Ugyan elvi szinten már nem tiltják a Metallicában a mellékprojekteket, röpke negyven év elteltével mégis meglepő önálló minialbumot kapni Kirk Hammett-től, még akkor is, ha bevallottan csak különlegességről van szó. A Portalson helyet kapott négy dal évek alatt állt össze a gitáros műhelyében, a zene egyes részei a Kirk legendás horror/sci-fi/pulp-gyűjteményéből nyílt kiállítás háttérzenéjeként debütáltak, most pedig az idei Record Store Day tiszteletére gyűjtötte őket csokorba.
Hammett a Metallica szólógitárosaként évtizedes szinten lerobbanthatatlan volt a rockmagazinok közönségszavazásain az összesítések éléről, aztán ugye jött a banda vitatottabb korszaka a '90-es években – na, onnantól meg fikázni lett sikk, amit csinál, akár lemezen, akár élőben. Nem szeretném gitárszakmailag megfejteni a vitákat, lévén mindkét irányt túlkapásnak éreztem a maguk idejében, viszont ahhoz nem fér kétség, hogy Kirk barátunk azonnal felismerhető stílussal bír, és erre ez az EP is jó példát szolgáltat, holott egyáltalán nem metallicás, sőt, a szó szoros értelmében véve nem is nevezném metálnak. Inkább amolyan filmzenés kirándulás ez, nyilván rengeteg gitárral, ismerős hangulatokkal, a Metallicába mégsem férne be pontosan ilyen formában. A fő bűntárs ugyanakkor nem ismeretlen a hívek előtt sem, hiszen Edwin Outwater az S&M második felvonásának munkálatainál segítette a bandát.
megjelenés:
2022 |
kiadó:
Blackened Recordings |
pontszám:
7 /10 Szerinted hány pont?
|
Kirk említett geeksége nagyjából a Metallica indulása óta közismert tény, így senkit sem lephet meg, hogy a Portalson is bőséges kézzel méri a horrorisztikus, tenyérizzasztó atmoszférájú témákat. Mindjárt a nyitó Maiden And The Monster kezdéséről a The Call Of Ktulura asszociál az ember, és a főszereplő a dal több mint hét percében szépen ki is bontja ilyen irányú ötleteit a nyugis indítástól egészen a szólózós-monumentális fináléig. Szerintem egyértelműen ez a legerősebb szerzemény a négy közül, szorosan a nyomában az előzetesen bemutatott High Plains Drifterrel. Utóbbi kezdése a Metallica helyett inkább Morricone-feelinget hordoz, nyilván a címválasztás sem véletlen Clint Eastwood 1973-as westernje, a Fennsíkok csavargója után. A hangulat abszolút ilyesmi, csak a hangszerelés és a ritmusvilág vált később benne hagyományosabban rockosba. Öt perc sincs, de gyorsan a fülbe ül, és teljesen rendben van, a nyílt Iron Maiden-utalással együtt.
Érdekes, de épp a komolyabb anyazenekari áthallásokat rejtő tételeket érzem kevésbé meggyőzőnek az EP-n. A The Jinn súlyosan megdörrenő, masszív vonósai az elektromos gitárokkal karöltve egyértelműen Ramin Djawadi világát idézik, hogy aztán egy nagyon tisztán metallicás riff is előugorjon a szám második felében. Viszont sajnos utóbbi gitártéma is inkább csak középszerű, mint igazán kiemelkedő, és a hétperces tétel szerkezete is elég zavaros, bár számos kiváló ötlet kapott helyet benne. Ugyanígy a sejtelmes nagyzenekari részektől a szitárszerű harmóniákon át a Metallica által is fullosan hasznosítható blokkokig mindent összegyúró The Incantationben is túl sokat akar markolni Kirk, és főleg túl hosszan ebben a nyolc percben. Ha már egy gitáros szólóvállalkozásáról beszélünk, azt sem hallgathatom el, hogy a szólógitározás nem éppen Shrapnel-válogatásokra kívánkozik, bizony több helyen is lehetett volna még finomítani, csiszolni a dolgokon. Nem ManUNkind a szólók összhatása, viszont nem is The Unforgiven... De hát ez is olyasmi, amivel együtt élünk Kirknél az utóbbi bő negyedszázadban, és nem is a virgázás jelenti az EP lényegét.
Pontozni nem látom sok értelmét ezt a minialbumot, de ha nagyon muszáj, legyen mondjuk egy hetes a kiegyenlítetlen színvonal miatt. Viszont összességében így sem kellemetlen hallgatnivaló a Portals, és elég egyértelműen kiviláglik innen, hogy Kirknek ma is bőven akadnak ötletei. Szóval nem lenne baj, ha valahogy megkerülne az az iPhone még a következő Metallica-lemez előtt...
Hozzászólások
Neked a Lulu nem volt elég kreatív? Nem elég kreatív dolog össze nem passzoló dolgokat egymás mellé pakolni?
jár az európai ember és az ottaniak agya. Ott már tudjuk komoly gépezet van mögöttük, nem érdekük, hogy a család mellett és a turné közepette alkossanak is valamit.