, de mindhárom óriási, Tomas Miliannal, Gian Maria Volontéval, Lee Van Cleeffel: The Big Gundown, Face to Face, Run Man Run. De a Death Rides A Horse (szintén Lee van Cleef), az A Bullet for the General (Volonte), a Day of Anger (Giuliano Gemma + Lee Van Cleef), vagy a Johnny Hamlet (a cím nem véletlen, Corbucci ötlete volt, de egy másik nagyágyú, Castellari rendezte) is kiváló! Gyerekek, a spegettiwestern egy csodálatos világ, akárcsak a BudTerence univerzum, de ha a digókról van szó, ott azért nagyon nagy dolgok történtek ezeken kívül is a "B" filmezésben a 60-as évek közepétől úgy a nyolcvanas évek közepéig, giallók, policsieszkók, horrorok...mennyi remek órát eltöltöttem már ezekkel :)))))
Akkor ott vannak a Funes filmek Haumann Péter eszméletlen zseniális szinkronizálásá val...de ezek világszerte hatalmas népszerűségnek örvendenek...ez már nemcsak a szinkron...bár tény kegyetlen jó szinkron hangjaink vannak ill. sajna voltak mint Szakácsi Sándor,Kránitz Lajos,Haas Vander,Kaszás Attila etc...
Egyvalakit????Azért mert TE elkapcsolsz,az még nem mindenki!!!Amúg y nézettségi mutató alapján is többször vert tönkre bármit egy BSTH film.
Köszi a tippet,amúgy is ez a téli időszak az,amikor valamiért rá vagyok kattanva a régi western filmekre.Ha én is ajánlhatok valamit, akkor feltétlenül nézzétek meg a Clint Eastwood féle western filmeket(már aki nem látta),mint a Fakó lovas,Fennsíkok csavargója vagy A törvényen kívüli Josey Walles.Jó szórakozást!!
Ezek olyanok, mint a Macskafogó vagy a Bujtor féle Csöpi filmek, mindig adnak valami pluszt...
Érdekes, hogy pár éve olasz srácokkal dolgoztunk itt Pesten. Egyikük beszélt csak angolul, és egy idő után, mikor picit összehaverkodtu nk, mondom neki, jaj de jó nektek, eredetiben olaszul hallgathatjátok a mestert. Néz rám nagy szemekkel. Mondom hát Bud Spencer. Néz rám bambán. Mondom Carlo Pedersoli, ne idegesíts már. Fogalma nem volt ki az, pedig harminc elmúlt...
Talán ezért is jött ide Bud fia, hogy megnézze azt a bizonyos graffitit a Kopaszi-gátnál, mert mi magyarok bezzeg imádjuk és nem nagyon felejtjük el!;-)