Közhelyszámba menő megállapítás, hogy a fizikai hanghordozóknak leáldozott, és ugyan egy fanatikus réteg ma is vásárolja a CD-ket meg a vinylt, mindez már tényleg csak elenyésző arányt jelent a piacon. Robb Flynn szerint a metalszíntér ragaszkodása a fizikai hordozókhoz mára már az előadók érdekeivel is ellentétes.
A The Wall Street Journal friss összeállításából kiderült: az Egyesült Államokban a hip-hop számít a legnépszerűbb zenei stílusnak az összesített zenefogyasztási adatokból, beleértve ebbe a streaminget, a letöltéseket és a fizikai eladásokat is. Az irányzat hallgatottsági aránya 28 százalék, szemben a rock 20 és a pop 14 százalékos tortaszeletével. A tengerentúlon ma már a zenefogyasztás 82 százaléka, tehát túlnyomó többsége a streaming-felületeken keresztül történik.
A Kerrang!-nek nyilatkozva a témában Robb Flynn úgy vélekedett: a maga részéről kevésbé érti, miért elutasító utóbbiakkal szemben a metalközönség jelentős hányada. „Kibaszottul imádom a Spotifyt", mondta a Machine Head frontebere. „Mióta zenélek, ez az egyik legnagyobb változás a zeneiparban, és nem értem, miért utálják annyian a metalszíntérről. Frusztráló is a dolog, mert egy innovatív újításról van szó, ami tényleg mindent megváltoztatott, és elegen használják ahhoz, hogy ne valami múló divatról legyen szó. Körbenézel, és látod: a hip-hop – amely a történelem során először népszerűbb a rocknál Amerikában – teljesen magáévá tette és kihasználja a Spotifyt. A rockzenét pedig ma már a Coldplay meg a Mumford & Sons jelenti sokak számára, ami valójában nem rockzene. És hogy mi ennek az oka? Hát nagyrészt az, hogy ezek a zenekarok brutálisan erősek a streaming-felületeken."
Flynn szerint a régi beidegződéseken kívül semmi sem szól a streaming ellen. „Nézed a Netflixet, igaz? Hiányzik leugrani a Blockbusterbe (a fizikai hordozók haláláig gyakorlatilag egyeduralkodónak számító amerikai tékahálózat – a szerk.) és kivenni egy DVD-t? Mert nekem biztosan nem! Imádom, hogy választok valamit a Netflixen, és ott van. Itt ugyanez az ábra. Éppen ezért nem értem a nagy ellenállást a metalszíntéren. És mindezt olyan arcként mondom, aki vinyllel kezdte. Aztán a vinyl meghalt, és a kazetta vált meghatározóvá. Még emlékszem a nyolcsávos magnókra... Meg arra is, amikor megjelentek a CD-k, én pedig eleinte egy ideig ellenségesen tekintettem rájuk, mert kazettás magnóm volt. Utána jött az iTunes, ami már tökre tetszett. Majd visszatért a vinyl, ami teljesen bizarr, hiszen nem sokkal utána, hogy megjelent a CD, már azt gondoltam: ez bizony sokkal jobb, mint a vinyl volt!"
A frontember véleménye szerint a metal túléléséhez nélkülözhetetlen, hogy a közönség képes legyen váltani hordozók tekintetében is. „Ha az emberek azt szeretnék, hogy a metal túléljen, ez bizony idetartozik. Persze tök jó, ha sokan ma is meg akarják venni a CD-t meg a vinylt – ha így szeretsz zenét hallgatni, hát hallgasd így. Engem valójában semmilyen módon vagy formában nem támogatsz, ha megveszed a CD-met. A listás pozíciók sem ezen múlnak ma már, hanem összesítik a YouTube streameket, a Spotify streameket, az Apple streameket, a dalok iTunes-letöltéseit, a CD- és vinyl-eladásokat. Utóbbiak csak egy töredéket jelentenek. És ennyi. Tehát amikor XY rappernek négymilliós megtekintése van a YouTube-on, az szintén kurvára az ő listás helyezéseit erősíti. De amúgy értem: ez is egy változás, ami sokaknak nehéz. Számomra nem jelentett komoly váltást, hanem épphogy kurvára leegyszerűsítette az életemet. És én aztán nem vagyok az a fajta csávó, aki azt mondja, hogy ne lopd el a lemezemet! Dehogynem, bazmeg, lopd csak el! Mostanra eljutottunk odáig, hogy kibaszottul értelmetlen és időszerűtlen felmenni egy oldalra, és illegálisan letölteni onnan valamit, amikor ugyanennyi erővel a Spotify-on is azonnal meghallgathatod. Furcsa és egészségtelen az ellenkezés ezzel szemben a metalban, és szerintem a metal el fog tűnni, ha a közönség nem barátkozik meg a streaminggel, mert ma már annyira fontos ez az egész egy zenekar tartós működése szempontjából."
Ugyan Európában mutatóban még akadnak komolyabb CD-hálózatok, az Egyesült Államokban a formátum már gyakorlatilag halott. „Baszki, nem is tudom, hol lehetne Machine Head-CD-t venni! A Best Buyban szó szerint akkora a CD-részleg, mint egy dobfelszerelés: árulnak Taylor Swiftet, Foo Fighterst, Pavarottit és hasonlókat. Metalt nem. Persze elautózhatok Berkeley-be az Amoebába vagy a Rasputinba, ahol talán akadnak fasza dolgok, de most komolyan vezessek harminc mérföldet azért, hogy vegyek egy lemezt? Eszemben sincs. És hogy akarok-e magammal hurcolni a turnén egy CD-kkel teli bőröndöt? Dehogy akarok! Viszont szeretném, ha nagyon könnyen és gyorsan meghallgathatnám az új zenéket, így támogatva az előadót? Még szép!"
Hozzászólások
Nem tűnt el, csak szép lassan kikopott a mainstreamből. Rétegzeneként kezdte, most újra rétegzene lesz (mint a jazz), fanatikusok fogják játszani fanatikusoknak. Nekem ezzel semmi bajom, ebben a közegben nőttem fel :-) Ha eltűnnek majd a haknizó, már csak alibilemezeket gyártó nyugdíjasok meg a divatzenészek, jöhet az új Metallica meg az új Maiden, akiket szerencsés esetben egy újabb divathullám újra a csúcsra repít. A divat ciklusos és a már metal nem divatos. De lehet még az.
Engem csak az érdekel, hogy a zene jó legyen (és azt meg is fogom venni, CD-n, természetesen). Amíg olyan lemezek jönnek, mint most az új Psychotic Waltz, nincs miért aggódni.
Értsd már meg, hogy nem leszólásról van szó. Felőlem leszólhatod ahogy akarod, sőt szerintem én jobban ódzkodom a hiphoptól, mint te, de attól még nem vonom kétségbe a _zene_ mivoltát, a kettő ugyanis nincs összefüggésben.
"Abban viszont egyetértek, hogy a LEGTÖBB Hiphop/rap előadót nem lehet zenének nevezni, lehet élvezni,..." Ezt írtam, tehát távolról sem az egész stílust szóltam le.
Taps! Sok eszed van.
Abban viszont Rob Flynn-nek nagyon igaza van, hogy úgy egyre kevésbé lehet lemezeket kapni, mint korábban... ugyanolyan szubkulturális dologgá alakult át ez is, amit a nagy boltok csak nagyon szőr mentén szolgálnak ki - már ha egyáltalán - erre szakosodott üzlet pedig nem akad akárhol. Tehát ez is sokkal inkább egyfajta hobbi lett - úgy, mint a modellezés, a sci-fi, a fantasy, vagy éppen a vonatok iránti rajongás - a mindennapok része helyett.
Idézet - Adam:
Ezzel a két hozzászólással én is maximálisan egyetértek.
Röviden: szerintem a hallgatottság-alapú értékesítés a könnyebb emészthetőség felé terelhet minden zenészt, ami művészi szempontból hátrányos.
A pénzért letölthető formátumok inkább kiválthatják a cd-t, persze a fizikai formátum ugyanúgy hiányozni fog annak, akinek ez fontos, de ez a fajta értékesítés összevethető a cd/vinyl/kazetta vonallal.
De nem vitatom, amit írtál, abban tényleg igazad van! Az arányok is kijöhetnek úgy, hogy mindenki jobban jár, de a zenefogyasztási szokásokat összességében figyelembe véve szerintem ez nincs így, és ez a szubjektív vélemény, a számok pontos ismerete nélkül találgatás :) :) :)
:) igen, ez jogos. Matematikailag jól is kijöhet a számtan.
A pontos hallgatottsági számok és arányok ismerete nélkül, pl. youtube megtekintések alapján a pop műfajt többen, és gyakrabban hallgatnak az emberek (értsd: ugyanazt a dalt többször) mint a rock/metal stílustban, vagy bármelyik másik rétegstílust is vehetjük, a lényeg, hogy ezek jellegükben különböző számú napi hallgatottságot is képviselnek, miközben az értékesített termék művészileg ugyanaz (1-1 dal), üzletileg annak a hallgatottsága. Ha a zenehallgatók számát azonosnak veszem a populáris vs rock/metal oldalon, ez a műfaji jellegből fakadó torzítás aránytalanságot eredményez végül pénzügyi oldalon.
A műfajok sem egyformán népszerűek, de ettől a hatástól - zenehallgatók eltérő száma - most az egyszerűség kedvéért tekintsünk el.
(Folyt.köv)
Lazíts, cimbora! Nem neked van igazad.
Oké, de az ugye megvan, hogy ebben a modellben a sokmillió
Justin Bieber-rajongó is fizet a Toolnak és a Gojirának? :D
Nem vagyunk egyformák, én annak idején elmentem Bécsbe a Slipknot Vol3-ért. Debrecenből.
Emlékszem, 2003ban volt egy kazi ami 2600 ftba került és extrém drágának tűnt az átlag kétezres árhoz képest. Sose gondoltam volna, hogy 17 évvel később nemhogy nem olcsóbb, de dupla annyiba fog kerulni és ritkaság lesz a kazetta.
Nem, azt kérdőjelezted meg, hogy a hiphop zene-e. Az. Ha a művészi értékéről beszéltél volna, hozzá sem szólok, mert azon nincs mit ragozni, vagy mond neked valamit, vagy nem. Nekem például nem sokat.