A biztonsági metal egyik nagymestere ezúttal sem hazudtolta meg önmagát. Öt hosszú esztendő telt el a legutóbbi Reptilian megjelenése óta, s az énekes csere ellenére (Obsidian Claw a gitár mellé a mikrofont is kérte magának) egy az egyben ugyanazt lehetne írni mindkét albumról. Mert a Keep Of Kalessint egyetlen szóval lehetne jellemezni tökéletesen: kiszámítható. Ami pozitívumként éppúgy értékelhető, mint negatívumként. Ha azt hallja a nép egyszerű gyermeke, hogy új KOK-album készül, nagy valószínűséggel nem íratja fel magának a vérnyomáscsökkentőt. Meghallgatja, aztán elrakja szép emlékei közé, mert amellett, hogy ebben a zenében semmi olyan izgalmas nincs, amitől gyönyörgörcsökben fetrengenénk, meglepő módon sem rossznak, sem unalmasnak nem nevezhetjük. És pont ez az, ami a norvég sárkányszagúakat mérnöki pontossággal a képzeletbeli középbe teszi.
megjelenés:
2015 |
kiadó:
Indie Recordings |
pontszám:
7 /10 Szerinted hány pont?
|
Azon már régen túl vagyunk, hogy az egykor szigorú határokkal rendelkező kategóriákat komolyan vegyük. Black, melodic black vagy death, extreme, valami más? Kutyát nem érdekli már a skatulyázás, valószínűleg a bűrnaciban tocsogó norvégokat sem. Nem mai csapatról beszélünk, nem is várható el tőlük, hogy görcsösen ragaszkodjanak egy merev rendszerhez. Ennek megfelelően az Epistemology is egy hatásos, tudatosan profira szerkesztett katyvasz. A gyökerek erősen érződnek, de ezzel talán ki is fújt a fekete vonal. A telt zeneiség, a slágerközpontú dalok azonban annyira előtérbe kerültek, amilyennel a Reptilian idején ilyen töményen még nem találkoztunk. Ez a kidolgozottság pedig legalább akkora hátránya az albumnak, mint az előnye. Nem lehet szabadulni attól az érzéstől, hogy a próbateremben és a stúdióban is patikamérleget helyeztek el, s azon adagoltak minden másodpercnyi hozzávalót: ide egy kis himnikus refrént, oda egy végletekig csiszolt szólót, emide egy csillogóra polírozott riffet, amoda egy sterilizált káricsálást. Az embert időnként idegesíteni kezdi a precizitás, a kosz és a mocsok hiánya. A melodikus részek már-már paródiaszerűen melodikusak, a gitárszólók egy old school heavy metal bandának is feladnák a leckét, annyira kidolgozottak.
A Necropolis például bármennyire dögösen kezdődik, egyszerűen nem akar véget érni. Több mint hét percen át hallgatjuk ugyanazt a riffet, a többszólamú éneket, a finom, vattacukorba sűrített szólókat, a pöpecül síró-rívó gitárt a végén s bólogatunk persze, hogy ez koncerten mekkorát szólhat, de végig az az érzésünk, a kevesebb bizony néha több. De említhetjük az Introspectiont is, amelynek öt percébe annyi ötletet és melódiát zsúfoltak, hogy rosszabb helyeken négy nóta is kijönne belőle. Itt nem, itt a bőség zavarával küszködünk, amíg csak bírjuk füllel és aggyal. Bírjuk. Ami a ritmusszekciót illeti, az amúgy odarakja az alapfeelinget, ahogyan kell. Dübörögve, ellentmondást nem tűrően hozzák azt a zakatolást, amely egy órán keresztül el sem engedi az áldozatot. A precíz, kegyetlenül dürhő alapok kellő hangulattal ágyaznak meg a gitárnak és a hol operás, hol himnuszba oltott főtémáknak.
Az album legfőbb erénye, hogy képes a zuhanást elkerülni. Amikor már azt mondanánk, hogy igen, fasza, de ha meghallok még egy lombikban gyártott fülbemászó témát, kiugrom inkább egy sörért az ablakon, valahogyan visszazuttyan a sterilitás az egészséges szintre. Meggyőződésem, hogy ezt a fajta egyensúlyozást csak nagyon kevesen képesek profi szinten kivitelezni. A biztonsági játék ennyire csúcsszintű kivitelezéséhez óriási tapasztalat és érzékenység kell. Egyetlen balfaszoskodás elég, hogy az anyag megkapja a tömény giccs jelzőt, ám a Keep Of Kalessin éppen belül tud maradni azon a határon, amely még elviselhető. Pedig a címadó nóta tíz percében többször is rezeg a léc. Már maga a szám hossza is jelzi, hogy önbizalom bőven volt a stúdióban, s időnként el is megy a dal olyan irányba, amitől viszketni kezd az ember tenyere, de egy utolsó pillanatban ügyesen beillesztett váltás vagy egy régebbi téma visszahozatala feledteti az érzést.
Ugyanez vonatkozik a hangzásra is. A Reptilian éles, megemelt feelingjét itt még jobban kidomborították, de ez is az udvariasság határain belül marad. Ismételjük el még egyszer a patikamérleg szót, mert minden, ami az albumon hallható, és ahogyan hallható, sebészi precizitással került oda. Ha van a szerkesztőségben ember, aki fel tudja húzni magát az esetlegességen és az ötletszerűen odadobált zenei cafrangokon, az én vagyok, itt azonban megdöbbentett a véletlenszerűség teljes hiánya és a hibalehetőség ilyen szintű kiküszöbölése. Ez az a pont, amikor már hiányzik egy kis szar a szirup mellé, mert a precizitás és a kidolgozottság lovának is van egy másik oldala.
Az Epistemology nem lett kiemelkedő album. Az Epistemology nem lett rossz album. Az Epistemology pontosan ott van, ahol a Keep Of Kalessin maga: a biztonsági zóna legvédettebb részén, ahol nem lehet tévedni. A norvég sárkány magába habzsolt mindent, amivel egy igen fogyasztható, populáris és nagyon is hallgatható zenét tudott összeállítani a gyomrában, s kellő ízléssel böfögte vissza azt, nem undorító, s csak kicsit émelyítő módon. Ezzel bukni lehetetlen, ahhoz túl izgalmas, ám kitörni is képtelenség, ahhoz viszont túl steril. Marad hát minden a régiben: van egy megbízható, derék zenekarunk, amelyik leszállította a megbízható, derék munkával összehozott megbízható albumát. Sem több, sem kevesebb.
Azt már mindenkinek vérmérséklete és elfogyasztott sörmennyisége szabja meg, hogy bizonyos szituációkban ez sok vagy kevés. Nekem hét, azaz becsületes iparosmunka.
Hozzászólások
Ez, viszont talán valamilyen szinten a Reptilian folytatása. Csak ott jobb volt az énekes, de ez mindegy is, mert ettől ez az album nem lett rossz. Ez egy jó album, bár azzal maximálisan egyet értek hogy hosszú. Vannak számok, ahol a kidolgozottság mellett is már az órámat néztem, hogy "fasza, de meddig tart még?". Mindent összevetve szép munka, vannak róla kedvenc számaim, de maga az album nem lesz a kedvencem. Egy kicsit, mintha megtorpantak volna a fejlődésben és az ötletekben, szerintem.
Vannak olyanok akiket pont a tróger fos hanzás zavar,a pincében készített 1984-es demókat idéző megszólalás!
Zseniális album egyébként (A kritikában felsoroltak miatt)
(és ez vonatkozik az összes patikamérleget használó metálbandára)
Nálam az abszolút 10 pontos az Armada, és nagy a gyanúm, hogy egy olyan lemezt már hiába várunk toluk.
De szerintem aki eddig szerette oket, annak ez a cucc is be fog jonni...