Annyira csúnya, hogy már szép. Ha jól rémlik, eredetileg Barbra Streisandre használták ezt a nem túlzottan hízelgő kijelentést, de azóta már sok mindenre és sok mindenkire láttam leírva: Psota Irénre, kínai meztelen kutyára, modern épületekre, rettentően rusnya gyerekekre, vagy épp egy divatos ruhakölteményre. Pedig igazából csak egyetlen dolog van, ami hűen kifejezi a mondás lényegét, és az nem más, mint a Crowbar zenéje. Amiben örökkön ott vibrál a világ minden feszültsége, fájdalma és nyomora, mégis jólesik hallgatni, ahányszor csak az ember keze ügyébe kerül. Mint maga a főhős: rettentően ronda, ám végtelenül barátságos és szimpatikus figura, akiről süt, hogy mennyire imád zenélni. Ha valaha is láttad már koncerten (és az tök mindegy, hogy milyen formációval), tudod, miről beszélek.
megjelenés:
2014 |
kiadó:
Century Media / eOne |
pontszám:
10 /10 Szerinted hány pont?
|
Kirk Windstein sosem tagadta, hogy igazi szerelemgyerekének a Crowbart tekinti, ami lehet, hogy más teendői miatt – amikben mindig százszázalékos erőbedobással vett részt – éppen kissé háttérbe szorul, talán teljességgel átalakul a felállás is, akár hosszú szünetek következhetnek, de senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy a prioritást mindenkor ez a banda fogja élvezni. Így aztán semmi meglepő nem volt abban sem, mikor kiderült, hogy Kirk még a Down-beli beton biztos tagságát is képes odadobni, ha úgy érzi, hogy most a Crowbarral jött el az idő mocorogni. Ráadásul döntése jogosságához kétség nem férhet, a legutóbbi Pajszer lemez, a zseniális Sever The Wicked Hand egy olyannyira ereje teljében lévő csapatot mutatott, ami után hatalmas baklövés lett volna újra beiktatni egy öt-hatéves pauzát. Pláne, hogy idén jubileumi éve van a zenekarnak: nem elég, hogy kerek negyedszázada tapodják tonnás lépteikkel a sárgolyót, de a következő nagylemez ráadásul éppen a tizedik a sorban. Emellett – a Crowbarra nem mindig jellemző módon - a tagság is egészen stabilnak tűnt, oké, Patrick Bruders ugye épp a Down miatt dobbantott, de Matthew Brunson gitáros és Tommy Buckley dobos maradt. Pat utódja is hamar meglett a tökéletesen ismeretlen (számomra legalábbis mindenképp) Jeff Golden személyében, úgyhogy nem lett volna semmi kifogás, ha a Symmetry In Black gyengén sikerül. Mázli, hogy nem így történt.
A Crowbar legkésőbb a Broken Glass / Odd Fellows Rest idejére rájött arra, hogy hogyan kell tökéletes sludge metal anyagot készíteni, így nem lehet elvárni tőlük, hogy lemezről lemezre fejlődjenek, bőven elég, ha csak tartják a szintet. És ahogy a felvezető dobtéma után rám rontott a Walk With Knowledge Wisely riffszörnyetege, rögtön tudtam, nem lesz itten semmiféle lanyhulás, csalódás, vagy „jó-jó, de azért..." típusú mondatok puffogtatása. A világ legagresszívebben bugyogó riffjeit még mindig Mr. Windstein tudja megírni és tömzsi ujjaival eljátszani, ezt kár is lenne vitatni, az pedig egyenes hajmeresztő, ahogy szinte minden egyes dalban folyamatosan képes fokozni a fájdalmasan zokogó riffjei által keltett hangulatot. Sosem esik túlzásba, mindig épp csak egyetlen lépéssel megy tovább, mint gondolnánk, amire remek példa a másodikként érkező hideglelős Symmetry In White, amiben ráadásul akár énekelni is lehetne azokat a bizonyos gitártémákat.
Apropó, ének – Kirk kapitány félelmetesen nagyot fejlődött ezen a téren a korai anyagokhoz képest! Ez már az említett Symmetryben is fület szúr, de aztán a The Taste Of Dyingban válik teljesen egyértelművé. Amíg régen jobbára csak bömbölt, most egyre többször próbálkozik agresszív dallamokkal, és ha igazán nagyot akarnék mondani, akár azt is kijelenthetném, hogy teljesítménye igazából nem is marad el amögött, amit a mára sajnos jócskán megkopott hangszálú Phil Anselmo művel a Downban. A doomos Reflection Of Deceit refrénje újfent olyan, amitől a hideg futkározik a hátamon, ráadásul milyen gyönyörűen szól már az a gitár a szólórész alatt, miközben Kirk az univerzum minden fájdalmát a füleinkbe bömböli! Ez bizony kapásból megy a legnagyobb Crowbar szerzemények közé! És amikor már éppen arra gondoltam volna, hogy mi van már, sehol egy olyan hamisítatlan Pajszer-féle doomcore tétel, ami gyűlölettel telve rohan végig a tájon, akkor jön az Ageless Decay, ami pont olyan. És persze, hogy közvetlenül ezután érkezik az a letisztult Amaranthine, ami pedig egyszerűen csak csodaszép, és kész. Nem tudom, mennyit trükköztek Kirk apó hangjával a stúdióval, de én bizony sosem gondoltam volna, hogy valaha is ilyen teljesítményre lesz képes! Ahogy pedig a halálba készülő dal végén azt énekli, hogy „I'll never walk alone", az tényleg hátborzongató.
Miután vagy háromszor meghallgattuk az Amaranthine-t (mert meg fogjuk), mehetünk is tovább, hogy egy újabb rémületes riffel találjuk magunkat szembe a The Foreboding képében, miközben a háttérben már megint egészen dallamosra vett ének leng minket körbe. A Shaman Of Belief / Teach The Blind To See / A Wealth Of Empathy triász egy fokkal kevésbé combos ugyan, de szépen hozzák a kötelezőt, emellett a Teach... szerintem tuti Down-dalnak készülhetett egykoron. Az egyébiránt egyszerűen tökéletes hangzással bíró korong végén aztán a Symbolic Suicide kíméletlenül ledarál mindent és mindenkit, aki valami csoda folytán egyáltalán életben eljutott idáig, a dal lezárásában az a mamutsúlyú gitártéma egyszerűen bénító. Némi feloldozást nyerhetünk még a The Piety Of Self-Loathing instrumentális málházásából, de aztán már tényleg nincs tovább.
Meggyőződésem, hogy ezt a fajta muzsikát tényleg nem lehet ennél jobban játszani, ez pedig valóban az ellentmondások zenekara. Ebben a lemezben is benne foglaltatik minden bajunk, bánatunk és szenvedésünk, mégis pozitív energiákkal feltöltődve folytatod a napot, ha lenyomtál egy halálos dózist ebből a Crowbar-szérumból. Hiába, ami nem öl meg, az megerősít, hogy egy másik közkedvelt szállóigével zárjam mondandómat. És ha végül azt kérded, hogy akkor most melyik a jobb, a szintén frankó új Down, vagy a Fekete Szimmetria, akkor a pontszámom válaszolni fog.
A Crowbar június 16-án Budapesten, az A38 Hajón koncertezik. Részletek itt.
Hozzászólások
Eredetiben kötelezően beszerzendő,az idei év egyik legjobb lemeze!
Nem hinném, hogy erőszakkal bármit is le lehet rendezni. Az erőszak erőszakot szül. Semmilyen erőszaknak nem vagyok a támogatója, azonban ha megdobnak kővel nem dobom vissza kenyérrel. Viszont mi a francért dobáloznak, fitogtatják az erőjüket, tolakodnak, ez nagyarcúság, felsőbbrendűség , önzőség, beképzeltség stb. Alacsony értékrend, még a kőkorszakban is nagyobb érdeme volt egy kőbaltának. A tisztelet önmagában hiányzik, ehelyett követelőzés, fenyítés, menőzés van.
Lehet, hogy ha mindegyik kapna egy fejberúgást, javulna a helyzet. Nem vagyok ugyan híve a felesleges erőszaknak, de van az a pont, amikor nem tartod oda a másik orcádat is...
Biztonsági személyzet pedig minden helyen van, a milyensége persze már lehet kérdéses, de semmiképpen sem oldja meg az általad felsorolt problémákat.
Egy olyan fesztiválon, ahol a szabályok tiltják a színpadra mászást, és a jegy megvásárlásával ezt te is elfogadod, miért kéne egyértelműnek lennie, hogy megeshet, hogy valami barom felszalad? Én ki is dobattam volna az egész Deathfest-ről életre szóló kitiltás mellett. Ez nem egy betarthatatlan szabály.
Egyáltalán nem védem a színpadra mászó, tolakodó embereket, de mindig lesznek olyanok, akik színpadra másznak, lerészegednek, kötekednek és sajnos lopnak stb. Ezért kell a biztonsági személyzet, aki normálisan lerendezi az ilyesmit és nem zaklatja az embereket. Ennyi. Én sem vagyok oda az ilyen arcokért. De már jó ideje a metál fesztiválokért, koncertekért sem. Valahogy megcsappant a számuk. Miért is???
Egy olyan fesztiválon, ahol a szabályok tiltják a színpadra mászást, és a jegy megvásárlásával ezt te is elfogadod, miért kéne egyértelműnek lennie, hogy megeshet, hogy valami barom felszalad? Én ki is dobattam volna az egész Deathfest-ről életre szóló kitiltás mellett. Ez nem egy betarthatatlan szabály.
Azt én tudom, hogy para, de mindig is para volt, mivel benne van a pakliban. Téged is bármikor leszedhet egy pszicho/skizo/szociopata a sarki közértben, de ugye te sem rúgsz fejbe senkit, ha neked mennek, miközben csukott szemmel állsz a sörös hűtő előtt és próbálod eldönteni, hogy melyiket és hány dobozt?
A majomrajongón már rajta feküdt egy biztonsági őr és a srác csak a hátán fekve kapálódzott, mint egy páncélos bogár. Totál semmit nem tudott volna ártani Kirknek. Ebben az esetben elfogadhatatlan a fejberúgás. Pláne, hogy egy színpadról letaszított srác lelte halálát és börtönbe került érte a nagy haver.
Az ilyesmi valóban nem elegáns, de Dimebag halála óta para a színpadra felmászó ember.
Most sem hibáztak, ahogy eddig sem tették, csak így tovább!
TEHÁT: NEM!!! KIRK ÉS TÁRSAI EGYÁLTALÁN NEM TANULTAK A LAMB OF GOD ESETBŐL. NEM, KIRK EGYÁLTALÁN NEM MENŐ. !!!4
De mit is magyarázzam, amikor divat a tömegben lányokat is verni (szándékosan!!) , letapogatni a mellüket stb. Tisztelet a kivételnek. Ugye nem kell bővebben kifejtenem, hogy mindez intelligencia kérdése, amin folyamatosan megy a duhaj vita, hogy jaj, bunkónak tartják a metálosokat. Ó
Ha-ha-ha.Kurva jót mulattam.