Figyelem! Felhívjuk Kedves Olvasóink figyelmét, hogy a következő kritikában az alábbi kifejezések nem szerepelnek: metal, kétlábgép, neoszimfonikus, hörgés, matek, headbangelés, üvegfúvó. Megértésüket köszönjük!
Sokan nem tudják, de Karl Sanders nem egyszerűen kimagasló muzsikus, hanem egyben párját ritkító zenerégész is. Míg a hivatásos régészek odakint a Szahara hömpölygő homokdűnéi közül próbálják előásni Észak-Afrika valaha létezett legfenségesebb és egyben legtitokzatosabb birodalmának emlékeit, addig ez a szőke úriember az ezernyelvű zenén keresztül végzi saját ásatásait. Karl Sandersnek erre két eszköz is a rendelkezésére áll, mindkettő saját találmánya: egyik a szélsőséges zenék között is etalonnak számító fékevesztett fenevad, a Nile, a másik pedig a sokkalta szelídebb, némileg autentikusabbnak tekinthető szóló project, melynek első feltárásaira 2004-ben került sor Saurian Meditation címmel. Most pedig, öntörvényű régészünk végre elénk tárja második expedíciójának eredményeit Saurian Exorcims név alatt.
Aki hallotta a zenész előző szóló lemezét, már tudhatja is, mire számítson ezen az új korongon. Ambientnek is beillő, a hangulatiságra erősen építő akusztikus szerzeményeken keresztül elevenedik meg előttünk az ókori Egyiptom, annak minden titokzatosságával és varázsával. Ehhez Sanders ezúttal is előszedett mindenféle népi hangszert, aminek valami köze lehet nem csak a fekete kontinenshez, de más ősi, keleti kultúrákhoz is. Bizony, ezúttal a jellegzetes egyiptomi melódiák mellé némi arab és indiai hangulat is társul, így az előző anyagnál egy árnyalatnyival változatosabb dalcsokrot kapunk, amelyen azonban még mindig az egyiptomi hatás a legdominánsabb. Már a vészjósló cím és a nem kevésbé sötét hangulatot árasztó lemezborító láttán nyilvánvalóvá válik, hogy Sanders bátyó ezúttal nem idegszálakat kisimító meditációra hívja rajongóit, mint tette azt előző lemezén. A Saurian Exorcims annál jóval komorabb és zaklatottabb világot tár elénk, bemutatva a Napisten fiainak sötét oldalát.
Ez azonban ne rettentsen el egyetlen érdeklődőt sem, az új Saurian-alkotás ugyanis nemcsak hogy méltó folytatása elődjének, de új, érdekes és izgalmas területekre is elmerészkedik. Teszi mindezt nemcsak a már említett kultúrák tradicionális zenei világainak remekbeszabott újragondolásaival, de a nyugati civilizációban kevésbé ismert közel-keleti és közép-ázsiai népi hangszerek megszólaltatásával is. Egy interjúban Sanders el is árulja, hogy bizony apró csalással ezeket a ritka hangszereket nem tibeti buddhista papoktól vagy bangladesi utcazenészektől szerzi be, mint azt mi naivan elgondolnánk, hanem szimplán egy kis észak-amerikai üzletből rendeli meg őket, jutányos áron. De mindez mit se számít, hisz a lemezen hallható dalfolyam minősége önmagáért beszél. Jellemzően igen kevés az albumon a relaxációs rész, annál több viszont a titkos éjszakákon sötét rituálékat megelevenítő, elevenen lüktető keleties téma, valamint a kínzott női sikoly és a vészterhes férfi kántálás. Mindemellett Karl Sanders előszeretettel használ mindenféle samplert, effekteket pusztán a kívánt hatás fokozása érdekében. Ekképp a Saurian Exorcisms elsőre még kissé hatásvadásznak is tűnhet, divatosan szólva filmzeneszerűnek, ám ez egyáltalán nem jelenthet negatívumot.
Minden erőlködéstől és megfelelni akarástól mentes lemezt manapság már tényleg nagyítóval kell keresni, Karl Sanders azonban egy biztos pont, ha ilyesmire ácsingózunk. Egy eredeti, szabad művész mintegy háromnegyed órányi örömzenéjét hallhatjuk itt, de nyitottság azért szükségeltetik a befogadásához!