Shock!

december 18.
szerda
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Marilyn Manson: One Assassination Under God, Chapter 1

marilynmanson_cNéhány éve, az Evan Rachel Wood-botrány kirobbanása idején egy lyukas garast sem adtam volna Brian Warner és a Marilyn Manson további karrierjéért. Egyébként is rendkívül lehangoló volt figyelni az előző bő évtizedben, amint az elaludni nem akaró gyerekek riogatására alkalmas utolsó rocksztár nem evilági vadállatból fogatlan oroszlánná satnyul. Sokakkal egyetemben én is úgy gondoltam: innen már nincs visszaút. Aztán megérkezett az új album, és olyan szinten gyalul, hogy tényleg őszintén meglepődtem rajta.

Manson nyilvánvalóan érezte, hogy ekkora ütéseket beszedve nem lehet újabb The High End Of Low-kkal meg We Are Chaosokkal felállni, így aztán rászánta az időt a One Assassination Under God, Chapter 1-ra. Feltárcsázta tehát a filmzenés vonalon mozgó Tyler Batest, akivel már dolgozott együtt a 2010-es évek derekán, és nekiláttak valami komolynak. Ezúttal szó sincs olyan béna alibizésről, papírmasé-pszichopata ködösítésről, mint amikkel az utóbbi több mint másfél évtized lemezeinek jelentős részén kiszúrta a szemünket: egy irgalmatlanul ragadós témákkal teli, roppant dalcentrikus és önmagát hallgattató album született. Kábé az Eat Me, Drink Me óta egyetlen Manson-műre sem tudtam azt mondani, hogy maradéktalanul bejön, most azonban ismét eljutottunk idáig. Hurrá!

megjelenés:
2024
kiadó:
Nuclear Blast
pontszám:
9 /10

Szerinted hány pont?
( 49 Szavazat )

Igen egységes, markáns és önálló arcélű lemezről beszélünk, ahol természetesen bőségesen akadnak visszatekintések, utalások a múlt felé. De Mansonnak hálisten lényegesen több esze van annál, mint hogy megpróbálja feltámasztani a visszahozhatatlan régi érát, ráadásul az elmúlt években bőven akadt mit elemezgetnie önmagán és a világon. Szóval némi aktuális mondanivalóért sem kellett a szomszédba mennie. Így ezúttal valóban tartalmas, mély, elgondolkodtató és személyes lemez az eredmény, a dalok melodikus slágeressége pedig tényleg szinte mellbe vágja a hallgatót. Mindezt úgy, hogy nem rúgják rád az ajtót a Portrait Of An American Family meg az Antichrist Superstar harsány sokkterápiájával, és valljuk be, az ilyesmi nevetséges is lenne a januárban már az 56-ot betöltő Warnertől. Manson jellegzetesen féktelen, ön- és közveszélyes dühe azonban így is végig ott kísért a dalok felszíne alatt, csak éppen olyan formában és hatékonysággal becsatornázva, ami már jó ideje nem volt jellemző.

Mindjárt a nyitó címadó hatalmas dallamokkal operál, itt mintha csak a '90-es évekbeli Duran Durannel jammelne a nagy kaméleon némi gótikus és zakatolós metálos kitekintéssel. Úgy óriási az egész, ahogy van. A No Funeral Without Applause szintipopos és new wave-es hatásokat, cure-os halálmadárkodást olt koszos-rideg indusztriális rockba: a refrén gitárdallamai Manson félig üvöltözésbe forduló kántálásával már az első hallgatás után is kiirthatatlanul beköltöznek az agyba. Az éteri gitár- és lidérces szintihangokkal operáló As Sick As The Secrets Withinben pedig már-már meglepően lágy és dallamos arcát mutatja a főhős az énektémák szintjén, mint ahogy a jellegzetes gonosz ármánykodást is felvillantó Sacrilegious megamelodikus kórusában is. De nem hagytak egy milligramm zsírt a Raise The Red Flag lelőhetetlenül húzós, bomlasztó verzéin és kirobbanó, együttüvöltős refrénjén sem.

Ezek persze az ablakba kitett húzódalok, de szerencsére a tipikusan albumos témák sem gyengébbek náluk. A talán legagresszívebb Nod If You Understandbe vagy a Meet Me In Purgatory szintipopba oltott new wave rockhimnuszába sem lehet belekötni, a Death Is Not A Costume pedig egyenesen a kedvencem jelenleg a lemezről ellenállhatatlan húzásával és remek dallamaival. Talán egyedül a záró Sacrifice Of The Mass filmzenéskedését érzem soknak több mint hat percben, utóbbinak nyugodtan lenyeshették volna a harmadát, de összességében amúgy ezt is elég komolyan összerakta Manson és Bates.

Nem tudom, mikor érkezik a One Assassination Under God második fejezete, azt meg főleg nem, hogy képes lesz-e tartani ezt a szintet. Talán nincs is sok értelme most még ennyire előreszaladni, hiszen Blájen egyelőre csak tapogatózik, hogy egyáltalán van-e számára visszaút a közönség kegyeibe. Az azonban biztos, hogy ezen a lemezen semmi sem múlik majd. Nem hittem volna, hogy valaha leírok még ilyet egy Marilyn Manson-alkotás kapcsán, de nálam az év egyik legjobbja ez az album.

 

Hozzászólások 

 
#8 pelu 2024-12-17 16:13
Nekem túlságosan biztonsági a lemez, Manson nem merte elengedni a gyeplőt, de persze ez valahol érthető is az elmúlt időszak után. Mindenesetre nekem hiányzik tőle a megszokott dög és vadság, néhol túl popos íze van az egésznek és olykor mintha erőtlennek hatna. Illetve a széteffektezett hangjával sem vagyok kibékülve. Ezt még szokni kell, most úgy érzem, hogy túlzásba vitték a dolgot. Ennek ellenére jár a dicséret is, mert újszerű a hangzás, vannak jó ötletek rajta, korrekten összerakott lemez. Néhányszor még biztosan meg kell hallgatnom.
Idézet
 
 
#7 Edward_Richtofen 2024-12-16 20:45
A Linkin Park mellett nekem is az év másik kellemes meglepetése. Mansont még annyira sem kedveltem/hallgattam sosem mint az LP-t, nem is vártam, hogy az itteni kritikát követően ha meghallgatom majd szikrát kapok, de így történt.

Valami halvány fogalmam azért volt a MM hangzásról, ezért azt nem gondolnám, hogy kibújt volna a bőréből bármilyen szinten, de ez érezhetően egy szenvedélyes, inspirált album, tele tök fogós dalokkal. A csúcspont nekem egyértelműen a vérparaszt industrial riffelésre épített Raise The Red Flag, illetve a Nod If You Understand is nagyon fasza. Eléggé illik a mostani hangulatomhoz, tuti meghallgatom még párszor.

Nagyon sok jó lemez volt idén, és számomra több a lehető legváratlanabb helyről.:D
Idézet
 
 
#6 Charlie Firpo 2024-12-16 19:40
19 éves koromban az Antichirst volt az első cd, amit életemben megvettem. Teljesen megbabonázott az a lemez. Most 28 évvel később, ha nem is vagyok megbabonázva, de azért rendesen odab@sz ez az új album. A kritika minden szavával egyetértek, egyrészt én sem hittem, hogy azokból a mélységekből, ahol MM járt az elmúlt évtizedekben még van kiút, másrészt ez a lemez a MM életmű egyik ékköve lehet. Nekem pl anno a Holy Wood nem jött be annyira, mint most ez az album. Nekem is 9/10
Idézet
 
 
#5 Rot 2024-12-15 19:53
Szeretem Mansont de nem fanatikusan,nek em a Holy Wood a csúcs tőle,a Golden Age utáni lemezei egyszerűen felejtősek számomra. Ennek az újnak most adtam egy esélyt,és azt kell mondjam,hogy egy egészen kiváló lemezt sikerült összerakni.Van feltámadás!
Idézet
 
 
#4 Slaye203 2024-12-14 20:11
Sokadik hallgatás után azt tudom mondani, hogy ha az elmúlt bő másfél évtizedet nézzük, akkor a Pale Emperor mellett ez a másik olyan lemeze amit tényleg bátran oda mernék tenni a régiek mellé. Vannak visszakacsintás ok azért hangulatban a klasszikus albumok felé, megjelenik a Mechanical szomorúsága, itt-ott a Holy Wood death-rock-ja vagy az Eat Me melankóliája, de mégis van egy egyedi íze (ahogy minden Manson alkotás másabb kicsit mint az addigiak). 10/9 nálam is, de csak azért mert a Holy Wood 10/10.
Idézet
 
 
#3 Martin 2024-12-14 19:47
Az új Linkin Park mellett nálam ez az az album amire abszolút nem voltam kíváncsi, aztán rászántam magam hogy meghallgassam és eddig az év legjobbja. Na jó, talán egy hajszállal vezet az új LP de ez is ott van rendesen.
Idézet
 
 
#2 Unstable 2024-12-14 15:07
Amit hiányoltam a cikkből, hogy Manson több évtized után most teljesen tisztának tűnik és az idei turnéján végre nem önmaga paródiáját hozta, hanem tényleg odavert. Én arra leszek kíváncsi, hogy mennyire lesz tartós ez az állapot, de reméljük a legjobbakat.
Idézet
 
 
#1 cápaidomár 2024-12-14 12:09
Azóta, hogy megjelentek az első, már az új érához kapcsolódó fotók - amiken feketére van festve a torka és nagyon menő - folyamatosak a biztató előjelek és megérzések. Ám arra, hogy ennyire be fognak jönni nem voltam felkészülve, ahogy arra sem, hogy mennyire komoly lemezt tesz le az asztalra. Nagyon sűrű, monumentális, érzelmes zene, ami nem azonnal hat, hanem fokozatosan. Nálam a Nod If You Understand-Sacrilegious szakasz a lemez csúcspontja. Annyira erős ez a hármas, hogy a Death is Not a Costume már nem tud akkorát ütni, hiába az egyik legerősebb dal a lemezen és szintén személyes kedvenc. Egyenlőre nálam is 9/10.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Friss

Hozzászólások

Galériák

 

Perfect Symmetry - Budapest, Club 202, 2013. október 23.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Riverside - Budapest, Diesel Klub, 2011. május 6.

 

Wisdom - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. november 28.

 

Wackor - Budapest, Kultiplex, 2005. október 8.