A Mastodon kétségtelenül a népszerűbb metalbandák közé tartozik, ám ha hihetünk a csapat gitárosának, még ők is elég nehezen boldogulnak a mai zeneipari klímában. Bill Kelliher szerint a jelenlegi állapotok veszélyeztetik a jövő előadóit.
„Ha folytatódik, ami most megy, az előadók előbb-utóbb eltűnnek", mondta Bill Kelliher a Let There Be Talk podcastben. „Egyszerűen nem engedhetjük majd meg magunknak, hogy nekiinduljunk. Ha hallasz egy dalt a rádióban, amögött rengeteg ember munkája van, bár persze most csak a saját stílusomról meg azokról beszélek, akik értenek ehhez. Ami a lemezeket illeti, azokra a kiadó előlegezi a pénzt. Azt mondják: tessék, itt van 600 ezer dollár, készíts egy lemezt, ami mondjuk 575 ezerbe kerül. A zenéd onnantól az övék, a pénzt pedig természetesen vissza kell fizetned. Ezer évig is élhetnék, de a Spotifyból még folyamatos lejátszás mellett is legfeljebb párezer dollárt tudnék keresni, nem tudom pontosan. Onnan csak nagyon kis összegek folynak be. Egyedül úgy tudsz pénzt keresni, ha elindulsz, és folyamatosan turnézol, turnézol, turnézol."
Kelliher szerint ugyanakkor ez sem olcsó mulatság. „Rengetegen kérdezik, hogy miért kerül 50 dollárba egy póló. Nos, mondjuk mert a helyszínek 20-25-30 százalékot ebből is beszednek, szóval az 50 dolláros pólónkból mi legfeljebb 30-at kapunk. Ez pedig utána megoszlik a menedzsment, a jogászok, az adóhivatal és a többi között. És akkor a többi járulékos költségről még nem is beszéltem. A turnébuszok körülbelül 60 ezer dollárba kerülnek egy hónapra. Nevetséges... Még akkor is mindenki a te zsebedben matat, miközben turnézol."
Hozzászólások
Ez egy konzervatív közeg. A streamben pedig elég nehéz és lassú folyamat megteremteni a jogharmonizáció t, ráadásul az emberek Spotifyon is csak a lakossági dolgokat hallgatják, érdemes megnézni a lejátszási statisztikákat, mondjuk egy KISS-I was made/tetszőleges lakossági rocksláger vagy egy akármilyen undergroundabb valami, pl. Psychotic Waltz tekintetében, 182 millió lejátszás vs. pár százezer. A Mastodonnak amúgy egyáltalán nem rossz a hallgatottsága, az 5 leghallgatottab b daluk 13 milliótól 9.5-ig terjed. A nagy bandák kevéssé ismert dolgai se pörögnek annyira, pl. Smoke On The Water 95 millió hallgatás, Burn 8 millió.
Ettől függetlenül tényleg ez a jövő, mert én magam is azt gondolom, hogy a fizikai hanghordozó egyre inkább dísztárgy=porfogó, de ezen "házon belül" is sokat vitatkozunk. Akkor már tényleg inkább a póló, kár hogy a zenekarok 90%-a ocsmány feketéket árul kurva drágán. A Mastodonnak se volt mondjuk piros vagy más színű tavaly.
Lehet, hogy rosszul esik, de az ilyen szintű zenekarok számára nem az "átlag magyarok" a fő bevételi forrás finoman szólva sem.
A vinylt meg hiába konvertálgatod mp3-ba, hogy a szaros telefonodon meg az autódban a forgalom zajában hallgasd (igényesség teteje), sose lesz ugyanolyan.
A rajongók nem értik, miért kerül annyiba ez vagy az, most speciel ezért került szóba ez. És igen, a zenészek általában nem tájékozottak üzleti szempontból, mivel zenészek és nem üzletemberek, mint ahogy a könyvelőjük sem tud gitározni feltehetőleg színpadképesen.
Én is igazat adok az előttem szólóknak, hogy 10 ezret az átalg magyar nem fog kifizetni egy poloért, sokkal több bevételük lenne, ha alacsonyabb áron árulnák és több embert érnének el.
Én személy szerint a bandcampet használom, meghallgatom az egész lemezt és ha tetszik akkor 7 dollárért (azaz kb 2-2.5 eFt-ért megveszem mp3ban...ugyanez a boltba 5000 Ft és még szórakozzak azzal, hogy konvertáljam át mp3ba, hogy telefonon vagy autóban tudjam hallgatni...
Ha az 50 dollárból levon a hely 30%-ot, akkor is 35 dollár marad. Továbbra sem értem.
De nem is akarok itt lovagolni a dollárokon. Alapvetően az a bajom, hogy 3 sör után mond valami faszságot arról, hogy mennyire rossz neki, de arra már képtelen, hogy rendesen utánanézzen, vagy alátámassza a kijelentéseit.
Általában elhangzik, hogy a kiadók, a promóterek, a helyszínek, hogy lehúzzák szegény zenekarokat, de (tisztelet a kivételnek) ez nagyrészt azért van így, mert üzleti szempontból nem túl tájékozott emberek alkotják a bandákat.
A mi albumunk 5 dollárba kerül, ebből nekünk végül ez lesz:
Order total: $5.00
Revenue share (15%): -0.75
Payment processor fee (credit card): -0.30
Your share: $3.95 USD
De ez természetesen azért ennyi, mert közvetlenül nekünk jön. Vannak kiadói, meg promoter bandcamp oldalak is, amiknél valszeg nem ennyi levonással kapja meg a végösszeget a zenekar.
Amúgy nem akarok hülyeséget mondani, de ha jól emlékszem, az Agregatornál a bandcampet a zenekar, a többit meg a terjesztő/kiadó (gondolom még mindig a HammerNailvéris tenkirályságRec ords) kezeli.
Ha emlékezetem nem csal, Ellefson mester írt is egy könyvet a zene(kar)i menedzselésről.
Akkor lenne ellentmondás, ha a honlapon is 50 dollár lenne a póló. Ha elfogadjuk, hogy azért ennyi a koncerteken, fesztiválokon, "mert a helyszínek 20-25-30 százalékot ebből is beszednek", így jön ki a kb. 30 dollár, ami a zenekarnak bevételként elesik. A honlapon viszont nincs meg a helyszínek árbevétele, így lehet olcsóbb, hiszen itt már csak a zenekar és a menedzsment (és persze az adóhatóság) részesedik az eladásból.
Úristen bmeg, ennyi jött át?! Ez most komoly? Nem látod a smile jelet? Az volt a lényeg, hogy Metallicáék qrva jól menedzselték magukat, és sokakkal ellentétben, a bevételek nagy része náluk maradt. És ebben oroszlánrésze van Larsnak. Ez nem negatívum, hanem pozitívum! A dobolásra való utalás pedig csak egy poén volt. Ha nem hiszed nyugodtan olvass vissza pár Larsos cikket, több esetben is már Lars mellett törtem lándzsát. Én is baromira unom azokat, akik állandóan bszogatják, azért mert nem dobol már úgy, mint 25 évesen. Utálok szájba rágni dolgokat, de ahogy látom, néha szükséges.
kibaszott szánalmas már ez a folyamatos Larsozás - elég szerény életetek lehet, ha még mindig nem untátok meg
Amit aztán szerződéstől a függően a kiadó oszt tovább.
bandcamp tudomásom szerint csak a megadott sápot veszi le, minden továbbit a megadott bankszámlára továbbít.
Várj még egy kicsit, biztosan válaszolni fog neked. Bár fölösleges is, te jobban vágod innen a témát, haver.