Második nagylemezén dolgozik Kékkői Zalán. A veterán gitáros most bemutatta az első dalt az albumról, amelynek címe Big Picture, és a mesterséges intelligencia alkalmazásának visszásságaira hívja fel a figyelmet.
Kékkői Zalán közel harminc éve aktív a hazai színtéren, játéka több mint ötven lemezen hallható. A gitárost olyan produkciókból ismerheti a nagyérdemű, mint a Csordás Tibor vezette Psycho, Ákos zenekara vagy éppen a Beatrice, színházi vonalról pedig a Hair, az István a király, a Shrek musical vagy a Hegedűs a háztetőn. Első önálló albuma, a '80-as és '90-es évek instrumentális gitárzenéje által inspirált My World, My Dream után a folytatáson dolgozik. Ennek címe NOAi lesz, és olyan vendégek teszik majd rajta tiszteletüket, mint Borlai Gergő, Kaszás Péter, Szebényi Dániel vagy Takács Roland Kanóc. A hangzásért Dandó Zoltán felel, a kiadó a Music Fashion lesz, a megjelenés pedig októberben várható.
A lemez első előfutára a Big Picture című dal. „A cím sokféleképpen értelmezhető – mondja a dalról Zalán. – Egyrészt egy monumentálisra hangszerelt dalról van szó, aminek számomra mindenképp van filmzenei hangulata is, így a zene és a kép passzol egymáshoz. A cím arra is utal, hogy próbáljunk minél teljesebb képet nézni egy adott dologról, vizsgáljunk több nézőpontot, próbáljunk az alapján döntéseket hozni. Számomra nagyon kiábrándító az a kommunikáció, ahogy egymással bánunk a különböző social media felületeken vagy akár személyesen, pedig van, hogy csak egy minimális plusz lépést kellene megtennünk abból az egy pontból, ahol éppen állunk és akkor mást is észre vehetnénk egy adott dologról. Persze a másik véleményének tiszteletben tartása legalább ennyire fontos lenne. Szóval szerintem sokféle üzenetet hordoz magában a dal címe, maga a zene és a klip is."
A videó alapkoncepciója a harc a mesterséges intelligenciával. „Bármilyen művészeti ágat nézek, számomra fontos és érdekes, hogy az adott művész mit gondolt, miért azt és miért úgy csinálta – fogalmaz a gitáros. – Ha például a zenéből kivesszük az embert, akkor számomra érdektelen mindaz, ami megszületik. Persze azt a folyamatot, aminek az MI is egy része, nem lehet megállítani és talán nem is kell, de ha egy dalt hallok, amiről később kiderül, hogy nem is emberek írták, hanem az MI számára bepötyögték, hogy milyen stílusú, mire hasonlító dalokat szeretnének és az MI körülbelül fél perc alatt kidob egy nagylemeznyi anyagot, majd úgy csinálnak, mintha azt ők hozták volna létre, akkor nem kicsit érzem magam becsapva. Ráadásul a jogszabályi háttere sincs meg. Vicces, hogy beírod, hogy olyan zenét szeretnél, ami a Metallica dalaira hasonlít, és egy óra alatt legyárthatsz több nagylemeznyi anyagot, miközben ami létrejött, azután a Metallica nem kap jogdíjat, pedig nélkülük nem jöhetett volna létre. Az MI ilyen típusú felhasználása nagyon komoly lépcső az elértéktelenedés irányába, ahol tudás nélkül hívhatod magad zenésznek, festőnek. A klipben azt mutatjuk be, hogy a teremtéssel együtt kaptuk azt az igényt, hogy kifejezzük saját magunkat, a különböző történeteinket, hogy gondolatainkat valamilyen formában megmutassuk egymásnak. Az MI egy felsőbbrendű lény, amely meggátol minket ebben. Az MI-nek az is célja, hogy uralja a gondolataidat, ő irányítson, kontrolláljon mindent. A megtörésünkre a bibliai tíz csapást használja."
A klipet Zalán mellett Molnár Zoltán rendezte, operatőrként Lippai Levente tette hozzá a szükséges pluszt, a vágás, a színezés Molnár Zoltán kezei közül került ki, a további utómunka-effektek pedig a MadRobotsnak köszönhetők.
Hozzászólások
AI vagy nem, az új Judas fasszal basz, és minden percéért érdemes hallgatni.