Shock!

november 23.
szombat
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

Cobain majdnem letiltotta Grohlt a Nirvana MTV Unplugged koncertjéről

1123grohlA napokban volt húsz éve annak, hogy a Nirvana lejátszotta legendás koncertjét az MTV Unplugged sorozatban. A fellépés anyaga mindenki előtt ismert, azt viszont kevesen tudják, hogy Dave Grohl majdnem kimaradt a koncertből...

„Egészen a koncert napjáig én sem tudtam, hogy szó volt róla: Dave egyáltalán ne játsszon a koncerten", emlékezett vissza a koncert producere, Alex Coletti az MTV-nek. „Kurt nem volt elégedett azzal, amit a próbákon hallott: nem tetszett neki, ahogy Dave megszólalt a dobverőkkel. Dave keményen üt, és az Unplugged sorozatban, különösen a rockbandák esetében általánosan elmondható, hogy ha a dobos nem figyel oda tényleg nagyon, és nem próbálja meg egy kisebb cuccon lejátszani a bulit, a koncert olyan lesz, mintha egy jó hangzású akusztikus fellépés helyett egy rossz megszólalású elektromos koncertet hallanál."

Coletti volt az, aki végül egyik asszisztense révén beszerezte Grohl speciális dobverőit a koncertre, így a dobos végül nem maradt ki a fellépésből. A koncert közben ugyanakkor őt is meglepte, amikor Cobain – teljesen spontán módon – kibökte, hogy a Pennyroyal Tea-t inkább egyedül játszaná el. „Szerintem az a dal nagyon sokat jelentett Kurtnek", vélekedett Beth McCarthy-Miller rendező. „Nagyon személyes volt, és azt akarta, hogy egyszerűen és nyersen szóljon, ahogy a szívét is beleteszi az éneklésbe, és minden más hangszer ennek útjában állt volna."

Mindez persze ma már csak egy jelentéktelen adalék, hiszen az 1993. november 18-án adott, majd egy évvel később, már Cobain halála után lemezen is megjelent album a rocktörténelem alighanem legtöbbet hivatkozott akusztikus koncertanyaga.

 

Hozzászólások 

 
+7 #11 Kiss Gábor (Shock!) 2013-11-26 15:16
Idézet - Palinkas Vince:
Borzasztóan hiányolom a kommentekből a "cipőbámulás" kifejezés negatív kontextusban történő használatát! :)


A Nirvanára sosem volt jellemző a cipőbámulás, inkább lebontottak mindent a koncerteken.

Zsoltival meg teljes mértékben egyet tudok érteni.
Idézet
 
 
+5 #10 Palinkas Vince 2013-11-26 13:39
Borzasztóan hiányolom a kommentekből a "cipőbámulás" kifejezés negatív kontextusban történő használatát! :)
Idézet
 
 
+8 #9 Zsolti 2013-11-26 12:36
Nem zenélt hamisan. Koncerten becsúszhattak hamis hangok (kinél nem?), de pont az unplugged-ról nekem nem rémlik ilyen. (Esetleg a Pennyroyal Tea-ben.) amatörnek akarjátok beállítani, holott profi volt abban a műfajban, amiben játszott és zseniális dalszerző is. Mert azt még az ellenzői sem mondhatják, hogy nem volt karakteres, azonnal felismerhető hangja és dallamai. Chuck Berry, McCartney, Allen Ginsberg és Bob Dylan is elismerően nyilatkozott róla, Neil Young meg egy teljes lemezt írt az emlékére. Szerintem ez elég impozáns névsor. Aki nyitott és nem szűkíti le az ízlését egy adott műfajra (ahogy Cobain sem tette és ez világosan kiderül az unplugged koncert feldolgozásaibó l is: David Bowie, a Meat Puppets meg Leadbelly nem is állhatna távolabb egymástól) - az elismeri a tehetségét - és ez független attól, szereti-e vagy sem. Én pl. nem szeretem a Panterát, de eszembe sem jutna megkérdőjelezni a tehetségüket, mert ők sem véletlenül lettek azok, akik, ahogy Cobain sem. Hype-pal meg marketinggel sokmindent el lehet érni, de azt nem, hogy még 20 évvel később is beszédtéma legyen az adott zenekar életműve, ha nem hordoz értéket. De hiába tépem itt a számat, mert egyrészt, aki nem akar érteni, úgysem fog, másrészt meg Cobain nem szorul védelemre, az életműve és a hatása magáért beszél.
Idézet
 
 
+6 #8 asdasd 2013-11-26 12:15
Idézet - pumpika666:
Idézet - Zsolti:
Folytatás:
Aki a Nirvanát leszarozza, azért teszi, mert mondjuk Dream Theater-en (vagy más stílusidegen zenén) edződött fülekkel teszi ezt, pedig inkább a hasonló stílusban mozgó zenekarokkal kéne összevetni, pl. Mudhoney vagy Sonic Youth. Nem véletlen, hogy a Nirvana jutott legmesszebbre közülük, mert nekik voltak a legjobb dalaik. Most ez olyan, hogy Da Vincihez hasonlítva Van Gogh dilettáns félamatőr, de ha a saját stílusában nézed, akkor egyértelműen zseni.
Na, pont ugyanez van itt is. Cobain pont annyit tett bele a dalaiba, amennyit kellett. És igenis tudott gitározni, a korai koncerteken Led Zepet is játszottak (Heartbreaker, Immigrant Song, Moby Dick). Egyszerűen az a stílus, amit ő játszott (és nem a grunge, mert a PJ, AIC Sgarden inkább hard rock és metal gyökerekkel rendelkezett, ezért több közös is volt bennük, mint a Beatles meg a punk felől jött Nirvana-nak), ahhoz ez kellett és tényleg a maximumot ki is hozta belőle. HA a saját stílusában nézed, akkor zseni volt. Ha stílusidegen zenékhez méred (aminek értelme sincs, ahogy másnál sem), persze le lehet szólni, csak épp azok az érve nem jogosak szerintem.

de könyörgöm!!! ha tudott zenélni, akkor miért kellett hamisan zenélni???


Ilyesmit kérdeztek a kortársak Picassótól is. Ha tud festeni, akkor miért kriksz-krakszokat? Holott.
Idézet
 
 
-5 #7 pumpika666 2013-11-26 10:48
Idézet - Zsolti:
Folytatás:
Aki a Nirvanát leszarozza, azért teszi, mert mondjuk Dream Theater-en (vagy más stílusidegen zenén) edződött fülekkel teszi ezt, pedig inkább a hasonló stílusban mozgó zenekarokkal kéne összevetni, pl. Mudhoney vagy Sonic Youth. Nem véletlen, hogy a Nirvana jutott legmesszebbre közülük, mert nekik voltak a legjobb dalaik. Most ez olyan, hogy Da Vincihez hasonlítva Van Gogh dilettáns félamatőr, de ha a saját stílusában nézed, akkor egyértelműen zseni.
Na, pont ugyanez van itt is. Cobain pont annyit tett bele a dalaiba, amennyit kellett. És igenis tudott gitározni, a korai koncerteken Led Zepet is játszottak (Heartbreaker, Immigrant Song, Moby Dick). Egyszerűen az a stílus, amit ő játszott (és nem a grunge, mert a PJ, AIC Sgarden inkább hard rock és metal gyökerekkel rendelkezett, ezért több közös is volt bennük, mint a Beatles meg a punk felől jött Nirvana-nak), ahhoz ez kellett és tényleg a maximumot ki is hozta belőle. HA a saját stílusában nézed, akkor zseni volt. Ha stílusidegen zenékhez méred (aminek értelme sincs, ahogy másnál sem), persze le lehet szólni, csak épp azok az érve nem jogosak szerintem.

de könyörgöm!!! ha tudott zenélni, akkor miért kellett hamisan zenélni???
Idézet
 
 
+9 #6 Zsolti 2013-11-26 10:23
Folytatás:
Aki a Nirvanát leszarozza, azért teszi, mert mondjuk Dream Theater-en (vagy más stílusidegen zenén) edződött fülekkel teszi ezt, pedig inkább a hasonló stílusban mozgó zenekarokkal kéne összevetni, pl. Mudhoney vagy Sonic Youth. Nem véletlen, hogy a Nirvana jutott legmesszebbre közülük, mert nekik voltak a legjobb dalaik. Most ez olyan, hogy Da Vincihez hasonlítva Van Gogh dilettáns félamatőr, de ha a saját stílusában nézed, akkor egyértelműen zseni.
Na, pont ugyanez van itt is. Cobain pont annyit tett bele a dalaiba, amennyit kellett. És igenis tudott gitározni, a korai koncerteken Led Zepet is játszottak (Heartbreaker, Immigrant Song, Moby Dick). Egyszerűen az a stílus, amit ő játszott (és nem a grunge, mert a PJ, AIC Sgarden inkább hard rock és metal gyökerekkel rendelkezett, ezért több közös is volt bennük, mint a Beatles meg a punk felől jött Nirvana-nak), ahhoz ez kellett és tényleg a maximumot ki is hozta belőle. HA a saját stílusában nézed, akkor zseni volt. Ha stílusidegen zenékhez méred (aminek értelme sincs, ahogy másnál sem), persze le lehet szólni, csak épp azok az érve nem jogosak szerintem.
Idézet
 
 
+9 #5 Zsolti 2013-11-26 10:21
Nincs igaza, ahogy neked sem. Imádom az Aic-t, de pont az unplugged koncertjük nagyon gyenge lett. A basszus szarul szól, a dob túl hangos, Layne-nek pedig alig maradt valami hangja, nem véletlen, hogy a Faceliftről egy dalt sem játszanak, mert nem tudná kiénekelni őket. A teljes csődtől Cantrell menti meg a koncertet. Hallgasd meg pl. a Down In A Hole-ban Layne-t! Szenvedés és erőlködés szegény.
A STP nekem mindig is grunge-lovagló kópiacsapat volt, a Nirvana viszont az, amelyik elindította az egész divathullámot a Neverminddal - jó vagy sem, de velük indult el az az egész, még a 91 aug-ban megjelent Ten is csak a Nevermind sikere után ütött be.
Én elfogult vagyok, de objektíven nézve sem értem, ugyan hogyan lehet rámondani pl. az About A Girl-re, a Dumb-ra vagy a Where Did You Sleep Last Night-ra, hogy szar. Nem is beszélve arról, hogy a Vaselines- és a Meat Puppets daloknál szar eredetikből csináltak kurvajó feldolgozásokat .
Idézet
 
 
-2 #4 Metal 2013-11-24 14:51
Idézet - Zsolti:
Kurva menő ideböffenteni, hogy szar, de érvelni már nem tudsz, igaz?


Igaza van. Csak hallgass bele az Alice in Chains unpluggedjaba vagy a Stone Temple Piolts unpluggedjaba, a Pearl Jamet nem hozom fel, mert szarul szol, nem is adtak ki hanganyagkent a Pearl Jam 20-ig (asszem). De mind3 kilometerekkel veri a Nirvanat, persze azert az Unpluggedet a Nirvana is aranylag osszerakta, foleg az a resz egesz jo, amikor a Meat Puppetsesek kiegeszitik oket. Akkor meg gitaros is volt a koncerten.
Idézet
 
 
#3 Zsolti 2013-11-24 14:26
Kurva menő ideböffenteni, hogy szar, de érvelni már nem tudsz, igaz?
Idézet
 
 
-1 #2 Polgár Tamás 2013-11-24 10:46
" az 1993. november 18-án adott, majd egy évvel később, már Cobain halála után lemezen is megjelent album a rocktörténelem alighanem legtöbbet hivatkozott akusztikus koncertanyaga."
...egyben legtúlértékelte bb (értsd: legszarabb) is. :D
Idézet
 
 
+8 #1 Ighyylien 2013-11-23 11:48
Hmm érdekes! Úgy olvastam Everett True könyvében, hogy a gitárokkal is volt baj, s csak az utolsó pillanatban sikerült azokat is beszerezni. Illetve, hogy pont a Pennyroyal Tea-t valahol durván elrontotta Cobain, de aztán kiadás előtt, a stúdióban megcsinálták.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

King 810 - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2015. február 5.

 

The Treatment - Budapest, Petőfi Csarnok, 2014. június 11.

 

Nickelback - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. november 8.

 

Nitzer Ebb - Budapest, Dürer Kert, 2011. május 1.

 

Heathen - Budapest, Petőfi Csarnok, 2011. március 11.

 

Wackor - Budapest, Petőfi Csarnok, 2008. október 31.