Shock!

december 28.
szombat
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Mark Lanegan Band: Phantom Radio

mlb_cJó egy évvel ezelőtt, Mark Lanegan korcs lemeze, az Imitations kapcsán abbéli reményeimnek adtam hangot, hogy a jó maestro részéről egyszeri elrettentés volt ez a kis kísérlet, legközelebb majd visszazökken vele a szekér a rendes kerékvágásba. Hát ez sajnos nagyon nem jött össze, ugyanis rágom már egy ideje a Phantom Radiót, de azt kell mondjam, ez bizony még annyira sem jön be, mint a fentebb említett anyag. És amíg annál lehetett azzal nyugtatgatnunk magunkat, hogy csak egy különc feldolgozáslemezről van szó, itt már nincsen semmi mentség, nincsen kibúvó: ez Mark Lanegan (és az ő Bandája) 2014-ben, ezt kell szeretni. Vagy éppen nem.

A legjobban az fáj, hogy a pusztán hangi adottságai tekintetében legkedveltebb énekeseim között tanyázó (tanyázott?) Markon egyre inkább elhatalmasodik az a művészieskedő, sokszor modoros énekstílus, ami korábban is fel-felütötte fejét a lemezein, ám mindvégig a jó ízlés határain belül maradt. Hát itt viszont nagyon nem, mert például amit a The Wild People-ban helyenként összeripacskodik, az még az amúgy egészen elfogadható dalt is tönkrevágja. És így lesz a Torn Red Heart darabokra tört szívű balladájából giccsparádé, a Waltzing In Blue melankóliájából szenvelgős üresség és a The Killing Season hátborzongatónak szánt hangulatából homályos dalolászás.

megjelenés:
2014
kiadó:
Vagrant Records
pontszám:
4 /10

Szerinted hány pont?
( 13 Szavazat )

Ráadásul nem igazán tudom, hősünk mitől ment ennyire tévútra, hiszen még a jelen lemez közvetlen elődjének tekinthető Blues Funeral is teljesen rendben volt, majd' minden másodpercében ott sötétlett az a delejes-feslett-purgatóriumi, ezáltal tipikusan lanegani atmoszféra, ami miatt annyira lehet szeretni az egykori Screaming Trees-frontembert. Pedig az a korong már bőven előre vetítette, hogy miről fog szólni Lanegan számára a jövő: egyre jobban süppedt bele az elektronikus-alternatív-indie hangulatvilágba, ami mára kábé egyeduralkodóvá is vált, de olyannyira, hogy ennek a lemeznek már tényleg semmi köze sem a rockhoz, sem a blueshoz, a grungehoz meg aztán pláne, és az olyan nagy ikon-elődök, mint Tom Waits és Nick Cave, átadták a stafétát David Bowie-nak. (A Floor Of The Ocean például egy kevésbé jól sikerült Bowie szám is lehetne, ami részemről felér egy káromkodással.) Ezzel persze együtt jár az is, hogy a rekedtes-ráspolyos bariton már negyedannyit sem kalandozik a mélyebb regiszterekben, mint korábban. És ez nagyon nincs jól.

Mint ahogy az sem, hogy a lemezen alig hallani igazi dobokat és élő dobost – ha jól számolom, összesen háromban, igaz abból egyben legalább Jack Ironst – és helyenként annyira gagyi a szintetizátoros háttér-kíséret, hogy arról gyorsan megunt és szemétre dobott Casio-kvarcjátékok hangtémái jutottak eszembe. És nem lettem tőle boldogabb. Mint ahogy az egyébként „a lemez vidám slágere" szerepére szánt Seventh Daytől sem, sőt, ezt már szinte fájt végighallgatnom, azzal a kedélyes kis lalalalalázással. Legordenárébb rémálmaiban sem gondoltam volna, hogy Lanegantől valaha ilyet fogok hallani, de többet nem is teszek így, ezt megígérhetem.

Nem vagyok gondban a pontozással sem, hiszen voltaképpen négy szám volt, amitől nem kaptam permanens idegrángást: a nyitó Harvest Home még valamennyire ingergazdag módon idézi meg Mark régebbi dolgait, hogy aztán a kettes Judgement Time minimál hangszerelése és oratóriumi hangulatvilága épp a szöges ellentétét jelentse, de hát ez meg éppen ezért tetszik. Az I Am The Wolf sötétebb színeket használó busongása szódával elmegy, mint ahogy a záró, sötét elektronikába hajló Death Trip To Tulsa is, de hát ez édeskevés egy olyan manustól, aki egykoron egy The Winding Sheetet és egy Whiskey For The Holy Ghostot adott a világnak. És annak is csak visszafogottan tudok örülni, hogy az általam is sokra tartott Alain Johannes egészen szép megszólalást csiholt a lemeznek (miközben minden dalban közreműködik is, összesen vagy tucatnyi hangszeren). Mert hiába ragyog gyönyörűen a kezünkben tartott lufi, ha finggal van töltve.

Mark Lanegan február 23-án az A38 Hajón koncertezik. További részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
+6 #1 not-yaffa 2015-01-04 14:43
Nagyon vártam ezt a lemezt, de elég csalódott vagyok. Nekem is hiányzik belőle az a tipikus, sötét lüktetés, ami áthatja a korábbi munkáit... Kár érte, mert Lanegan úr amúgy nagy kedvenc, de most úgy érzem, hogy elég messze került attól, ami miatt megszerettem.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Royal Hunt - Budapest, A38, 2014. március 13.

 

Testament - Budapest, Zöld Pardon, 2013. június 24.

 

Die Krupps - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Nevermore - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Thaurorod - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 14.

 

Poisonblack - Budapest, Dürer Kert, 2010. november 6.