Alkalmi társulás, alkalmi koncertek. A 2001-ben alakult kvartett – ami 2008 októberében feloszlott, majd 2010 februárjában újra aktivizálta magát – valóban nem arról híres, hogy fellépései sűrűsége meghaladja a naptári napok számát. Jobb esetben is évi egy-két produkcióról van szó. Tavaly decemberben például az új, Király utcai Gödör Klub deszkáin tették tiszteletüket – ezévi más koncertjükről nem is igen tudok. Így nem volt kérdés, hogy a Művészetek Palotája Hey, June programsorozatának keretében, erre a június 12-i ünnepi alkalomra összetalálkozó, máskülönben elfoglalt zenészek hangversenye kuriozitás lesz, amin érdemes ott lenni hallhatóként.
A Hey, June rendezvénysor négy eseményt foglal magába: a European Mantra mellett az Anna and the Barbies, a Firkin és a 30Y lép föl az intézmény ötszáz fős Fesztivál Színházának termében az első nyári hónap folyamán. Mivel a Pásztor testvérek vezette zenekar múlt pénteki különleges, nagyszabású összművészeti produkcióján én is a lelkes tapsolók között voltam, így elvárásoktól nem mentesen konstatáltam, hogy a European Mantra színpadi díszletezés koncepciója inkább a puritánságot részesíti előnyben. Ám belátva az alma és a körte összehasonlíthatóságának nehézségeit, jobbára arra koncentráltam, ami van, nem arra, ami nincs.
időpont:
2013. június 12. |
helyszín:
Budapest, Művészetek Palotája |
Neked hogy tetszett?
|
Telt ház pedig itt is volt! Lukács Peta gitáros kevés konferanszéi során kétszer is utalt rá, ha tréfálkozva is, hogy jövőre már a nagyteremben szeretnének föllépni, ami háromszor ekkora befogadóképességű. „De addigra sztárok leszünk!" Én is szeretném, de ahhoz új lemez (a harmadik lemez, a Free Style Chamber Orchestrával 2007-ben készített Twentyone óta erre nem volt példa), sok hazai föllépés, médiajelenlét szükségeltetik – ami mind ellentmond a zenekar eddigi szellemiségének, tevékenységének, pláne, hogy Borlai Gergő dobisten, ha jól szűröm le, általában nem is Magyarországon leledzik...
Este nyolc óra után pár perccel sétált be a négy zenész, hogy másfélórás heavy jazz orgia vegye kezdetét, némi, nem kevés prog beültetéssel. A hazai palettán a látókörömben a K3-on és a Special Providence-en kívül nem tudok olyan formációról, akik a rockot, metalt, jazzt kölcsönhatásba helyezve instrumentális zenét játszanának csúcsminőségben. A fenti zenekarok is nagyban különböznek egymástól, akár a vegyítés fokát tekintve. Míg például a Special Providence az easy irányába tett lépéseket, legalábbis lemezen, addig a European Mantra muzsikája hatására lepereg a festék, a vakolat, közkeletű kifejezéssel élve: leesik a hajad. Nos, bár hosszú ideje nem láttam a zenekart – legutóbb az A38-on, a Vernon Reid & Masque vendégeként, 2007 februárjában –, tapasztalhattam, vehemenciájuk nem változott.
Törekvésük a kőszínházi falak lebontására a már említett sallang- és díszítésmentes egyszerűségben is tetten érhető volt. Pólóban, farmerban, Borlai szabadidőruhában feszített, egyedül Nagy János billentyűs fehér inge tekinthető konvencionálisnak színházi előadáson, ahol a nézők kénytelenek székeiken ülve, egy irányba nézve élvezni/feszengeni az előadást. Bizony mondom, jólesett volna a kiváló zenei program mellett némi izgalom a szemnek is, valamint a közönséggel való kommunikációt is lehet még fejleszteni a muzikalitáson kívül – ezek szerintem a nagyterem felé segítenék őket. Érdekes, hogy a billentyűs szett mögé két vendég vokalistát feltételező mikrofonállvány és szék is be volt készítve, amit – ismerve az énekhang nélküli számokat – nagy várakozással szemléltem, hátha ez lesz a hely különlegességéből adódó plusz, de mindez hiábavalónak, díszletrendezői tévedésnek(?) bizonyult, a székek üresek maradtak...
Az European Mantra zenéje egyszerre szól a zenei virtuozitásról és alázatról, nem volt ez most sem másképp: a legtöbb lehetőséget a komponált darabokban, kiállás tekintetében Lukács Peta kapta, aki piros farmerében, Marshall logójú fekete pólójában, szintén piros gitárjával topogva, testét csavargatva szenzációs szólókkal kápráztatta el a – reagálása alapján – vájtfülű közönséget. De hosszabb billentyűs és ütős szólóbetét is helyet kapott a programjukban. Utóbbi során megbizonyosodhattam róla, Lombardo teljesítménye például a War Ensemble-ében nem egyedülálló...! Szemben Papesch Péter basszerrel, aki a bandából egyedüliként nem villantott, rá viszont, akire akár egy betonoszlopra, úgy lehetett támaszkodni, amit arckifejezésének „változékonysága" is kifejezett – nem tudom, innen ered-e a Stallone becenév.
Igazából nem tudom mihez hasonlítani a European Mantra muzsikáját, ehhez sem a jazzben, sem direkt progresszív zenékben sem nevezném magam elég járatosnak, az biztos: ötlettel teliek még a standardekre épülő számaik is, a tagok egyéni teljesítménye, kvalitásuk vitán felüli, együttműködésük kimagasló. És az is megkérdőjelezhetetlen, hogy – bármennyire is a gitárhoz húz a szívem – Borlai játékstílusa egyszerűen vonzza a szemet. Ha voltak is olyan (a dinamikai szempontjából statikusnak mondható) pontok a produkció során, amikor, ha a Duna túloldalán lévő ZP-ben koncerteztek volna, legszívesebben egy pulthoz vándoroltam volna kérni egy sört, vagy bármi mást, a pótcselekvés igénye a lényeg (voltak egyébként), akkor minden esetben a dobok császárának erőteljes ütései, díszítéseinek mozdulatai hoztak vissza a képzelet világából – és nyűgöztek le! Nem csak engem. Az igencsak hangos, némileg talán visszhangos másfél órát követően a nem lanyhuló, sőt, erősödő vastaps újabb két szám eljátszására buzdította a muzsikusokat, a publikum nem kevés örömére.
Ha kérhetném: több fellépést, új lemezt és a régiek ismételt hozzáférhetővé tételét! S akkor a Müpában jövőre (nem) ugyanitt...!