Csúf dolog egyből így nyitni, de azzal kell kezdenem, hogy haragszom Erik Mårtenssonra. Több oka is van ennek, az egyik az, hogy alapvetően jó dalszerző, jó énekes, a gitárral is tisztességgel bánik, mégis szembetűnő, hogy mennyire megelégszik egy bizonyos sémával, amitől aztán csak nagy nehezen szakad el. A többi, apróbb okokat menet közben sorolom.
Tehát volt ez az Armageddonize, amely eléggé lassan hatott, már-már úgy hittem, placebo az egész, csak akkor működik, ha akarom. Aztán persze akkor is hatott, amikor nem akartam, és a végére egészen elhittem. Most meg itt van ez a Monumentum, és ugyanúgy lassan hat, mint elődje. Vagy hat egyáltalán? Mikor először végigpörgettem, akkor szó szerint végigpörgettem. Így, bizony, hamar türelmetlenséget váltott ki belőlem, egyúttal bosszantott, hogy van ez a csapat, hót tehetségesek, kiváló dallamérzékük van, de legalább a főnöknek megvan mindene a jó munkához, erre elkezdenek kamuzni: ugyanazok az akkordmenetek, hatásvadász óóóó-zás, nyúlfarknyi szólócskák.
A lemez elején a tempó se nagyon változik, ahogy felhúzták a vekkert, úgy halad tíz-tizenkét percen keresztül. A Vertigo masszív riffelése alapvetően helyénvaló is, jó hangulattal indítja a műsort. Kicsit akkor lesz zavaró a helyzet, amikor a második Never Look Back harmóniái szinte ugyanazok, mint előzőleg, mindössze egy hanggal feljebb íródott a dal. A két szám refrénjeit ezért nyugodtan ki lehet cserélni oda-vissza, nem lesz nagy különbség. A soron következő Killing Me esetében sem kell megijedni, ha folyamatos deja vu gyötri a hallgatót, az előző album Stand On Your Feetjének alapjai köszönnek vissza, de ha van jelentkező, aki pontosan kijegyzeteli a kottát, sokat nem kell keresnie, ugyanis annyira egybefolynak a dallamok.
Aztán a másik, számomra elég zavaró jellegzetesség, hogy a markáns, megjegyezhető riffek szépen elolvadnak, mint bogrács alján a szalonna, amint haladunk előre tételről tételre. Helyüket átveszik a zajos, hangos, torzítós akkordok, ami alapból nem lenne gond, viszont így a dalok elvesztik maradék egyediségüket, és még inkább azt érik el, hogy ne lehessen megkülönböztetni a szerzeményeket egymástól. Na de mire volna jó a sok hosszú autóút és a házi teendők végtelen sora, ha nem arra, hogy a rokonszenvből fakadó jóindulat újból és újból lejátszassa a lemezt? Mert az egyszeri hallgató nem szeret annyira csalódni, és ha már egyszer megkedvelte a bandát, akkor nem kéne elengedni olyan egyszerűen.
Így esik meg az a mocsok dolog, hogy sikerül aprócska fogódzókat, szerethető momentumokat találni a dallamok közt. Ilyen például a The Downfall Of Eden végén felbukkanó, keltás beütésű melódia, ahol elég egy félhangocska, hogy belemosódjon a memóriába, aztán máris meg kell hallgatni újfent, olyan kellemes. Mindjárt más a helyzet akkor is, amikor az ügyes kezű Magnus Henriksson (vagy főnöke) úgy gondolja, hogy díszíti a dalt egy frankó szólóval, ez sajnos nagyon ritkán fordul elő a Monumentumon. A Born To Live az egyik ilyen üdítő színfolt, ez egyébként is valószínűleg koncertkedvenc lesz. A For Better Or For Worse is tökéletesen illeszkedik a Csereszabatos Dalok Kamrájának kínálatába. A középrészét feldobja a rövidke virga, egyéb kiemelkedőt nem tudok írni róla, mivel tényleg nem emelkedik ki sem az album átlagából, sem az Armageddonize-hoz képest. Jön, megy.
A No Way Back zakatolós verzéje szeretnivaló, vastag hardrock-riffel operál, önmagában egy egészen klassz dal, kár, hogy a környezete ezt is beolvasztja, és a Night Comes Crawlingról sem tudok mást mondani. Erről éppen a Wide Open ugrott be az előző lemezről, azt kezdtem el dúdolni magamban az alapok hallatán. Ha a Black Rain-jellegű számokból lenne pár ezen a lemezen, valószínűleg sokkal kevésbé dohognék, és a csalódottságom is könnyebben lehetne semlegesíthető. Egyrészt az dallamos monotonitás is megtörik ezen a ponton – jó vicc, a tizenegyedik dalról beszélünk –, másrészt súlyosabb is a lemez átlagánál, és Henriksson odapakolja magát végre. Hogy éppen ne kelljen sokat gondolkodnunk a lezáráson, ahhoz a The Downfall Of Eden akusztikus változatot választották a fiúk, éppen úgy, ahogy az előző művük esetében is történt. Javukra legyen írva ezúttal, hogy ezt a záró darabot nagyon jól elkapták, a torzító és dobok nélküli megoldás nem hat erőltetettnek, és ezáltal klasszul is cseng le az album. Természetesen hibátlanul szól a felvétel, és talán nem is kell külön kiemelni, hogy a hangmérnöki és zenei rendezői teendőket is Mårtensson irányította. Kár, hogy a ritmusjátékról nem lehet különösebb beszámolót készítenem, mert semmi extrát nem kapunk tőlük. Philip Crusner üti a kettő-négyet becsülettel, Magnus Ulfstedt pedig szép csendben eldörmög közben, kész, ennyi.
Akárhogy is pontozok, nem fejezi ki precízen, milyen lett a Monumentum. A nemrég ismertetett Place Vendome-mal vessem egybe? Más jellegű zene, szórakoztató faktorát tekintve viszont ez is lehet olyan jó. Mégis azt mondom, hogy ennek a zenekarnak többet, kiemelkedőbbet kellene mutatnia, az önismétlés ilyen színvonalú zenészektől és dalszerzőktől duplán esik rosszul. Legkésőbb két év múlva erős javulást várok.
Hozzászólások
Az új nóták élőben nagyon működnek, az új dobos állat, Erik Mårtensson egy ZSENI!
A Frontiers meg kurvára nem hányinger, sőt Don Serafinót be kéne iktatni a Rock and Roll Hall of Fame-be, mert nála többet senki nem tett ezért a műfajért az elmúlt 15 évben.
Lapos ,jellegtelen lemez lett...sokkal tobbet vartam tolunk!
Csalodas volt...sajnalom!!