Jövőre a Halestormtól is új produkció jelenik meg, amely – természetesen – sokkal energikusabb és organikusabb lesz az előző lemezeknél. Lzzy Hale-ék legutóbb tavaly év végén adtak ki új felvételeket a ReAniMate 2.0: The CoVeRs eP című feldolgozás-minialbumon.
„Másképp készítjük ezt a lemezt az előző kettőnél”, mondta a PopCultureMadnessnek Lzzy Hale énekesnő. „Mindannyian együtt, egy helyiségben, élőben vesszük fel a dalok nagyobbik részét, és ettől sokkal energikusabb a végeredmény, mint az előző két album esetében. Korábban külön rögzítettük a témáinkat: az első két napban felmentek a dobok, aztán a basszus, a gitárok, majd jöttem én az énekkel, mindezt külön napokon. Így azonban, amikor mindannyian egy helyiségben tartózkodtok, és benyomjuk a felvétel gombot, minden rögzítésre kerül, és mindenki beszűrődik a másik mikrofonjába is. Szóval ha valaki valamit elcsesz, akkor az egészet újra kell kezdeni, mind benne vagyunk a játékban…”
A zenekarnak elég sok friss szerzeményből kellett kiválasztania azokat, amelyek végül felkerülhetnek az egyelőre cím nélküli lemezre. Megjelenési dátum egyelőre még nincs, de valamikor jövő év első felében tűnik esedékesnek a dolog.
Hozzászólások
Utánajártam a dolognak. Hülyén hangzik, de kizárásos alapon volt egy erős tippem. Sajnos nem sikerült videót, de még jó képet sem találni, ami igazolja. Rákérdeztem szakmai körben és szerencsére megerősítést kaptam. (Szerencsére, mert ha nem így működne, akkor a profik is "gányolnának"...) Ennek ugyanis van egy fizikai része. Mivel már rögzítettem hangszert "igazi" stúdióban, az lepett volna meg, ha nem így működne.
"az egy helyiségben, egyszerre felcsörömpölt, kizárólag a kimikrofonozott erősítők hangját használó rockzenét (mínusz az ének) nehéz lehet kezelni keverés szempontjából a mikrofonok nem megfelelő szeparációja okán még akkor is, ha a mikrofonok karakterisztiká ja (és elhelyezése) miatt persze nem szednek össze minden hangot a tér minden pontjáról."
"(A különféle videókon sok esetben a próbát és/vagy demózást látjuk, alatta a stúdiófelvétell el, vagy azzal a hanggal, amit a keverőhelyiségb en hallunk.)"
Így is van. A youtube-on (és máshol) fellelhető, közösen zenélő videóknak általában két típusa van. Az egyik a fent említett, a másik pedig az, amikor fejest/fülest viselnek.
És itt jön a lényeg: nem tudsz kezelhetően keverhető (ez nagyon fontos!) sávokat felvenni közös helyiségben történő felvételkor. Most jön a "trükk", amire kizárásos alapon tippeltem, ugyanis egyszerűen MUSZÁJ így csinálni, hogy ne egy összhangszeres katyvaszt kapj: az énekfelvétel mintájára külön kabinban vannak kimikrofonozva a gitárládák.
Tehát egy helyiségben játszanak, fülükön fejes, benne a metronóm, a saját hangszerük és a többiek kevert hangja a keverőhelyiségb ől a fülükbe küldve. És ettől élő a dolog, mert tényleg egyszerre játszanak. (Az éneket így nem lehet rögzíteni közös helyiségben, mert a dob beleszólna, így az ilyen videó csak próbát/demózást mutat. Lehet élőben rögzíteni az éneket is, amennyiben külön kabinban van az énekes, tehát elszeparálva a többiektől.)
Halestorm: nem kérdés, hogy nagyon jók, függetlenül a lemezfelvételi metódustól.
Ezt a felvételi témát pedig meg fogom kérdezni egy szakembertől, mert tényleg érdekel, hogy néz ki ez a gyakorlatban a keverési szakaszban. Megírom majd, csak el ne felejtsem.
Igen, ennél előben játszottak, de egyszerre csak egy hangszert vettek fel. Ott viszont más volt a helyzet, viszont akkor Myles ritmusozott, itt ez nem jöhetett szóba mivel eléggé el volt az AB-vel foglalva. Mindenestre kivancsian varom az uj Halestorm lemezt, es remelem eljonnek akar pestre is. Tavaly lattam oket Becsben az AB elott..haat hogy is fogalmazzak lenyugoztek. Nagyon megnyeroek, energikusak.
Jaja, bár az élő nem mindig úgy élő, ahogy sokan gondolják. (A különféle videókon sok esetben a próbát és/vagy demózást látjuk, alatta a stúdiófelvétell el, vagy azzal a hanggal, amit a keverőhelyiségb en hallunk.) Az új lemezhez készített 'Real to Reel' anyagon jól követhető, hogyan dolgoztak pl. a basszusgitár és gitár esetén.
Lzzy Hale nyilatkozatából először hibásan arra gondoltam, hogy tényleg egyben akarják felvenni az egészet, kvázi mint egy koncertet. Aztán persze kapcsoltam, mert ez nem így működik, illetve működhet így, de a hangmérnök se hülye.
(A gitárok száraz jelét például manapság szinte mindig rögzítik. Ilyenkor nem (csak) az erősítőláda elé helyezett mikrofonok jelét veszik fel, hanem a gitár vonaljele kerül egy DI boxon át (immár szimmetrizálva) a keverőbe. Ezt a száraz jelet aztán később lehetőség van "reampolni", tehát beküldeni egy erősítőbe és hagyományos módon újra felvenni. Ennek az utólagos hangzásmódosítá s lehetősége az oka.)
Lényeg a lényeg, hogy az egy helyiségben, egyszerre felcsörömpölt, kizárólag a kimikrofonozott erősítők hangját használó rockzenét (mínusz az ének) nehéz lehet kezelni keverés szempontjából a mikrofonok nem megfelelő szeparációja okán még akkor is, ha a mikrofonok karakterisztiká ja (és elhelyezése) miatt persze nem szednek össze minden hangot a tér minden pontjáról.
Érdekes dolog ez egyébként. Voltam párszor profi hangstúdióban, de ilyen megoldást még nem láttam a gyakorlatban. Meg fogok erről kérdezni egy hangmérnököt, mert most már nagyon érdekel, hogyan működik egy ilyen felvétel a keverésnél. Hogyan lehet olyan sávokkal dolgozni (eq-zni, effektezni, keverni stb.), amikben nem csak az adott hangszer hangját hallani.
Ezen nem izgulok. Esetleg Lzzy-re tudnék! :-)
A 2012-es Slash lemezt is előben vették fel, a vokál meg az ének volt külön, és nézd meg mire jutottak. Ott még a szólót is élőbe vették fel, legalábbis nem digitális felvett alapra tolta Slash. Arról nem beszélve, hogy szalagra ment az egész. A keveréssel nem hiszem h sok baj lenne, nyilván nem egymás felé rakták a cuccot, mivel fülhallgató is volt, de nyilván lesz egy kis LedZeppes "átfolyása.
„Mindannyian együtt, egy helyiségben, élőben vesszük fel a dalok nagyobbik részét (...)" Az eredeti idézetben "most of the tracks" van.
A "nagyobbik részét" aláhúzva a bevett metódust kapjuk. Ilyenkor (legalábbis rockzenében) általában csak az alapot rögzítik, az éneket és a szólókat később. Dobbal egy helyiségben rockzenét felvenni mindenesetre érdekes. Jazz formációknál sokszor láttam már ilyet, de az más.
Nem ezt írtam. Bárki bármit megpróbálhat, csinálhat akár "koncertlemezt" közönségzaj nélkül a stúdióban realtime felőlem, hajrá.
Idézet - psychosane:
Ilyet sem írtam. Annyit írtam, hogy ha tényleg szó szerint igaz, amit nyilatkozott, akkor azt én személy szerint nehezen hiszem el. Nem azért, mert nem jó zenészek.
Idézet - psychosane:
Ezek szerint mást értünk fikázás alatt. Meglepett, amit Lzzy nyilatkozott, ennek semmi köze a zenéjükhöz, vagy hozzájuk.
Persze, amúgy technikailag igaz amit írsz, csak rögtön lefikázod az egész cikket, aminek nem tudom, mi értelme van.
Amúgy egy konstruktívabb hozzászólás: remélem, hogy inkább az első lemezük stílusához térnek vissza, mert a második szerintem nem sikerült olyan jól.
"the first two days are all the drums, then you do all the bass guitar, all the guitars, and then I go sing — on separate days."
Ne izgasd fel magad. :P
Simán lehet akár jóval több is - elvégre egy év is külön napokból áll -, a megfogalmazás és a dobfelvételre szánt 2 nap említése erre utal.
Ebből neked, hogy jött ki az 5-6 nap!? Annyit mondott, hogy nem egy időben dolgoztak, hanem külön napokon. Ettől még simán lehet, hogy a kiscsaj egy hétig is üvöltött a stúdióban, mire felment az összes dal.
Ezek szerint 5-6 nap alatt vettek fel egy komplett lemezt, ami nonszensz. Egy dolog, hogy a Sabbath is 12 óra alatt tolta fel az első lemezt, és voltak ehhez hasonló megoldások másoknál is a múltban, de már rég nem ez a szokás. Még a ma már sztenderdnek számító digitális felvétel esetén sem, ahol ugye lehet utólagosan editálni/javítani - bár nem mindent! -, az analóg, molyolós, sokszor-játszós módszereknél pedig szinte kizárt. (Gondolom nem 0-24-ben vannak ébren.)
Másik:
"és benyomjuk a felvétel gombot, minden rögzítésre kerül, és mindenki beszűrődik a másik mikrofonjába is. Szóval ha valaki valamit elcsesz, akkor az egészet újra kell kezdeni, mind benne vagyunk a játékban…”
Ha tényleg nem rögzítik a hangszerek "száraz" jelét (DI track), csak amit a feljátszóhelyis ég mikrofonjai rögzítenek dobostul, gitárostul, énekestül, azt egyrészt "fasza" lesz majd keverni az átszűrődések miatt, másrészt sok sikert idegileg az "újra kell kezdeni" dologhoz. Ahhoz ugyanis nem kell mellényúlni a hangszeren, hogy hibázz, elég csak ritmikai hibát véteni a gitáron, dobon, vagy rosszkor belépni az énekkel. (A hamisságról nem beszélve)
Na, ezért nehezen hihető el ez a nyilatkozat így, ebben a formában.