Pár nappal ugyan lemaradtunk a konkrét évfordulóról, de ahogy néhány törzsrajongó kollégával beszéltük, olyan nem történhet, hogy erről az alapműről nem emlékezünk meg a Klasszikushock rovatban. Nemcsak azért, mert Black Sabbath és mert az új ozzys korszak hype-ját akarjuk kicsit árnyalni (ezt már megtettük a Born Again ismertetésekor), de még csak nem is a mostanában aktuális egyéb klasszikusokhoz (Badlands, Blue Murder) való kapcsolódás miatt, hanem mert egész egyszerűen az életmű egyik legerősebb, legjobban megdörrenő és legfogósabb anyaga. A maga idejében pedig – már amennyire ezt a számadatokra és a lassan öregecskedő korba érő akkori rajongók visszaemlékezéseire hagyatkozni lehet – helyreállította a Sabbath kissé megtépázott nimbuszát.
megjelenés:
1989. április 24. |
kiadó:
IRS |
producer: Tony Iommi, Cozy Powell
zenészek:
Tony Martin - ének
Tony Iommi - gitár Cozy Powell - dobok Geoff Nicholls - billentyűk Laurence Cottle - basszusgitár játékidő: 40:24 1. The Gates Of Hell
2. Headless Cross 3. Devil & Daughter
4. When Death Calls
5. Kill In The Spirit World
6. Call Of The Wild
7. Black Moon
8. Nightwing
Szerinted hány pont?
|
Ez persze nem azt jelenti, hogy a '80-as évek közepén ne lettek volna nagy pillanatai a bandának, hiszen a Glenn Hughesszal készült, eredetileg Tony Iommi szólólemeznek indult Seventh Star is simán megérne egy misét itt, de a visszanézve a „banda" kifejezés némiképp eufemisztikusan hat, hiszen a Sabbath ekkortájt sokkal inkább emlékeztetett átjáróházra, mint zenekarra. Ennek ismertetésébe felesleges is belekezdeni, hiszen ért már minket olyan vád, miszerint a Klasszikushock cikkei a vonatkozó Wikipedia cikkek kimásolásával készülnek, ugyanakkor disszertációt sem szeretnék írni a témáról, ahogy azt a kollégák teszik. Azt is felesleges elemezni, hiba volt-e kukába hajítani a Jeff Fenholttal és Ray Gillennel készült felvételeket, hiszen ma már úgyis mind hozzáférhető, így mindenki eldöntheti, mennyire szereti ezeket. Lényeg a lényeg: Tony Martin 1987-es csatlakozásával stabilizálódni látszott a zenekarjelleg, és bár a The Eternal Idol is kiválóan sikerült, két évvel későbbi utódja, a huszonöt éves Headless Cross lett az első Martin-korszak emblematikus alkotása. Nem is véletlenül.
A lemez talán etalonnak is mondható hangzása és egész konkrétan a frissen csatlakozott Cozy Powell dobsoundja nagyon sokat tett hozzá az egységes összképhez, Martin dallamai érettebbek és kiforrottabbak (egyértelműen élete csúcsteljesítményét nyújtja), a Geoff Nicholls billentyűi által teremtett atmoszféra pedig extra misztikumot és monumentalitást kölcsönöz az anyagnak. De nem úgy, mint ahogy a Born Again dalaiban, hiszen ott hideg és zaklatott a légkör, itt pedig inkább afféle elegáns dark fantasy-jellege van, talán a dalcímek és a szövegvilág miatt is. Tony Iommira pedig nem igazán lehet mit mondani: mint minden Sabbath lemezen, itt is elsüti minden idők néhány legnagyobb riffjét, és tényleg, az egész úgy hibátlan, ahogy van.
1989-ben az ember még nem hányt be a kissé hatásvadász intróktól, és itt bizony nagyon kitalálták a nyitást: gyakorlatilag minden íráskészségemet meg kell próbálnom bevetni ahhoz, hogy szavakat találjak arra, ahogy Powell szögelésére rátelepszik a főtéma – és csúfosan el is bukom ezzel. Nem tudom, milyen lehetett ezt a maga idejében hallani, de az egyszer biztos, hogy ennél metalabb lemezindítás még abban a dicsőségesnek mondott esztendőben sem nagyon akadt. És azt is hozzá kell fűznöm, hogy a dalt csúnyán megvágó videóklip sem tűnik röhejesnek még ma se, pedig sok olyan eleme van, ami önmagában bizony 2014-ben már megmosolyogtató. A folytatás kicsit lendületesebb és slágeresebb: a Devil & Daughter Sabbath-mércével mérve már-már hard rock, de az akkori hard rock korszellemhez képest nagyon is súlyos, nevezzük tehát inkább dallamos metalnak, főleg, hogy ami utána jön, az amúgy is az egyik legdoomabb dal a diszkográfiában. A When Death Calls csaknem hét perce a lemez abszolút csúcspontja, ahol a begyorsuló középrészben simán felismerhető Brian May vendégszólója, de a lényeg nem ez, hanem a húzása, és ahogy a visszafogott verzék után robbannak a riffek és Martin zseniális refrénje. A Kill In The Spirit World – bár remek dal ez is – emiatt kicsit hálátlan levezető szerepet kap, pedig itt is baromi fogós verzedallamok vannak. Refrénben viszont mind a Call Of The Wild, mind a Black Moon nagyon erős, a Nightwing pedig monumentális, hangulatos lezárás, amely után az ember szinte automatikusan újrahallgatja az egész dalcsokrot, ha teheti. Nem véletlen az sem, hogy sokan ezt az időszakot tartják a Black Sabbath aranykorának – ne feledjük, hogy egy évvel később a viking mitológiára épülő konceptlemez, a Tyr következett a sorban, ami szintén szenzációsan jó anyag.
Tony Martint rajongói körökben szokás áldozatként feltüntetni, de amennyit a Dio-korszak feltámasztásáról tudni lehet, számára valószínűleg tényleg a körülmények alakultak szerencsétlenül, a rockbiznisz pedig már csak ilyen. Azonban hogy fairek legyünk vele szemben, én messze nem hallok az ő hangjában annyi Dio-hatást, amennyire annak idején mondták. Bizonyára hatott rá Ronnie, mint abból a generációból szinte mindenkire, de dallamvilága teljesen egyedi, ami minden későbbi munkájában is hallható. Az persze biztos, hogy a Sabbath óta nem igazán találja a helyét, pedig futott még egy kört a másik Tonyval 1994-95-ben a letisztultabb, de szintén 10-ből 11 pontos Cross Purposesszal és a sokat köpködött, de egyáltalán nem annyira vészes Forbiddennel, és a saját szólólemezei is nagyon jók. Ugyanakkor a többi gitáros, akivel később együtt dolgozott, messze nem rendelkezik olyan markáns stílussal, mint Iommi, nem különösebben kell tehát meglepődnünk, hogy a vélt vagy valós sérelmek ellenére ő maga is ezt az időszakot tartja pályája csúcspontjának. Mi tagadás, egy mostani haknit (bandája neve jelenleg a sokatmondó Tony Martin's Headless Cross névre hallgat és most legalább nem a fia gitározik benne) megnéznék tőle, mert ezeket a dalokat a másik Tony jelenleg – bár ő is büszke rájuk – érthető okokból hanyagolja.
Hozzászólások
Amúgy szerintem a The Eternal Idol semmivel sem gyengébb, mint ez, sőt... ;)
A Black Sabbathtól ez a kedvenc a kedvenc számom:
https://www.youtube.com/watch?v=_uNt5xJDtSc
Egyszerűen zseniális és remélem majd fogtok írni erről az albumról is.
Kötve hiszem, erre gyakorlatilag sajnos semmi esély. De különben jártak nálunk a Headless Cross turnéján '89.IX.25-én a néhai Budapest Sportcsarnokban , a következő összeállításban :
Tony Iommi
Tony Martin
Neil Murray
Cozy Powell
+ Geoff Nicholls
Elég jó buli volt. Nem akarok illuzióromboló lenni, de különösen a ritmusszekció játszott kiemelkedően, és Martin is sok rutint felszedett a megelőző években ahhoz, hogy eladja a produkciót. Sokan tartottak előtte ugyanis attól, hogy bár a lemezeken kifogástalanul énekelt, de élőben állítólag hosszú időbe telt, amíg magabiztosan betöltötte a frontember szerepét. És hát nem akárkik után kellett énekelnie. Iommi viszont nem volt igazán formában. A lendületesebb témáknál Powell-lék húztak, mint a gőzmozdony, ő pedig gyakran szinte csak követte a többieket, majdnem lemaradt! Geoff pedig elbújtatva, egy fekete függöny mögött játszott, és csak a koncert végén az elköszönésnél jött előre. Hogy ez mire volt jó, máig nem értem. Nem kellett volna külsőségekben ennyire ragaszkodniuk a 4 fős szereposztáshoz .
A Headless Cross album persze szenzációs, akár az egész BS életművet tekintve is. Talán a legjobb hangzású lemezük, és az összes felállást figyelembe véve is igencsak dobogós anyag. A Martinos albumok közül mindenesetre a legjobb. Már a The Eternal Idol is nagyon jó volt, de ez fenomenális! A Tyr is jól sikerült, de szerintem azt egy kicsit elkapkodták. Túl hamar kijöttek vele, talán úgy gondolták, hogy mivel jó formában vannak (ami persze így volt), nem érdemes várni, és hajrá. De egy keveset még dolgozhattak volna rajta, ha csak 2-3 dallal megtoldják, sokkal nagyobbat szólt volna.
KÜLFÖLDI BÉRTOLLNOKOK :DDDDDD
Más kérdés, hogy nem mindenki szimpatizál Dio-val, Martin al, Gillan-el, Hughes-al vagy éppen a stílusok közötti ugrálással. Nekem pont ez a változatosság tetszett mindig is, de én már csak ilyen kretén vagyok...:)
Amúgy én még baromira tudnék örülni egy Martin-os lemeznek is... az lehetne talán a legnagyszerűbb befejezése ennek a történetnek!
Tony Martin olyan teljesítményt nyújt itt, hogy erre talán még Russel Allen sem képes...:) Nem tudom miből gyúrták össze ezt a palit, de ilyen egyszerre szárnyaló és bivalyerős hangszín tényleg csak a mesében van... Nem csoda, hogy Iommiból is kipréselte a "legzeneibb" Sabbath dalokat.
A suliban külön fejezetet nyitnék: "Hogyan kell istenien énekelni az ördögről?" címszó alatt.:)
Azóta is az atipikus Sabbath lemezeket szeretem: Technical ecstasy, Never say die, Borna again, Seventh star és az első Martin-korszak.
Nem tudnék választani, hogy ez, a Tyr, vagy az Eternal idol tetszik jobban, de a sorozat tökéletes, a Tyr teszi fel a koronát az egészre. Kár, hogy utána Iommi másba vágott bele...
Így jó,sorry. :)